nEUROn goes naval

nEUROn goes naval

nEUROn m-a intrigat. L-am considerat, la momentul aparitiei acestui UCAV, drept prea necopt. Prea repede si prea tanar intr-un domeniu in care totul era necopt.

Si inca traim vremurile in care UCAV-urile sunt necoapte, dupa cum necoapte mai sunt doctrinele, operatorii, lantul de comanda, acceptiunea fata de vehiculele robot destinate luptei.

La un moment dat, povestea lui nEUROn parea ca se opreste. Isi facuse treaba de demonstrator tehnologic si autorii povestii chiar pareau ca il vor trimite intr-o locatie ca exponat de lux. Un demonstrator tehnologi peste vremea sa, cu cariera scurta si costisitoare, pe care aproape ca il vedeam protejat intr-o vitrina supradimensionata. Intr-un cub de ceva transparent, care sa-i evidentieze importanta.

L-am uitat ceva timp. Nu face parte din categoria de produse militare cu multe stiri pe an, ori chiar pe luna. Nu-i un produs final, n-are cum sa se vorbeasca despre un produs care aproape exista.

XB-47 la RIAT 2016

XB-47 la RIAT 2016

Desigur, despre XB-47 surprins de prietenul nostru Bogdan Muresan la RIAT… vesti au fost mai dese, procesul de crestere si maturizare e mai rapid, insa si altele sunt resursele din spate.

Revenind la nEUROn si vestea de astazi, multe nu-s de spus. In cazul dronei asteia, nici n-ar avea cum sa fie prea multe de spus. Este vorba, acum, de inca o treapta in cadrul programului.

Mai exact, demonstratorul – caci tot demonstrator a ramas – a executat cateva treceri la altitudine joasa peste portavionul frantuzesc Charles de Gaulle.

Testele au fost conduse de catre DGA (French Procurement Agency, in limba brexit) in cooperare cu Marina Frantei si Dassault Aviation.

Scopul testelor este studierea utilitatii unui UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle) intr-un mediu naval care implica si cateva nave de lupta ale Marinei Frantei.

Campania de teste include interactiuna pe mare cu portavionul Charles de Gaulle pentru luminarea intru invizibilitatea fata de senzorii platformei navale.

Dezvoltarea lui nEUROn are in spate un grup de firme europene: Dassault (Franta), Alenia (Italia), HAI (Grecia), Saab (Suedia), ex. EADS-CASA (Spania), RUAG (Elvetia).

Programul a fost pornit in anul 2003 si a inceput sa se materializeze in 2005, dupa ce membrii consortiului au inceput sa se puna de acord.

Primul zbor al demonstratorului tehnologic european a avut loc pe 1 Decembrie 2012, la Istres in Franta.

In calendar urmeaza o serie de teste legate de detectabilitate si armament, teste care vor avea loc in Suedia.

Adica… mai e.

Sursa: Navy Recognition

 

Iulian Iamandi