PAK-FA T-50

PAK-FA T-50

Viitorul programului PAK-FA este pus sub semnul întrebării din mai multe motive.

Data intrării în serviciu amânată datorită întârzierilor apărute în punerea la punct a diverselor sisteme, precum și reducerea comenzii din partea Indiei, partener la dezvoltarea programului, sunt doar câteva dintre problemele cu care se confrunta avionul rusesc de generația 5.

Radarul AESA N050 manufacturat de NIIP are, potrivit unui alalist familiarizat cu programul, un preț prohibitiv: “The results of the flight-test of the radar installed in one of the four T-50 flight-test aircraft are very impressive. Currently the industrial base capacity to series produce the N050 does not exist. The PPMs [transmit/receive modules] are produced at the Istok military electronics enterprise on a limited scale, which has made the radar’s cost prohibitive.”

Panourile din materiale compozite sunt și ele manufacturate unilizând aceeași tehnologie de bază folosită de Suhoi la fabricația avioanelor de acrobație.

Motorul Saturn Lyulka AL-41F există în momentul de față doar pe hârtie, avioanele T-50 incluse în programul de teste fiind propulsate de motoare 117S – aceleași care echipează modelui Su-35. Același motor – Saturn 117S – e preconizat să echipeze și primele loturi de T-50 fabricate în serie.

Câteva aspecte legate de configurația actuală a T-50 ridică, potrivit unor experți americani, semne de întrebare în ceea ce privește observabilitatea redusă a avionului rusesc de generația a cincea. Potrivit americanilor, în configurația actuală, T-50 are semnături radar și IR inacceptabil de mari.

O altă problemă este aceea că programul e considerat viabil din punct de vedere economic doar în situația în care indienii, care susțin efortul de finanțare a cercetării-dezvoltării PAK-FA, ar achizitiona minim 250 exemplare. Problema este că indienii au redus numărul la jumătate, în condițiile în care competiția MMRCA a fost câștigată de concernul Dassault cu al lor omnirol Rafale.

Via:
AIN

– Marius Constantin –