Selectia oficiala pentru Advanced Jet Trainer (AJT) a avionului M 346 a fost anuntata de Ministerul Apararii Polonez in data de 10 Februarie 2014, avionul de antrenament avansat M 346 cu numarul 61 – 01 incheind cu success o serie de teste desfasurate intre 3 Februarie si 5 Februarie in Baza Aeriana de antrenament 41 din Dęblin.
Testele cu M346 au verificat viteza ascensionala, plafonul operational, numarul G maxim admis, raportul tractiune / masa al avionului, interfata vizuala cu instrumentele de bord.
Semnarea contractului se va face cel mai probabil in perioada de final a lunii Februarie 2014 si va cuprinde un pachet de complet de training si mententanta + optiunea pentru inca 4 aparate fata de cele 8 prevazute in prima faza a contractului cu la Alenia Aermccchi.
M 346 pare sa fie in acest moment principalul contracandidat pentru dotarea tarilor NATO cu un nou trainer deoarece este deja ales de Israel, Singapore si bine-inteles Italia, asigurandu-se astfel un portofoliu de comenzi sigure si posiblitatea de participare la upgrade-uri ulterioare in cooperare cu celalate state.
M 346 Master a castigat comptitia poloneza avand prcatic contracandidate doar 2 alte mdele de avioane de antrenament avansat: BAe Sysems Hawk un design matur dar ajuns aproape la capatul drumului si T 50 Golden Eagle care a beneficiat de lobby-ul si sustinerea Lockheed Martin, L 158 ALCA al cehilor fiind retras din competitie deoarece conform Aero Vodochody:“the manufacturer withdrew its offer due to the unclear conditions of the bid.”
In acest moment se cristalizeaza opinia ca tarile care au nevoie de un trainer avansat aleg intre M 346 Master sau YAK 130 –ul rusesc in functie de orientarile politicilor internationale in timp ce clientii care au nevoie de o dublare a capacitatilor unor forte aeriene nu prea numeroase se orienteaza spre oferta T 50 Golden Eagle sau varianta sa avansata A / FA 50 Golden Eagle acest fiind probabil datorita motorului GE F 404 mai scump in exploatare asigurand in schimb si capacitatea de zbor supersonic.
E interesant in care club o sa intre Romania in orizontul anilor 2020+ si ce optiune SMART DEFENSE o sa avem in acel moment deoarece vrem nu vrem IAR 99 C Soim se apropie de sfarsitul vietii operationale si capabilitatile pe care le are acest avion nu mai satisfac idea de trainer avansat asa cum o vad aliatii nostril din NATO.
Surse:
– Marius Eugen Fenchea –
Interesant este un lucru.
Fortele Aeriene ale unor tari cu mult mai multa dare de mana decat a noastra, aleg sa se limiteze la cate o escadrila da trainere(in cazul Poloniei o escadrila redusa de dar 8 bucati care vor lua locul a peste 50 de TS-11).
Ultima oara cand am vazut ceva legat de viitorul IAR-99, se gandea in zeci de bucati pt RoAF structurate in cel putin 3 escadrile.
Polonia spera la aproape 100 F-16/F-35 + aprox 10 M346.
Romania spera la 48 F-35 + 30-40 IAR-XT.
@victor: pai e simplu, acelasi cancer care mananca potentiala echipare a armatei Ro de vreo 30-40 de ani si care se cheama “industria nationala de profil”. Gandita ca o forma de ajutor social, aceasta va exercita presiuni si va convige factorii de decizie ca e perfect capabila sa produca local un aparat cu performante similare sau oricum suficiente la un pret mai redus. Si ca bonus va crea si locuri de munca deci implicit votanti. Bineinteles ca nu va face nimic din asta din motive usor de vazut pt oricine vrea sa vada asa ca dotarea cu aparate noi va fi amanata pana in punctul cand se va lua orice la orice pretz. Suna cunscut scenariul?
