Recunosc că din când în când regret retragerea avioanelor MiG-29 şi MiG-23. Când nu fac asta, încerc să înţeleg.
Atât, în ceea ce mă priveşte.
Acum, să vedem cum e situaţia de peste gârlă. Adică la aliaţii noştri bulgari.
Datorită preţurilor mărite, Bulgaria nu se va mai baza pe Rusia pentru mentenanţa avioanelor de vânătoare MiG-29 şi ar putea să cadă la o înţelegere cu Polonia – a anunţat ministrul bulgar al Apărării, Nikolai Nenchev, într-o declaraţie la televiziunea naţională bulgară.
Cunoaştem că şi aliaţii noştri bulgari încă utilizează avioane de luptă de provenineţă sovietică, după cum cunoaştem situaţia lor economică şi implicaţiile în situaţia militară, drept pentru care nu ne surprinde că pentru încă nişte ani Bulgaria va avea în dotare MiG-urile pentru care a plătit de-a lungul anilor contracte de mentenanţă şi modernizare către RSK MiG.
Din fericire, ne-am mişcat mai bine decât bulgarii şi vom avea înaintea lor mult necesarele avioane superioare dotării curente.
Nu am să dezvolt legat de noi. Mă ştiţi, doream Forţelor Aeriene Române dotarea cu avionul omnirol Rafale… care nici nu a trecut de prima listă de studiu – din motive pe care le înţeleg şi le accept. Despre F-16 prefer de cele mai multe dăţi să nu vorbesc, în primul rând pentru că am colegi de redacţie mult mai pe subiect.
Revenind la bulgari, comandantul Forţelor Aeriene, general-maior Roumen Radev, declara în Octombrie 2014 că mentenanţa avioanelor de producţie sovietică până în 2029 este aproape de preţul cu care s-ar achizişiona avioane de luptă noi din Occident.
Însă aproximările lui Radev se îndepărtează de suma totală reală, dat fiind faptul că preţurile mentenanţei în Rusia sunt crescute de către câteva firme ruseşti intermediare.
Prezentul contract cu Rusia pentru mentenanţa avioanelor MiG-29 expiră în Septembrie 2015, face ministrul bulgar deschiderea problemei, dând apoi vestea aproape bună cu negocierile care se poartă cu Polonia.
Acelaşi ministru a mai declarat luna aceasta că echipamentul pe care Bulgaria îl foloseşte în prezent nu este compatibil cu standardele NATO, dar că în condiţiile severei crize economice este evident că ar fi foarte dificil să se achiziţioneze echipament nou.
Ochei, oamenii se reorientează… şi se orientează. Polonia ar putea face treaba la preţ mai mic decât Rusia. Dar oare poate face treaba la fel ca Rusia? Aici e buba.
Dincolo de buba, ministrul Nenchev a anunţat că cel mai bine ar fi să fie cumpărate avioane de vânătoare noi şi că în primul trimestru al acestui an va efectua o vizită în Statele Unite ale Americii.
Dar, cum bani nu-s… buba rămâne.
Hm. Cam aşa am fi ajuns şi noi.
Sursa: Army Recognition
– Iulian Iamandi –
MiG 29 are deficiențe de proiectare. Faptul că vom avea 12 avioane F 16 înseamnă că avem o escadrilă, adică poliție aerienă, nu forțe aeriene. În caz de război într-o săptămână pot fi doborâte. Deja este prea târziu să mai schimbăm ceva în dotare cu alte tipuri de avioane. Un inginer care asigură mentenanța la F 16 are nevoie de un an de pregătire, iar noi nu mai avem timp.
Pai si cine ne grabeste asa de tare pe noi? Sa insisti in dotarea cu F 16 MLU este o prostie. Din punct de vedere a mentenantei oricum nu o sa o facem in tara, know how exista in Turcia si probabil Polonia. Sharing and pooling nu prea merge deloc la ora asta asa ca tot ceea ce conteaza la o flota este ca sa poata duce acelasi armament si sa poata comunica un sistem cu celalalt.
F 16 Block 50/52+ pare versiunea cea mai la indemana din punct de vedere politic insa financiar s-ar putea sa nu fie cea optima.
