Karadeniz Haritasi, adică harta Mării Negre

Karadeniz Haritasi, adică harta Mării Negre

Strategia navală a României trebuie să articuleze o viziune completă cu privire la interesele maritime ale țării noastre, să definească aceste interese, să definească amenințările ce vor trebui descurajate și combătute, să identifice resursele și mijloacele necesare descurajării și contracarării acestor, să identifice ariile de cooperare cu forțele terestre și aeriene în cazul acțiunilor întrunite și să identifice mijloacele de cooperare cu aliații și partenerii noștrii.

Concomitent strategia navală trebuie să fie în concordanță cu politica externă a României și să evite pe cât posibil antagonizarea fără sens a altor actori regionali sau globali. Această strategie trebuie să fie una în esență defensivă, orientată spre descurajarea și combaterea amențărilor și riscurilor navale la adresa securității României în secolul XXI.Vor fi state care se vor simți amenițate direct fie de modenizarea puterii navale românești, fie de acțiunile forțelor noastre navale, indiferent de asigurărilor date România – este importantă deci comunicarea clară a intențiilor navale ale Bucureștiului la nivel regional și global. Ceea ce trebuie evitat este o cursă a înărmărilor regională și/sau ostilitatea neinționată a altor state din Marea Neagră.

Un aspect esențial al strategiei navale este identifiarea corectă a spațiilor de acțiune pentru marina militară. Un prim spațiu de acțiune ar fi cel fluvial și costier, unde se va vedea cel mai bine nevoia de cooperarea între forțele navale și celalte categorii de forțe militare pentru generarea de operațiuni întrunite în cazul unor agresiuni, atacuri teroriste sau dezastre naturale și/sau ecologice. La acest nivel accentul se va pune pe capabilitățile de supraveghere și patrulare, protecție a infrastructurii portuare sau navigabile, capacitatea de comandă și control, pe cooperarea între diferitele instituții ale statului și cooperarea internațională cu aliații și vecinii României.

Al doilea spațiu de acțiune va fi constituit de asigurarea prezenței în zona economică exclusivă și cea litorală, unde se vor opera misiuni de patrulare și supraveghere, escortă, protecție și aplicare a drepturilor suverane, combaterea atacurilor teroriste asupra obiectivelor din EEZ, și/sau a agresiunilor altor state asupra acestor obiective și operațiuni de căutare/salvare.

Un al treilea spațiu operațional este reprezentat de acțiunile în […]

Ehe… mişto, nu? Textul nu ne aparţine şi nu e complet. Îl puteţi citi pe Civitaspolitic, semnat de prietenul şi colegul nostru, George Vişan.

 

– Iulian Iamandi –