Diverse

Olanda vinde F-16, Romania vrea inca doua escadrile

F-16 BM, Nr.1610, Fortele Aeriene Romane

Sa incepem cumva… cu sfarsitul:

Romania va avea incă doua escadrile de F-16 pana in 2030. Declaratia a fost facuta de seful SMFA, Generalul Viorel Pana, intr-un interviu pentru TVR.

Armata va mai cheltui in jur de jumatate de miliard de euro pentru inca doua escadrile de F-16.

Prima ar trebui să vina in viitorul apropiat, pentru ca aviatia nu poate trage la infinit de resursa MiG-urilor 21 Lancer.

Seful Aviatiei militare sustine ca pilotii de MiG-21 Lancer vor putea sa faca usor trecerea pe aparatele F-16 datorita aparaturii de bord instalate in momentul in care avioanele au fost modernizate.

Cele doua escadrile de F-16 ar urma sa fie cumparate si operationalizate pana in 2030 cand… Va incepe procesul de dotare cu un avion de gereratia a cincea.

 

Nu e prima oara cand subiectul escadrilelor suplimentare de F-16 romanesti apare in presa, fiind abordat de mai multi oameni politici si nu numai.

Chiar noi scriam acum multi ani despre acest subiect analizand declaratiile lui Mihnea Motoc, ministru al apararii la vremea respectiva.

La data respectiva situatia potentialilor furnizori statea cam asa:

  • Belgia – opera o flota de 54 F-16 AM/BM (dintre care 5 stocate). SABCA a fabricat aeronavele F-16 A/B si a asigurat modernizarea acestora la standardul MLU;
  • Danemarca – opera o flota de 71 F-16 AM/BM;
  • Norvegia – opera o flota de 56 F-16 AM/BM;
  • Olanda – opera o flota de 61 F-16 AM/BM (alte 7 exemplare au fost stocate pentru a fi folosite ca piese de schimb). Fokker a fabricat local aeronave F-16 A/B si a asigurat modernizarea la standard MLU. Olanda a vandut deja 36 exemplare catre Chile si alte 7 catre Iordania;
  • Portugalia – a primit 45 exemplare in doua loturi: primul in 1994 – 20 F-16 Bk15 OCU in 1995 alte 25 F-16 Bk15, toate din surplus USAF. Dintre acestea doua sunt expuse, doua au fost stocate si folosite ca piese de schimb iar alte doua au fost pierdute in accidente (83-1171 la aterizare in ianuarie 2008, la zborul de receptie dupa modernizarea la standard MLU 4; 93-0475 in martie 2002 cand, dupa decolare a lovit o antena ILS). Toate avioanele F-16 portugheze au fost aduse la standard MLU pana in 2013, FAP operand 33 de exemplare impartite intre doua escadrile (201 Falcoes si 301 Jaguares) cu baza pe Monte Real. Noua exemplare au fost vandute Romaniei, diferenta de 3 urmand sa provina din surplusul USAF ( 4 exemplare au fost solicitate in 2013. Oferta a fost autorizata in Ianuarie 2014 iar livrarea era preconizata pentru sfarsitul lui Septembrie 2014).
  • SUA – nu mai opereaza F-16 A/B mai multe zeci de exemplare fiind stocate la AMARG.

Mai aproape de zilele noastre, Belgia mai opera (la nivelul lunii Mai 2021) 43 de exemplare, 42 dupa incidentul de azi din Olanda (cand un F-16 belgian a lovit o cladire; pilotul s-a salvat prin catapultare).

Danemarca mai opera, luna trecuta, 33 de exemplare.