Pana la urma trebuie urgent sa avem Forte Terestre dotate cu armament modern antitanc si armament MANPADS de noua generatie, restul mai pot astepta.
marius cred ca doar TAI si Sabca, la F16MLU
polonezii nu cred ca pot face
Nu as paria doar pe acestea 2….la urma urmei si BAE-ul ar fi upgradat flota de F 16 a Coreei de Sud daca lucrurile mergeau bine.
Nu cred ca sunt asa de diferite F 16 MLU de Block 50/52+ singura chestier ce o sa ne arda pe noi la buzunare este echipamentul built in test care la block 50/52+ este mai evoluat.
In concluzie cred ca la F 16 MLU doar diagnosticarea va fi un pic mai grea, in rest nu ma astept sa fie mari probleme cand se identifica defectiunea.
A si inca o chestie oricum o sa o dam piesele tot din USA o sa fie cumparate fie de la avioane canibalizate fie fabricate de supplier si in speta noi.
marius MLU la f16A e cu upgrade structural, trebuie sa ai niste sdv-uri sa poti sa pui avionul inapoi la linie dupa ce l-ai desfacut bucatzele bucatzele,
si la astea hidraulice electrice etc – trebuie sa ai test benchurile care le cere licuriciul manufacturier
plus ca la lm trebuie sa fie de acord el sa faci upgradele (si sa cumperi de la el kiturile)
de aia zic ca eu cred ca sunt doar doi la f16a, plus lm care face si ea direct asta (taiwan?)
bae la f16c, la japonezi acuma la f2 tot lm direct
cred ca e aceeasi chestie ca si la noi cu mig21 lancer, cu “licenta”, n-ai cotizat la rusi si cred ca nici o piesa noua de mig nu au mai putut cumpara de atunci
@ Paul – nentenata pana la un anumit nivel o poti face la MLU in Polonia, de la nivelul structural in sus cred ca doar fabricile care au asamblat F 16 de la zero o pot face.
Aici da, ai dreptate, TAI si SABCA chiar stiu meserie asa bine-inteles pe langa USA.
@Paul:
SABCA in Belgia, OGMA, in Portugalia, DAG in Norvegia. Olandezii faceau si ei mentenanta Depot-Level la Fokker. Dupa falimentul Fokker au inceput sa le trimita si ei pe afara. citeam acu’ ceva vreme ca au cheltuit niste milioane bune pentru vopsirea MLU-urilor in Belgia. Turcii si grecii au C-uri Bk. 30/50 deci nu ne prea putem apropia de ei.
griffon eu stiu ca ogma le vopseste, inclusiv alea olandeze
si f16-le portugheze n-au trecut prin programul ala initial, pacer slip, cand il dezmembreaza complet si repara structura cold repair si inlocuiesc ce vine in kitul de structura, la sabca ? si astea 3 care ni le dau noua din desert, cred ca pacer slip il face lm si apoi ogma il echipeaza si vopseste
ma rog s-ar putea sa ma insel
“https://www.thespainreport.com/13954/greek-f16-crashes-spanish-air-base-albacete/
10 morti , 21 de raniti, 6 avioane distruse (f16d, un mirage 2000, doua alphajet si doua amx ghibli)
horror”
Suntrm la joburi acum, intram printre picaturi. Speram sa dau gata in pauza se masa un articol, dar n-am apucat. 🙁
Ai dreptate Paul, de OGMA era vorba. Tot OGMA le-a si adus pe cateva dintre F-urile portugheze la standard MLU, cu ajutorul unor kit-uri livrate de LM.
Daca Polonia poate sa asimileze intreaga mentenanta atunci noi am avut o problema serioasa cu RoAF si avioanele de generatia a 4-a….
Vezi Iuniane ca ai niste caractere caudate cu diacritice…
Fontul nu prea e pt romana..
Cat despre Mig-uri – le-a cam venit ceasul. Nu stiu ce mentenanta vor face polacii mai ales la motoare. Nici acum, cand mentenanta e asigurata de fabricant, bulgarii nu se mandresc cu disponibilitatea.
Deci probabil s-au dus cu castravetele in geanta sa ia ceva de la licurici ca tot au atatea prin desert banuiesc contra vre-unui imprumut pe n-spe ani…
Faceam niste teste din zbor.
