M-346

M-346

Selectia oficiala pentru Advanced Jet Trainer (AJT) a avionului M 346 a fost anuntata de Ministerul Apararii Polonez in data de 10 Februarie 2014, avionul de antrenament avansat M 346 cu numarul 61 – 01 incheind cu success o serie de teste desfasurate intre 3 Februarie si 5 Februarie in Baza Aeriana de antrenament 41 din Dęblin.

Testele cu M346 au verificat viteza ascensionala, plafonul operational, numarul G maxim admis, raportul tractiune / masa al avionului, interfata vizuala cu instrumentele de bord.

Semnarea contractului se va face cel mai probabil in perioada de final a lunii Februarie 2014 si va cuprinde un pachet de complet de training si mententanta + optiunea pentru inca 4 aparate fata de cele 8 prevazute in prima faza a contractului cu la Alenia Aermccchi.

M 346 pare sa fie in acest moment principalul contracandidat pentru dotarea tarilor NATO cu un nou trainer deoarece este deja ales de Israel, Singapore si bine-inteles Italia, asigurandu-se astfel un portofoliu de comenzi sigure si posiblitatea de participare la upgrade-uri ulterioare in cooperare cu celalate state.

M-346

M-346

M 346 Master a castigat comptitia poloneza avand prcatic contracandidate doar 2 alte mdele de avioane de antrenament avansat: BAe Sysems Hawk un design matur dar ajuns aproape la capatul drumului si T 50 Golden Eagle care a beneficiat de lobby-ul si sustinerea Lockheed Martin, L 158 ALCA al cehilor fiind retras din competitie deoarece conform Aero Vodochody:“the manufacturer withdrew its offer due to the unclear conditions of the bid.”

In acest moment se cristalizeaza opinia ca tarile care au nevoie de un trainer avansat aleg intre M 346 Master sau YAK 130 –ul rusesc in functie de orientarile politicilor internationale in timp ce clientii care au nevoie de o dublare a capacitatilor unor forte aeriene nu prea numeroase se orienteaza spre oferta T 50 Golden Eagle sau varianta sa avansata A / FA 50 Golden Eagle acest fiind probabil datorita motorului GE F 404 mai scump in exploatare asigurand in schimb si capacitatea de zbor supersonic.

E interesant in care club o sa intre Romania in orizontul anilor 2020+ si ce optiune SMART DEFENSE o sa avem in acel moment deoarece vrem nu vrem IAR 99 C Soim se apropie de sfarsitul vietii operationale si capabilitatile pe care le are acest avion nu mai satisfac idea de trainer avansat asa cum o vad aliatii nostril din NATO.

Surse:

The Aviationist

Janes

– Marius Eugen Fenchea –