Norvegia – 44

Olanda -49

Portugalia – 24

(Informatiile extrase din World Air Forces )

In momentul de fata, Fortele Aeriene Romane opereaza o Escadrila cu 17 avioane, Escadrila 53 Warhawks de pe Baza 86 Aeriana Borcea. Avioanele, achizitionate in urma unui proces lung si anevoios vor fi aduse la cel mai nou standard M6.x de catre Aerostar Bacau. In total cele 17 aparate (o escadrila) au costat peste 800 milioane de euro, dupa cum urmeaza:

  • Primele 12 – 186.2 milioane de euro (12 avioane, doua motoare de schimb, intsructie pentru piloti si tehnicieni) contract semnat cu Portugalia.
  • Pachetul initial de armament si servicii – 457 milioane de dolari, contract semnat cu Statele Unite.
  • Transa a doua – 130 milioane de euro: 5 avioane reconditionate, instructie si sprijin logistic asigurat pana in 2023. Contract semnat cu Portugalia.
  • Modernizare si sprijin logistic – 175.4 milioane dolari, contract semnat cu Statele Unite

***

Si acum… sa revenim la inceput:

Pe 29 Iunie 2021 Ministerul Apararii din Olanda anunta vanzarea a 12 aeronave F-16 ale Koninklijke Luchtmacht (KLu), Fortele Aeriene Olandeze, catre Draken International LLc. Firma americana ofera servicii complexe Departamentului Apararii al Statelor Unite. Valoarea contractului nu a fost facuta publica.

Aeronavele F-16 sunt parte a programului ELOT (End Of Life Type) fiind scoase din serviciul activ de catre KLu dupa inlocuirea cu F-35. Livrarea avioanelor multirol F-16 si a echipamentelor asociate catre Draken International va incepe in 2022. Acordul prevede optiunea pentru achizitia altor 28 de F-16, avioane ce vor fi retrase din serviciu pana in Mai 2024. Pe langa cele 12 aeronave vandute catre Draken International, olandezii au mai vnadut inca unul Belgiei care-l va folosi pentru piese de schimb.

***

Seful Statului Major al Fortelor Aeriene a precizat insa doar intervalul in care se doreste demararea achizitiei celei de-a doua escadrile: “2022-23-24”.

Ramane de vazut care va fi sursa celor 17-34 noi avioane multirol F-16 avand in vedere ca, iata, Romania are “concurenta” pe piata avioanelor “aflate in uz” si din partea operatorilor civili, furnizori de servicii de tip “Red Air” si “agresor”.

O alta necunoscuta este pretul, valoarea de 500 de milioane de euro pentru cele doua escadrile parand, in cel mai rezervat caz, o apreciere optimista.

Marius Constantin

7 Comments

  • Sper sa nu facem gresala sa cumparam si lotul urmator tot F16 A/B fie ele si cu MLU.Anul trecut,prin septembrie, citeam ca grecii vroiau sa cumpere F16 Block 60 de la Emirate. Poate nu ar strica sa incercam si noi daca tot vrem sa continuam cu F16 folosite. Emiratele isi schimba flota de F16 block 60 cu F35 si ar vrea sa le vanda.

  • Avioanele le vom lua din rezerva SUA[avioane retrase de SUA, cu resursa de zbor]sl ,nu ne vor costa nimic.Vom plati pentru piesele si electronica necesara modernizarii lor.Modernizarea lor se va face in Romania,asa se explica suma de 500 milioane de euro.Este vorba de inca 36 de f-16[planul realizat inca de pe vremea luiLes si CIUCA vorbea de dotarea Romaniei cu 53 def-16].Nu stiu daca in aceasta suma este inclus si achizitia de armament pentru ele. Daca nu este inclusa ,este vorba de aproximativ 14,5 milioane euro per aparat pentru modernizarea celor 36 de avioane.

  • Asta era strategia Romaniei acum 10-15 ani. Sa cumparam F-16 europene (odata cu schimbarea lor de catre F35) la pret mic, volum mare si sa facem ce-am facut cu Lancerul. Adica duzine de celule care sa le folosim vre-o 20 de ani prin modernizare locala si canibalizare pentru piese.
    Numai ca planurile au fost date peste cap de intarzierea lui F35.
    Si uite asa treaba se complica rau, avioanele sunt calarile bine, modernizarea pentru inca 10-15 ani va angrena o gramada de munca si bani, iar rezultatele vor fi modeste – politie aeriana.
    Conform planului initial, pe vremea asta trebuia sa incepem sa ne uitam pentru un inlocuitor al F16 – avioane noi, respectiv mai noi F35 SH din primele transe.

