Strategia navală a României trebuie să articuleze o viziune completă cu privire la interesele maritime ale țării noastre, să definească aceste interese, să definească amenințările ce vor trebui descurajate și combătute, să identifice resursele și mijloacele necesare descurajării și contracarării acestor, să identifice ariile de cooperare cu forțele terestre și aeriene în cazul acțiunilor întrunite și să identifice mijloacele de cooperare cu aliații și partenerii noștrii.
Concomitent strategia navală trebuie să fie în concordanță cu politica externă a României și să evite pe cât posibil antagonizarea fără sens a altor actori regionali sau globali. Această strategie trebuie să fie una în esență defensivă, orientată spre descurajarea și combaterea amențărilor și riscurilor navale la adresa securității României în secolul XXI.Vor fi state care se vor simți amenițate direct fie de modenizarea puterii navale românești, fie de acțiunile forțelor noastre navale, indiferent de asigurărilor date România – este importantă deci comunicarea clară a intențiilor navale ale Bucureștiului la nivel regional și global. Ceea ce trebuie evitat este o cursă a înărmărilor regională și/sau ostilitatea neinționată a altor state din Marea Neagră.
Un aspect esențial al strategiei navale este identifiarea corectă a spațiilor de acțiune pentru marina militară. Un prim spațiu de acțiune ar fi cel fluvial și costier, unde se va vedea cel mai bine nevoia de cooperarea între forțele navale și celalte categorii de forțe militare pentru generarea de operațiuni întrunite în cazul unor agresiuni, atacuri teroriste sau dezastre naturale și/sau ecologice. La acest nivel accentul se va pune pe capabilitățile de supraveghere și patrulare, protecție a infrastructurii portuare sau navigabile, capacitatea de comandă și control, pe cooperarea între diferitele instituții ale statului și cooperarea internațională cu aliații și vecinii României.
Al doilea spațiu de acțiune va fi constituit de asigurarea prezenței în zona economică exclusivă și cea litorală, unde se vor opera misiuni de patrulare și supraveghere, escortă, protecție și aplicare a drepturilor suverane, combaterea atacurilor teroriste asupra obiectivelor din EEZ, și/sau a agresiunilor altor state asupra acestor obiective și operațiuni de căutare/salvare.
Un al treilea spațiu operațional este reprezentat de acțiunile în […]
Ehe… mişto, nu? Textul nu ne aparţine şi nu e complet. Îl puteţi citi pe Civitaspolitic, semnat de prietenul şi colegul nostru, George Vişan.
– Iulian Iamandi –
care nabucco ?
nu v-a zis de la partid ca nu se mai face ?
Cred ca foarte importanta e dezvoltarea capacitatilor operationale ale marinei militare romane. In prima faza, cred ca este importanta modernizarea celor 2 fregate englezesti, care sunt ‘chele’ la capitolul dotari, urmata de construirea altora de catre santierele navale romanesti, precum cele construite pentru olandezi. Plus ca, alte tipuri de nave, mai mari si mai puternice, din alta clasa, ne lipsesc cu desavarsire…..de submarine nici nu mai vorbesc, ca ele ne-ar detasa de mediocritatea in care ne aflam azi. Desi dotarile marinei nu sunt in totalitate perimate, precum se intampla in cazul aviatiei, ele sunt clar insuficiente, insignifiante chiar in raport cu inamicul nr 1 al tarii noastre. Nu mai zic in ce situatie am fi pusi, daca slavii de la est de Romania, s-ar alia…..In conditiile date de reorientare a strategiei americane catre ASIA, pana in anul 2020, eu cred ca sa ne purtam purta singuri de grija nu mai e o optiune, ci unica varianta, prioritara chiar! Poate par pesimist, dar strategia asta a Strutului, adoptata de Romania, de aparare proprie pana vin aliatii de ne scot din rah.., nu mai tine! Gandind asa, s-ar putea sa ramanem cu pantaloni-n vine pe langa virilul Ivan, si nu-i prima data. Cred ca e mai important sa ne purtam singuri de grija, iar daca vin aliatii sa ne ajute, atunci e si mai bine, daca nu…..ok, ne descurcam noi intr-un fel sau altul!
Si cum ziceam, avem nevoie de niste FREMM-uri 🙂
– În partea a doua a acestui articol voi discuta despre resursele necesare unei strategii navale, costurile acestie și voi trage câteva concluzii în legătură cu viitorul maritim al României. –
Ultima fraza a articolului de pe Civitas.
Astept cu nerabdare a doua parte.
