Incepând din 2015 Forțele Aeriene Poloneze ar putea începe modernizarea flotei de avioane F-16 C/D, modernizare care va include instalarea de noi echipamente, upgrade-uri software, noi calculatoare de misiune și echiparea cu rachetele AGM-158 JASSM, interesant este că în urmă cu 3 ani se discuta chiar de o echipare a Falcon-urilor poloneze, românești și bulgărești(avioane potențiale în cazul ultimelor două state), cu radare AESA.
Rachetele AGM-158 JASSM vor contribui la realizarea unei capabilități de ripostă și descurajare a Armatei Poloneze, capabilitate ce va fi completată de un număr de rachete sol-sol cu rază medie de acțiune și posibila echipare a viitoarei flote de submarine poloneze cu rachete de croazieră.
Dotarea cu sisteme de rachete sol-sol cu rază medie de acțiune face parte din „Programul Regina” de modernizare a Artileriei Poloneze, raza acțiune a acestora va fi de 300 Km, urmând, se pare, să fie o versiune a sistemului HOMAR, un divizion ar putea fi echipat cu 16-24 de lansatoare.
Marina Poloneză își propune în cadrul „Programului Orka” achiziția în următorii 15 ani a unui număr de 3 submarine ce ar putea fi echipate cu rachete de croazieră, fie imediat după achiziție fie într-o fază ulterioară.
Dotarea cu submarine capabile să lanseze rachete de croazieră este unul dintre cele mai controversate programe de modernizare a Armatei Poloneze, ridicându-se semne de întrebare asupra capacității Poloniei de a susține un astfel de program și a necesității sale reale, unele surse vorbind deja de o revizuire în sensul renunțării la capacitatea de lansare a rachetelor de croazieră sau chiar o posibilă abandonare a întregului program de dotare cu submarine.
In pofida acestor dileme concernul francez, DCNS și grupul industrial MARS Polish Shipyard & Offshore au semnat o înțelegere pentru promovarea și construcția de submarine Scorpene în Polonia, evident doar în cazul în care Polonia va cumpăra submarinele Scorpene.
Cu ocazia târgului de armament MSPO 2014, DCNS a prezentat o ofertă pentru submarine care include printre altele posibilitatea livrării unui pachet de rachete de croazieră cu raza de 1.000 Km.
Pentru modernizarea forțelor aeriene se mai are în vedere reluarea programului de dotare cu avioane de realimentare în zbor(program suspendat în 2008), prin achiziția a 4 „cisterne zburătoare” Boeing KC-46, achiziție ce ar putea constitui primul succes la export al avionului.
– David Victor –
Victore tare mi-e ca si la ei astea sunt planuri de “nice to have!” Nu mi se pare ca sunt toate realizabile nici pe la ei.
Nu cred ca au sustenabilitate!
Poate n-or fi toate realizabile dar si daca fac 30% din ce si-au propus si tot sunt de pe alta planeta fata de noi.
Pai si acum au 10-15 ani in fata noastra…si cand te gandesti ca in euforia varstei ne vedeam mult mai bine din punct de vedere in anii ’98-2000 cand inca zbura si MIG 29 Sniper-ul si erau pe val MLI 84M si TR 85M1.
Startul l-am avut la un momen dat doar ca ei au fost pragmatici si corecti in organizarea de licitatii si competitii si la noi s-a discutat de s-a ales praful.
pragmatici si corecti, au avut si un demers mai unitar. Cumva lucrurile la ei se leaga, fac parte dintr-un masterplan, ceea ce nu prea pot sa spun la noi. Au ales sa mearga pe mana americanilor, merg pe mana americanilor. Cu industria de aparare proprie s-au hotarat la cateva chestii si le fac bine pe alea. In rest cumpara. Ce ma ingrijoreaza e ca pare sa fie starea noastra normala, inainte de WW2 nu stiu de la cine nu aveam avioane (poate ca de la rusi). Cumparaseram cate putin de la fiecare: nemti, americani, francezi, italieni, olandezi, etc. Un cosmar logistic si de intretinere bineinteles. Perioada de uniformizare a dotarii cu armament sovietic probabil a fost o exceptie. Eu nu pot sa ma mir cand ma uit nu mai departe si la flota TAROM. Pt. o companie asa de mica au f multe tipuri de avioane si ca sa fie si mai fain au si de la producatori diferiti.