Multirolul………..scenariu verificat, speram ca la Fortele Navale nu va fi asa si nici la Fortele Terestre…
@ Victor- s-ar putea ca sa avem o fereastra de oportunitate trasata de NATO – scoala de antenament pentru pilotii de multirol si de acolo numerele acestea de IAR XT.
Sau de ce nu FA 50 Golden Eagle / M 346 Master in vreo 24 de bucati dintre care 12 alocate acele scoli pentru fortele NATO din Europa de Est? Ce ziceti ar fi o surpriza placuta desi nu ii cred pe cei din CSAT in stare de astfel de viziuni.
Masterul este pe val. Curand se va auzi de un contract cu Thailanda.In ce priveste Romania, logic dupa Alenia Spartan sa urmeze Alenia Master.
@ Albert- mie nu imi pare ca noi luam decizii logice. Sincer nici decizia cu multirolul nu este foarte logica deoarece lasa semne de intrebare ce va fi dupa 12 avioane.
Daca Romania va cumpara vreodata Master-ul, asta va insemna sfarsitul lui IAR-99. Toate resursele trebuie indreptate catre crearea si dezvoltarea lui IAR-XT, asta daca mai vrem sa avem industrie aeronautica in Romania.
@ Dragos nu este chiar asa, s-ar putea ca M 346 Master sa fie doar inceputul!
Sau de ce nu FA 50? – Este posibilitatea ca L.M. sa intre pe piata din NATO cu el.
@dragos: sfarsitul industriei aeronautice va fi adus de obsesia de a face “totul aici”. IAR-XT e un construct teoretic care sa asigure subventionarea unui institut.
Tare imi este teama ca nu vom mai face nimic aici. Dar daca vom cumpara vreodata Master-ul sper ca aceasta achizitie sa vina si cu transfer de tehnologie, cu offset, pentru a nu repeta fiasco-ul F-16.
@ Dragos- cred ca e gresita prisma din care se vede conceptul de aviatie de antrenament la noi. IAR 99 C Soim poate fi folosit in entry level asa cum si italienii au 2 tipuri de aparate unul pentru entry M 345 si altul pentru misiunile mult mai complexe – M 346.
Cativa ani o sa mearga acesasta abordare, deoarece IAR 99 C are inca resursa disponibila, si o rezerva imensa de motoare care au fost preluate de pe IAR 93 deci sunt gratis.
Ca sa mai insistam pe acelasi design insa mi se pare o abordare care duce la esec de aceea am propus asamblarea din kit-uri M 346 in Romania dar acest lucru este viabil economic doar la un numar de cel putin 16 – 20 de bucati, 24 fiind un numar realist.
Asamblarea din kit-uri a M 346 nu inseamna ca ca ne “plafonam” cum au altii impresia ci inseamna ca invatam si invatam o gramada de chestii noi, M 346 putand fi scoala pentru IAR Craiova sau Aerostar Bacau.
Eu unul nu m-as agata deloc de IAR Craiova daca aceasta nu vrea sa fie salvata, prefer Bacaul din motive de management mai bun si pentru faptul ca are un know-how superior.
Marius,problema este ca M-346 este rezultatul unui joint-venture Alenia-Yakovlev,deci se pune intrebarea daca produsul poate fi fabricat si de terti.
@albert: colaborarea intre Yak si Alenia s-a incheiat amiabil, ambele firme isi vad de drumul propriu acum, intre aparate exista mici diferente. Cu ceva timp in urma auzisem ca sauditii ar vrea sa deschida o linie de asamblare finala in cazul unei comenzi mai mari de M346 deci nu cred ca exista litigii sau impedimente. Lumea rezolva in general civilizat lucrurile astea, noi am abordat problema mai ciobaneste si inca avem de tras.
