Pe portalul de licitații publice SEAP, a fost publicat un anunț de participare pentru achiziția unui număr de camioane și trailere.
Licitația vizează achiziția a 12 autotractoare cu șa pentru tractat semitrailere ATS, 12 semitrailere pentru transport echipament greu și agabaritic, 11 autotranscontainere ATC și 6 vehicule cu macara și troliu pentru recuperare VRE.
Cele 29 de camioane și 12 semitrailere vor avea un cost de aproximativ 61 mil RON fără TVA, trebuie livrate în decursul a 40 de luni, în 4 loturi.
Anunțul de participare vine la aproape un an după ce ACTTM a publicat un RFI pentru livrarea a 2.000 de camioane și 1.000 de remorci pe o perioadă de 8 ani.
Conform RFI-ului de anul trecut de la ACTTM, dacă în 2015 vor fi achiziționate primele camioane, în 2023 toate cele 2.000 de camioane și 1.000 de remorci ar trebui să se afle în serviciu.
– David Victor –
Iar cifra 12? Trebuie sa fie o conspiratie sau ceva de genul. Deci pe langa escadrila de avioane, mai cumparam o escadrila de autotractoare si o escadrila de semitrailere.
🙂 ar trebui sa fie 16 ca sa fie o escadrila de autotractoare
isi fac doar de lucru, cu ghiveciul asta de cate 12 chestii
Sa vedem cine si cati vin cu ofertele,eu as prefera sa castige si cei mici gen TATRA.
Bine si cerintele de offset se vor aplica sau nu? Mie imi par cantitatile demne de o firma mica de transport marfa, in ritmul acesta nu o sa avem dotare unitara a flotei de camioane prea curand…….
Roman Brasov si atat! Nu Importam iarasi saracie, sper!!!
care roman brasov? ala nu mai e…
mai este o hala unde mai asambleaza din cand in cand
Fabrica de motoare si cutii nu mai exista, pun pe sasiurile lor tot felul de chestii -CAT cu allison, Renault DXI, motoare MAN pe sasiurile de autobuze
Asa ar merita ceva gen program TBT, program autocamion militar, sa le faca o platforma comuna cu 2,3,4 cate axe vor si cat de multe chestii comune
Chestiile slabe la vechile camioane – le importa oricum acuma
Dar cata vreme obiectivul e “escadrila” de 12 autoremorchere – ce sa mai vorbim
Smecherasul ala de director de la Roman I-a pecetuit soarta. Bine aici mai era si Ioan Niculae. Cum naiba se face ca dupa ce a castigat contract destul de serios pt irakieni acum ceva ani sa intre in faliment?
Poate am eu o idee fixa dar daca un producator de autovehicule (de orice natura) nu produce motoarele si cutiile de viteza atunci nu poate sa reziste mult pe piata. Motorul are cea mai mare valoare adaugata si de aici se scoate profit frumusel….
Mihai sunt atatea de multe motoare “la comun” 🙂 si atatea
de exemplu, 1.6hdi de la psa care echipeaza peugeot si citroen, e si pe ford ca tdci , si pe o gramada de chestii din grupul ford gen mazda
Nu e usor sa dezvolti un motor reusit – de exemplu de alea doua de mai sus – PSA e al doilea manufacturier european, si a facut alianta cu ford ca sa dezvolte un motor de doamne ajuta, si cu siemens si bosch pentru commonrail, nu e chiar asa de usor sa fii competitiv in domeniul asta
@Paul – Motoare se gasesc peste tot. Vad ca in general MAN, Iveco, Cummins , Deutz, Paccar se folosesc pe camioanele militare. Cutii de viteza la fel, de la ZF pana la mici compani locale. De asemenea este logic ca in cadrul aceluias concern motoare, cutii de viteza si alte component sa fie grefate pe diferite branduri, eu nu neg asta. Ideea e ca la noi nu exista asa ceva, producatorul de camioane nu produce motoare, nu are un parteneriat strategic cu un producator de motoare, nu are in vedere dezvoltarea unui motor cu eforturi proprii sau in parteneriat, samd… Nu cred ca vehiculele militare sunt supuse la aceleasi restrictii de poluare precum cele civile. Deci nu as crede ca e nevoie de un motor diesel Euro 6 ci AdBlue si alte asemenea fineturi. Pe de alta parte raman la ideea ca motorul, cutia de viteze sunt produse cu valoare adaugata mare, iar cei care le vand scot un profit frumusel.
