Patria AMV (Armored Modular Vehicle), vehicul blindat multirol 8×8 aflat printre competitorii pentru redotarea Armatei României cu maşini de luptă 8×8, a fost prezentat în cadrul unui drive-test desfăşurat în tancodromul Ghencea.

Patria AMV

Patria AMV

Patria AMV este un produs al companiei finlandeze de apărare Patria, produs care a beneficiat deja de succes la export.

Patria AMV a fost vândut până în prezent în şapte ţări, fiind livrate aproape 1600 de vehicule în Croaţia, Finlanda, Polonia, Slovenia, Africa de Sud, Suedia şi Emiratele Arabe Unite.

Marea majoritate a acestor vehicule, aproximativ 90%, a fost fabricată pentru export. Notabil este faptul că majoritatea vehiculelor sunt fie variante IFV (vehicul de luptă pentru infanterie), fie APC (transportor blindat).

Patria AMV

Patria AMV

Patria propune o cooperare industrială în România pentru un vehicul pe roţi, de 28 de tone greutate brută (GVW) 8×8 blindat, unul dintre modelele din familia de produse Patria AMV.

Vehiculele Patria AMV au GVW de 23 – 32 de tone. Vehiculele AMV pot fi realizate în versiuni amfibii până la GVW de aproximativ 28 de tone care operează pe apele interne şi în apele de coastă.

Dispunerea tuturor produselor din familia Patria AMV este aceeaşi: conducătorul este poziţionat în partea din faţă-stânga, propulsorul este poziţionat în partea dreatpă-faţă, iar partea din spate a corpului vehiculului se bazează pe conceptul de design modular, variantele speciale au un spaţiu mare comun pentru conducătorul auto şi echipaj, precum şi pentru suportul logistic.

Carena blindată a Patria AMV este realizată din otel sudat şi echipată cu plăci de blindaj prinse în şuruburi. Astfel, este foarte uşoară înlocuirea secţiunilor deteriorate, fără unelte speciale. De asemenea, protecţia poate fi înlocuită cu uşurinţă în cazul în care nivelul ameninţării se schimbă (antrenament pe timp de pace versus conflict) sau atunci când noi materiale şi tehnologii sunt în curs de dezvoltare în viitor. Nivelul de protecţie este întotdeauna adaptat în funcţie de cerinţele clientului.

Patria AMV îndeplineşte în totalitate cerinţele de protecţie anticipată din România (nivelurile de protecţie sunt clasificate) pentru protecţia balistică, mine şi protecţie IED (dispozitiv exploziv improvizat).

Patria AMV poate fi configurat şi integrat cu diverse sisteme de arme de mare putere de foc – de la arme de 5,56 mm până la arme de 105/120 mm. Sistemul de arme suplimentare poate include lansatoare de rachete.

Pentru versiunea românească, Patria propune un motor diesel Scania de 13 litri cu şase cilindri în linie, de 405 kW, cu transmisie complet automată ZF în 7 trepte. Astfel, vehiculul va putea atinge o viteză maximă pe drum de peste 100 km/h şi o autonomie de peste 900 de kilometri.

Patria AMV

Patria AMV

Colaborarea cu industria locală

O parte a strategiei Patria este de a coopera cu industria locală în fiecare program. Patria propune un transfer de tehnologie extensivă pentru producţia locală. Producţia locală include fabricaţie şi sudarea componentelor majore.

Majoritatea componentelor vor fi achiziţionate de către partenerul român licenţiat de la furnizori locali, de la diverse OEM sau de la reprezentanţii lor români.

Subansamblele, asamblarea finală, vopsirea şi testarea sunt realizate pe plan local de către partenerul român.

Toate sistemele de armament şi de comunicare, precum şi alte echipamente specifice pentru clienţi vor fi achiziţionate şi instalate de către compania românească. Acest aranjament poate aduce, direct şi indirect, sute de ani de muncă în industria locală.

Patria va oferi transfer de tehnologie extensivă, inclusiv formare. Patria a realizat cu succes transferuri şi traininguri similare în ultimii ani pentru produse similare din Polonia, Croaţia, Slovenia şi Africa de Sud.

Pentru organizarea şi procesarea fabricaţiei, Patria îşi propune să investească mai multe milioane de euro, pentru a asigura o producţie modernă şi eficientă la standardul de calitate al Patria AMV în România.

Patria AMV este utilizat în luptă în operaţiunile din Afganistan, încă din anul 2007 de cătrele slovene şi poloneze.

De asemenea, a fost testat temeinic într-o varietate largă de condiţii aspre din Finlanda, Europa, America de Nord, Orientul Mijlociu, Africa şi Asia.

Patria AMV

Patria AMV

Dincolo de comunicatul de presă, am să citez din des auzita concluzie din poligon: “Este o maşină de luptă bună”.

Da, am acceptat invitaţia în poligon şi am mers cu mare interes să vedem mai mult decât am văzut static la Black Sea Defence and Aerospace 2016.

Maşina de luptă Patria AMV nu ne era străină. Cunoşteam destule despre familia AMV de ceva ani strânşi în existenţa siteului nostru. Alăturăm cu sinceritate cunoaşterii şi invidia faţă de ce au reuşit să facă aliaţii polonezi cu al lor Rosomak… precum şi regretul că industria românească de apărare a pierdut pasul şi în foarte mulţi ani n-am mai reuşit decât două demonstratoare şi un “aproape prototip”, mai exact Saur 1 şi 2, respectiv “aproape” TBT.

