De la FXM citire:
Suedia oferă avioane Gripen Croației
Oferta înaintată astăzi guvernului croat de către Agenția Suedeză pentru Exportul Materialelor de Apărare și Securitate (FXM) include opt aeronave Gripen.
Prin intermediul FXM, guvernul suedez a depus o ofertă ce include vânzarea a opt avioane de luptă Gripen C/D, precum și o soluție de finanțare și un pachet de training și suport pentru piloți și tehnicieni.
„Suntem încântați să prezentăm această ofertă, ce a fost pregătită în strânsă colaborare cu Croația. Sistemul Gripen are capacități excelente de protejare a spațiului aerian și de participare la misiuni internaționale, îndeplinind cerințele NATO în ceea ce privește interoperabilitatea. Gripen este unul dintre cele mai avansate avioane de luptă din lume, fiind în același timp eficient și robust și având costuri mici pe parcursul ciclului de operare”, a declarat Peter Göthe, Director Adjunct al FXM.
„Pentru a ne asigura că Forțele Aeriene Croate rămân operative fără întrerupere, atunci când avioanele MiG-21 din dotarea actuală vor fi scoase din uz, Suedia oferă o soluție prin care avionul Gripen C/D poate deveni operațional la un an de la semnarea contractului”, a spus Jerry Lindbergh, Director de Program Gripen în Croația, din partea FXM.
De asemenea, în legătură cu achiziția, industria suedeză oferă cooperare industrială substanțială, prin intermediul Saab.
Gripen este operațional în cadrul Forțelor Aeriene din Cehia, Ungaria, Africa de Sud, Suedia și Thailanda. Toți operatorii de Gripen colaborează în ceea ce privește schimbul de experiențe operaționale și la dezvoltarea continuă în cadrul Grupului de Utilizatori Gripen. De asemenea, în luna noiembrie a anului trecut, Elveția a declarat că Gripen va face parte din viitoarea dotare a Forțelor Aeriene Elvețiene.
– Resboiu –
Navighează în portal:
Resboiu Master; Armata Română; Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;
Produc si la bucata? :))))))
Daca vrei iti vand si jumatate e aripa, este valabil pentru toti producatorii din industria aeronautica, produsele sunt de serie mica si de aici si pretul imens per unitate adica avion.
Am nevoie de jumatate de eleron. Un amic isi reconstruieste BMW-ul si vreau sa-l ajut…
Cica vand portughezii eleroane d-alea smechere, de F-16. Folosite, ce-i drept, dar sunt ieftine si-ti faci treaba cu ele.
:-))) Vorbeste cu aia de la SAAB o sa iti dea si aripioara de rechin… LOL!
Bre, oferta asta e senzationala… dar zice cineva despre cate avioane vorbim si… cam cat vor costa? Daca e inclus trainingul, pachetul de armament… nimicuri d-astea ca sa ne mai agitam si noi pe net.
6 simple, 2 duble
training piloti in Ungaria si Suedia.un an de zile pana le vin avioanele noi.se vorbea si de pregatirea tehnicienilor.fara armament.linie de finantare cu dobanda mica, offset cel putin 100%.
nu se vorbeste de suma si in ce consta offset-ul.croatii vor sa vanda din santierele navale, suedezii confirma ca ar fi interesati dar nu spun despre care santier ar fi vorba.se vorbeste de “3 Mai”.
Ar fi oferta finala pe care o fac suedezii croatilor.
Ai dreptate, asta pare doar o declaratie de presa.
Nimic despre detaliile care de fapt sint cele mai importante: pret, rata dobinzii, moneda in care se face tranzactia, dotarea avioanelor. Cit despre offset, nu se spune in ce consta, coeficientul de offset, cine coordineaza (si garanteaza) tranzactiile, etc..
Practic anuntul e ceva in genul: vind masina Dacia noua convenabil, in rate.
M-as bucura sa vad o oferta competitiva, nu neaparat ca vreau un deal asemanator pentru Romania, dar ar fi un argument foarte convingator in negocierile cu portughezii (cine stie, poate se obtine un pret sub 500 mil…).
Si eu am scris ca asteptam sa descopere cineva stiri noi am pus link la ceea ce era press release la “Sugestii si Reclamatii”.
S-ar putea ca un pret competitiv sa duca la blocarea negocierilor cu Portugalia sau scaderea pretului total al pachetului sub valoarea a 250 de milioane de dolari, pana acum este doar “bla-bla-bla”
Conform sapaturilor mele, afacerea costa 611 milioane de Euro si nu e bine privita in Croatia. Avioanele vin chele, oferta de antrenament e proasta (15 ore de conversie, 50 de ore de antrenament tactic) si lipsa acord de suport tehnic. S-ar putea sa nu treaca…
@ George daca are pretul asta…de 611 milioane este mult mai buna ca si oferta pe care incearca Ministerul Apararii Nationale sa o negocieze pentru noi 670 milioane euro 12 avioane F 16 second hand – e drept cu antenament de conversie si tactic mai mare.
– Vestea buna este ca ori scade pretul tranzactiei cu Portugalia ori o sa ne indreptam spre altceva.
deca 611 milioane este pretul ma gandesc ca cu tot cu suportul tehnic o sa fie pe la 720 de milioane de euro all-in-all ceea ce nu e rau deloc.
Pretul de pornire cu portughezii e de 670 de mil de dolari, nu euro. Dobritoiu s-a incurcat in valute si a iesit un cacat. 8 avioane nu reprezinta o forta aeriana…
si 9-12 avioane reprezinta o forta aeriena? Tot nu! De la 24 dse avioane multirol in sus si cel putin 2 baze aeriene fpoti spune ca ai mai mult decat un serviciu al Politiei de Frontiea.
Confirm! 611 milioane pentru 8 avioane(6 C-uri + 2 D-uri) timp de 10 ani. Suma include antrenament (65 ore total). Fara armament si fara mentenanta. Inca 14 milioane anual pentru intretinere… La sumele astea se mai adauga si dobanzile…
Cam scump! Chiar mai scump decat in Thailanda…
Mda…Probabil vor sa obtina fonduri pentru NG… Cine stie…
Probabil vor obtine un refuz politicos…
Pe la colturi se vorbeste ca saptamana viitoare se va anunta oficial cine va face RK pentru Bis-urile croate… De se prea poate sa ai dreptate
Aerostar…nu-i asa?
In alta ordine de idei Croatii ar trebui sa contacteze pe coreeni…
Si eu cred ca alternativa mai ieftina la Gripen si F 16 este FA 50 care are si posibilitatea de a fi echipat cu AESA..
un avion e irelevant – trebuie sa discutam de sisteme, iar sistemul FA50 costa mult, e destul de limitat si nici nu vine cu radar AESA.
Nu e chiar asa de “hot” si Israelul de ex. a mers spre o solutie cu Alenia M-346 in dauna coreanului.
Orice avion (sau chiar si o drona mai mare) are posibilitatea sa fie echipat cu radar AESA, nu exista limitari privind platforma – americanii au cumparat recent radare AESA fire control pentru Cessna Citation 550 de la politia lor de frontiera.
http://www.forceindia.net/IndustrySeptember2012-25.aspx
Cand spui ca este limitat sistemul FA 50 Golden Eagle ta referi la ce?
In primul rand pentru a avea un radar AESA trebuie ca sa il integrezi in arhitectura avionului, ceea ce Coreea de Sud a facut deja.
limitat la performantele actuale si la crestere – dezvoltarea lui in viitor. data fiind rapiditatea cu care se schimba tehnologiile, vrei sa vezi ca un avion are o cale de dezvoltare si daca se poate calea aia sa nu fie pe banii tai.
problema e ca Golden Eagle e foarte scump ca trainer – exista variante mult mai ieftine daca cauti trainere, de ex. Super Tucano – iar cine are atatia bani sa dea pe un avion ca sa-l foloseasca pentru lupta isi poate lua un supersonic mult mai sofisticat, mai inarmat si mai agil.
cam asta era si problema cehilor de nu au reusit sa-si vanda avionul de atata amar de vreme, pana acum, cand l-a comandat Irakul. Daca tunezi un Logan de costa aproape cat un Mercedes, pana la urma clientul va opta pentru Mercedes…
iar intre trainere/LCA de high end coreanul are o problema pentru ca exista un competitor foarte bun, M-346 – pentru care de ex. au optat Israelul dar si Singapore.
Israelul a luat 30 de bucati M-346 la 1 mld dolari – nu e o afacere rea pentru calitatile avionului si posibilitatile lui de crestere in viitor.
