MiG 1.44

MiG 1.44

Singurul prototip al avionului MiG 1.44 a fost trimis pentru stocare si conservare in hangarul Institutului de Cercetare a Zborului, a anuntat corporatia RAC MiG:

“The plane, built in the 1990s on the pilot program of the fifth generation is in Zhukovsky. He does not fly, is in custody in the hangar, and nobody is going to destroy it, “
Astfel, MiG 1.44 nu va avea soarta unui numar de exemplare unice din perioada aviatiei sovietice – cum s-a intamplat cu avioanele unei serii experimentale de bombardament cu raza lunga capabile sa dezvolte viteze supersonice (Tupolev Tu-160).
Dezvoltarea generatiei a cincea de avioane de vanatoare, in care se incadreaza si prototipul MiG 1.44, a inceput in SUA si URSS in anii ’70. SUA a introdus in serviciul operativ avioane de vanatoare de generatia a cincea in 2001, iar Rusia are in plan sa inzestreze Fortele Aeriene proprii cu un astfel de avion de abia in 2016 – 2017.
Avioanele de vanatoare apartinand generatiei a cincea pot zbura in regim supersonic fara sa utilizeze postcombustia, au manevrabilitate superioara, sunt greu detectabile de radar si pot lovi tinte de diferite tipuri datorita sistemelor de control si a automatizarilor.
Proiectul avionului multirol de vanatoare (MFI) a demarat in anii ’80, iar in 1999 exista deja prototipul capabil de zbor MiG 1.44.
MiG 1.44 era destinat confruntarii cu avionul american F-22 Raptor. Prototipul MiG 1.44 a efectuat doua zboruri in anul 2000, dupa care dezvoltarea a fost abandonata, iar in 2002 a fost anuntat proiectul PAK FA devenit mai tarziu T-50.
Potrivit generalului colonel Anatoly Sitnova, desi similar ca si concept MiG 1.44 detine un potential mai mare decat al avionului Suhoi T-50. Dar, fostul sef al aviatiei, generalul Vladimir Mikhailov considera ca nu poate compara cele doua avioane, datorita diferentei de 15 ani in tehnologii.
Corporatia MiG a refuzat sa comenteze planurile cu prototipul, precum si existenta la uzina Sokol a inca patru avioane aflate in diverse stadii de executie.
Sursa: AEX
– Iulian Iamandi –