Ministerul britanic al Apărării se confruntă cu o foarte grava problemă a disponibilităţii avioanelor de luptă. Mai exact, în urma campaniilor din Irak, Afganistan şi Libia, 36 din cele 91 de moderne Typhoon necesită reparaţii, iar din cele 96 Tornado 39 se află în aceeaşi situaţie.
Estimate la o valoare de 10 milioane de lire sterline, avioanele Tornado care datează din 1978, au fost implicate încă din vara trecută aproape zilnic în lupte atacând poziţiile Statului Islamic de pe teritoriul Irakului.
Cum criza din Irak se înrăutăţeşte, va fi nevoie de şi mai multe avioane implicate în luptă.
Din păcate, misiunile de luptă apasă greu pe aripile bătrânelor Tornado şi pe modernele Typhoon, al căror cost estimat este de 60 milioane de lire sterline, mai ales de la controversatele reduceri care au afectat bugetul militar şi care au dus la retragerea întregii flote de avioane Harrier din Royal Air Force şi Royal Navy în 2010.
O sursă citată de publicaţia britanică Express a declarat următoarele:
„The Tornados are coming to the end of their life. They require increasing maintenance and upgrades to keep them in the air. They have taken a real battering.
But what will really worry the top brass are the numbers of Typhoons grounded. One in three is undergoing some form of servicing.”
Iar un purtător de cuvânt al Ministerului Apărării a spus, legat de cifrele publicate în urma unei interogări laburistei Madeleine Moon:
„Aircraft availability rates change considerably over very short periods of time.”
Sursa: Express
Îmi spunea colegul Marius că a văzut la nu ştiu ce super market magneţi de frigider cu Arsenie Boca. Am putea să îi ajutăm pe cei din Royal Air Force, mistic.
În rest, să batem în lemn. Şold-la-şold, că aşa e într-o alianţă.
– Iulian Iamandi –
Ingrijorator e faptul ca avioane precum Typhoon sunt tinute la sol. Poate si datorita faptului ca peste tot s-au efectuat reduceri cu personalul …
Da, și vb de englezi aici, care stau practic în 90 de Tornado de pe vremea MiG-urilor noastre 21 și încă pe atâtea EF, din care o parte sunt oricum răspândite prin lume, din orient până spre Antarctica… RAF e întinsă bine, deși la nevoie ar face față, cred, provocărilor.
În acest timp francezii sunt în fix aceeași situație. Văd Rafale zilenic, cel puțin două celule/zi, uneori patrule, mai rar Mirage… și aici chiar se zboară continuu, deși au tăiat mult din cheltuieli. Ca număr, stau mai prost decât britanicii din RAF iar ca disponibilitate nu sunt peste, din varii motive, deși flota lor e foarte corect întreținută, iar Rafale a fost conceput mai bine din punctul de vedere al mentenanței în ritm operațional (ca părere personală).
Nemții abia dacă se stresează să țină complet operaționale escadtile, la plural adică…
Situația e relativ maro prin Europa occidentală. Doar norvegienii și suedezii stau mai bine la disponibilitate, dar la suedezi cantitatea atârnă greu.
În S doar grecii țin(eau) steagu sus, spaniolii și portughezii au tăiat costul și zboară puține avioane, cu avantaj la portughezi datrorită platformei ieftine și minus la spanioli.
În mitteleuropa nu se (mai) prea zboară, cu excepția cehilor, Austriecii stau, că e mai eftin, ungurii au propriile dificultăți momentane…
Românii sunt pe trend ascendent în ultimii doi ani și ritmul va crește odată cu integrarea noii platforme, ceea ce înseamnă că RoAF va atinge cel mai ridicat prag de pregătire de după cel de-al doilea răzbel încoace, impresionant nu?