La Tarom chestia a fost politica.
Daca de pe vremea impuscatului s-a ales Boeing (drept ca pe vremea aia Airbus era in copilarie) dupa revolutie toata lumea a incercat sa se dea bine cu francezii. Nu zic ca A310 nu au fost bune mai ales tinand cont ca pe partea Boeing nu era decat 767 care era ceva mai scump. Cea mai proasta decizie a fost facuta in legatura cu A318 – cel mai mic din serie dar si cu cele mai neperformante motoare. Aici decizia a fost pur policita si nu pot sa nu observ perioada in care a fost cumparat care a coincis cu aderare Romaniei pe unde a aderat…. (vedeti cat de important sa ai sustinatori? :))))
Pana una alta vad ca Taromul o sa lase la vatra A310 – poate le doneaza MApN-ului sa le faca MRTT-uri.
A318 ar trebuii sa fie transformat VIP in avion official si restul vandut, iar flota sa fie uniformizata Aibus sau Boeing.
Revenind la fratii polonezi – cred ca ce vor ei acolo e ceva get x-mas wish list. Am vorbit cu cativa polonezi si situatia la ei nu e chiar asa roz precum se prezinta…
nu vreau sa zic ca la noi e vre-o nuanta de roz – ca nu e – poate un ocru – maroniu deschis…
@mihai, bineinteles ca a fost politic dar nu ma pot abtine sa nu ma mir. Dar pe asta il stiai?
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/5/6/0053650.jpg
stiu povestea din spatele lui, dar mi se pare oricum “kool” un DC-10 in culori TAROM, nu?
DC-10 a fost imprumutat sa suplineasca A310 cazut la Balotesti. Probabil asta era ieftin pe piata…
Mihai nu cred ca se vinde a318 nicicum
Frontier Airlines, compania care a fost “launch customer”, le-a dezmembrat dupa 4 ani, asa a mai luat bani pe motoare si piesele comune
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5276845/
La Tarom, si pretul la care le-au luat, desi “chele”, a fost mai mare decat pretul de lista, si au si fost 4 intr-o singura bucata, ma rog dar asta e deja ceva obisnuit la noi
si la boeing 6 abreast scurtat la fel a fost dezastru
Pai nu am zis ca trebuie vandute ca avioane de line unei alte companii (care in mod evident opereaza acelas tip). Cea mai plauzibila solutie ar fii vanzarea pt piese/transformarea in ACJ.
@stelian
Bre, la noi nu mere cu master planu’, ca’s mai multe gasti la furat, si fiecare-i cu master planul dumnealor 🙂 🙂
La noi se importa loturi minuscule de la cat mai multi producatori.
La genul 16 bucati pe 5 ani 🙂 Sau 12 obuziere autopropulsate, 6 de un calibru si 6 de altul, 6-6 poarta-n casa, ce vrei sa faci cu mai multe 🙂 ?!
Asta-i politica de inzestrare. Oricum nu le folosesc decat pt patrulare prin teatre sau la parada, ca astia ai nostri nu-s pt razboaie 😉
Cosmarul logistic e OK, cat mai multe importuri de la cat mai multe companii genereaza surse diversificate de comisioane. Si frumusetea-i ca daca achizitia o faci odata, ti-ai luat banii si dupa aia pauza, la logistica e o sursa de venituri pe termen lung 🙂
“Pt. o companie asa de mica au f multe tipuri de avioane si ca sa fie si mai fain au si de la producatori diferiti.”
Pai matale nu intelegi esenta problemei 🙂
La TAROM pot sa aiba 100 de avioane de la 100 producatori.
