Categories: Armata RomanaDiverse

Monstrul de la Moreni, sau cum sa te faci de ras…

Saur 2 la BSDA 2014 – ne scuzaţim am greşit “monstrul” 🙂

Haideţi să vedem împreună cum ne putem face de ciocolată. Praf, dar mai ales analfabetic:

De aici – ca să nu ne auzim vorbe  – începe “Original Bananas”:

“Monstrul” de la Moreni – TBT 8×8, al treilea cel mai sigur blindat din lume. Secretul blindatului apreciat de englezi, dar care nu e bun pentru Armata Română.

“La nivel de laude sunt buni. Ne-am săturat de ei”.
Aşa se exprimă sindicaliştii atunci când sunt întrebaţi de interesul acordat de şefii din Romarm, Ministerul Economiei sau Ministerul Apărării industriei de apărare şi mai cu seamă unuia dintre cele mai bune posibile produse de export – Transportorul Blindat (TBT) 8×8.
Transportorul, produs de Automecanica din Moreni, este unul dintre cele mai sigure de pe piaţă la ora actuală însă nici măcar armata română nu îl cumpără. Al treilea cel mai sigur blindat din lume, construit cu 50.000 de euro Programul TBT a apărut în urma deciziei Ministerului Apărării Naţionale din 2010 şi prevedea înlocuirea vechilor blindate ale armatei. În primă fază s-au acordat 50.000 de euro pentru etapa primară de proiectare. După această proiectare Automecanica nu a mai primit niciun leu, deşi, rând pe rând, responsaibili din Romarm, Ministerul Apărării sau Ministerul Economiei au promis, la faţa locului, că vor da milioane de lei pentru continuarea programului.
Până acum transportorul a trecut printr-o serie de teste şi se află în proces de realizare a prototipului. Testele au arătat că TBT este printre cele mai sigure blindate de pe piaţă.
“Efectuarea testelor s-au facut pe banii Automecanica. Anul acesta minisitrul Tudose a promis că vom primi o finaţare de 3,9 mil lei pentru cercetatre, însă, armata românâmă nu este. La nivel de laude ne-au săturat de ei. Acesta este un transportor de clasă mare. Este comparabil cu ce fac nemţii de la Reich Metal din Germania, primii din Europa. Vecinii noştri se mişcă mult mai bine. Sârbii au dat ordin industriei de apărare şi şi-au făcut propriul transportor blindat deşi nu aveau o istorie bogată ca noi în acest domeniu. Acum îl vând în Bangladesh. Cehii la fel au şi ei blindatul lor. Armata noastră mergem pe zero. De ce să funcţioneaze industria românească şi să nu meargă bine alţii?” se întreabă mâhnit Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Uzina Automecanica Moreni şi totodată secretarl naţional pe probleme de securitate şi apărare la Sindicatul „Solidaritatea Metal”.
Chiar dacă este unul dintre cele mai bune produse ale industriei de apărare din ultimii ani, Romarm nu s-a preocupat de promovarea blindatului la unul dintre cele mai de succes târguri de armament din lume, care a avut loc în Turcia la mijlocul acestei luni.
“Secretarul de stat pe probleme de industria de apărare Sorin Encuţescu a venit personal la noi şi ne-a spus că ar fi bine să fim prezenţi în Turcia. A indicat foarte clar dacă vrem să fim văzuţi, trebuie s[ mergem acolo. Aici este vinovat directorul Automecanica Moreni care trebuia să îşi ia toate măsurile şi să facă presiuni asupra Romarm ca să îl sprijine să participe. Era o rampă de lansare acolo, unul dintre cele mai importante târguri din lume. Dacă vrei să fi prezent în lumea bună a armamanetului e inadmisibil să lipseşti de la târguri foarte importante, cum a fost el din Turcia, pentru că ştim foarte bine regiunea geopolitică a lor: Asia-Europa. Romarm e companie de comercializare şi ar fi trebuit să aibă tot interesul să prezinte astfel de utilaje. Din punctul meu de vedere, măsurile trebuie să ajungă până la demitere împotriva lor. În afară de Expomilul nostru, care e şi-aşa foarte sărac, nu am fost pe nicăieri. Atât timp cât nu eşti agresiv pe piaţă, cât nu încerci să promovezi cu agresivitate produsele tale, e clar că nu mai esti recunoscut făcând parte din câmpul ăsta mare şi important al producătorilor de armament”,
spune Constantin Bucuroiu.
Directorul Automecanica aruncă pisica în ogradă, ce-i drept mare, a Romarm şi se vaită că de ceva timp la Moreni se produce doar pentru construcţii civile: pivoţi, cardane punţi motoare, şasiuri şi componente de caroserie, roţi dinţate şi pinioane conducătoare sau componente de suspensie.
“În ceea ce priveşte publicitatea noi avem avem relaţii, prin Romarm, cu foarte multe ţări. La momentul acela nu am avut fonduri pentru deplasările din străinătate. Am vorbit cu Ministerul dar ni s-a spus că nu sunt fonduri pentru promovare. Problema este de fapt lipsa de comenzi şi contractele cu Ministerul Apărării care nu se respectă. Momentan eu nu am niciun contract cu Ministerul Apărării. Aşteptăm o rectificare de buget. În rest, tot ce am făcut, inclusiv dezvoltarea transportorului, le-am făcut din fonduri proprii. Avem doar contracte pe protecţie civilă la momentula cesta. Pe apărare nu avem nimic. Avem cu Ministerul Apărării un acord cadru încheiat anul trecut şi atât. Se aşteaptă o rectificare de buget”,
ne-a declarat directorul Automecanica, Ioan Manu.
“Nu sunt alte posibilităţi. Nu de la noi trebuia să primească bani. Ei trebuia să aibă bani”,
ne-a transmis directorul general al Romarm, Şerban Floarea.”
TBT, apreciat în Regatul Unit Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în România, Martin Harris, a declarat, într-o scurtă vizită în Dâmboviţa, efectuată la sfârşitul lui 2013, că ţara sa ar putea începe, în viitorul apropiat, o colaborare strânsă în acest sector cu România. Excelenţa sa a spus chiar că transportoarele româneşti ar putea beneficia şi de tehnologia britanică.
„Am observat că aveţi capabilităţile foarte importante în industria de apărare. Şi noi avem capabilităţi în Marea Britanie care sunt foarte potrivite pentru România. Deci, în ce măsură este posibil, aş dori să sprijin proiecte comune între industria de apărare din România şi cea din Marea Britanie. Se poate ajunge chiar la achiziţia de trnasportoare blindate care se produc acolo şi care au un grad de siguranţă foarte ridicat”,
a spus Martin Harris.
Ce poate TBT 8X8 TBT 8X8
poate atinge o viteză maximă de 100-120 km/h, are o rază de acţiune de 700-900 km şi nivel de protecţie 3b. La nevoie, carcasa poate fi îmbunătăţită, asigurând un grad sporit de siguranţă de 4 sau chiar 5b. Este capabil să asigure protecţie în cazul unor arme chimice sau nucleare şi poate permite îmbarcarea echipajului şi din mers. Are o capacitate de 12 persoane, cu tot cu şofer şi un motor diesel de 420 cai putere. TBT are aproape 8 metri lungime şi 2.4 metri lăţime. TBT 8×8 poate servi în mai multe scopuri: punct de comandă, vehicul de recuperare, vehicul de evacuare medicală, cercetare NBC (nucleară, biologică şi chimică) şi maşină de luptă. TBT va fi înarmat, în funcţie de cerinţe, cu diverse tipuri de armament: mitraliera grea DShK de calibrul 12,7 mm, tunul automat Oerlikon calibrul 25 mm şi mitraliera coaxială PK de calibrul 7,62 mm, aruncătorul de bombe M1982 calibrul 120 mm, rachete sol-aer şi antitanc.
“Are grad de protecţie 3b cu prosibilitate de a atinge 4 b şi 5 b prin blindaj adiţional. Cel mai tare din lume este un blindat american, dar este o maşină greoaie, care nu prinde mai mult de 50 km pe oră şi are ptoecţie 5a, 5b. TBT vrem să îl menţinem la 120 de km de oră pentru mişcarea trupelor rapide. Va fi o maşină plutitoare. Se pot pune pe el diferite sisteme de apărare şi încărcătură de rachete. Sunt plusuri mari, pe care nu orice le are, la momentul acesta”,
adaugă liderul de sindicat de la Automecanica, Constantin Bucuroiu.
Automecanica Moreni a fost înfiinţată în 1968, având ca principal obiect de activitate fabricarea de autovehicule blindate pe roţi. În cei 47 de ani a realizat peste 15.000 de produse, majoritatea destinate exportului în spaţiul ex-Sovietic, fosta Republica Democrată Germană, Algeria, Bangladesh.