Asadar – atata vreme cat ele se importa nu vad cum un producator poate supravietuii pe piata libera (militara) fara niste sponsorizari de la stat. Nu cred ca putem vorbi despre posibilitatea de a intra pe piata civila deoarece concurenta e prea mare iar alternative mai ieftine intotdeauna se vor gasi.
https://www.youtube.com/watch?v=dvWsh2dXerU
NATO 2000 de la Roman Brasov. Cred ca de aici se poate realiza ceva mai nou. E un inceput! 🙂
alea e vechi de 15-20 de ani…
matale nu ai citit ce e mai sus…
Ba da, insa spuneam ca de aici se poate pleca cu un proiect nou, asta daca chiar vrea cineva sa contureze un asemenea proiect.
SI bani de proiect vin de la? Ca pana una alata Roman Brasov e companie private si cu un picior in groapa. Statul nu se pune ca oricum nu are bani de asa ceva, ca sa nu mai vb de timp….
Banii pot sa vina de la patronul cu destul de mult capital disponibil incat sa finanteze un asemenea proiect, daca i se dau garantii ca nu investeste banii in utopii si chiar primeste acel contract. Are bani destui, tine o echipa de fotbal cu cateva milioane de euro pe an…..inutil spun eu. Mie mai ciudat mi se pare cum a ajuns acea fabrica pe marginea prapastiei cu atat de multe comenzi onorate pentru NATO, SUA, Afganistan si ONU. A sifonat nenorocitul ala toti banii aia, nu ca ei nu existat niciodata!
De la pot pana la vor veni e drum lung. Apoi nu stiu cine este actualul actioner al Roman SA ca sigur nu e Niculae.
“Banii pot sa vina de la patronul cu destul de mult capital disponibil incat sa finanteze un asemenea proiect, daca i se dau garantii ca nu investeste banii in utopii si chiar primeste acel contract” – pai ce facem prietene? statul sa-i garanteze un contract? Si cine va garanta ca produsul e competitive? Si la ce pret?
Lasa ca are Niculae bani, el are interes sa darame tot ce e pe platforma Roman si sa construiasca acolo ceve blocuri.
Citeste mai sus cum e fabrica aia pe marginea prapastiei (parere personala).
Pe de alta parte daca te uiti pe strada nu prea vezi camioane romanesti… oare de ce?
Ca de obicei la noi se fac lucrurile de mantuiala, de toata jena, si din pacate asta e conceptia a destui, inclusiv din cei de la conducere.
Pentru 12 camioane (chiar ca sunt obsedati cu cifra asta) dar in general pentru camioane nici nu ar trebui sa clipeasca ci sa ia de la Roman Brasov, sa le mai dea o gura de oxigen. Cu atat mai mult cu cat DAC-urile de la ei sunt excelente (merg in teren accidentat mai bine chiar decat TABC-urile) si cu atat mai mult cu cat ar avea un producator local (logistica mult mai usoara) si autohton (majoritatea banilor raman in tara si in economia locala).
Ca tot veni vorba de Tatra, cum dracu cehii, o tara mica, pasnica si cu o armata aproape nesemnificativa si-au pastrat industria de aparare (prin vointa politica) si noi ne chinuim cum sa o diminuam cat mai mult?
Mai ales ca avem (aveam) categorii de arme unde eram cel putin egali sau porneam de pe pozitii apropiate (artilerie, MLI-uri, armament de infanterie, aici inca mai supravietuim etc).
Numai zic ca atunci cand au vrut sa le bage vize aia din SUA sau Canada, numai stiu, cehii s-au ratoit la ei si au zis ca nu mai semneaza nus ce tratat transatlantic cu UE blabla si aia saptamana urmatoare le-au scos vizele.
Ori presedintele lor s-a dus la Moscova de 9 mai si l-a facut cu ou si cu otet pe ambasadorul american care zisese saracu ca nu ar fi potrivit sa mearga atunci dat fiind sanctiunile UE si NATO contra Rusiei. La noi daca venea numa portaru de la ambasada si il lua la rost pe presedinte ala nu mai iesea 3 zile de la Cotroceni si isi cerea scuze inca 3 dupa, asa rau am ajuns.
Pai pe vremea lu nea Nicu nici macar Brejnev nu facea d-astea, daramite ambasadoru sovietic (cum fac azi ambasadori olandezi, britanici sau atasati americani).
Si spun asta desi sunt pro-american convins cand e vorba de politica externa a Romaniei si de aliantele externe
Numa ca la noi sunt niste nevertebrate la conducere, majoritatea sunt incompetenti, corupti, lipsiti de patriotism, de interes fata de tara, lipsiti de demnitate si de mandrie sau orgoliu national, slugarnici, fara viziune.
