Israelienii isi vor denumi avionul (italian) de antrenament avansat cu numele de Lavi, in onoarea fostului avion de lupta. Sau… ne-fostului, ca nu a apucat sa fie de-adevaratelea.
Interesanta alegere. Oare cum or sa se numeasca avioanele F-16 pe la noi prin batatura? IAR-95? Ar fi culmea…
Bun. Asta-i stirea. Sa tragem acum doua recapitulari:
Una – Israelul a pus degetul pe un contract cu italienii, in urma carui gest se vor alege cu 30 de avioane de antrenament si ceva lupta, de tipul M-346 Master.
Impactul va fi important, avand in vedere ca israelienii au mai testat ceva paseri (inclusiv una romaneasca) si au tot amanat alegerea. In acest moment, pilotii israelieni se pregatesc pe A-4 Skyhawk si F-16A/B.
Cheltuiala va fi de vreo 600 de milioane de dolari.
A doua: Israelul a inceput dezvoltarea avionului de lupta Lavi in luna Februarie a anului 1980 si a tras cortina peste program in Decembrie 1987. In August ’87 guvernul a decis suspendarea programului Lavi si a decis achizitia la scara mare a avioanelor americane F-16.
In total au fost construite cinci fuselaje de Lavi si doua prototipuri.
Programul Lavi a decedat de-a binelea abia in 1990.
Dar, oare cum ar fi fost? Lavi s-ar fi batut cu Gripen la categoria multirolurilor monomotor relativ ieftine?
Ar fi putut Romania sa opteze pentru Lavi in cadrul unui program de achizitie pentur avioane multirol? Probabil ca nu, ori… poate ca am fi fost cel putin ofertati cu Lavi aflate in uz.
Ce insemna in prima faza acest Lavi? Pai, tehnic vorbind… aproape 20 de tone, capabil de unu si noua M si o distanta de zbor de trei mii sapte sute de kilometri. La capitolul armament se pornea de la un tun de 30 de mm si capacitatea de a acrosa bombe si rachete in limita a 7.3 tone.
Lavi second-hand…
Sursa: Lenta
– Iulian Iamandi –
Decat – Master mai bine Lavi …600 de miliarde de dolari pentru 30 M-346?, sincer le preferam celor 12 rable la mana a treia pentru care om plati 1 miliard de coco.cel putin erau noi.de restul de 400 milioane de dolari ii rugam frumos pe macaronari, sa le puna F -125 -ga-100 cu post combustie, cum pus taiwanezii pe ching kuo si ne ramaneu bani si de ceva Python 5.
Axel, 600 de milioane. Am verificat, am scris bine… uneori mai le confund, din lacomie. 🙂
Se pare ca jidanii tot au facut bani din programul Lavi. Prea seamana Chengdu J-10 cu el. Se zvoneste ca au vandut ei ceva pe la chinezi. Cum de altfel se pare ca si IAR 95 s-a intruchipat intr-o pasare chinezeasca (FC-1?).
Nu stiu unde am citit ca Lavi asta se baza la randul sau pe un tip de F 16,parca asa, si americanii au presat pe evrei sa opreasca programul…
pe urma au vandut proiectul chinezilor.
Ce e nou sub soare…..si pe noi ne-au presat ‘aliatii’ nostri de la acea vreme sa renuntam la IAR 95, pe yugoslavi la fel si tot asa. Ma mir cum au scapat suedezii si au reusit sa mearga inainte du Gripen. Eu in loc de banii astia dati pe jafurile alea la mana a teria, plus cele ce vor urma si poate banii de-i vor da pe F 35, daca-l vor lua pana la urma, mai bine incercam sa colaboram cu suedezii si evreii la un nou avion, poate ceva derivat din Gripen NG sau chiar ceva nou. Fiecare contribuia financiar si tehnologic, fiecare il fabrica la el in tara si tot asa…. Chiar si o licenta pentru NG nu suna rau….un fel de IAR 95 de import! Orice, dar nu afacerea F 16&CO….
PS….Nu cred ca ar fi fost rau deloc sa luom o licenta pentru J 17/J 10 si sa-l echipam cu tehnica/echipamente occidentale, preferabil israeliene. Daca evreii au ajuns la un acord cu americanii sa doteze avioanele F 35 de le vor achizitiona, cu echipamente de-ale lor, inseamna ca ele sunt foarte bune si merita facuta treaba asta. Nu cred ca optau israelienii pentru asa o schimbare majora daca ea era paguboasa. Cred ca e de luat in seama, daca nu de catre autoritatile incompetente romane, macar de noi…cei ce ne dam cu parearea pe acest forum. 🙂
Lavi a avut foarte multe beneficii ulterioare, radarul Elta 2032 EL/M s-a dovedit foarte usor de implementat si mult mai precis decat multe radare contemporane cu el.
Practic Lavi a fortat USA sa vanda Israelului cele mai bune variante de F 16.
Lavi mai mult ca sigur ca ar fi muscat din piata F 16 asa cum face si Gripen-ul azi.
Nimeni nu poate spune cu cat la suta dar am o vaga banuiala ca Israelul ar fi vandut ceva mai bine ca SAAB-ul datorita diplomatiei si lobby-ului.
Romania ar fi fost vizata ca piata de desfacere si s-ar putea ca in cazu in care Lavi ar fi zburat sa fi fost prin 2000 clientii perfecti.
“ar fi vandut ceva mai bine ca SAAB-ul datorita diplomatiei si lobby-ului.”
🙂
marea hiba a gripenului e ca a facut doar niste poze si n-a participait niciodata la ceva real, n-a tras nimeni cu rachete de la sol dupa el, etc
in cazul lui Lavi, cred ca ar fi avut despre ce sa scrie in brosurile de sales 🙂
Dupa F-35 a tras careva cu prastia? 🙂
Cand vine domnu sweeper de la evenimentul ala la care participa, il intrebi rogu-te ce a pus in rucsacul ala ? Poate ne pune si ceva poze (ma rog in afara de chestii intime gen sosete si periutza de dintzi :))
Colegele lui de ziaristica vad ca erau casual dress shoes, si cu troller de avion 🙂 si el ducea o chestie cat un matiz in spate
Chiar va rog sa il trageti de maneca sa povesteasca despre cat mai multe aspecte de la curs.
Din ce imi amintesc, are in rucsac si cateva ratii MRE – intre care, doua rusesti. Despre astea l-am rugat sa faca un articol, sa ne zica si noua ce si cum.
Eu cred ca lobby-ul face mai mult decat testarea reala intr-un conflict ca daca ne-am fi luat dupa chestia asta si toti am merge pe lucruri testate nu am mai progresa in domeniul constructiei de armament.
Lavi traieste inca,prin J-10-le chinezesc. nu vi se pare prea mare asemanarea ca sa fie coincidenta?