Sura: Adevarul

Varză: Ionuţ Dima
Auzi… Ionuţ Dima, mai ai fraţi?
Iulian Iamandi

View Comments

  • Explică-i analistului economico-fantastic cu vederi îndepăratat-obturate de dincolo... că nu vrea să înțeleagă că sindicalistu cerșește bani după ce producătorul a luat decizii proaste de administrare a afacerii, făcând investiții neperformante cu puținii bani ce erau prin cont. Nu comentez frustrarea lor de a fi nevoiți să fabrice, pe bani - deci plătiți, elemente „țivile”. Că banii firmelor civile nu sunt buni, doar banii guvernului sunt buni de tocat.
    Rezultate nu-s, pe TB, adică. Însă domniile lor mari patri(h)oți oresc sponsorizarea continuării tocării banului public cu rezultate incoerente.
    Noi discutăm, de fapt, de o companie a cărei experiență care este, a fost „forjată” pe construirea sub licență a tehnicii tovărășești, cu minime îmbunătățiri. Motiv pt care toate produsele lor arată și sunt, în principiu, aceleași BTR-uri ale anilor 70-80, pe care toți le cunoaștem ca TAB.
    Dar ei vor să șantajeje societatea civilă, românii, dacă pe siniștri guvernanți nu reușesc... clar că performanțele în „lobby” sunt pe măsura celor din promovarea produselor. Un sit decent nu sunt în stare să facă, dar visează cai verzi pe pereți, cu resurse pe care nu le pot gestiona, se vede.
    Și sigur că, cei care remarcă problemele lor de abordare sunt trădători de neam și patrie. Iar naivii fundamentaliști înghit, că le place să înghită pe nemestecate.