Deci e incredibil… pana acum toata lumea tipa ca domne industria nationala e la pamant, ca jegosii de politicieni nu fac nimic…. si acum cateva luni cand a aparut treaba ca se are in vedere un IAR XT, acuma toti vreti 24 de m346 si jucarii din afara…. pai hotarati va nene… Dar cum am mai spus… romanul ramane vesnic nemultumit si expert la toate…
A vazut cineva vre-un iar-xt? ca sunt tare curios. Cand o sa zboare primul? deci mai avem de asteptat 2-3 ani pana il testeaza dupa care vedem ce caracteristici are si poate-l cumparam. Deci in 5 ani cel mai devreme poate sa ajunga vre-un iar-xt in roaf…
eu am vazut iar-xt
intr-un desen
@ Robert Ionut – unii mai sunt ingineri si stiu cam care e capacitatea industriala a tarii, stiu ce merge si ce nu, stiu ce proceduri se aplica sau nu in industria de la ora actuala asa ca…stiu de ce as opta pentru M 346, la fel si Stelian sau Paul stiu despre ce vorbesc cand spun ca IAR Craiova nu este in cea mai buna forma pentru a realiza un produs competitiv.
In plus Griffon ti-a mai explicat si el care sunt argumentele pro a unei astfel de achizitii.
Romania are o necesitate acuta de aparate care sa suplineasca existenta multirolului F 16 MLU in 12 exemplare fie ca voi la MApN o recunoasteti sau nu.
M 346 sau FA 50 pot executa si misiuni de atac la sol si unele din misiunile aer-aer cu armament modern si performant, ceea ce nu este de neglijat.
Cate-o data trebuie ca sa iti faci si propria introspectie si sa iti dai seama de ce poti face singur si cat de bine si ce poti realiza in cooperare cu altii.
@marius Problema stii care este? Ca sunt si in prezent oferte pentru a preluat industria de armament, in special ceea pentru avioane, doar ca toata lumea vrea pe 2 bani, adica aproape gratis! Anul 2014 cum stie toata lumea este electoral, cum ar suna vestea ca “cineva” din vest vrea sa preia avioane craiova pe aproape moca? Cam asta e problema… eu pot sa iti confirm ca acest guvern chiar a inceput sa faca ceva pentru armata! Doar ca daca se fac pasi mai mari in an electoral, B1 TV si Realitatea(de exemplu), ar avea in fiecare seara orgasme de placere criticand ca domne guvernu da banii pentru jucarele noi pentru armata, pentru modernizari, face privatizari moca, vinde tara… etc… iti dai seama ce orgasme or sa aibe si cel dintai presedinte al tarii. Romanului de rand din pacate nu prea ii pasa de armata, asta este adevarul, iar celor care le pasa nu au o voce in capitol pentru ca sunt prea putini ca sa conteze, electoral vorbind…
@robert ionut: e normal sa vrea pe 2 bani, asa zisele “capacitati strategice” in multe cazuri nu fac nici cat 2 cepe degerate, ca entitati juridice sunt pline de care depasesc uneori de cateva ori valoarea activelor. Mai sunt pline de datorii si posibile procese din partea angajatilor sau fostilor angajati carora nu li s-au platit CAS si alte dari la timp. Masinile sunt uzate moral inca de-acum 20 de ani, sindicatele sunt tari in clontz, starea fizica a constructiilor si altor bunuri e in general degradata. Practic n-au nici un fel de valoare de piatza. E mai ieftin sa faci o fabrica de la 0 pe camp decat sa te apuci sa platesti datoriile, renovezi, reutilezi, samd o asemenea fabrica.
@ Robert Ionut – ia spune-mi si mie un program pornit de acest guvern si care a mers bine sau pare ca s-a facut transparent si a ajutat Armata Romana?
Imi spui vreunul?
Ce are ca e an electoral tot timpul ma lovesc de explicatii fantasamgonice cu “anul electoral” – nu mai bine le dai pe 2 lei si stii ca nu mai ai batai de cap cu datul de pomeni si reparatii doar ca sa le tii in stare de reanimare?
