F-16 BM, Nr.1610, Fortele Aeriene Romane

Sa incepem cumva… cu sfarsitul:

Romania va avea incă doua escadrile de F-16 pana in 2030. Declaratia a fost facuta de seful SMFA, Generalul Viorel Pana, intr-un interviu pentru TVR.

Armata va mai cheltui in jur de jumatate de miliard de euro pentru inca doua escadrile de F-16.

Prima ar trebui să vina in viitorul apropiat, pentru ca aviatia nu poate trage la infinit de resursa MiG-urilor 21 Lancer.

Seful Aviatiei militare sustine ca pilotii de MiG-21 Lancer vor putea sa faca usor trecerea pe aparatele F-16 datorita aparaturii de bord instalate in momentul in care avioanele au fost modernizate.

Cele doua escadrile de F-16 ar urma sa fie cumparate si operationalizate pana in 2030 cand… Va incepe procesul de dotare cu un avion de gereratia a cincea.

 

Nu e prima oara cand subiectul escadrilelor suplimentare de F-16 romanesti apare in presa, fiind abordat de mai multi oameni politici si nu numai.

Chiar noi scriam acum multi ani despre acest subiect analizand declaratiile lui Mihnea Motoc, ministru al apararii la vremea respectiva.

La data respectiva situatia potentialilor furnizori statea cam asa:

  • Belgia – opera o flota de 54 F-16 AM/BM (dintre care 5 stocate). SABCA a fabricat aeronavele F-16 A/B si a asigurat modernizarea acestora la standardul MLU;
  • Danemarca – opera o flota de 71 F-16 AM/BM;
  • Norvegia – opera o flota de 56 F-16 AM/BM;
  • Olanda – opera o flota de 61 F-16 AM/BM (alte 7 exemplare au fost stocate pentru a fi folosite ca piese de schimb). Fokker a fabricat local aeronave F-16 A/B si a asigurat modernizarea la standard MLU. Olanda a vandut deja 36 exemplare catre Chile si alte 7 catre Iordania;
  • Portugalia – a primit 45 exemplare in doua loturi: primul in 1994 – 20 F-16 Bk15 OCU in 1995 alte 25 F-16 Bk15, toate din surplus USAF. Dintre acestea doua sunt expuse, doua au fost stocate si folosite ca piese de schimb iar alte doua au fost pierdute in accidente (83-1171 la aterizare in ianuarie 2008, la zborul de receptie dupa modernizarea la standard MLU 4; 93-0475 in martie 2002 cand, dupa decolare a lovit o antena ILS). Toate avioanele F-16 portugheze au fost aduse la standard MLU pana in 2013, FAP operand 33 de exemplare impartite intre doua escadrile (201 Falcoes si 301 Jaguares) cu baza pe Monte Real. Noua exemplare au fost vandute Romaniei, diferenta de 3 urmand sa provina din surplusul USAF ( 4 exemplare au fost solicitate in 2013. Oferta a fost autorizata in Ianuarie 2014 iar livrarea era preconizata pentru sfarsitul lui Septembrie 2014).
  • SUA – nu mai opereaza F-16 A/B mai multe zeci de exemplare fiind stocate la AMARG.

Mai aproape de zilele noastre, Belgia mai opera (la nivelul lunii Mai 2021) 43 de exemplare, 42 dupa incidentul de azi din Olanda (cand un F-16 belgian a lovit o cladire; pilotul s-a salvat prin catapultare).

Danemarca mai opera, luna trecuta, 33 de exemplare.

Norvegia – 44

Olanda -49

Portugalia – 24

(Informatiile extrase din World Air Forces )

In momentul de fata, Fortele Aeriene Romane opereaza o Escadrila cu 17 avioane, Escadrila 53 Warhawks de pe Baza 86 Aeriana Borcea. Avioanele, achizitionate in urma unui proces lung si anevoios vor fi aduse la cel mai nou standard M6.x de catre Aerostar Bacau. In total cele 17 aparate (o escadrila) au costat peste 800 milioane de euro, dupa cum urmeaza:

  • Primele 12 – 186.2 milioane de euro (12 avioane, doua motoare de schimb, intsructie pentru piloti si tehnicieni) contract semnat cu Portugalia.
  • Pachetul initial de armament si servicii – 457 milioane de dolari, contract semnat cu Statele Unite.
  • Transa a doua – 130 milioane de euro: 5 avioane reconditionate, instructie si sprijin logistic asigurat pana in 2023. Contract semnat cu Portugalia.
  • Modernizare si sprijin logistic – 175.4 milioane dolari, contract semnat cu Statele Unite

***

Si acum… sa revenim la inceput:

Pe 29 Iunie 2021 Ministerul Apararii din Olanda anunta vanzarea a 12 aeronave F-16 ale Koninklijke Luchtmacht (KLu), Fortele Aeriene Olandeze, catre Draken International LLc. Firma americana ofera servicii complexe Departamentului Apararii al Statelor Unite. Valoarea contractului nu a fost facuta publica.

Aeronavele F-16 sunt parte a programului ELOT (End Of Life Type) fiind scoase din serviciul activ de catre KLu dupa inlocuirea cu F-35. Livrarea avioanelor multirol F-16 si a echipamentelor asociate catre Draken International va incepe in 2022. Acordul prevede optiunea pentru achizitia altor 28 de F-16, avioane ce vor fi retrase din serviciu pana in Mai 2024. Pe langa cele 12 aeronave vandute catre Draken International, olandezii au mai vnadut inca unul Belgiei care-l va folosi pentru piese de schimb.

***

Seful Statului Major al Fortelor Aeriene a precizat insa doar intervalul in care se doreste demararea achizitiei celei de-a doua escadrile: “2022-23-24”.

Ramane de vazut care va fi sursa celor 17-34 noi avioane multirol F-16 avand in vedere ca, iata, Romania are “concurenta” pe piata avioanelor “aflate in uz” si din partea operatorilor civili, furnizori de servicii de tip “Red Air” si “agresor”.

O alta necunoscuta este pretul, valoarea de 500 de milioane de euro pentru cele doua escadrile parand, in cel mai rezervat caz, o apreciere optimista.

Marius Constantin