A sosit in tara la mijlocul lui 1973, iar pe 29 octombrie 1978 intra in dotarea Unitatii de Aviatie a Ministerului de Interne, UM0970. 41 de ani insumand aproximativ 7000 de ore de zbor. Daca ar putea vorbi, ar putea spune povesti cat pentru o viata intreaga. Ar putea povesti despre inundatii, despre accidente rutiere, despre infractori, despre Delta Dunarii, despre Dunare si Carpati, despre givraj, despre cum nu-i place lui caldura, despre pilotii tineri care ani mai tarziu au iesit la pensie, iar 716 inca mai continua sa zboare purtind alti piloti tineri. Ar mai povesti despre ultima mineriada, sau despre parasutisti, baietii scafandri care sareau din el, despre cele maxim 6 minute de zbor cu motoarele in regim de decolare, despre misiunile din toiul noptii de transport organe sau despre coborari in rapel.
Acum sta ciung, cuminte si tacut intr-un colt pe platforma asteptand zile mai bune. Cu cele 7000 de ore de zbor, desi are 41 de ani, el este abia la jumatatea vietii lui. Celula avand resursa de 15000 de ore de zbor. Sta cuminte, fara pale, parca ingrijorat pentru soarta lui, sperand sa prinda ora de zbor cu numarul 15000 si apoi sa iasa la pensie. O pensie lunga si linistita intr-un muzeu unde sa i se spuna povestea lui.
Sta ca un bunic si are grija de familia lui mai tanara, 107, 108, 730, 736 si 110 sfatuindu-i cum sa aiba grija de oamenii dinauntrul lor, asa cum el a avut grija sa-i aduca de fiecare data cu bine acasa.
Va prezint una din ultimele misiuni executate de 716 inainte de a fi stocat. Misiunea a avut loc pe 29 mai 2012 in judetul Vrancea unde un sofer de camion a ramas blocat in raul Putna. Personalul IGAv a raspuns prompt, iar cateva ore mai tarziu barbatul a fost debarcat in siguranta. Filmul este de pe pagina de Youtube a MAI.
Elicopterul asteapta sa fie trimis la rk de indata ce se vor gasi si aloca fondurile necesare. Pe 29 octombrie va implini aceasta venerabila varsta. Sper sa mai am ocazia sa-l fotografiez multi ani de acum incolo, dar nu static, ci in aer, facand ceea ce a fost proiectat sa faca.
– Bogdan Movileanu –
PRECIZARE: Elicopterul Mi8 numarul 716 a fost in dotarea R 94 El. de la Alexeni pana la infiintarea Unitatii de aviatie a zMinisterului de Interne in 1978.
ARPIA CLUJ intentioneaza impreuna cu autoritatile locale sa infiinteze un muzeu de aviatie. Il asteptam pe 716, pe care am avut placerea sa-l zbor, acolo unde va fi ingrijit si respectat dupa cum merita, ca fiecare aeronava iesita “la pensie” si nu demolata si “valorificata”.
Intr-adevar. O greseala din partea mea. 716 a venit in tara in 1973, dar abia din 1978 pe 17 octombrie a intrat in dotarea UM0970. Am corectat.
MI-8/17 va rămâne in istorie ca cel mai bun elicopter din lume…..potențial de modernizare foarte mare.
A fost proectat de niște ingineri geniali care au prevăzut folosirea lui în viitor pe parcursul a multor zeci de ani……pe toate continentele în cele mai grele condiții climatice……
Să avem grijă de aceste elicoptere minunate care au sărit întotdeauna în ajutorul Românilor iarna, inundații etc…..
Faptul că a zburat atât de mult şi încă mai zboară arată valoarea unui elicopter nou, chiar şi rusesc. Azi cumpărăm aparate de zbor uzate pe care alţii le aruncă la fier vechi.
Am onoarea sa va salut. Din toata inima am apreciat interventia domnului Comandor (r) aviatie LAURENTIU BUZENCHI – PILOT MILITAR IN REZERVA, REDACTOR RADIO – VERITABIL OM DE ONOARE ! Am avut onoarea sa-l cunosc la A.R.P.I.A. Sunt bucuros ca asemenea personalitati ale aviatiunii noastre acceseaza acesta valoroasa pagina! Cu deosebita consideratie, de la Ploiesti – eu, Puiu Vulpoiu