Și Cerul.
Suntem strânși pe lângă mașini, privindu-ne. Nici unul nu plânge, dar ne privim aproape rugându-ne să înceapă primul.
Vladimir se urcă la volan și coboară. “Iamandi, urcă-te cu mine în mașină să mergem acolo. Eu nu pot să stau și să văd fumul ăla și să mă gândesc că acolo moare un om. Poate s-a catapultat și e viu. Hai să îl găsim!”
Ne privim iar. în cerc. Cineva îndrăznește și repetă ce am spus fiecare înainte. “N-a catapultat. Nu s-a văzut nimic.”
Pe telefoane încă nu s-au stins noutățile sigure cu catapultarea și pilotul teafăr. Răspundem la sms-uri. Da, suntem bine. Nimeni din public nu a fost rănit. Avionul nu a ajuns la noi.
Încă nu știm numele pilotului și din când în când câte unul înjură apăsat după ce citește ce nume se vehiculează pe Facebook. Și ce dublă și ce piloți teferi.
A fost o simplă.
Formație de două avioane, în cadrul exercițiului tactic destinat recuperării unui pilot doborât.
Brusc, un MiG a luat-o la stânga față de direcția de zbor și atunci am început să mă bâlbâi și să arăt cu degetul. S-a lăsat pe o aripă și a luat contact cu solul, apoi au apărut flăcările și totul parcă s-a desfășurat cu încetinitorul.
Tot drumul spre casă am revăzut întoarcerea aia spre stânga, avionul pe o aripă, contactul și aripa sfărâmându-se, flăcările și apoi flăcări înalte, o dâră de foc cu explozie, fum și după aia încă o explozie.
Camera foto era la Vladimir, care a înghețat privind. Marius a înghețat la camera video. Cei din jur sunt afectați. Îmi pun mâinile pe cap. Nu se poate. Nu e real. Nu s-a întâmplat ce am văzut.
Nu s-a văzut catapultare, parașută. Of, poate s-o fi catapultat în lateral. Poate a scăpat, Poate scapă.
Unul dintre elicoptere se rotește pe acolo, pe unde e fum mare și mult. Nu aterizează. Nu a catapultat?
Tremură mâinile.
Crainicul anunță evacuarea bazei de către public.
Suntem bine. Suntem bine fizic. Undeva, sub ochii noștri, la câțiva kilometri, avionul continuă să ardă. Arde acolo, nu aici. Suntem bine toți cei din public.
Virajul ăla a dus avionul în partea opusă, nu spre noi. Acolo e un dâmb, poate un poligon. Acolo s-a dus avionul, cu ultimele puteri. Acolo, nu la lume.
Mâinile se vor opri din tremurat. Peste o vreme, nu o să mai revedem avionul strivindu-și aripa de sol și nici focul ăla mare nu o să ne mai apară în minte. Vom uita și întoarcerea aia bruscă în partea opusă publicului? Nu.
Treizeci și șase de ani. Locotenent-comandor Florin Rotaru, pilot de vânătoare.
Soț și tată a doi copii.
Căzut la datorie.
Iulian Iamandi
Dumnezeu sa-l ierte.
Nu, nu este o gluma, Rotaru Florin este si numele meu (Mine Field pe Facebook). Doar ce trecusem unul pe langa celalalt si voiam sa va salut, dar fiind o persoana mai timida n-am indraznit. M-am oprit langa F-16 sa-i mai fac cateva poze inainte sa plec spre masina, cand dinspre hangar a sarit o persoana strigand “Nu, nu , nuuuuu!”. M-am inors brusc spre pista si am vazut flacarile si fumul ridicandu-se. A fost groaznic! Am plans tot drumul spre Medgidia si nici acum nu-mi ies din cap cuvintele alea: “Nu, nu , nuuuuu!”. Dumnezeu sa-l ierte!