    • @Mihai: De F16 A/B chiar si cu MLU, nu se mai poate trage multi ani de acum incolo. De Mig21 nici nu mai vorbesc. Problema daca cumparam F16 la mana a doua din Europa este ca cele “europene” sunt destul de vechi (de cele mai multe ori F16A/B, mai rar C/D). Cum spuneam mai sus, arabii pentru ca stau pe un ocean de petrol, isi schimba chiar si armamentul nou des. F16 Block 60 pe care vroiau sa le vanda, nu aveau mai mult de 4-5 ani. De la un stat de genul asta am putea lua la mana a doua avioane aproape noi. Este adevarat, ca nu sunt configurate pentru un stat Nato insa cred ca le-am putea adapta si nu cred ca ne-ar costa asa de mult.

  • nu am inteles. e certa vanzarea sau e iar un vis romanesc? si daca e realitate de ce 2030? ca iei in 5 ani au planificata retragerea a 70% din flota de f16 si inlocuirea cu f35(34). adica in jur de 49 avioane. scazand 28 raman 21. deci mai raman 20 f16 de operat cam pana in 2030. deci? e realitate sau tot………….

  • F-16 romanesti au o resursa de zbor de 4000 de ore[la 200 de ore de zbor pe an ,inseamna 20 de ani,iar resursa de zbor poate fi prelungita de catre noi,prin AEROSTAR BACAU ,ca urmarii transferului tehnologic a fabricii L.M. din PORTUGALIA catre Romania.La fel s-a facut cu prelungirea resursei de zbor la mig 21 lancer.]Taiwan modernizeaza 141-142 de f-16 A/B pana in 2023 ,la standardul block70-72,participa la modernizare in principal industria locala[cu sprijin L.M. din SUA].Costul modernizarii celor 142 de avioane este de 4.5-5,3 miliarde de dolari,Bulgaria a platit 1,2 miliarde de euro pentru 8 avioane noi f-16 block 70-72.Romania va avea 53 de avioane f16 modernizate pana in 2030,cand va demara achizitia avioanelor de f35.[cele 53 de avioane vor costa in jur de 1,5 miliarde de dolari].Romania va primi 36 de f16 block 30/32 din rezerva SUA de avioane f16, care mai au o resursa importanta de zbor[gratis si,va plati doar pentru piesele si softul si electronica necesara modernizarii avioanelor.]Avioanele vor fi modernizate in Romania de industria locala,de unde se stie ce fel de f16 vom lua si cate vor fi,un ziarist francez cu in formatii din interiorul MAPN.,scrie un articol in presa franceza despre acest lucru in 2019.Avioanele f16 romanesti vor putea fi modernizate si ele la standardul block 70/72.Planul de avea 53 f16 si de a cumpara f35 in 2030 ,afost elaborat intre anii2017-2019,in timpul lui LES si CIUCA.De ce a spus seful statului major al aviatiei ca urmatoarele 2 escadrile de f16 vor fi achizitionate in 2023,24-2025,pentru ca pana in 2023 se incheie modernizarea celor 17 f16 la standardul 6x,si pana atunci se incheie transferul tehnologic de la LM.PORTUGALIA la AEROSTAR BACAU,SI capatarea de experienta a inginerilor romani[[primele 2 f16 se vor moderniza in PORTUGALIA de catre inginerii portughezi impreuna cu cei romani,iar restul de 15 f16 se va face in ROMANIA de catre inginerii romani.]

    • @Marius: Nu stiu daca upgrade-ul de la F16 A/B MLU la block 70/72 include mai mult decat avionica. Partea mecanica cred ca ramane in mare acceasi. Una dintre diferente intre F16 A/B si F16 C/D este motorul. Pe F16 A/B avem PW F100 in timp ce pe C/D avem GE 110 (motorul de le General Electric este mai puternic decat cel vechi de la Pratt)

Leave a Reply to bojan marius X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: