F-16 AMARG

Ministerul Apararii al Poloniei ia in calcul achizitia a pana la 96 de avioane multirol F-16 la mana a doua.

Potrivit lui Bartosz Kownacki, adjunct al ministrului apararii si responsabil cu achizitiile militare, se analizeaza daca achizitia F-urilor la mana a doua este fezabila din punct de vedere economic si operational.

Kownacki a mai declarat, citat fiind de Gazeta Prawna, ca ideala ar fi dost achizitia unor avioane noi, F-35 fiind nu doar mult mai avansat decat F-16 ci si mult mai scump. Potrivit oficialului polonez, la momentul actual posibilitatea cooperarii industriale in cadrul programului JSF este inexistenta, iar acum 5 ani nu era justificata din punct de vedere economic. Avand in vedere necesitatea luarii unei decizii privind echiparea Fortelor Aeriene, se analizeaza achizitia de avioane aflate in uz.

Se preconizeaza achizitia unui numar maxim de 96 avioane multirol, care sa suplimenteze cele 48 F-16 Bk52+ pe care Polonia deja le opereaza, acestea urmand sa inlocuiasca avioanele de atac Su-22 si probabil si cele 32 MiG-uri 29.

Avioanele F-16 achizitionate ca EDA de la Guvernul US of A, ar putea fi modernizate la WZL Bydgoszcz. Numarul mare de exemplare avute in vedere, 96, ar justifica punerea la punct a unei linii de asamblare la uzina de la Bydgoszcz. Principalul neajuns ar fi ca singurele variante de F-16 disponibile in numar suficient sunt A/B-uri fabricate la jumatatea anilor 80; sigur, ar fi de preferat C/D-uri dar acestea sunt cam greu de gasit la AMARC.

Referitor la costuri, se vehiculeaza cifra de 100 milioane de zloti pe exemplar (echivalentul a 24 milioane de dolari, cea mai mare parte insemnand contravaloarea kit-urilor de modernizare Falcon-Up, Falcon-STAR si a electronicii aduse la zi), aproximativ 30% din pretul unui F-16 nou.

De asemenea, operatorii economici polonezi vor trebui sa se familiarizeze cu tehnologiile si procedurile care sa permita modernizarea pe plan local a avioanelor. Ca orizont de timp pentru livrarea primelor exemplare modernizate se preconizeaza, cu optimism, maxim 4 ani de la luarea deciziei de achizitie.

Marius Constantin