Pana atunci, noi sa fim sanatosi..tot de discutiile cu 12-24 de F-16 th care ba vin ba nu mai vin.
sa incep intai cu partile pozitive:
– e bine ca GV s-a gandit sa scrie ceva pe tema
– “Nu trebuie uitat că forțele navale nu sunt singura categorie de arme a României”
– “dezvoltarea unei marine militare reprezintă un efort financiar costisitor”
– si mai ales “adecvarea intereselor la mijloacele deținute”
altfel, un articol “a la SNSPA”, plin de platitudini, care-ti sterpezeste sinapsele. si o spun cu o usoara tristete, baietii din tanara generatie, in frunte cu octavian manea, nu gandesc, repeta clisee.
asta pt ca e la moda acum. n-am fost in stare sa termin “cunoastere strategica in zona extinsa a marii negre” pt ca efectiv cartea aia m-a adormit. este o carte care a adunat intre aceleasi pagini persoane extrem, dar extrem de inteligente, si care au reusit performanta sa scrie compuneri de liceu, exercitii intelectuale “dull”, imi pare rau c-o spun, poate trebuie s-o citesc pana la capat ca sa invat ceva, sau poate n-a fost scrisa cu scopul ca cineva sa invete. mda, sunt io prea cusurgiu probabil.
acum, n-am pretentia ca cineva sa scrie ceva gen “cum sa avem cojones ca natiune, in secolul XXI”, sau din contra, “cum sa facem aport mai bine pt stapan”.
dar totusi…hai sa ridicam putin stacheta.
revenind la articol, hai sa spunem pe bune, avem noi Forte Navale? doar cu numele.
altfel, avem Marina Militara, da (e o diferenta nu numai semantica intre FN si MM).
“putere minora navala”? proiectia fortei? :)))) hai sa fim seriosi.
cu ce? cu o fregata care nu tine marea daca e mai agitata o tzara si cu doua opv-uri? cu un submarin tras la cheu? cu rachete antinava din anii ’60?
ne imbatam cu apa rece.
bine ca si ucrainienii stau la fel de prost, asta e norocul.
singurele capabilitati oarecum decente (desi depasite) sunt la dunare, cu monitoarele si vb-urile.
parerea mea e ca genul asta de articole fanteziste fac mai mult rau pt ca politicienii aud de aiureli gen “soft power”, “smart defence”, sau in cazul de fata “misiuni de protecție a căilor maritime, proiecție a puterii, patrulare și escortă, culegere de informații, misiuni de căutare/salvare” si asemenea si-si imagineaza bai suntem ok, putem face chestii.
expresiile astea dau bine si provoaca invariabil aplauze pe la sezatori pe teme de securitate.
doar ca in realitate e ca-n bancul ala cu soricelu si elefantul, ce mai tropaim noi pe pod, elefantule.
ps: nu mi-o lua in nume de rau George. astept partea a doua a articolului, sunt taaare curios ce propuneri concrete ai si mai ales cum se pot pune in practica cu bugetul FN (undeva in jur de 10% din cel al MApN). altfel, e doar un exercitiu a la Marius Zgureanu (salutare Marius) care viseaza cai verzi pe pereti (gen F 20, TR85 reloaded etc) si care scrie articole frumoase, dar fara finalitate.
se numeste utopie.
sper sa iei comentariul ca pe un feedback pozitiv (adica o critica constructiva).
si ca tips: foloseste expresia REMN, e la mare moda acum 😉
spor
ps pt altcineva care o sa citeasca: o sa ma duc singur sa bag 20 de flotari, ok, 40, ca am scris un anumit fragment mai sus :D.
Subscriu la critica ta. Se putea folosi un limbaj mai simplu si la obiect si se putea lucra mai mult la partea de continut. Asa senzatia e ca ni se ofera un tic-tac invelit in 2 kile de staniol frumos colorat ca in Vest.
Trecand la continut – pe de o parte autorul zice ca suntem si vom fi o putere navala mica, pe de alta spune ca trebuie sa protejam stramtorile si caile de comunicatie maritima indepartate si da ca exemplu ATALANTA. Nu se prea leaga. Daca suntem o putere navala mica trebuie sa ne vedem lungul nasului si al capabilitatilor – adica apele teritoriale si EEZ-ul. Atat. De restul se ocupa aliatii care au cu ce.
Gresesti stimabile xv. Cu tot respectul,..avem hidrobiciclete stealth. 🙂
da, ca-n bancul ala :D:
– tata, mai e mult pana-n america?
– bula, taci si inoata
stiam un Margelatu care a fost pe undeva prin MAI. meserias 🙂
O fi Margelatu, de… acolo? 🙂
daca e el, cer senin si sper ca manuieste in continuare lin tragaciul pe unde e 🙂