Aia nu-i companie care functioneaza pe criterii de competitivitate si costuri reduse. Pt TAROM plateste prostul impozite deci pot sa aiba pierderi oricat de mari. Actually cu cat sunt mai mari cu atat mai bine, ca se mai fura si din banii care acopera pierderile 🙂
Cat mai multe functii si salarii bastane pt “ai nostri”, restu-i poveste.
Si Finlanda s-a bagat la JASSM.
“The Government of Finland has requested a sale of 70 AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missiles (JASSM), 2 test vehicles, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The estimated cost is $255 million.”
si parca se si lucra in directia asta
“The US Air Force has awarded Lockheed Martin a $13.3 million contract to continue integrating its AGM-158 joint air-to-surface standoff missile (JASSM) on Finland’s Boeing F/A-18C/D Hornet fighters.”
Asta creste probabilitatea ca JASSMul polonez sa devina realitate.
De sisteme de rachete sol-sol cu raza medie de actiune nu stiu ce sa zic.
De submarinele alea cu rachete parca e un pic cam mult, probabil e un nice to have.
Au mai zis ei ca-si fac si nu stiu cate corvete si le-a iesit un singur OPV.
Polonezii oricum sunt din alt film.
In comparatie cu noi, ei au fost incurajati si sprijiniti sa se inarmeze.
Si probabil ca acolo se fura asa mai cu bun simt.
La noi cerintele au fost in directie inversa, Delfinul la mal, ROTurile retrase, Neva retrase, toate programele de armament lasate balta. Toate astea au convenit de minune bovinelor politice dambovitene, mai putini bani pt armata inseamna mai multi bani pt furat.
N-am inteles la ce le trebuie neaparat astora avioane cisterna, se duc cu F16urile la moscova?
Sau asa li s-a trasat sarcina 😉
Asa cum noi o sa intarim flota si securitatea la Marea Neagra 🙂 🙂 🙂
Finlanda si Polonia sunt cazuri speciale deoarece au granita comuna cu Rusia. La noi pana una alta americanii nu vor dori sa “incline balanta” si sa rascoleasca “linistea” din regiune.
I rest cu dotarea s-a ocupat CSAT. Probabil nu considera ca avem amenintari…
Nu am inteles care e treaba cu acioanele cisterna, dar oricum nu mergem la Moscova sa bombardam cu Maverick.
@Mihai
“Finlanda si Polonia sunt cazuri speciale deoarece au granita comuna cu Rusia”
Da, probabil se considera ca noi suntem protejati de Moldova si Ukraina si pana le traverseaza rusii pe jos dureaza, plus ca in Moldova sunt moldovence dragute si vin bunicel, probabilitatea sa mai scape invadatorul rus din taramurile alea ale pierzaniei e practic nula 🙂
“Nu am inteles care e treaba cu acioanele cisterna, dar oricum nu mergem la Moscova sa bombardam cu Maverick.”
Ma refeream la F16urile poloneze 🙂 si cisternele lor
“se mai are în vedere reluarea programului de dotare cu avioane de realimentare în zbor(program suspendat în 2008), prin achiziția a 4 „cisterne zburătoare” Boeing KC-46”
nu la MLU-urile noastre pt suspendat permisele.
CSATul…daaa…cred ca asta nu simte amenintarile nici daca le explodeaza Iskanderul in curte 🙂 ; cred ca singura amenintare reala si credibila pt CSAT este aia ca sa ne dam banii pe armament si de amenintarea asta ne protejam cu seriozitate 🙂
exista un paradox cu dotarea:
a. CSAT-ul a intors propunerile de achizitii de cel putin 2 ori inapoi la MApN pe motive sa fota meciul MApN-ului.
b. marinaru iese acum cand vede ca i se scufunda barca si spune ca trebuie sa ne inarmam. dupa aproape 10 ani in care l-a facut pe dracu ghem in materie de inzestrare.
intelegeti voi ce vreti..
Bine ati venit la ora de bagat unghii in gat! Cine incepe primul? Ha….
De la ar putea pana la are in dotare e cale lunga.