Pai daca polacii fac mentenanta, noi de ce am renuntat la MIG 29 motivand treaba cu rusii si bla bla bla? Ma rog, problema persista an dupa an si pare ca nu am scapat de ea deloc. Mai intai renuntam la posibilitatea de a fabrica avioanele ce ne sunt necesare in tara(IAR 95) si ne indreptam spre MIG 29. Apoi renuntam si la finalizarea acestui proiect, renuntand la a mai achizitiona restul de avioane contractate de Ceausescu. Modernizarm MIG-urile 21, incercam si cu 29-le din dotare, nu ne iese, dar inca nu luom o decizie spre a achizitiona noul avion, desi era timp destul, iar la un momentdat bani erau de puteai sa cumperi orice avion nou doreai. Asta e….doar noi insine suntem de vina ca am ramas vai de mama noastra la capitolul aviatia/armata!
Poate SUA va dona cateva avioane bulgarilor, macar 12 aparate F16A sau C, din stocul sau, pe care bulgarii le vor moderniza cu americanii, sau scot grecii ceva F16 la vanzare, la pret bun iar bulgarii profita de ocazie.Cu MIG29, bulgarii sunt deja familiarizati si pregatiti sa le exploateze.
Suedezii cred ca le-ar face o oferta foarte buna bulgarilor daca acestia s-ar arata interesati de Gripen insa din aceleasi motive politice ca si in cazul nostru suedezii vor fi ignorati.
Mig-urile 29 romanesti atunci cand au fost retrase cred ca deja reprezentau o fundatura.
Ideal ar fi fost sa se fi putut moderniza la standardul Sniper(EL/M-2032+rachete BVR moderne+DASH/Python4/5), dar lucrul asta nu cred ca era posibil.
Daca te uiti in arhiva flightglobal dintre 1999-2002, la cateva luni aparea declaratia unui oficial rus(general, stab din industrie), care ocara proiectul Sniper si acuza Romania, Israelul si Germania de furt intelectual etc.
Cel mai probabil nemtii si/sau evreii au considerat ca nu merita sa se puna rau cu rusii pt un proiect de modernizare a 10-12 avioane, si posibil alte cateva zeci daca ar fi picat o alta comanda, potentialul afacerii asteia era prea mic pe langa potentialul afacerilor cu Rusia de la inceputul anilor 2000.
Iar daca nu era modernizat MiG-29A pe care le aveam noi erau complet depasite din anii ’90, dispuneau de un radar downgradat (N019EA), caruia ii lipseau unele moduri de functionare, in tarile est-europene au fost exportate avioane fara contramasuri(nustiu daca ale noastre aveau sau nu), capabilitati de atac la sol erau foarte limitate, disponibilitate tehnica si fiabilitate de foarte reduse( la sfarsitul anilor 90 in presa aparea frecvent stiri ca dintr-un parc de 18 avioane doar cateva erau in stare de zbor), si nu suntem singurii, multi fosti utilizatori(Ungaria, Cehia), actuali utilizatori(Malaezia, Bulgaria) si potentiali la un moment dat utilizatori(Austra, Brazilia), s-au vaitat de costurile mari de utilizare ale MiG-29 si/sau fiabilitatea/disponibilitatea tehnica scazuta.
Cand RoAF a renuntat la MiG-29, cred ca a fost o pierdere marginala, o pierdere majora a fost in schimb ce sa intamplat cu multirolul, dar asta e alta discutie.
unul singur din ale noastre cred ca avea contramasuri
si acela cel moldovean primit in 1992 in schimbul unei datorii – singurul S care a fost in roaf
nu era mai bine ca Romania sa cumpere F/A-18 CD Hornet in loc de F-16 ABM Falcon? cand a aderat Romania s-a angajat sa aiba in dotare minimum 48 de avioane de lupta multirol. cand le va avea toate cele 48 minimum de avioane de lupta multirole si ce tip/model de avion vor fi acestea, decat Dumnezeu poate sti. prefer sa avem o combinatie de 24 monomotoatre si 24 bimotoare, astea la 48 de avioane LMR minim, pt ca asa are forta aeriana a unei tari care se respecta+una cu o importanta strategica mare ca a noastra!
Preferintele tale sunt bazate pe ceva sau doar ca asa vrea pipota matale? :))))
Eu as prefer Super Star Distroyer (Star Wars) dar ma tem ca nu incape in hangarul de la Craiova :))))
ce mai vrea TAI
http://www.dailysabah.com/money/2015/01/13/turkey-to-produce-regional-passenger-aircraft-with-ukraine
Probabil se vor implica financiar si in proiectele An-132-succesorul lui 32,An-188-derivat din 70.