M-346 asta chiar are radar AESA in oferta in mod realist – radarul fiind deja pe avioane care zboara (e tot Vixen 500 care a fost vandut la avioanele US Customs&Border Protection) – in plus Italia cumpara avioane israeliene de 750 milioane dolari la schimb si a dat offset masiv, inclusiv transfer de tehnologie, productie componente, etc.
mi se pare o afacere mai buna decat puteau oferi coreenii, care au fost furiosi cand nu au primit si ei macar un RFP din partea israelienilor.
M-346 a fost vandut si pentru Singapore – o tara bogata dar cu ambitii limitate – candidatul ideal la LCA de high end.
A propos, eu cred ca Romania trebuie sa faca un LCA medium price – pentru ca exista piata pentru asa ceva, poate in Africa mai instarita – intre Super Tucano si M-346 e o plaja larga de unde dispar englezii care au devenit prea scumpi.
http://theaviationist.com/2012/07/20/israel-buys-m-346-combat-trainers-from-italy-italy-buys-g550-airborne-early-warning-plane-from-israel/
FA 50Golden Eagle are potential de crestere foarte mare dovada o fac si variantele constructive, este drept ca nu il poti compara cu Gripen sau F 16 dar sa nu uitamm ca la majoritatea misiunilor curente se comporta foarte bine.
Cam 80% din misiuni pot fi duse la bun sfarsit de catre aparatul sud- coerean iar faptul ca are o versiune downgradata de motor F 404 GE il plaseaza in zona supersonicelor mai ieftine de tipul JF 17 Thunder cu care se poate de-altfel compara la capitolul performante.
Viteza maxima de 1.6 Mach nu este chiar mica si F 35-ul se “lauda” tot cu aceasta valoare a numarului Mach.
Este drept ca la manevrele de lupta este limitat la 8.5 G si nu la 9G precum un fighter adevarat.
Israelul a ales M 346 deoarece are deja fightere performante in dotare iar platforma italiana poate simula FBW comportamentul F 16, F 15 si asa mai departe.
ca avion nu e rau – insa sistemele de armament, EW, radarul, etc. – nu sunt world class – nu motorul e problema sau daca zboara supersonic.
Treaba cu supersonic e chiar overrated in opinia mea, insa se intampla ca pe aceste platforme supersonice s-a investit masiv si in celelalte sisteme si daca isi pun ambitia sa-l faca un fighter adevarat coreenii vor trebui sa le cumpere si sa le integreze, ceea ce il va face foarte scump – mai exact cat un supersonic daca nu chiar mai scump decat unele gen Gripen.
Cam la acelasi pret cu avionul coreean, pe mica piata de trainer/ LCA de high end, exista insa M-346. Putin mai jos sunt si cehii cu L-159 si nici aia nu au coada de clienti la usa, au stat 8 ani cu ele pana sa vina irakienii.
Lectia e ca s-a schimbat piata de cand au proiectat cehii, italienii si coreenii avioanele astea. Coreenii au o scuza ca ei de fapt au vrut sa construiasca un avion util si pentru ei si din care sa invete – iar LM i-a ajutat ca offset. Macar pentru nevoile coreene e foarte bun.
E si un exemplu de posibila afacere buna si pentru Romania – poti sa iti retehnologizezi industria si sa modernizezi un trainer gen IAR-99 ca offset la un contract de armament.
e si un learning curve mare cand te apuci sa produci un fighter – sunt multe tehnologii si nu e clar cat de dezvoltate sunt capacitatile de integrare si care sunt costurile si timpul necesar.
iar daca pleci de la varianta de baza de trainer si incerci sa il faci fighter, inseamna ca adaugi avionica puternica, senzori performanti, casca cu armament integrat, un radar performant, electronic warfare, rachete BVR, etc. – nu se stie unde ajunge ca pret cand se pun toate bunatatile pe el.
si cand faci totalul, e posibil sa descoperi ca e prea scump si nu e competitiv la export.
s-ar putea sa renteze pentru coreeni, macar banii raman in tara, insa la export intri in competitie cu altii si dupa cum am zis, exista o piata mica si destul de aglomerata, cu niste optiuni foarte interesante.
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/cehii-vand-avioane-de-lupta-in-valoare-de-1-mld-usd-irakului-172822.html
cred ca nu se intelege prea clar din articol – Croatia e inca intr-o faza incipienta – croatii au trimis un nou RFI iar suedezii acum au trimis un RFI response – o oferta informativa.