In plin avânt profesional la 36 de ani, încercând sa se perfecționeze pe un avion de 43 de ani (6707 e intrat in serviciu in 1975). Amprenta sărăciei se extinde si peste armata ….luând vieți. Oricâtă resursa de zbor si oricâte sesiuni de modernizare ar fi suferit acel avion…e un ansamblu metalic de 43 de ani vechime…..enorm de mult. In armata romană resursa umană se pensionează înaintea tehnicii….un paradox al subdezvoltării și sărăciei ….:-( . Dumnezeu sa-l ierte și sa-i întărească familia greu încercată.
Acum un an trei militari au murit intr-o prapastie in Arges pentru ca un camion vechi al armatei a rămas fara frane. Ne batem cu pumnii în piept că facem parte din NATO, dar avem sicrie pe roti sau zburătoare. Dumnezeu să-l odihnească în pace. Mor oameni nevinovati si in tara asta, dar altele sunt prioritățile …
INGROZITOR DE DUREROS !
ZBOR LIN SUFLETE … Acum nu mai limite de zbor …INALTA-TE SI ZBORI PANA UNDE N-AI AJUNS VREODATA !
trist, Condoleante! 🙁 a mai murit un erou, cu ultimele puteri a salvat 4 mii de oameni de la moarte, presedintele ar trebui sa ii acorde Steaua României, chiar daca acum nu mai au niciun rol decoratiile…. Dumenezeu sa-l odihneasca!
Nu mai are ca le-a dat la toti “lautrii” si generalilor de tinichea, gen Ilie Nastase sau Ontanu. Ce treaba au astia cu armata romana ???? Imi este scarba de sistemul asta pupincurist. DUMNEZEU SA IL ODIHNEASCA PE AEVARATUL EROU.
DUMNEZEU SA-L ODIHNEASCA!
Dumnezeu sa dea putere familiei a trece mai lin din durerea pierderii Comandorului!
Si voua, redactiei. Pt voi care erati acolo socul a fost mare si greu de uitat.
Trist!
Condoleante familiei!
Dumnezeu sa-l odihneasca si sa aiba in paza familia lui.
Inteleg ca omul nu s-a catapultat pentru a se asigura ca nu mor alti oameni in locul lui.
Un caracter de care aveam nevoie acest pilot, mare pacat ca s-a pierdut un astfel de om, ca nemernici sunt destui pe lume da’ ai dracu’ daca moare vreunul.
Nu putem sa urcam pesedistii in miguri?
Ar pleca cine trebuie si ar ramane cei de care avem atata nevoie.
bine ca sinteti teferi, a murit ca un erou evitind multimea.
Dumnezeu sa-l ierte!Condoleante familiei!
Ce este durerea? Nimic, nimic … am stat aseara pe terasa sa imi astept finul, varul sa bem din ,,vinul copilariei,, … suntem inca aici , toti … sici. ZBOR LIN PRINTRE INGERI!
Nu pot sa cred nici acum ! Sub ochi mei s.a petrecut totul ! Intr.o fractiune de secunda s.a prabusit ! O sa.l port in sufletul meu toata viata chiar daca nu l.am cunoscut in persoana ! Ii multumesc ca mi.a salvat viata nu doar mie ci la 4000 de persoane ! In inima mea ramane un erou ! Dumnezeu sa.l ierte si multa putere familiei !
Dumnezeu sa l ierte!Pacat!😓
Au trecut doua zile de cand polonezii au pierdut si ei tot un mig. Compania are deja o reputatie in a produce multe aparate, dar foarte proasta, mai este si foarte corupa, vedeti cazurile din India si Algeria
https://www.flightglobal.com/news/articles/algeria-returns-39faulty39-mig-29s-221771/
Articolul la care faci trimitere nu are nici o legatura cu performantele avionului Mig29, care , de fapt, sunt foarte bune.
Articolul face referinte la nerespectarea unor clauze contractuale in ce priveste modernizarea avioanelor si nu are nici o legatura cu caracteristicile tehnice de proiectare ale avionului, asa ca nu trebuie sa inducem in eroare cititorii neavizati!
Coruptia ehehe..si aici este tot alta poveste ! 🙁
Adriane deci asa traduci tu motivu ala, citez : “poor manufacturing quality”…