Si asa luam cate 12 Panharduri fara rost, 12 camioane, probabil straine sa fie circu complet si sa avem cate 12 din cat mai multe modele (dupa ce aia de la Renault parca au zis la misto ca pe post de offset si transfer de tehnologie ne ofera sa facem suportii de la prelate aici, sau ceva de genu), 12 avioane (sa nu stricam echilibru strategic in zona) si 31 de Piranha (Piranha 3, desi exista si Piranha 5) impingand in acelasi timp spre groapa programul TBT.
Treaba precum ca daca s–ar lua camioane direct de la Roman ar usura logistica e doar pe jumatate adevarat. Uita-te cate service-uri de Volvo, Renault, Iveco, Mercedes sunt. Iar ca majoritatea banilor ar ramane in tara o consider nerealista (chiar daca s-ar cumpara camioane Roman majoritatea banilor se duc afara).
Cand vorbin de cehi ca si-au pastrat ind de aparare (politic zici) vorbim sa ne aflam in treaba? sau chiar cunoastem?
Cam ce produse militare cehesti care inca se produc cunosti?
Ai mai auzit ceva de vre-un tanc, MLI, TAB, MLRS, SPG cehesc?
La avioane la fel – dupa esecul ALCA ai mai auzit ceva? acum vor sa scoata L-39NG ca de altul nu mai pupa…
Tatra e companie private de mult, nu merge prea bine in ziua de azi dar inca mai produce cate ceva. In schimb poate ai auzit de LIAZ si Avia – tot camioane produceai si ele. Si sunt falimentare 😉
Cat despre presedintele lor – nu as sari in sus de bucurie. Tipu` e comunist declarant, le cam trage la masea si mai are si gura spurcata… asa exemplu mai bine nu….
Tatra are parteneriate cu Navistar ptr. camioane ATX 6 si ATX8,are cu NEXTER ptr. camion blindat,are uzina in Arabia Saudita si India.Si in Romania trebuia sa inceapa la 1 iulie 1938 fabricatia de camioane TATRA,de ce nu s-a realizat?Cred ca si sefii armatei de atunci n-au inteles prea bine rolul motorizarii,au preferat diviziile mari cu servicii hipo.
Cehia are o marca renumita de armament inf. CZ Brno,o uzina de radare,deci nu sunt niste neputinciosi.
Pai Tatra are parteneriate, asa cum Mizil are parteneriat cu Renault. Fabricile alea de la sauditi si indieni nu sunt ale Tatra. La arabi se asambleaza, la indieni se mai produce ceva….
Cat despre renumita firma de armament ZB din Brno – poate ai ramas nostaltig, ea e moarta de mult ….
Uzina aia de radare cum zici matale, recte RETIA, pe langa VERA nu are nici un radar mai semnificativ in productie. Nu ca VERA ar fii un succes extraordinar la export …
@Mihai
Despre industria militara ceheasca
http://www.radio.cz/en/section/marketplace/czech-arms-industry-fired-up-on-growing-export-sales
“Arms exports totaled around 7.5 billion crowns in 2013 and it is expected that this figure will be surpassed by around 10-20% when the figures for 2014 are announced in the early summer. ”
” I can say that the defence and security industry is in good health in my country. I cannot compare our industry with the sector in big countries such as the USA, Germany, and France. It is not possible to compare it. But if I compare our national population and the size of the army, I think our industry is very strong. ”
Si o chestie de remarcat din articol
” I support the idea of carrying out procurement together with these countries. Poland is a little bit different because Poland has a very strong army and strong industry and the domestic industry is very much supported by the Polish government. But although Slovakia, Hungary and the Czech Republic are in a very similar situation, we cannot find any common business.”
Orice stat care se respecta isi sprijina cat de mult posibil propria industrie autohtona. Istoria WW 1 si WW 2 ne-a invatat ce se intampla cand nu ai o industrie autohtona care sa produca macar chestii de baza la tine acasa, se pare insa ca e ignorata prosteste, din nou.
Cat despre presedintele ceh, nu am vrut sa-l laud ca s-a dus la Moscova, evident ca a fost o tampenie fara rost. Am remarcat doar atitudinea lui (si a Cehiei) atunci cand cineva din afara incearca sa aplice presiuni asupra lor, ori sa desconsidere interese de baza ale cehilor.
Presedintele lor l-a luat la rost pe ambasadorul american numai pentru niste remarci critice dar foarte politicoase si normale as zice. Nu zic ce ar fi fost la noi daca presedintele i-ar fi spus macar cu juma de gura un sfert din ce i-a zis cehul atasatului american de la noi (ca aia nici nu se sinchisesc sa trimita ambasador, e suficient un atasat sa faca ordine cu toata lumea).