RFI este echivalentul de a suna la diversi dealeri de masini sa-i intrebi cat ar costa o flota de 8 masini de teren si sa primesti niste oferte informative. Este un pas necesar, dar nu unul final iar ofertele sunt cu titlu informativ.
acum e randul Croatiei sa trimita un RFP, apoi suedezii sa raspunda cu o oferta binding (ferma) – dupa care urmeaza negocieri bilaterale la urma carora s-ar putea eventual ajunge la un contract, daca partile se pun de acord.
la fel ar trebui sa fie si in cazul Portugaliei – banuiesc ca MApN a trimis un RFI si a primit raspunsuri de la portughezi, olandezi, etc.
Dobritoiu a aruncat aiurea pe piata niste sume de bani, pentru ca nu se stie cat vor costa pana nu trimite un RFP si apoi urmeaza negocierile. Logic ar fi sa iasa cu vreo 30% mai ieftin la final, dupa negocieri – ar fi penibil sa plateasca suma de la RFI.
A propos, urmariti si cazul din Cehia, unde se negociaza leasingul Gripen si deja s-a scazut 20-30 la suta din suma initiala sau cel putin asa se lauda cehii. Ar fi interesant daca croatii obtin ce au obtinut cehii si ungurii – adica sa plateasca avioanele in moneda tarii lor.
http://www.defense-aerospace.com/article-view/release_ar/92624/sweden-replies-to-croatian-rfi-for-gripen-fighter.html
Problema in Cehia e ca cehii numai vor Gripen. De aceea si cererea de prelungire a leasingului ptr. 5 si nu 10 ani.
Pai Cehia vrea ca sa aiba armata la zi si peste 5 ani s-ar putea ca Gripen C/D sa fie depasit, la fel ca si F 16 block 50/52+ poate se vor orieta apoi spre F 16V sau F35 sau Gripen E/F avioane care vor fi in top in acel moment.
hehe, pai tocmai se plangea ministrul ca nu are o pozitie de negociere buna pentru ca fortele aeriene sunt foarte fericite cu Gripen.
cehii sunt destepti – la fiecare renegociere ei primesc avantaje si discounturi, si atunci ei vor sa aiba cat mai multe perioade din astea, sa renegocieze la fiecare 5 ani pretul. Suedezii prefera sa discute mai rar…
Sweden interested in long lease of Gripens to Czech military
ČTK | 4 OCTOBER 2012
Prague, Oct 3 (CTK) – Sweden is interested in the longest possible lease of its Gripen supersonic fighters to the Czech Republic in the talks on their continued use by the Czech military, Defence Minister Alexandr Vondra told the Chamber of Deputies defence committee Wednesday.
The Czech Republic is seeking an economically advantageous solution, Vondra said.
The Czech Republic’s negotiating position is disadvantageous because Czechs have declared their intention to keep protecting their sky with their own forces, he added.
The talks are also being complicated for the Czech Republic due to its air force’s satisfaction with the Gripen fighters, Vondra said.
The Czech government has declared its intention to keep ensuring the protection of the Czech air space by its own means.
In the past years, the Czech air force used the Swedish Gripens for this.
Vondra said the use of the Gripens had not caused any problems.
“On the part of the Czech air force, there is satisfaction,” Vondra said.
“Bearing in mind these two facts I have just mentioned, this is absolutely, terribly disadvantageous for Czechs during the negotiations,” Vondra said.
The government has assigned the Defence Ministry to conduct the talks on the continued lease of the Gripens till the end of November.
Vondra said the empowerment related to the bridging area that was to precede a long term solution to the protection of the Czech air space.
“Evidently, the Swedes are interested in the longest possible or such solution that would not only return the costs they have invested, but also to gain some profit,” Vondra said.
Vondra said his negotiating team would try to achieve a “maximally economically advantageous solution.”
At the end of September, Vondra conducted talks with his Swedish opposite number Karin Enstroem.
He said after their meeting that the latest Swedish offer of the conditions of further lease of the Gripen supersonic fighters had not satisfied the Czech Republic.
If Sweden does not offer more advantageous price conditions, the Czech Republic will put up a new tender for the protection of its air space by supersonic fighters, Vondra said.
The current ten-year lease of 14 Gripens for 19.6 billion crowns from 2004 expires in 2014.
Along with the Czech Republic, the Jas-39 Gripens are being used by Sweden, Hungary, South Africa and Thailand.
http://praguemonitor.com/2012/10/04/sweden-interested-long-lease-gripens-czech-military