    Subsemnez, un trădător de neam și comisionar.

    • Situatia de acolo ma interesat in mod pasager.Adevarul e undeva la mijloc,din perspectiva mea limitata.Nu se poate nega interesul fabricii de a produce ceva.In sine,acest lucru este o abatere de la norma vesela a bujetarului:timpul trece,leafa merge.
      Ca Moreniul poate nu are posibilitatile de a produce un TAB modern e un aspect ce nu-l contest.Dar asta e o problema rezolvabila.
      Pe partea ailalta,interesul armatei pt. acest proiect fie este nul fie marcat de incompetenta,fie de un mare ghinion.
      Inteleg restrictiile bugetare,desi nu inteleg desi se mentin in continuare factorii limitativi.
      Nu inteleg insa lipsa de imaginatie.Nu inteleg lipsa de contacte cu posibili finantatori.Rusii pot,sarbii pot,polonezii pot.Noi avem ultimul parteneriat incercat acum 20 de ani,cu turcaletii.
      Si nu inteleg de ce nu se pune problema ferm factorilor decizionali:dati banii sau ne dam demisia.

      • Mihai-
        De bună credință răspund, în limita a ce cunosc și este.
        Fabrica, firma aceea este un producător.
        Armata statului român, prin MApN est un atilizator.
        Hai să facem distincția aceasta întâi, deși ambele oferă servicii nouă, statului.
        Asta e manie curată, adică haideți să haidem să tocăm timp pe care nu-l avem și bani cu care putem plăti altele.
        Nu neg că sume de un ordin de mărime muuuult mai mare s-au tocat și furat cu 0 beneficii pentru noi, dar aceast nu însemnează să continuăm cu retorici conuniste porcești și mincinoase. Minciuna este ceva ce nu înghit și nu trebuie să înghițim, iar indivizii din conducerea respectivei fabrici neproductive datorită lor, nu a noastre, mint cu nerușinare, păcălind câțiva păcălici care încă mai cred în povești. Aste e tristețea faptului.
        Și șeful de sindicat și conducerea de acolo MINT CU NERUȘINARE și refuză să-ți asume greșelile, chit că sunt tolerați pe posturi călduțe plătite de mine și de tine și restul fraierilor care suntem...
        Ce vor, să îi plătim pt că nu vor să facă decât ce și cum vor, pun condiții dar oferă un carici și minciuni.
        Uită-te la nivelul lor, mă refer strict la conducere aici, nu la muncitori sau la inginerii de acolo, uită-te la retorica omului și dă-ți seama cum se pune problema.
        Doresc să închei prin a confirma importanța publicării materialului, să știm exact unde suntem, în ciuda acuzațiilor de lingăi ai MApN (a redactorilor), eu unul aplaud corectitudinea de a arăta fără echivoc realitatea brută și nu fanteziile și minciunile.

        • Nu sunt genul care sa accepte scuze de genul ''ala a furat/risipit ma mult''.Hotul si prostul pe sume mici e asa doar pt. ca nu are acces la sume mai mari.
          Nu ma pot pronunta in ce masura e vinovata conducerea fabricii,in ce masura e de vina conducerea ROMARM si in ce masura MapN.Sunt date la care nu am acces si sincer sa fiu nici nu ma intereseaza.Eu observ doar ca
          1.Nu exista o colaborare cu un partener extern pt. producere de TAB-uri
          2.Mirifica ostire a patriei nu foloseste optim sumele pe care de bine de rau le are.Imi vine al naibii de greu sa cred ca in ultimii 5-6 ani de cand se pune problema TBT,nu s-au gasit bani pt. cercetare.Nu e musai sa fie toate zecile de milioane puse jos odata,dar in cativa ani se aduna ceva.
          3.Lipseste cu desavarsire decizia de a lua o masina produsa,fie doar partial, la Moreni.E ceva ce nu are treaba cu sindicalismul,cu conducerea fabricii etc...Pot fi ultimii boschetari,ii dai afara si pui oameni potriviti.Dar fara o industrie esti fiul ploii.Nu vreau sa se inteleaga ca as vrea un produs prost,doar de dragul sa scrie Made in Romania.Poate exagerez,dar daca romanii pot doar sa straga 3 suruburi bine,atata sa faca iar restul sa fie de afara.Da' alea 3 susruburi sa le stranga in tara.
          4.Industria militara,ca tot ce tine de securitatea tarii,e nepretuita la razboi si inutila la pace.Desigur,bine ar fi sa aduca si ceva bani la vreme de pace.Insa nu asta e menirea ei nr.1
          Dar ce ne facem,ca MOWAGpoate produce 220 de Piranha pe an.Ori noi putem pierde la un razboi de inalta intensitate tot ce avem intr-o saptamana.
          Atunci ar da bine sa avem si noi ceva.

          Acum 100 de ani a trebuit sa stam 1 an si sa pierdem juma de tara,printre altele pt. ca nu aveam capacitatea de a produce munitie si arme usoare.
          In 1942 nemtii ne-ar fi inarmat,daca nu le-ar fi trebuit si lor tot ce produceau.Nus' cum,dar io parca observ un trend.

          • "Dar ce ne facem,ca MOWAGpoate produce 220 de Piranha pe an.Ori noi putem pierde la un razboi de inalta intensitate tot ce avem intr-o saptamana."
            Asta inseamna aproape 1 TBT pe zi. Cam cate ar putea produce Moreniul?

  • Daca si angajatii de la Moreni sunt la fel ca nea Bucuroiu` asta atunci e clar. Masa de manevra....

    • Da ce, nu sună mai bine REICHmetal? Suntem peste nemții ăia proști și puturoși de la REICHmetal Serios!

  • Mda, articolul pare o tentativa destul de nereusita de promovare a celor de la Moreni.

    Cum a spus insa si Mihais mai sus advearul cred ca e undeva la mijloc si vinovatii principali nu sunt sindicalistii ori muncitorii de la Moreni.

    Ci unii cu functii de decizie dar care sunt prea spagari ori/si lingusitori in fata unor influente straine, unora pusi pe criterii strict politice in functii si alta vina apartine unora prea obedienti in fata primilor. Abia apoi putem vorbi de vina unora mai mici.
    Care au facut ce au putut cu ce au avut la indemana. Eu as fi preferat si o discutie mai tehnica, nu doar aruncat clisee si vorbit fara a spune mare lucru, ori criticat articole proaste fara insa a intra mai adanc la radacina problemei.
    Mie de ex Saur-1 imi pare superior oricarui TAB (BTR), pe langa departarea de solutiile tehnice ale TAB-ului, iar Saur-2 ceva mai lucrat si imbunatatit pentru productia de serie cam echivalent cu Piranha 3.

    Mie toata treaba (nu neaparat si nu doar legat de TBT) imi pare un fel de "afacere Skoda" reloaded.

    S-a spus din cate am inteles ca era nevoie repede repede de un TB bun pentru soldatii din Afganistan care aveau TAB-urile vechi care nu faceau fata la DEI-uri etc etc. Si cum nu mai era timp sa se faca ceva in tara s-au cumparat niste Piranha, o achizitie care poate a fost bine intentionata la inceput dar care s-a dovedit un cvasi-esec care a cam compromis si un program de TB local.

    Sa trecem peste faptul ca destule au venit cu defecte de fabricatie si ca s-au montat turelele aiurea astfel incat mitraliera (de doar 12,7 calibru) avea unele unghiuri de tragere blocate in anumite situatii.

    Treaba e ca rezolvarea tuturor astora a luat mult timp si niciun TB Piranha nu a ajuns vreodata la militarii din Afganistan. In plus nici Piranha nu era mult mai bune fata de TAB-uri atunci cand era vorba de DEI-iuri de ex. Care DEI-uri daca sunt facute destept si ai cat de cat cu ce pot scoate din lupta si un tanc, si nu ma refer doar la DEI-uri de 100 kg cum a folosit Hezbolah parca pentru a distruge un Merkava.

    Asadar s-au folosit MRAP-uri pana la urma (luate de la americani), cum era mai normal in conditiile de acolo.
    Americanii de fapt nici nu au mai trimis Strykerele in Afganistan la un moment dat. Care Strykere, apropo, eu nu le vad prea bune pentru noi (ca tot se vorbea de ele), sunt mai putin mobile si au o stabilitate mai scazuta in teren accident (care teren se gaseste destul pe la noi) si nu sunt nici amfibii. Una e Irakul ca geografie si alta e Romania.

    Parerea mea e ca programul TBT trebuie finantat si realizat pana la capat pentru ca pare de perspectiva iar TB-ul ar fi foarte OK pentru noi. In acelasi timp trebuie promovat (nu doar TBT-ul ci in general orice producem, desi nu prea mai avem prea multe branduri locale) mult mai agresiv si profesionist pe pietele externe. In general trebuie sa actionam mai agresiv si sa ocupam un loc mai bun si corespunzator cu istoria, resursele si posibilitatile reale.

    Deocamdata predomina delasarea, pesimismul exagerat, coruptia, incompetenta, slugarnicia si lipsa dorintei de a avansa (prin forte proprii, pe cat posibil)

  • Ce nu inteleg eu este urmatoarea faza: daca mai vrem industrie de aparare nationala (ca fara ea esti colonie la mana deciziilor politice de afara), de ce nu schimbam conducerea de la Moreni si liderul de sindicat? Punem un manager de proiect cu puteri depline si scolit pe afara si finantam un produs national care poate nu este perfect, dar nu ma indoiesc ca nu mai are mult pana la a fi foarte bun. 1. vom avea industrie nationala de aparare 2. vom avea un produs national bun 3. vom avea locuri de munca asigurate (nu mai pierdem specialistii) 4. incasari mai mari la buget 5. daca schimbam mafia de la Romarm vom avea si exporturi
    Cumparand produsele altora toate punctele de la 1 la 5 vor fi in beneficiul altei tari.

    • Bună întrebare, drasius, răspunsul e cum anume au ajuns acolo personagiile și ce atribute au.

      Mă ofer voluntar pentru proiect. Pro bono, fără salar, doar cheltuieli de instalare/muncă. Garantez un plan de afaceri realist, strict și rezultate mai bune decât fosilozaurii ce populează birourile pe degeaba dar plătiți regește... Doar că nu sunt preten cu siniștrii care este și acă nu se schimbă foaia, în veci amin nu va fi pus acolo un om de bun simț și care să poată mișca în front. Nu asta se caută și nu asta se întâmplă. De aceea nu susțin milostivirea unora întru vecinica prosperitate a câtorva trepăduși înfiletați acolo...

    • Corect ce spuen Drasius, un alt beneficiu e ca banii investiti si cheltuiti in producerea a ceva local ar ramane in tara, ar asigura locuri de munca si daca am fi destepti s-ar face si export (deci castiguri suplimentare). Nici statu la mana si metehnele unui furnizor extern (ori gandindu-te la posibile probleme pe lantul logisitc in caz de ceva, cum am patit in WW 1) nu e un lucru intelept. Chestiile de baza, minimu necesar, trebuie neaparat produse aici, iar celelalte macar reparate, modificate/modernizate daca e cazul, asigurata mentenanta aici.

      Daca insa oamenii o lalaie prea mult si vor de fapt sa ingroape orice sansa de a face ceva deja pare mai mult decat simpla delasare si incompetenta. Se pare ca noi (ma rog, cei cu functii de decizie) chiar nu invatam din lectiile istoriei si sper ca nu va ajunge iarasi sa plateasca soldatul simplu lasat in aer sa se descurce cum poate si fara multe din cele necesare.

  • Apa de ploaie toate vrajelile astea! Pai ce tupeu / habarnism sa existe la fabricuta asta, sa-si plaseze ideea de produs in varful unui clasament!
    Daca se ia problema in serios, sunt niste pasi de facut, pana la productia unui prototip care sa raspunda unei comenzi. Cred ca toti / unii ne dam sema ca la nivelul concernului multinational Moreni nu poti sa faci un model [suma cheltuita fiind de 500-700 ori mai mare decat maruntisul mentionat aici] si sa-l lansezi pe piata, poate / precis il cumpara niste armate, eventual membri NATO. Asadar, in cazul SMFT:
    - program de inzestrare, conform unei / unor strategii [aici, nu se are in vedere decat program de achizitii...] cu buget suficient alocat (multianual, chiar pe decade) - exista asa ceva?
    - definirea unui caiet de sarcini si lansarea comenzii catre producator (aici intervin restrictii privind legislatia UE, competitivitatea, etc. si daca Morenii ar vrea sa participe, nu indeplinesc conditiile necesare - s-ar parea ca exista un caiet, dar, cum spuneam, pentru achizitie;
    - avand in vedere ca nu e un produs de raft si nici nu e in fabricatie, etapa cercetarii-proiectarii creste semnificativ pretul - nici nu e avuta in vedere etapa asta;
    - inca cca. 5 etape / 4-5 ani, pentru lansarea in productie si, eventual, inca 2-3 ani pentru operationalizarea primei unitati - nu cred ca se vrea asta, dar nici altfel nu se poate.
    Sau, trageti singuri concluzia, se poate ca acum, bagi bani in buget, dai comanda de achizitie pentru un produs existent (eventual faci o licitatie si pui conditia "pretul cel mai scazut") si in 2-3 ani ai prima unitate operationala. Ceea ce s-a si facut. Moreni nu are ce cauta aici, decat daca ciupeste vre-un parteneriat cu producatorul ales.
    Sau, si mai si, ne putem astepta sa se ia modelul de la avionul "multirol", luam ceva la mana "X", le platim 2-3 ani inainte, le dam la revigorat, etc. !
    Enjoy la greu!

  • Ce sa faci cu o uzina care nu are laborator de cercetare/dezvoltare? Ce "haita de designeri" are Moreniul? Cate ore au pierdut "solitaristi" in simulatii FAE? Pai cum realizeaza ei tab-uri in ziua de azi? Punand in spate "vasta experienta"? Citez serviciile oferite de Moreni:
    "Datorita experientei profesionale acumulate si a dotarilor existente, uzina are capacitatea de a executa la un inalt nivel: debitare pe instalatie laser, toata gama de prelucrari mecanice de precizie, sudura, vopsire, modelarie lemn, transport.

    Produsele si serviciile noastre sunt supuse unor procese permanente de imbunatatire, atat prin adoptarea de tehnologii inovatoare, cât si prin dezvoltarea tehnologiilor clasice, asigurând astfel furnizarea celor mai eficiente si economice solutii.
    "
    Ceea ce vad eu e un strigat "vrem de munca" adica sa li se dea o comanda, ideal de la stat, si sa traiasca linistit si bine macar jumatate de deceniu.

    Sunt curios cate parteneriate si colaboratori au. De bine de rau la 25km se afla Targoviste care pe langa universitate (cu ce nivel o fii acolo) ar putea lucre:
    http://fimmr.valahia.ro/inginerie_mecanica.html
    http://fie.valahia.ro/index.php/proces-de-invatamant.html
    si un institut:
    http://www.icstm.ro/content/CADCAE-Modelare-simulare-procese-tehnologice

    M-am uitat un pic pe site-ul lor la structura si am vazut ca din cei 333 de angajati 99 erau tesa... Ce zice dom` director? Dar liderul de sindicat?
    Cel mai "tare" e clasamentul intocmit. Ei nu au un prototip functional si deja se viseaza printre cei mai buni la transportoare....

    • Acu că ai dat de piatra filosofală a firmei și șpilul sindicatului, Mihai, te bun băieții pe lista neagră cu grad de trădător de neam. Nu mai scapi de etichetă!

      • Clar, nici nu ma astept la altceva. Oamenii e rai cand le zice adevarul on fata. Iar aia care nu sustin produsele romanesti sunt politruci.

    • @Mihai

      "Sunt curios cate parteneriate si colaboratori au."

      Pai nu colaboreaza cu ACTTM sau cum ii zice, de la Armata? Aia ar fi cei mai in masura sa si proiecteze si sa si colaboreze la proiectarea unui produs conform cu specificatiile, tactica/strategia si experienta din teren a armatei.

      Ideea cu colaborarea cu mai multe institute de cercetare, universitati civile (chiar companii din afara Romarm) cred ca e foarte buna si ar trebui sa fie chiar mult mai larga si pe diverse proiecte. ATCCM ar trebui sa fie un fel de DARPA in privinta asta, parerea mea

  • Problema cum o vad eu e ca firma (de stat) nu primeste finantare (de la stat) pentru a realiza un produs folosit de o institutie de stat (Armata, care desi participa prin ATCCM sau cum ii zice, la proiect, pare cam dezinteresata) si nici nu e ajutata sa-si promoveze vreun produs de compania de stat care se ocupa cu asta (Romarm).

    Imaginea care se vede din exterior e ca cei cu functii de decizie din institutiile si companiile amintite nu vor sa faca produse aici, nu s-au sinchisit sa faca un plan de cercetare, proiectare, productie, achizitie tehnica militara (offset daca e cazul), caiete de sarcini (serioase, bazate pe caracteristicile tehnico-tactice si nu pe baza de care are mai multi bani in cont si ofera pretul mai mic), sprijinire a industriei nationale etc.
    Nu exista o coordonare intre diversele institutii si companii, un management profesionist, un plan pe termen mediu (nu mai zic de lung). De ce, e de discutat si se poate specula la greu

    Discutiile sunt sterile si se critica la modul vag si general fara a se oferi o alternativa, nu se discuta date tehnice, costuri (inclusiv pe termen lung, mentenanta, posibilitati de modernizare/modificare, export, implicare si a altor companii nationale etc).

    La cum vad eu treaba cred ca astia or sa vina la un moment dat si o sa tranteasca inclusiv o comanda de pusti de asalt straine la mana a doua, indiferent de calitate, pe care o sa le laude pe tot netu unii care le-au vazut prin shooterele pe calculator si o sa revenim cu brio la situatia de prin 1877 cand se aduceau pana si gloantele si baionetele din afara iar apoi o sa se mire unii ca suntem vazuti ca ultimii fraieri sau amarati.

    Pai mentalitatea celui de la Moreni care spune ca poate face un blindat in primele trei din lume ar trebui laudata (desi poate ala exagereaza sa-si vanda marfa). Asa trebuie gandit, sa incercam sa-i depasim sau macar sa-i ajungem pe cei din fata (ori macar sa ne apropiem mult de ei), sa venim cu noutati daca se poate, sa fim mai cu fruntea sus si mai mandrii. Altfel o sa ajungem niste neputinciosi fara traditii care cersesc sh-uri si se prosterneaza la ce au si cum sunt altii care au avut ceva mai multa ambitie.

    • Pai bine bre - ce facem aici? noi centram, noi dam cu capu`?

      "Problema cum o vad eu e ca firma (de stat) nu primeste finantare (de la stat) pentru a realiza un produs folosit de o institutie de stat (Armata, care desi participa prin ATCCM sau cum ii zice, la proiect, pare cam dezinteresata) si nici nu e ajutata sa-si promoveze vreun produs de compania de stat care se ocupa cu asta (Romarm)."

