Intr-o prezentare sustinuta la Sofia acum 3 zile, gigantul american Lockheed Martin a oferit Bulgariei F-16 Block 70/72, cunoscut si ca Viper.

F-16AM 1604 in decolare, Baza Aeriana 86 Borcea

Reprezentantul LM, James Robins, a anuntat ca gigantul american este gata sa ofere Bulgariei sisteme, simulatoare si servicii pana la finalul ciclului de viata al aeronavelor F-16 V, Block  70/72.

Versiunea Block 70/72 cunoscuta si sub numele de Viper este cel mai nou membru al familiei F-16, fiind echipata cu radar AESA si echipamente de ultima generatie. Pentru moment americanii au acumulat un portofoliu destul de mare de comenzi pentru F-16V, nelivrand inca nici un exemplar.

F-16V Block 70/72 au mai fost oferite si Slovaciei, fiind selectate de Bahrain (19 noi si 20 modernizate din F-16C Block 40 aflate deja in serviciu) si Greciei (care in cele din urma a selectat un numar de 85 F-16 C pentru modernizare si aducere la cel mai nou standard). De cealalta parte a globului, in Taiwan, primul dintre cele 4 F-16 A supuse procesului de modernizare si aducere la standardul Viper a executat primul zbor de incercare la sfarsitul lunii August.

Revenind la vecinii sud-dunareni.

Bulgarii au nevoie de un total de 16 avioane  (intentionand sa achizitioneze doua transe de cate opt) si au alocat (cel putin pentru prima transa) un buget de 900 milioane de dolari.

Intrebat daca F-16 V s-ar incadra in bugetul alocat, Randy Howard, Director al Programului de Dezvoltare pentru F-16 si F-22 la Lockheed Martin, a declarat destul de evaziv ca “discutiile despre fonduri vor fi purtate intre cele doua guverne”.

Acelasi  Randy Howard a mai declarat, tratand subiectul unui eventual program de offset industrial: “Realist vorbind, Bulgaria nu va fi in masura sa produca componente si subansamble pentru avioanele bulgaresti, dar cautam alte modalitati de cooperare pe care le sa le oferim. Procedam in acest fel peste tot in lume.”

Pana acum bulgarii au primit oferte din sapte tari, dupa cum urmeaza:

  • Statele Unite: F-16 Block 60 si Bloc 70 respectiv F-18 E/F Super Hornet. Au fost de asemea primite oferte si pentru aeronave aflate in uz;
  • Portugalia: F-16 MLU OFP M6 (cel mai nou standard al versiunii MLU); acesta este un transfer prin terta parte ce necesita aprobarea SUA;
  • Israel: F-16 C/D modernizate si aduse la standard OFP M6 sau echivalent; de asemena transferul ar necesita aprobarea Statelor Unite;
  • Italia: Eurofighter Typhoon Tranche 1 aflate in uz;
  • Germania; Eurofighter Typhoon Tranche 3, noi;
  • Franta: Dassault Rafale, noi sau aflate in uz;
  • Suedia: Gripen C/D, noi sau din stocurile Svenska Flygvapen aduse la standard de compatibilitate cu NATO. Suedezii au castigat deja “editia” trecuta a competitiei dar bulgarii s-au razgandit.

 Marius Constantin