La faţa locului, cele scrise mai sus au fost părerile des întâlnite în poligon, atât oficial cât şi neoficial. Pline de realism. Tot e bine că nu ne minţim – adică s-a tras o linie şi de acum se porneşte serios pe un drum bun.

Începutul începutului a fost scurt. N-avea rost o lungire, căci cei prezenţi ştiau. N-a fost, la nivel teoretic, o noutate maşina de luptă AMV, fiind una cunoscută. De top. Printre cele mai bune dintre cele care ar putea dota Armata României. Evident, nu-s de luat în seamă maşinile de luptă japoneze, sud-coreene, chinezeşti sau ruseşti. Nu intră în atenţie, neexistând şanse să alegem un produs al vreuneia dintre ţările menţionate.

După cum nu sunt şanse să luăm în calcul vreo posibilitate de achiziţie a vreunei variante de Guarani brazilian, la rândul său produs din familia de bază a unei maşini de luptă a altui competitor pentru Armata României.

Oprind aici lungirea, stăteam bine toţi cu documentarea.

Oaspeţii-gazdă au pornit maşina de luptă, au executat un rulaj şi au finalizat cu frânarea în faţa tribunei oficiale. A fost mişcată placa antival, au fost puse în funcţiune elicile pentru propulsia pe apă, a fost rotită staţia de armament… după care am fost invitaţi la testări.

Onoarea primei “ture” i-a revenit generalului-maior Dumitru Scarlat. Şeful Statului Major al Forţelor Terestre nu a menajat deloc AMV-ul, executând cel mai agresiv test dintre toate cele care au urmat.

Patria AMV

Patria AMV

Încheind testul, generalul-maior Dumitru Scarlat a coborât şi ne-a prezentat zâmbetul inconfundabil şi deschis pe care i-l cunoaştem.

general-maior Dumitru Scarlat

general-maior Dumitru Scarlat

A acceptat să vorbească reprezentanţilor presei şi a făcut-o neutru, precizând că decizia achiziţiei unui anumit tip de maşină blindată revine Departamentului Pentru Armamente:

“Noi, pentru Forţele Terestre, avem nevoie de transportoare blindate. Noi stabilim cerinţele, însă nu suntem noi cei care stabilim ce fel de vehicul de luptă vom avea. În Armata Română, Departamentul Pentru Armamente este structura responsabilă cu achiziţia acestor echipamente.

Ne-am bucura dacă am primi la Forţele Terestre un transportor blindat care să ne asigure îndeplinirea cu succes a misiunilor. “

Patria AMV

Patria AMV

Şeful Statului Major al Forţelor Terestre a mai adăugat:

“Suntem susţinătorii industriei de apărare naţională, ca atare şi pentru viitor cerinţa noastră este în acest sens.”

Întrebat cum a fost experienţa testării vehicului Patria AMV, generalul-maior Dumitru Scarlat a răspuns:

“A fost foarte bine. Am avut ocazia să conduc transportoarele noastre şi alte tipuri de transportoare.  S-a condus foarte bine. “

Experienţa generalului-maior Dumitru Scarlat cuprinde şi o misiune externă în Teatrul de Operaţii Afganistan, la comanda Batalionului 151 Infanterie:

“Aprilie 2003 – februarie 2004: comandant al Batalionului 151 Infanterie al Brigăzii 15 Mecanizată şi participă la comanda batalionului la misiunea Enduring Freedom III, Afganistan.”  Sursa: Forţele Terestre Române

Patria AMV

Patria AMV

Experienţa Resboiu în urma unui test la bordul Patria AMV 8×8:

La bordul blindatului totul este practic dispus şi ergonomic, interiorul spartan putând fi accesat prin două uşi (la modelul prezentat).

Pentru accesul grupei de militari, la cererea clientului se pot monta rampe hidraulice din una sau două bucăţi, una sau două uşi. Compartimentul grupei de militari este prevăzut cu opt scaune echipate cu mecanism de amortizare a şocurilor provocate de eventualele explozii.

Spătarul primelor două scaune poate fi rabatat şi transformat într-un soi de postament pentru a facilita militarilor accesul prin cele doua chepenguri de mari dimensiuni din plafon.

Urmează postul trăgătorului care, pe vehiculul prezentat, opera o staţie de armament Kongsberg Protector.

Patria AMV

Patria AMV

Demarajul vehiculului a fost unul lin, graţie utilizării unei cutii de viteză automate. Datorită suspensiilor independente, ţinuta de drum a fost foarte bună, blindatul fiind foarte stabil atât la viraje cât şi în fazele de frânare.  Motorul este foarte silentios în marş, dar mai ales in staţionare.

Patria AMV: Postul de pilotaj si consola de comanda a Protector RWS

Patria AMV: Postul de pilotaj si consola de comanda a Protector RWS

Concluzii

Este o maşină de luptă bună! Una modernă, proiectată şi construită în conceptul de asigurare a protecţiei şi ergonomiei superioare luptătorilor de la bord.

Este o platformă configurabilă. Produsul finit depinde de bugetul care finanţează achiziţia. Ca şi exemplu, la capitolul armament clientul poate cumpăra un produs dotat cu o staţie de luptă cu mitralieră şi până la mortierul dublu AMOS cu două guri de 120 mm.

Suntem în anul 2016. Adio tehnologii ale anilor ’60-’70.

De asemenea transportoare blindate avem nevoie, indiferent de competitorul selectat. Şi avem nevoie de o familie cu mai multe produse derivate din bază!

Evident, este obligatoriu să le putem construi şi repara în România.

 

Marius Constantin

Iulian Iamandi