Cehii i-au luat la rost pe canadieni (sau erau tot americani) cand au spus ca le baga vize (ca tot merg tiganii cehi pe acolo si fac probleme).
Cehii le-au zis clar, nu scoateti vizele nu semnam tratatu transatlantic cu UE (si deci nu e valabil nicaieri in UE) si canadienii au zis imediat ca de saptamana urmatoare scot vizele pentru cehi.
La noi abia daca a mormait unu ceva similar si au sarit cu gura tot niste lachei prosti de pe aici, ca cum domle, asa se face politica, santajam noi parteneru international (care ne cam ia de fraieri la faza asta, fie vorba intre noi)? Si s-a fasait toata treaba, la fel ca si cea cu Schengenu (nu mai zic de cum s-a facut afacerea cu EADS ca oricum s-au linistit vad ca si cu aia, nu se mai aude nimic)
Dupa cum am spus, pe vremea lu nea Nicu nici macar Brejnev nu-si permitea d-astea, astazi in schimb suntem pe post de idiotii UE (si chiar NATO uneori). Toti ne tin de fraieri, fac ce vor cu noi, ne umilesc, ne impun tot felu de chestii, ne tin la colt cu fata la perete, ne fura din buzunare.
La nivel mai jos, unde se intalnesc soldatii nu merge asa, pentru ca acolo suntem chiar buni si nu prea are nimeni ce sa comenteze in front (chiar si cand dotarea tehnica lasa de dorit in cazul nostru). Pentru ca se vede din interactiunile si comparatiile dintre oameni cam la ce nivel sunt si ai nostri si altii si nimeni (care se pricepe) nu prea are ce comenta de rau
La nivel mai inalt insa, Dumnezeu cu mila, suntem chiar luati de fraieri, si asta in mare parte din cauza conducerii de toata jena pe care o avem.
Lasa bre – ca a exportat de 250 mil dolari nu e mare chestier. Ai vazut matale o lista cu produse exportate? In general ele sunt vechituri catre arabi, sisteme soft noi (simulatoare, electronica) si o gramada de mentenanta/upgrade-uri. A da – plus o gramada de SEMTEX (intra si asta la armament)
” I can say that the defence and security industry is in good health in my country. ” – ce sa zica si el? ca a importat APC-uri din Austria? ca arma aia de asalt costa cam mult?, ca ALCA a fost un esec?
“Orice stat care se respecta isi sprijina cat de mult posibil propria industrie autohtona. Istoria WW 1 si WW 2 ne-a invatat ce se intampla cand nu ai o industrie autohtona care sa produca macar chestii de baza la tine acasa, se pare insa ca e ignorata prosteste, din nou.”
Bre – in ziua de azi chiar daca ai industrie militara cat de cat e cam degeaba. Traim in era in care bomba cade cu precizie de cativa metri, iar cine te ataca da la inceput cu rachete de croaziere si te scapa de grija industriei. Ce au reusit sa faca iugoslavii cu industria lor? Ce au reusit ucrainienii cu a lor? Degeaba ai industrie daca nu ai bani (ucraina). Degeaba ai bani daca nu ai industrie (libia). Totul trebuie sa fie armonios imbinat, iar mai presus trebuie sa fie cercetare. Degeaba ai industrie care stie doar sa toarne turele, incapabila sa dezvolte motoare si sisteme electronice (Romania).
Mai lasati cu aratatul inspre polonezi ca aia saracii sunt trepanati cu rusia in coasta. Stiu ca daca vin rusii peste ei sunt pierduti si nu sare nimeni sa-i scape. Ca zice rusu “dau cu bomba” si incep negocieri . Asa ca aia se inarmeaza ca altceva nu prea pot….
Iugoslavii(sarbii) au reusit foarte multe,inclusiv motoare tanc 1200 CP.Si daca se vad si unele realizari,mai vin si altii.Personal ,ai vad deasupra polonezilor.
http://www.yugoimport.com/en/proizvodi/pogonske-grupe-za-vozila
Reformulez – ce au reusit sa faca iugoslavii cu industria lor in timpul razboiului? Pai cam nimica – tot si-au luat-o pe coaja!
Concluzia? (personala) daca te ataca unu` mare (nu Albania sau FYROM) oricum ti-o iei. Acum e ca si cum te-ar batea bodyguardul in club – daca ai prieteni (recte NATO) poate tipa aia si scapi cu nasul spart/ochiul vanat…
Este vorba de un prim lot de camioane, ce tip de camion se va alege acum, va fi livrat in alte loturi anii urmatori(daca se va alege ceva si daca vor exista bani in viitor).
Nu exista fonduri acum pentru o licitatie extinsa asa ca se incearca o microlicitatie, bine rau se misca ceva.
In 2010 cand sa anulat precedenta licitatie pentru platforme multifunctionale, a existat o cerere de 87 de autotractoare, 81 autotranscontainere si 14 vehicule recuperare tehnica, asa ca livrarile finale vor fi mult mai mari.
http://dpa.ro/images/buletinul_contractelor/2010/bc2010_1.pdf pg..7
Mda, mai ca as crede ca de fapt au venit “lobby”-istii si le-au dat niste palme dupa ceafa si le-au zis
-“bai, i a vedeti ce cumparati si de unde si in ce conditii, ca va ia mama dreacu, pai ce asa merge treaba ?”
Si astia sa nu pice prost nici in fata electoratului o tot lalaie poate poate da o data faliment si Romanu si Moreniu (mai ales) si pot sa cumpere mai in liniste de unde trebuie (mai ales ca un comision colo nu pica nici el rau).
Cu banii pe alea 12 Panharduri si cu ce se mai scobeau prin buzunare puteau de ex sa finalizeze prototipu TBT-ului zic eu. Daca nu luau Piranhiile (pe care oricum nu le-au putut folosi in Afganistan) si bagau banii aia in TBT probabil ca aveau acum si o productie de preserie.
Da ce sa-i faci, unii prefera rolul fanariotilor.
Eu sunt foarte de acord sa se cumpere chestii bune din afara, chestii pe care chiar nu le putem produce aici (ori le-am putea dar la o calitate mult prea slaba). Dar si in cazul ala macar mentenanta si piese de schimb sa facem aici.
Asta pe de o parte, pe de alta parte nu ai cum sa nu fii scarbit de slugarnicia prosteasca de care dau dovada politicienii nostri (dar nu numai politicieni), pana la a lasa calcata in picioare inclusiv demnitatea nationala, nu doar interese economice ori de alta natura
Nustiu daca era mai potrivit sa se cumpere URO Vamtac sau Panhardurile erau necesare pentru rolul lor.
Ca avem 16 Panhard PVP nu cred ca se surpa Muntii Carpati si seaca Delta Dunarii, in fond mecanica este a unui autoturism civil, are un motor Iveco pe care il drege orice service al marcii din tara asta(si nu numai), o transmisie ZF in patru trepte pentru care la fel ti-o pot drege nustiu cate servisuri.
Deci nu sunt supersonice 5th gen sau submarine nucleare ca sa zici ca trebuie sa iti scolesti oamenii de la zero, sau sa trebuiasca sa le repari prin strainataturi.
http://www.mapn.ro/legislatie/rapoarte_activitate/raport_activ_2014.pdf
Din ce se spune aici la pg..3, ar putea reiesi ca Panhardurile fac parte din sistemul Azur.
http://www.csr.ro/wp-content/uploads/2014/07/Atbtu.pdf
Aici e brosura producatorului, ideea este ca nu dispare neamu’ romanesc daca avem 16 Panharduri in plus sau in minus si nici nu prea stim la ce anume servesc, poate nu era rau ca MApN-ul sa fie ceva mai transparent in legatura cu utilizarea lor(atat cat se poate), nu de alta dar le-au facut destula reclama scotandu-le la parazi, expomiluri samd.Ca sa nu mai apara discutii legate de lipsa omogenitatii.
Uzina Roman Brasov nu are cum sa supravietuiasca daca se afla in afara celor cateva concerne producatoare de camioane de Europa care au comasat aproape toate marcile si capacitatile de productie, avand in vedere ca in prezent in Europa exista o supracapacitate de productie raportat la piata existenta este putin probabil ca Roman sa evite moartea naturala, moarte de care nu poate fi vinovata Armata Romana pentru ca in 2015 nu ii cumpara cateva zeci de camioane unui producator privat.
TBT-ul nu exista, ca l-au sabotat astia, ca era o fundatura, greu de spus, cert este ca daca la anul se lanseaza licitatia pt alea 200 de blindate, Mowag vine cu Piranha, Iveco cu LMV, Patria cu Patria, frantujii cu VBCI, nemtii cu Boxer,adica numai produse operationale, in uz, cu garantii ale producatorului livrabile in 1-2 ani, pe cand Moreni vine cu o carcasa cu niste roti dedesubt pentru care trebuie sa mai cheltuiesti o gramada de bani in dezvoltare, modernizarea fabricii, productie, dupa care naiba stie cate defecte ce trebuie remediate apar, nu stii cat trebuie sa astepti pana sunt toate gata, deci un circ intreg care s-ar putea sa faca TBT-ul de la Moreni neviabil, trist dar adevarat.
Oricum noi discutam de pielea ursului din padure, idiotii astia se pare ca au de gand sa arunce o bomba atomica peste bugetul Romaniei prin marirea salariilor bugetarilor, situatie in care MApN-ul nu o sa mai aiba nici un sfantz pentru achizitii, reparatii, antrenament, o sa fie un imens fond de salarii care o sa isi plateasca mult mai bine oamenii ca sa fie mult mai inutili.
@Victor
Nu e vorba ca se surpa muntii daca s-au luat Piranha aia, e vorba de prioritati, si cred ca accelerarea programului TBT e mai importanta iar banii pe Panharduri erau mai de folos in finalizarea prototipului TBT.
In rest, vezi si mai sus ce spun si cehii. Orice stat care se respecta sprijina industria autohtona. Nu spun sa ne apucam de IAR-95 acu, in loc sa luam F-16, da daca nici camioane si TAB-uri nu mai facem, apai chiar ca suntem varza.
Dintre TB-urile mentionate de tine Boxer si VBCI ar trebui respinse din start pentru ca nu sunt amfibii, Piranha 3 e echivalentul lui Saur-2 daca e ceva mai bine lucrat, aia de la IVECO am inteles ca au venit odata pentru o colaborare dar inainte sa semneze contractul vroiau sa vada ce solutie au folosit ai nostri la TBT pentru protectia la explozii de mine, si daca nu i-au lasat sa vada si-au luat jucariile si au plecat.
Ar fi Patria, dar asta chiar ne-ar taia posibilitatile pentru export si mai ales daca nu s-ar face aici sub licenta (cum fac si altii, mai peste tot) ne-ar ingropa si buna parte din industira de armament.
Cu salariile nu ma bag, nu prea le am cu economia da am inteles ca a tot crescut PIB-u si nu mi se pare aiurea sa le mareasca, oricum avem cele mai mici (sau suntem imediat peste bulgari) salarii din UE, daca nu le cresc nici cand merge economia atunci cand te mai apropii de aia?
Cat despre bani pentru dotare, numa la cat furau aia inclusiv in perioada de varf a crizei si aveam azi TBT-ul in dotare daca se bagau o parte din banii aia in el.
E vorba de management mai bun aici, nu ca n-ar fi neaparat bani. Si bani se scot si din exporturi de arme, daca esti destept, si se gasesc si pentru o dotare OK (nu de top dar onorabila) daca ii investesti cu cap
De ani de zile vi se tot repeta cu insistenta lucruri false.precum capacitatea UAM de a concepe,construi un transportor demn de a intra in inzestrarea armatei romane sau ca Saur 2 ar fi cel putin la nivelul Piranha III.sau ca un parteneriat cu un producator strain ar cauta de fapt sa ingroape productia locala.inexistenta de fapt.din interese care nu au nimic in comun cu sustinerea industriei romanesti de aparare sau manati de sentimente nationaliste exagerate au fost primii care au sarit ca muscati de sarpe cand s-a anuntat o posibila cooptare in program a celor de la Iveco.tu ai auzit ca au pus anumite conditii eu cred ca au fost determinati sa renunte inainte sa inceapa ceva.
voi posta un link cu un interviu interesant mai jos.poate reusiti sa intelegeti adevarul.mai trebuie tinut cont de o realitate.in urma unui raport pt exercitiul financiar la sfarsitul anului 2013 UAM declara la structura numarului de personal :
-muncitori directi 180. vin 2 pleaca 7.total 175
-muncitori indirecti 44
-maistri 11
-TESA CONDUCERE 99…VIN 6.PLEACA 2. TOTAL 103 !!!
TOTAL angajati 333. deci 1/3 reprezinta personal TESA conducere
http://www.jurnaldedambovita.ro/jdb_articol–8222-pregatim-pentru-automecanica-moreni-un-set-de-masuri-care-sa-revigoreze-activitatea-8221,31299.html
Hmm, in primul rand ca TBT e un proiect comun al ATCCM sau cum ii zice, cu Moreni, eu asa am inteles (si asa zic eu ca e cel mai normal si calea de urmat).
Cei de la Armata, beneficiind si de experienta din teren si din ce au vazut si la altii vin cu mare parte din proiect. Moreniu vine cu experienta de productie si cu inginerii lor.
Personalul din 2013 nu cred ca ar fi o problema, ei au deja bazele necesare si scheletul pe care sa creasca. Altii au pornit si mai de jos si au facut treaba (turcii nu faceau nici planoare cred, cand au inceput sa faca F-16, o chestie mult mai complexa).
Intrebarea care trebuie sa se puna e cum se face ca acu 30 de ani echipam armata RDG cu TAB-uri, acu 20 de ani ii invatam pe turci sa faca blindate si de vreo 5-10 ani nu mai stim sa facem nimic?
Alta intrebare e cum de nu s-a facut o afacere cu irakienii, care au venit cica si pe aici dupa TAB-uri, si s-au dus pana la urma la ucrainieni de unde au luat BTR-4, un blindat pe la nivelul Saur-1 (BTR-80 cu motorul mutat si cu niste ferestre mari in fata). BTR-4 care s-au dovedit nefiabile, cu crapaturi vizibile ale carcasei etc de le-au refuzat irakienii pana la urma.
Cine e de vina pentru ratarea afacerii asteia, si de ce?
Si da, Piranha 3 e pe la nivelul unui Saur-2 daca intra in productie de serie si era mai bine lucrat si un pic mai protejat, parerea mea.
Ambele sunt deja usor depasite, mai ales daca se vrea ceva care sa tina inca 20 de ani fara modificari majore. De aici nevoia de TBT, un blindat care din specificatii de se mai vantura ici colo ar fi foarte OK la categoria lui. Si care daca se face aici si e un produs local (eu nu sunt contra unei colaborari cu altii, dar sa avem controlul productiei si al produsului, si sa fie facut aici) poate beneficia si armata (logisitica si mentenanta mult simplificata si mai ieftina) si economia (banii sunt bagati in economia national;a si in plus si daca se vrea si sunt destepti pot sa si exporte).
Parerea mea ca toate necesitatile de baza trebuie produse aici, si adaptate conditiilor de aici (de relief, clima, tactica etc).
Armamentul de infanterie (inclusiv cel portabil AA si AT), artilerie (inclusiv reactiva), TAB-uri (daca nu si alte blindate, eventual in cooperare), camioane etc toate trebuie produse aici. Celelalte, cat mai mult din productie asimilat aici, sau daca nu macar mentenanta sa fie facuta aici (incluzand piese de schimb, modernizari de software etc).
Altfel ajungem ca in WW 1 cand nu se facea nici munitie destula aici si asteptam la mila unora si altora sau in ce parte inclina hazardul pentru a mai primi cate ceva.
Sa nu fim atat de imbecili incat sa uitam pana si lectii din astea istorice recente, ca de alea mai vechi deja multi cred ca vorbesti de OZN-uri cand le amintesti
“Intrebarea care trebuie sa se puna e cum se face ca acu 30 de ani echipam armata RDG cu TAB-uri, acu 20 de ani ii invatam pe turci sa faca blindate si de vreo 5-10 ani nu mai stim sa facem nimic?”
Care 30 de ani? poate 35-40, iar in perioada aia nu stim cum se desfasurau negocierile in cadrul blocului. Nu stiu vre-un document cum ca RDG a platit cu banii jos. Poate luase nea Nicu ceva de la ei si asta era modalitatea de plata. In perioada aia era normal…
Acum 20 de ani ii invatam pe turci sa faca tab-uri – da, dar ei asamblau F-16… Chestia asta a fost o oportunitate pt el. Au invatat ce se poate invata si bravo lor.
“de vreo 5-10 ani nu mai stim sa facem nimic” – bre – nici inainte nu stiam ca nu le-a picat alor nostril fisa cum e cu tab-urile. Ai nostrii au modificat produsul de baza rusesc. Iar Saurii sunt modificari ale modificarilor. Nu zic ca e rau dar nu potzi zice ca e conceptie romaneasca.
Carcasa aia (TBT) pare sa fie prima chestie facuta de ai nostrii, iar din ce s-a scris pare ca nu e rea. Ce ii lipseste e drive-trainul, iar aici am uitat si ceea ce mai stiam inainte. De cat timp sta cutia aia fara motor? O sa zici ca nu-s bani. Scotea naibi motorul de pe Saur 2, mai adapta ceva si il punea sa ruleze. Chiar daca nu ar fi fost solutia finala. Dar aici e munca…
Si da, chiar daca acum jde ani produceam ce produceam nu inseamna ca cineva a investit bani in dezvoltare ca sa mai producem azi ceva “competitiv”
“Alta intrebare e cum de nu s-a facut o afacere cu irakienii, care au venit cica si pe aici dupa TAB-uri, si s-au dus pana la urma la ucrainieni de unde au luat BTR-4, ” – cica ai auzit la coltul strazii? sau au depus irakienii o scrisoare de intentie si noi am zis ca nu?
