Aviaţie

Pakistanul cumpara avioane chinezesti Chengdu J-10

Iaca se întâmplă! De vreo câțiva ani mă așteptam la această mișcare, cam de când India a demarat procesul de achiziție a unui tip de avion multirol modern și puternic, cu performanțe superioare avioanelor MiG-29 și Mirage 2000.

Chengdu J-10C Vigorous Dragon

Chengdu J-10C Vigorous Dragon

Vestea achiziției de avioane multirol chinezești Chengdu J-10 a dat-o Sheikh Rasheed Ahmad, ministrul pakistanez de interne. Conform ministrului, introducerea în dotare a avioanelor chinezești va începe cel mai probabil în luna Martie a anului 2022.

Mai mult decât atât, se dorește ca douăzeci și cinci de avioane J-10 să zboare în cadrul sărbătorii naționale a Pakistanului.

Încă nu există o confirmare oficială a numărului de avioane din acest tip care urmează să fie cumpărate din China, însă surse locale informează că ar fi vorba de două escadrile cu câte optisprezece J-10 Vigourous Dragon.

De asemenea, nu exsită încă detalii publice legate de modelul selectat pentru dotarea Forțelor Aeriene Pakistaneze, însă ministrul Sheikh Rasheed Ahmad a declarat că avioanele vor fi superioare lui Dassault Rafale.

De unde putem concluziona că ar fi vorba despre modelul J-10C, cel mai recent și modern din familia Chengdu J-10. Sau, o versiune a avionului J-10C adaptată nevoilor Forțelor Aeriene Pakistaneze.

J-10C este un avion multirol modern, din generația 4.5, echipat cu radar AESA, sisteme ECM puternice și semnătură RCS scăzută, capabil să utilizeze un arsenal difersificat de muniții inteligente. Chinezii spun că Chengdu J-10C este din aceeali ligă cu avioanele Rafale cumpărate de către India.

Ce zice expertul de Facebook*

*Mulțumesc, Observatorul Militar

Dacă treaba asta se concretizează, Forțele Aeriene Pakistaneze vor dispune de primul tip de avion cu radar AESA, chiar înaintea domesticului JF-17 Block III.

Adică… dacă cursul târgului va fi unul rapid. Ceea ce, mă duce cu gândul la altceva: Pakistanul va cumpăra avioane J-10C aflate în exploatarea aviației de luptă a Chinei. Cam cum procedează Grecii acum cu Rafale.

Foarte probabil, pakistanezii vor cumpăra acele douăzeci și cinci de J-10C iar în viitor China ar putea să le customizeze unele noi și să le adapteze pe cele deja cumpărate.

Sau, China a produs pe stoc avioane J-10C. Cum ar fi? Că n-a mai fost așa de foarte mult timp prin nici o țară… Și ar putea fi, dacă Beijingul a produs pe stoc un număr de avioane J-10CE – adică versiunea downgradată pentru export prezentată în premieră la Dubai Air Show 2019.

Cu J-10C (ori CP, sau CE), Pakistanul va înlocui în serviciul activ avioanele F-7 și Mirage ROSE. Iar dacă vor merge pe o dotare majoră cu Chengdu J-10, am putea asista la înlocuirea celor peste patruzeci de avioane americane F-16 cu o versiune mai modernă, dezvoltată în viitorul apropiat, a lui J-10.

Dacă JF-17 este o dezvoltare majoră în avion de generația a patra, inclusiv cu aripi Canard, a avionului Chengdu J-7 (licență și dezvoltare a MiG-21 în China), J-10 are ADN-ul prototipului israelian IAI Lavi.

Cu ce emoționează J-10C? Comparațiile sunt făcute în general cu F-16V. Sigur bate la preț avionul chinezesc pe cel american… Dar, J-10C dispune în arsenal de racheta cu rază lungă PL-15, armă care are raza de acțiune mai mare decât racheta americană AIM-120D.

Și aș mai scrie, dar nu sunt plătit pentru asta. O fac din pasiune și cu pasiune, ori de câte ori am timp. Și nu, nu sunt bătaia de joc a nici unui colonel din Armata României. Fie el și șeful publicației Observatorul Militar.

Mulțumesc pentru prietenia și respectul reciproc, Armată Română. După o grămadă de ani în care alături de colegii mei de la Resboiu am cheltuit din propriile buzunare pentru a vă fi alături, acum sunt Expert de Facebook.

Mulțumesc mult.

mIm

Iulian Iamandi

3 Comments

  • Cu zice si Iulian, era de asteptat J-10 la pakistanezi, iar acestia nu is permit sa cumpere bimotoare grele. Sa vedem cand or aparea in dotare, despre ce varianta au ales.

  • Intrebare Observation Military are habar macar cum se califica un produs cu electronica in industria aeronautica sau nu aunt curosi de detalii din astra plictisitoare….
    Cam asa este so cu F 16 MLU norvegiene ne-am luat Golf -ul avioanelor de vanatoare dar ne-am luat Golf 4 ca da il folosim pana in 2030+
    Unii poate isi aduc aminte de scriam in 2012 ca F-16 MLU I sa fie o alta solutie intermediate dupa solutia MIG 21 LanceR.

Leave a Reply to Seba X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: