Cel de-Al Doilea Război Mondial, sau ww2 – cum suntem obişnuiţi să prescurtăm – a însemnat dincolo de suferinţă, perioada în care toată lumea alerga pe treptele cunoaşterii într-un ritm alert. Pe lângă marile descoperiri, au existat desigur şi rateurile. Mai mari, sau mai mici, soldate cu cheltuieli, timp pierdut, oameni blocaţi şi uneori final de cariere.

Printre proiectele abandonate şi acoperite de praful uitării avem o încercare de-a ruşilor, al cărei scop a fost crearea unui avion de vânătoare foarte manevrabil.

Gu-1

 

După cum se poate vedea, n-a fost chiar creaţie, avionul în cauză semănând foarte mult cu Bell P-39 Airacobra.

Vinovat de acest proiect a fost M.I. Gudkov, care în 1938 înfiinţase biroul de proiectare LaGG împreună cu Semion A Lavochkin şi VP Gorbunov, dar care în 1940 devenise convins că avionul american P-39 Airacobra, cu motorul plasat înapoia carlingii, reprezenta o configuraţie superioară.

N-a avut noroc, deşi în teorie configuraţia oferea pilotului o vedere mai bună, iar motorul amplasat central reducea mişcările longitudinale îmbunătăţind astfel manevrabilitatea.

Prin 1942, Gudkov a reuşit să obţină fonduri pentru proiect şi chiar un contract cu biroul AA Mikulin pentru primirea unui motor. În 1943 a rezultat prototipul Gu-1 (numit uneori şi Gu-37 după tunul de 37 mm).

După îndelungate probe de rulaj pe pistă, pilotul de încercare A I Nikashin a declarat convins: „Pare lipit de pământ” şi mai bine şi-ar fi tras un concediu medical, pentru că la primul zbor de test Gu-1 s-a înălţat până la 200 de metri după care s-a întors pe o parte şi a percutat de sol.

Pilotul Nikashin nu a scăpat. Nici biroul lui Gudkov…

Deşi americanilor le reuşise cu P-39 Airacobra şi ceva mai târziu cu P-63 King Cobra, restriştile războiului au făcut ca avionul rusesc să fie realizat în mare parte din lemn, iar motorul primit n-a fost doritul AM-41 ci un AM-37, mai slab, de doar 1380 cai-putere. Poate şi de asta n-a ieşit cu happy end… Alţii spun că ar fi fost aripa prea mică, sau ampenajul vertical. Documentele păstrate sunt însă puţine şi prea multe nu se mai ştiu despre Gudkov-1.

Armamentul era compus dintr-un tun masiv, Taubin, de 37 mm, alimentat cu 81 proiectile, plus şase mitraliere ShKAS dispuse în fuselaj şi la încastrarea aripilor.

Originalul P-39 dispunea de un tun Colt M4, care deşi avea proiectilele mai mici, era alimentat cu doar 32 de focuri. Cam mare… Oare chiar a avut Gu-1 acest tun? Nu am găsit nimic sigur, dar dacă l-a avut din start, prototipului i-a atârnat de gât ca o piatră de moară şi deja era prea greu pentru motorul cu care a fost echipat.

Ghinion.

Surse:

– Soviet X Planes – Bill Gunsotn & Yefim Gordon

Ww2aircraft

Secretprojects

Dincolo de articol, haideţi să vă arăt cu ce aduce Gu-1 ăsta:

Messeschmitt Me 509 N

Sursa: Rsmodels