Guvernul actual in mai putin de 2 ani de cand este la butoane a „cheltuit” de 2 ori mai multi bani decat cele 4-5 guverne care s-au perindat la putere dupa 2005.
Ne place sau nu ne place alea 12 F-16 valoreaza dublu in sume brute de bani decat toate achizitiile militare care s-au facut intre 2005-2012.
Orice guvern care se afla la butoane nu poate face in legatura cu apararea decat 2 lucruri.
1. Sa continue programele in derulare mostenite de la precedentul guvern.
2. Sa initieze programele carora le vine sorocul pe durata in care se afla la putere, programe care de cele mai multe ori se concretizează atunci cand acel guvern nu se mai afla la putere.
Nenorocirea este ca astia de acum nu au mostenit nici un program in derulare de la aia dinainte.
Pana acum au reusit sa porneasca jumatate dintr-un program al carui soroc coincidea cu mandatul lor.
Teoretic mai au la dispozitie 2 ani si 3 sferturi, ce anume vor face in perioada care a mai ramas ramane de vazut.
Pe langa programele mostenite de la guvernul de acum 10 ani..al caror punct final ar trebui(dupa amanari) sa fie atunci cand acest guvern nu va mai fi(2018, Fregatele T22 si HAWK XXI), trebuie initiate programele Avion Multirol(inca 12 F-16sh), Vanator de Mine si Masini Blindate/Neblindate.
Din 5 puncte sa bifat concret o jumatate(12 F-16), de punct si ar mai fi ceva semna incurajatoare pentru bifarea a cate unei jumatati de punct, un sfert de punct referitor la programele de mod. a Fregatelor si a HAWK-urilor.
@ Victor – daca programele nu sunt bune sau nu merita renunti la ele si basta, “cu ce mi-e mai bine mie ca au cheltuit banii aia pe F 16?” – cam asta gandeste tzugulanul roman si intr-o mare masura pe buna dreptate deoarece offset din partzi, cheltuieli cu pachetul de armament mari si discutabile, pachet de armament la care nu se vede vreun offset, niciun avantaj major de securitate, un contract cu “cantec” si total netransparent pe care il aflam din surse straine.
Hawk XXI – un proiect mult prea intins pe multi ani, care oricum transforma Hawk-ul in acelasi hardware invechit ca si SA 6-le.
Deci hai sa nu ii laudam pentru cheltuieli mai mari si cvasi inutile deoarece deciziile sunt daca nu proaste – discutabile….
Vreau un proiect nou in CSAT, vreau ca sa avem pana in 2020 un plan clar ce achizitionam cu ce caiete de sarcini, si in ce orizont de timp si cam care sunt fondurile maxime.
@marius Cred ca Victor a raspuns perfect. Cand erau bani din 2005 in 2007 nu s a facut nimic pentru armata, atunci cand se putea face o adevarata modernizare, PNL si PDL nu au facut nimic pentru armata. Nu vreau s o dam in politica acum, dar cam asa e. La inceput lui 2000 se vorbea in alti termeni, submarine si awacs de exemplu, dar cand au fosr bani adevarati pentru avione, submarine, nave… cei care erau atunci la guvernare au spus pas armatei!
@ Robert Ionut – din ce imi amintesc PSD a guvernat si alaturi de PDL, nu asta este problema au fost toti cu toate pe acolo prin Parlament, banii nu erau decat pe hartie, la fel ca si cresterea economica de acum din 2013.
Daca vad un program ca lumea o sa imi retrag criticile daca nu, nu! Punct!
In momentul cand pib-ul actual este comapabil cu PIB-ul din 2003 sa zicem si tu nu esti in stare de u program dus pana la capat nu am cum sa laud vreun politician.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Produsul_intern_brut_al_Rom%C3%A2niei
Pardon in 2011 eram deja la un nivel comparail cu 2007 deci?
[…] a fost semnat in Februarie 2014 si se refera la livrarea a opt avioane de antrenament avansat M-346. Acestea ar urma sa inlocuiasca […]