      Pai statul plateste statului care recupereaza impozitele pe care le foloseste a plati statului.....
      Ideea e in felul urmator - atata vreme cat nu exista un acord cadru, o strategie cincinala de dotare (si asta datorita politicului care nu a reusit sa se pune de acord) a armatei cu TBT-uri noi, Moreniul si toti ceilalti care incerca ceva nu fac altceva decat sa piarda timp si bani (ca in final hartoagele cu experienta acumulata sunt pierdute/distruse). Asa si cu alte proiecte gen IAR-XT si ATROM.

      Schema pe care ai propus-o mai sus e ideala pt sifonare de bani si lucru facut de mantuiala. Firma primeste bani de dezvotare a produsului (cu bani de la stat), apoi primeste comanda (cu bani de la stat - cine e in masura sa verifice pretul), apoi statul verifica calitatea produselor si le accepta in dotare. What a wonderful world :)
      Las-o draq de competitie ca nu e buna, inseamna ca suntem spagari si tradatori de neam....

        • IAR-99x poate continua, dar nu este un proiect de viitor - cel mult un stopgap. Atata vreme cat se mentine acelas motor nu putem zice ca vor fi avioane "noi". Pana si cehii cu a lor ALCA si-au dat seama ca nu prea a rentat.

          • Daca se pune un motor nou da, dar din ce am vazut pana acum peste tot nu se mentioneaza schimbarea Viper-ului. Poate ne da cineva niste detalii...

      • Bre,nu pot spune ca aprob ideea de sifonare.Da' is perfect constient ca oriunde pa planeta asta,cine lucreaza cu armata vinde ceva mai scump decat face si mai prost decat trebe.Iar daca ne apucam sa credem ca daca vine MOWAG ,Patria sau Iveco,sifonareala se opreste,inseamna sa mai credem inca in Mos Craciun.
        Dar treaba e relativa.Si la ailalti mecanismul e similar.Nici inamicii nici aliatii nu-s perfecti.
        Apoi,politicul nu se va pune vreodata de acord cu privire la ceva.Dar cati din marii comandanti de osti ai vazut ca fac scandal?Pe politruci ii doare in basca si pana la urma nu ei trebuie sa lupte.Sefimea militara insa nu are vreo scuza.A,de fapt are.Politicienii sunt de vina.E simplu sa pasezi raspunderea,mai ales ca prapaditii aia oricum is de vina pt. orice.Din oficiu.
        Faza cu evaluarea e relativ simpla,cata vreme ai auditori de calitate si o minima transparenta.N-ai decat sa dezvolti un produs,pt. ca in sine e o nevoie strategica si sa-l testezi in comparatie cu ce are piata libera.

        Io mai sunt perfect constient ca indiferent de bunavointa si idei destepte,la razboi vom lupta din sponsorizari,cu cati voluntari si idealisti mai fac inca umbra pamantului patriei.Mirificul stat si mandra birocratie in uniforma nu-si vor asuma vreodata vreo raspundere si nici nu vor risca vreodata ceva.
        O sa fie n haos si un halimais ca la Ucraina.

        • @Mihais

          Ai dreptate, obedienta (probabil si ceva interese) sefilor din armata fata de politic frizeaza uneori absurdul si astfel se ajunge pana la slabirea capacitatii de lupta si dotarea deficitara a armatei.

          Sper ca mai sunt destui voluntari si idealisti cum spui tu (macar ca si mentalitate, sa speram ca nu va fi nevoie neaparat sa ajungem in vreun razboi sa vedem). Ce spun eu in plus e ca ar fi bine sa aiba si cate ceva cu care sa lupte cat de cat eficient (pe langa ceva instruire).

          Armamentul de infanterie, artilerie (inclusiv reactiva), AT si AA portabile (ori chiar cu raza medie), masini (de la camioane pana macar la TAB/MLI), echipament de baza pentru soldati (casti, veste, sist de comunicatii, protectie NBC), eventul ceva sist de detectie si ochire (chiar daca mai putin sofisticate), ceva drone de cercetare (daca nu si de atac usor) in numar cat mai mare, munitii pentru toate astea etc, cred eu ca ar trebuie produse cap coada aici.

      • Poate ca nu m-am exprimat eu bine, eu nu am propus schema aia, ci am spus ca asa vad eu, din afara, ca exista ea acum.

        Ca sa completez, sifonarea de bani, sau ma rog, spaga de rigoare, se ia altfel (ca de aia am amintit si afacerea Skoda. Poti sa vezi si EADS de acum, cu cat au crescut aia pretu dupa o renegociere si ce spagi s-au dat/luat, asta pe langa apropoul ca luand de la aia vom intra imediat in Schengen. Probabil de aia isi si permit sa ne tina afara, astia de aici nu pot spune ca au luat spaga sa bage sistemul ala si pentru asta li s-a si promis Schengenu pentru ca s-ar da ei insisi de gol ca si corupti (asta vine atasata si cu un posibil santaj deci).

        Se ignora sau desconsidera produsele locale ce pot fi facute aici (pentru ca aici comisionu e mic ori deloc si pot aparea complicatii cand se schimba puterea si sefii firmelor de stat) si se cumpara din afara alte produse (nu neaparat mai bune, poate chiar inferioare) dar de pe urma carora se pot primi comisioane barosane (chiar daca statu iese in pierdere, aici vorbim de castiguri ale unor indivizi sau grupuri) si eventual te mai mangaie pe cap unu de pe dincolo si inchide ochii daca faci alte magarii pe aici.

