Foarte drage nouă, elicopterele Puma NAVAL îşi măresc familia cu un al patrulea membru.
Apropos, l-am tot aşteptat… şi nu se mai auzea nimic de acest al patrulea şi ultim elicopter Puma NAVAL din comandă.
Vestea care începe cu “mîine”, e că mîine la IAR Ghimbav se va lăsa cu evenimentul de încheiere al programului IAR-330 Puma NAVAL, faza de fabricaţie. Zic asta, cu gândul la fazele de modernizare…
Astfel, începând cu ziua de mîine, Statul Major al Forţelor Navale îşi întregeşte numărul de elicoptere destinate operării atât de pe ţărm, dar mai ales de la bordul fregatelor Mărăşeşti, Regele Ferdinand şi Regina Maria.
Elicopterele Puma NAVAL au fost proiectate pentru a răspunde cerinţelor operaţionale, fiind capabile să execute misiuni diverse, între care cele de luptă antisubmarin, atac naval prin coordonarea cu atacul navei bază asupra ţintelor aflate dincolo de linia orizontului, misiuni de patrulare maritimă, de căutare şi salvare pe mare şi pe uscat, transport logistic, MEDEVAC, misiuni antiterorism şi antipiraterie.
Program început în 2005
Programul Puma NAVAL a început în anul 2005 prin stabilirea configuraşiei tehnice a acestui tip de elicopter, ca urmare a încheierii între IAR Ghimbav şi Ministerul Apărării Naţionale, a contractului multianual pentru perioada 2005 – 2011.
Complexistatea programului a impus desfăşurarea acestuia în etape de dezvoltare a configuraţiei, care să permită integrarea unor sisteme noi la bordul elicopterului, dar să îi prilejuiască beneficiarului adaptarea treptată cu intrarea în dotare a unei n oi componente aeriene în acţiunile de luptă pe mare.
În perioada 2005 – 2008, s-a derulat etapa E1. Calificarea elicopterului în această configuraţie s-a realizat în Mai 2007, iar livrările s-au efectuat până în Decembrie 2008.
În perioada 2008 – 2011 s-a desfăşurat etapa E2A, care a constat în integrarea unor importante echipamente, sisteme şi instalaţii.
Calificarea elicopterului în configuraţia etapei E2A s-a efectuat în Iunie 2011, iar recepţia celor trei elicoptere s-a desfăşurat până în Noiembrie 2011.
Dotat cu torpile britanice
În cursul anului 2012, pentru efectuarea misiunilor antipiraterie, s-au realizat capabilităţi şi s-au montat pe elicopter mitraliere calibrul 7,62 şi 12,7 mm.
La sfârşitul aceluiaşi ani, s-a încheiat contractul corespunzător fazei 2B (divizată în două subfaze), care a constat în integrarea sistemului de lansare geamanduri radio-acustice, a sistemului automat de identificare a navelor, a sistemului de lansare torpile, precum şi a celui de rezervoare suplimentare largabile.
Elicopterul a fost dotat cu torpila britanică Stingray, produsă de BAe Systems, Marina Română devenind al patrulea utilizator din lume, după Marea Britanie, Norvegia şi Thailanda.
Calificarea celor două faze s-a efectuat în Septembrie 2014, cu livrări în intervalul Octombrie-Ianuarie anul următor, respectiv în Septembrie 2015 cu livrări în Septembrie-Decembrie 2015.
Sursa: BZB
Iulian Iamandi
Pentru lupta directa antinava nu au instalat nimic pe ele? Ma refer la altceva inafata de torpilele alea?! 🙂 Ce buna ar fi o escadrila la Tuzla de elicoptere din astea!
nu inteleg, peste tot scrie ca ar fi vorba de 3 bucati nu 4, hmm cum o fi adevarat ?!?
3 în serviciu + 1 tocmai recepționat = 4
Unde-i misterul?
3, din pacate:
http://www.mapn.ro/cpresa/14979_Procesul-de-modernizare-a-elicopterelor-IAR-330-Puma-naval-a-fost-finalizat
Mai dau ceva informatii maine:
http://www.monitorulexpres.ro/?mod=monitorulexpres&p=ultora_local&s_id=153001&Galerie-foto-%84IAR-Ghimbav-este-un-exemplu-de-ceea-ce-ar-putea-sa-insemne-reindustrializarea-Romaniei%93
Aflai. E vorba de 141. Deci nu sunt 4 cum vroiam toti. Intrebarea de viitor e daca, bazat pe civilul H-215 (evolutia de la AS332 C1e/L1e) ce va apare in 2017, vom avea un nou model militar in 2018, asa cum s-a anuntat.
Imi asum eroarea.
Cunosteam de patru din 2013.
is numa 3 nu 4 🙁
si nici nu sunt noi ca sunt refabricate din celule vechi
El a precizat că costul programul petnru cele trei aeronave este situat valoric undeva peste 200 milioane de lei, care include şi programul de modernizare şi costul aeronavelor, costul unui aparat fiind, în jur de 65 milioane lei/aparat modernizat.
superpuma este unul navalizat de airbus, cu tot ce are puma naval in kitul de optiuni
trebuie sa mai ia cateva, frecatele ar avea loc de 2,unul pe marasesti, cateva acolo pe mal ca nu or sa stea alea de la borcea forever la constanta
si inca ceva micute – alouette 3 care incapea pe corvete a fost scos din dotare si nu a fost inlocuit cu nimic
3 Pume Navale sunt deja arhisuficiente.
Daca ar fi ceva de facut cu elicopterele din zona aia, atunci ar trebui adunate Pumele de pe MK cu cele de la Tuzla intr-o singura escadrila, intr-o singura locatie, poate mai economisim ceva banuti pt alte sectoare mai importante.
In caz de razboi, daca nu ai o aviatie cat de cat serioasa si o aparare aa buna, este putin probabil sa le putem utiliza decat in mica masura.
jurnalism de 2 bani
nu stiti sa preluati o stire dintr-o sursa si ne trezim mare putere aeronavala
Da domnule, am dat-o in bara. Din prea mult entuziasm.