T-50, the fifth...

T-50, the fifth…

In ultimele zile ale lui 2013 Biroul Suhoi a dat publicitatii o serie de patente si inovatii folisite in  obtinerea caracteristicilor “low observability” sau “stealth” anunta prestigioasa publicatie Jane’s International Defence

Conform Suhoi inovatiile care fac obiectul acelor patente duc la imbunatatire semnificativa a caracteristicilor stealth fata de generatia a 4-a, astfel daca la un avion din familia Su 27 radar cross section RCS-ul era de ordinul 10 – 15 m2  la prototipul T 50 media este undeva intre         0.1 -1 m2 .

Su T 50 PAK FA foloseste alaturi de alte tehnologii vopsele radar absorbante,  acoperiri cu anumite elemente ale unor parti expuse ale fuselajului, design diferit al panourilor in special in jurul gurilor de admisie dar si a altor elemente aflate in miscare: flapusuri, eleroane, panourile trenului de aterizare, etc.

Patentele vorbesc si despre reducerea RCS-ului datorat niselor interne de armament, galeriilor de admisie in “S” si al “radar blocker-elor” din fata motoarelor care nu au fost totalmente implementate in prototipul numarul 5 al Suhoi.

It adds that the inlet guide vanes of the engines’ compressors generate “a significant portion [up to 60%] of the radar cross-section of the airframe-powerplant system in the forward hemisphere” 

Asa cum era de asteptat o parte dintre tehnicile de micsorare ale RCS-ului folosite de constructorii USA au fost reconfirmate de constructorul rus, alinierea unghiurilor aripilor pentru a deflecta undele radar in aceeasi diretie cu ampenajul orizontal:

“Viewing the aircraft from the flank, the fuselage sides, lateral edges of the air intakes and vertical empennage are all deflected at the same angle.”

Spatiile dintre elementele de airframe au fost umplute cu garnituri conductive, cupola cabinei fiind acoperita cu o foita metalizata.

Suprafetele celor 5 antene radar prezente pe prototipul PAK FA sunt si ele inclinate la un anumit unghi fata de planul vertical ajutand la deflectarea undelor radar, acoperirea acestor antene s-a facut astfel incat sa lase propriul semnal sa treaca prin ele, blocand totodata alte frecvente de lucru:  The covers of the radar arrays are selective, letting through their own signals, but blocking other frequencies. Additionally, the array compartments are edged with radar-absorbing ‘curtains’ to reduce possible leaks of these amplified signals.”

Antenele aparatului sunt intgrate in suprafata fuselajului pentru a nu mari suprafata radar reflectanta, ampenajele verticale integral mobile au si rolul de antene de comunicatie.

Ceea ce este interesant este si solutia gasita in cazul senzorului Infrared Search and Track IRST integrat in emisfera anterioara a fuselajului in apropiera cabinei imediat dupa spatial alocat radarului principal care se roteste aproximativ 180°  in cazul in care nu este utilizat oferind o suprafata tratata cu materiale radar absorbante si care reduce semnatura aparatului.

PAK FA este prgramat sa obtina IOC – Initial Operational Capability la data de 31 Decembrie 2016 – data aleasa mai mult “politically correct” confirmand faptul ca nu este deloc usoara munca la un astfel de proiect ambitios si oarecum fiind in grafic cu estimarile specialistilor care dadeau IOC probabil 2017 – 2018.

Totodata toate aceste aspecte ma fac sa ma gandesc la afirmatiile altora cum ca aparatele lor au RCS-ul de 0.5 -0.1 m2 fara a implementa toate aceste masuri de reducere RCS – vezi Typhoon, Rafale, Gripen, F 18 Super Hornet si sa ma intreb daca este doar marketing sau se calculeaza altfel RCS-ul de catre producatori  sau chiar este este posibil.

Nu pot sa nu ma intreb ce relevanta va avea peste 10 ani de acum incolo F 16 MLU cu radarul APG-66(V)2A intr-o misiune de interceptie a unor astfel de vanatori…..

 

– Marius-Eugen Fenchea –