        In cazul de fata Moreniu (firma de stat) nu primeste finantarea necesara (de la stat) pentru a face macar un prototip (necesar aceluiasi stat) iar apoi este descalificata (de acelasi stat) pentru ca nu are un prototip functional ori nu stiu cati bani in conturi.

        Si se cumpara din afara altceva, in ce conditii iarasi e de discutat (preturi inclusiv pe termen lung, calitate, fiabilitate, posibilitate de asigurare pe termen lung etc etc).

        Ideea ca trebuie facute niste planuri pe termen lung si de care sa se tina si sa le respecte toata lumea indiferent de cine tine e foarte buna. Din pacate nu prea vad ca exista astfel de planuri si cu atat mai putin sa se tina toti de ele si sa le respecte. Mentalitatile de acum par mai degraba inspirate din epoca fanariota

        In rest, cum a spus Misha, ar fi bine ca unele companii sa fie macar partial privatizate (statul poate sa pastreze un procent pentru ca e vorba de ceva strategic) si sa scape un pic din chingile politrucilor. Statul trebuie sa le sprijine (pentru ca asa procedeaza orice stat care se respecta, din SUA si Germania pana in China si Japonia) inclusiv pe pietele externe si sa colaboreze in primul rand cu ele.

        Dar companiile astea sa-si vada de managementul si organizarea interna proprie, inclusiv de partea de publicitate, sa nu mai stea dupa toti spagarii si politrucii cocotati in posturi pe tot felul de criterii altele decat interesul ori chiar priceperea de a face ceva pentru tara.

        Apoi cum s-a mai spus inclusiv aici, e neaparat necesar ca minimul de baza sa fie produs la noi cap coada si sa nu ramanem la mana sau capriciile unor producatori externi ori pusi in fata unor probleme neasteptate pe lantul logistic daca e sa ne aprovizionam exclusiv din afara. Lectiile istoriei au fost foarte dureroase pentru noi si ma mir ca atat de putini le cunosc, parca sunt nascuti ieri si n-au citit macar o carte de istorie

        • problema la "intreprinderile astea" ,inca ramase la stat nu e numai conducerea
          sau nu e numai ...problema
          ci sunt multe si ....au radacini adanci
          in general ..cand iei sa "insanatosesti" o intreprindere ..care sta "de mult timp pe dreapta" ..in general iei un pacient cu multiple rele
          trebuie sa fii sprijinit "masiv" pe verticala ptr a introduce un tip de management pozitiv si o ideea de ..a face "productie" ,sprijin ce trebuie sa vina ptr a "taia" toate "cordoanele ombilicale" ce se formeaza in astfel de intreprinderi
          e valabil la stat ...privat ,oriunde ...o intreprindere nefunctionala propaga intre angajati ...un anumit sentiment de "solidaritate" etc
          trecand de argumentele strict economice ...de ca trebuie sa o aduci la "zi cu finantele si productia" ...trebuie sa treci pe a organiza productia ,pe criterii sa corespunda ..sa treci pe o scolarizare continua a personalului si pe anumite criterii in a desfasura activitatea in "intreprindere"
          in general astea se vor lovi de zidul "celor care stiu"...ca sudura e sudura si daca electrodul e electrod ..nu mai exista altceva
          la nivelul conducerii trebuie sa ai ooameni eminamente pragmatici ...nu unii care sa dezinformeze intr-un ziar generalist ..ptr a mari masa sindicala , ci sa incerce sa se promoveze realist pe nisele de informare ce au tangenta cu obiectul activitatii lor...aka demonstratii ,prezentari in publicatii ce au ceva in comun...dar ei stiu ca nu pot prezenta ceva ...
          ..alta e ca trebuie in conducere oameni ce au idee de sectorul asta si cu viziune de viitor ...ptr a avea gandirea aceea de cu un pas in fata
          alta e ca trebuie sa te "aliniezi" cu unul mare ptr ca e competitie si esti mic si nu ai forta economica ...si marii te scot de pe piata ..ori cu bunele ,ori cu relele
          cand ai un joint venture...produs de viitor ,mergi ancorat continuu cu institutele de cercetari ,testari ce mai exista ..si corelat permanent la tendinte ..ai mediile tehnice ,fizice ptr a produce...personal recalificat si educat continuu...nu ai nevoie de "promovare" in adevarul..
          cand tu spui ca "balaurul" e peste "reich metall"..mai bine ma duc sa ascult ramstein

          • Daca ne uitam putin la capacitatea de productie, strict la cutia blindata mi-e teama ca santierele navale de la braiala, tulcea, mangalia si constanta au capacitate de n-ori mai mare decat Moreniul. De taiat table si sudat nu e mare filozofie, daca ai un inginer care sa stie sa citeasca niste schite de productie treaba e ca rezolvata...

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago