Colegul nostru de redacţie, resboinicul Alin Ionescu, a reuşit să îşi indeplinească încă un vis în anul 2012 prin publicarea volumului “Născut pentru a doua oară”, eveniment mult aşteptat de către noi, cei care ştiam câte eforturi a făcut autorul pentru a-i bucura cu o lectură deosebită pe toţi cei ce îndrăgesc zborul, păsările de dural şi care poartă în inimi un respect imens pentru cavalerii aerului.
Ne numărăm printre cei care îi cunosc scrierile. Stilul său unic, de visător, foarte personal, care se simte prin frazele scrise cu sufletul, ne-a făcut deseori să fim acolo, printre tehnicienii de la sol, în Alarmă, în Zebră, sus printre norii sfâşiaţi în viteza supersonicelor de vânătoare şi să trăim alături de personaje, aproape şi intim în poveştile de viaţă ale piloţilor militari autoizolaţi în colonia uitată de lume din inima Bărăganului.
La mai multe, camarade resboinic!
Avem onoarea să te citim!
Personajul principal al cărţii “Născut pentru a doua oară” a adunat de-a lungul carierei 1128 ore de zbor.
Pe reactoare, a zburat următoarele: L-29 Delfin, MiG-21U, MiG-21US, MiG-21UM, MiG-21RFMM, MiG-21M, MiG-21MF/MF-75, MiG-21 LanceR B.
Comandorul (r) Marin Jeloaica a comandat Escadrila 3 din Regimentul 86 Aviaţie Vânătoare, Vânătoare-Bombardament.
Despre domnul Comandor Jeloaica ştim din surse proprii că este un om deosebit, foarte respectat, dar şi foarte bun povestitor.
Avem onoarea, domnule Comandor!
Fiecare om are povestea lui, dar şi fiecare aparat de zbor. De-ar avea glas să ne spună, cu siguranţă am sta cuminţi în faţa câte unuia şi am asculta. Dintre păsările metalice, dar cu siguranţă nu şi fără un suflet al lor, probabil că cele mai multe poveşti le-ar avea de spus avioanele MiG-21. Prin câte au trecut…
Cu bucurie le admirăm încă pe cer, strunite din manşă, gaz şi paloniere de către unii dintre cei mai deosebiţi oameni pe care i-a dat ţara ca să-şi facă datoria la fruntariile din cer.
Ne plimbăm cu respect pe lângă MiG-urile adunate în curte de muzeu, sau solitare pe ici şi colo, vorbind, gesticulând, arătându-le cu degetul, fotografiindu-le, ţinându-le încă în viaţă prin gesturile noastre de pasionaţi. Precum nişte bunici pensionari, MiG-urile ne privesc în tăcere şi ne simt, cred, aproape, bucurându-se că nu le abandonăm uitării…
Trişti, ne gândim la cele sacrificate definitiv în maşini de tocat şi topit metale. Multe, dispar într-un nefericit final de carieră. Păcat.
Alin şi pilotul Marin Jeloaica l-au făcut nemuritor pentru noi pe “3908”, camaradul de dural căzut la datorie.
Profităm de acest material pentru a menţiona un alt camarad de dural. Pensionat acum, vă aşteaptă tăcut să-l vizitaţi în curtea Muzeului Naţional al Aviaţiei şi să-i aduceţi un omagiu privindu-l cu respect.
Dintre toate avioanele MiG-21 care şi-au trăit cariera în Forţele Aeriene Române, acesta este “Papagalul” – un MiG, dar este cel care a purtat primul camuflajul de LanceR, motiv pentru care a primit această poreclă. Un oştean bătrân, cu uniforma ponosită de timp şi zbor.
8006, dacă nu o dăm în bară cu informaţia, este avionul pe care Comandorul Marin Jeloaica a executat ultimul zbor ca pilot.
8006 – alb – MiG-21PFM (Produs 94N), cu seria de fabricaţie 94N8006, a ajuns în ţară în anul 1968, iar în 2006 era stocat pe Deveselu.
3908 – MiG-21US, 08685139, a ajuns în ţară în anul 1969.
“8 mai 1996, aerodromul militar Borcea.
Zi de zbor pentru personalul aeronavigant al Grupului 86 Aviaţie Vânătoare, toate activităţile specifice urmând o succesiune normală şi lipsită de probleme.
Un avion supersonic de vânătoare cu dublă comandă MiG-21 US se întoarce dintr-o misiune de antrenament, vine la aterizare şi pune roţile pe pista aerodromului din Câmpia Bărăganului, procedură executată ca la carte, la fel ca de fiecare dată. Doar că, acum, ceva se întâmplă, iar normalitatea unei zile de zbor se spulberă brusc.
Jamba stângă a avionului MiG-21 US cedează, rupându-se şi declanşând un şir de evenimente ce vor afecta profund vieţile unor oameni aflaţi în mijlocul lor, evenimente incredibile ce par a fi scoase dintr-un film de acţiune american. Lupta crâncenă pentru supravieţuire ce va urma şi deznodământul ei sunt subiectul central al acestei cărţi ce relatează evenimentele privite prin ochii unui pilot de vânătoare ce s-a aflat în focul evenimentelor, la propriu…”
Mai multe informaţii despre carte pot fi obţinute contactându-l în mod direct pe autor, cu un mail la adresa alin@aripi-argintii.ro.
– Resboiu –
Navighează în portal:
Resboiu Master; Armata Română; Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;
Deosebit respect pentru activitatea ca pilot pe supersonic si scriitor.
Daca ne mai cititi,o intrebare de baraj: sincer,Su-30 sau F-15?
Cel mai probabil nu ai sa primesti un raspuns direct la aceasta intrebare.
Din discutiile pe care le-am avut cu prieteni piloti activi, retrasi sau inca in scoala, iti pot spune ca au dorinta de a zbura macar o data pe Suhoi. Explicatia este simpla, manevrabilitatea superioara. Nu cred ca exista vreun pilot care sa nu vrea sa traga de un Su la maxim in acro.
Recent am vorbit cu unul dintre prietenii nostri, fost pilot de MiG-23 si mi-a spus ca isi doreste sa zboare pe un Su in Rusia si ca este destul de tentat incat sa isi indeplineasca aceasta dorinta la un moment dat.
Legat de ce ar alege fiecare – si RoAF are piloti care au zburat pe, in formatie si “contra” mai multor tipuri de avioane vestice – acceptam evitarea raspunsurilor, sau mentinem discretia – acesta fiind un aspect care a facut deseori diferenta intre Resboiu si alte publicatii tiparite sau din online.
Da,intelegem,oamenii au retineri “democratice”.
pacat de aceste “retineri democratice” daca exista. Pentru ca pilotii si inginerii de aviatie ai RoAF trebuia sa fie primii care sa spuna ce avion cred ei ca le trebuie ca sa-si indeplineasca misiunile. Iar din optiunile acestora politicul putea alege o varianta, important era ca toate variantele de unde sa aleaga ar fi fost corecte. Ca veni vorba: ce parere aveti de planul de modernizare a unei tari mult mai hotarate decat Romania in ce priveste problemele de aparare: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?221043-New-Polish-Army-modernization-plan . Populatia Poloniei e cam 1/2 din cea a Romaniei iar teritoriul ceva mai mare. Cum ar suna lista aia de cumparaturi inmultita cu 0.66 pentru Romania?
Un pic offtopic dar populatia Poloniei este jumatate din cea a Romaniei?????Poate ai vrut sa spui dubla.
da, bineinteles ca populatia Poloniei e dubla fata de cea a Romaniei, nu invers. Scuze, m-au luat degetele pe dinainte.
Ei, aici e aici:polonezilor nu indrazneste nimeni din Vest sa le sufle in ciorba.Germania se poarta cu manusi,ca altfel li se aduce aminte…
38 milioane inseamna 2/1, in nici un caz 1/2 din romania
1. din cate stiu momentan nu se mai poate zbura pe Su-uri ci doar inca pe MiG-29 si pe L-39
2. mai mult casigur exista aparate mai manevrabile decat un Su-30 (X-31 de exp) dar trebuie sa recunoastem ca aparatele rusilor dincolo de caracteristicile tehnico-tactice au un “ceva” pe care nu prea il au aparatele occidentale. Cam ca masinile sport englezesti.
Foarte bine punctat,au acel “ceva” sau “vino-ncoace” care atrage.
8006 nu e avionul lui Poetu’ cu povestile de aerodrom ?
Cand l-au adus pe papagal la muzeu ?
Da… Poetu’ face referiri la 8006, Papagalul…
Poza de mai sus cu 8006 la muzeu e trasa pe 12 august, anul curent. A ajuns la MAv cam cu doua saptamani inainte…
bine ca pilotii au retineri democratice, iar pentru dotarea lor isi dau cu parerea marinarii, CI-stii gen oprea (ciloti-izmene= intendenta), pedestrasi gen dobritoiu, eventual ingineri in siderurgie, gen frunzaverde.
ca nu cred ca spera cineva ca pe noi astia cu timp la dispozitie sa ne manifestam pe aici ne baga cineva in seama. ori te pomenesti, tama de a teia cizma (in kur)este mai mare decat a discuta viitorul armei pe care sunt convins a o respecta, sa nu zic iubesc??!!
incurcate sunt si caile vazduhului.