“. Si care daca se face aici si e un produs local (eu nu sunt contra unei colaborari cu altii, dar sa avem controlul productiei si al produsului, si sa fie facut aici) poate beneficia si armata (logisitica si mentenanta mult simplificata si mai ieftina) si economia (banii sunt bagati in economia national;a si in plus si daca se vrea si sunt destepti pot sa si exporte).”
Ce inseamna sa ai controlul productie? Controlul produsului? mai bine lasam controlul produsului partenerului ca romanu e obisnuit sa mai ia niste suruburi ca-i trebuie lui acasa. Iar daca sunt 4 gauri tine si in 3….
Sa fie facut aici? pai cam ce se mai face aici? motor sigur nu, optica daca dorim ceva la zi sigur nu, armamentul probabil (daca reuseste Cugirul sa faca naibii o .50 cal NATO), tabla? (poate o sa se mai faca la Galati ca Targoviste e inchisa).
Logistica si mentenanta nu prea au cum sa fie asa ieftine avand in vedere cele de mai sus, dar da sa zicem ca va fi mai facila.
Cat despre export – uita de el, cand tu cumperi atatea din afara ca sa faci TBTul vrei sa-l mai si vinzi? Lasa ca nici polacii (la care majoritatea saliveaza) n-au vandut nicaieri Rosomakul de 12 ani chiar daca av comenzi de 1000 buc la ei in ograda…..
In rest ca sa revenim la subietul articolului si sa nu o sam in IAR-95 si submarine, probabil un grup mare a la Renault/Iveco va asambla camioane in tara doar daca comanda va fii semnificativa (300-500 buc).
Mihai iti trebe alt grup mai mare pentru tbt
uite patria par exampli cati cai are sub capota
Asa cu grupul de la saur iesea iar ceva strutocamila, armata zicea (justificat) ca e puturos si lent si nu le trebuie asa ceva in 2015
Nu am zis sa se foloseasca motorul de pe saur 2 (320 hp) pe varianta finala. Ideea era sa-l pui pe roti si sa dea cateva ture. Mi se pare un alt nivel decat o carcasa…. Ca si asa Saurul ala 2 sta degeaba. Incerci – nu merge il pui la loc ca doar nu e sudat turnat. Asta asa – o varianta ci ce mai ai prin curte….
Daca dai de vre-o 20.000 EUR cumperi un cap tractor Volvo FS13 SH si si rezolvat problema. Mai pui niste bani si cauti un FS16 si pozi zice ca e solutia definitive.
Pe principiul sint sint prea sarac sa imi permit lucruri ieftine,ar trebui sa ne gindim ce e mai bine,cumparam Roman sa avem ce repara ca astea sint din gama f.o.r.d. sau facem ce au facut bulgarii si ne gindim la ceva care are traditie siguranta si durata de viata lunga.
Otto si Diesel sint la fel principiul e acelasi si toate merg pe roti.
Iar daca ar fi sa ne gindim la traditi si rezistenta putem sa ne uitam si la est Kamaz nu e cu nimic mai prejos.
Si nu imi sariti in cap ca vezi doamne noi nu facem afaceri cu rusii,noi cumparam produsul nu mentalitatea.Si sint alte multe lucruri combat proved ce pot fi achizitionate la niste preturi rezonabile.
Nu as paria pe renoo ci mai degraba pe actross.
Asa cum la afgani corolla e un fel de logan asa si actross e camionul de povara si adevarul e ca poate multe.
Si vorba cuiva de mai sus cind esti scolit poti sa repari orice dar conteaza si cit de des o faci.
Iar daca IVECo a plecat e bine,deoarece nu au plecat cu secretul,pentru ca problema mai grava era alta,aveau secretul tehnologic investeau baniiscoteau produsul intr-unan si TBT murea de tot.
Mai cred ca avem o sansa, problema noastra este lipsa banilor si managementul industriei de aparare deficitar.
[…] constructorului italian de camioane Iveco Defence Vehicles in urma licitației pentru livrarea a 29 de camioane (12 autotractoare cu șa pentru tractat semitrailere ATS, 11 autotranscontainere ATC, 6 vehicule cu […]
[…] licitatie vine dupa ce in iulie 2015 MApN a publicat o cerere de oferta pentru un numar de 29 de camioane, licitatie ce a fost castigata de catre compania italiana, Iveco Defence […]