Apartinand clasei Maestrale, fregata Aliseo este a treia nava ce poarta acest nume de-a lungul istoriei Marina Militare Italiana.
Prima nava cu acest nume, un remorcher, a intrat in serviciul MM intre 1913 si 1920. A doua, o vedeta torpiloare apartinand clasei Ciclope, inarmata cu torpile, bombe antisubmarin, tunuri si mitraliere antiaeriene a fost in serviciu in perioada 1943-1949.
F-574 Aliseo este a cincea nava din clasa Maestrale si poarta numele unui vant ce sufla in zona mediteraneana, alizeul. Caracterul constant al acestui vant pare a fi sursa de inspiratie a motto-ului navei: ““Constans et Indomitus”. Constructia navei a fost inceputa de Fincantieri in luna mai 1981 la Cantieri Navali Riuniti de la Riva Trigoso, fiind lansata la apa la sfarsitul lui octombrie 1982. A intrat oficial in serviciul beneficiarului, Marina Militare Italiana, pe data de 7 septembrie 1983. Nava are baza in portul Taranto.
Conceputa ca fregata antisubmarin, fregata Aliseo poate executa mai multe tipuri de misiuni:
- apararea convoaielor si a altor unitati navale de importanta strategica impotriva unitatilor de suprafata si aeronavelor inamice;
- controlul si interdictia liniilor de navigatie maritima;
- lupta antinava si angajarea obiectivelor costiere in sprijinul operatiunilor anfibii;
- misiuni impotriva pirateriei, a traficului ilicit si asigurarea embargourilor;
- cautare si salvare pe mare.
De cand a fost livrata, F-574 Aliseo a parcurs mai bine de 600 000 mile marine si a vizitat 70 de porturi diferite (dintre care 48 in strainatate) de pe 3 continente.
Incepand cu 1983 Aliseo a participat de opt ori la diferite dispozitive de reactie rapida ale NATO (NAVOCFORMED, STANAVFORMED, SNMG2, SNMCMG2; in cadrul SNMCMG2 a asigurat functii de comanda, control si stat-major). In cadrul misiunii internationale Persian Gulf 1, in 1988 F-574 a patrulat in apele Golfului Persic, asigurand protectia navelor civile ce tranzitau zona pe timpul asa-numitului Razboi al petrolierelor. A participat in 1992 la misiunile “Maritime Monitor” si “Sharp Fence” de aplicare a embargoului asupra fostei Yugoslavii. A participat activ intre 2002 si 2003 la operatiuni in cadrul “Enduring Freedom”.
Aliseo a participat de cinci ori la operatiunea NATO “Active Endeavour” executand controlul navelor civile in estul Mediteranei. In cadrul Operatiunii Mimosa in iulie-august 2006 a asigurat evacuarea cetatenilor italieni din Liban. In 2013-2014, in cadrul operatiunilor Constans Vigilance si Mare Nostrum a patrulat zonele costiere afectate de migratia din Nordul Africii, oferind ajutor cand a fost cazul.
Fregata 574 Aliseo a participat la diferite exercitii internationale de cooperare bilaterala impreuna cu nave apartinand Statelor Unite, Regatului Unit, Olandei, Frantei si Rusiei.
Comandantul navei este Capitano di Fregata Mario Giancarlo LAURIA.
Specificatii:
- Deplasament – 3100 tone
- Lungime x latime x pescaj – 123 m x 12.9 m x 4.2 m
- Propulsie CODAG – 2 turbine cu gaz Fiat-General Electric LM-2500 si 2 motoare diesel Grandi Motori Trieste BL-230-20-DVM cu o putere totala de 50000 kW (67051.09 cai putere)
- Viteza – maxima 30 noduri (Turbine); croaziera 18 noduri (diesel)
- Autonomie – 5000 mile marine la viteza de 16 noduri
- Echipaj – 205 oameni (din care 16 ofiteri)
Armamentul navei este compus din 4 instalatii de lansare a rachetelor antinava OTOMAT/Teseo Mk2, sistemul Albatros cu 8 celule pentru lansarea rachetelor antiaeriene SeaSparrow/Aspide, doua lansatoare cu cate trei tuburi pentru torpile antisubmarin MU-90 de calibrul 324 mm.
Armamentul artileristic este constituit dintr-o turela echipata cu tun Otobreda 127/54mm si doua sisteme CIWS DARDO, echipate cu tunuri de 40mm/70 calibre fabricate de Oto Melara dupa licenta Bofors.
– Marius Constantin –
Apropos de sistemul CIWS al fregatei Aliseo, cine ma ajuta si pe mine sa ma luminez?
Acum o gramada de ani, cand informatiile se gaseau prin Modelism, Magazin Istoric, Stiinta si Tehnica, in ultima publicatie pomenita au fost prezentate cateva sisteme CIWS.
Mi s-a incurcat memoria? Parca mai era un sistem CIWS cu patru tevi, nu doar cel de pe fregata Turgutreis. Cand am vazut pozele cu Turgutreis, facute de colegul Mozambic, am zis ca e Dardo. N-a fost Dardo…
Cat de mult ma insala memoria?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Zenith – la turci cred ca ai vazut modelul asta, nu-i asa?
Da, pe fregata Turgutreis.
sigur nu era cu 6 tevi de 20 mm? http://en.wikipedia.org/wiki/Meroka_CIWS
Italienii mai au un sistem CIWS in productie, Myriad dar este tot cu 2 tevi nu cu 4.
Ma rog 2 tunuri cu Gatling cu 7 tevi fiecare.