Marină

La bordul lui USS Donald Cook (DDG 75)

USS Donald Cook

USS Donald Cook

Între 7 și 11 februarie 2014 am fost oaspetele US Navy la bordul navei USS
Donald Cook, un distrugător purtător de rachete din clasa Arleigh Burke
(Flight II). 

Această oportunitate rară a fost prilejuită de desfășurarea la
baza de la Rota, Spania a unei escadre de distrugătoare americane în cadrul
etapei I a strategiei americane de apărare antirachetă a Europei. 

USS Donald Cook este prima navă din această escadră, ea fiind urmată de alte 3
distrugătoare  până în 2015. În mod normal ar fi trebuit să petrec 2 zile
la bordul navei, împreună cu alți 14 jurnaliști europeni, dar vremea
nefavorabilă din Atlantic și Marea Nordului a însemnat prelungirea
sejurului, spre bucuria mea de marinar de apă dulce.
5 inch Mk. 45

5 inch Mk. 45

Pentru resboinici am alcătuit un album cu arsenalul aflat la bordul lui 
USS Donald Cook împreună cu o serie de impresii de la fața locului.

·        USS Donald Cook este o navă elegantă și frumoasă, care ține foarte
bine mare. Cei 100000 CP furnizați de 4 turbine GE LM2500 o fac extrem de
rapidă și manevrabilă. Este un adevărat ogar al mării. La 28 de noduri are
un siaj impresionant.
Canistre Harpoon in doua variante

Canistre Harpoon in doua variante

·        Oamenii de la bordul navei sunt profesioniști care își iubesc
meseria și își servesc patria. Pe parcursul șederii mele la bord am
încercat să-i încurc cât mai puțin. Echipajul lui Donald Cook m-a tratat cu
politețe și ospitalitate. Am descoperit un echipaj doritor să
interacționeze cu străinii aflați la bord și foarte interesați de România.
Mk. 41 VLS pupa

Mk. 41 VLS pupa

·        Pe parcursul șederii la bordul lui USS Donald Cook am fost tot
timpul escortat de un ofițer sau maistru militar al US Navy, din rațiuni de
securitate și siguranță. Doi ofițeri și doi maiștri militari din partea
serviciului de afaceri publice al US Navy au fost alocați grupului de 15
jurnaliști europeni care au fost îmbarcați la Funchal.
TLT cu husa de protectie

TLT cu husa de protectie

·        La bordul navei am trăit că orice marinar al US Navy. Am primit o
cușetă într-una din cazărmi și am mâncat mâncare servită de popota navei.
Mk. 38 Mod.2 fara prelata

Mk. 38 Mod.2 fara prelata

·        Nava este un univers de oțel și alamă. Cum ajungi în interiorul
navei te izbește un miros puternic de ulei și zumzetul mașinilor. Peste tot
sunt depozitate echipamente de combatere a incendiilor sau pentru limitarea
inundațiilor. Conductele cu apă și combustibil sunt la vedere. Toate
echipamentele au plăcuțe cu seturi de instrucțiuni pe care oricine le poate
înțelege.
Mk. 38 Mod. 2 cu prelata

Mk. 38 Mod. 2 cu prelata

·        Accesul de pe punte în interiorul navei se face prin intermediul
unui sas, nava fiind presurizată pentru a face față atacurilor NBC. Între
compartimentele etanșe ale  navei există de asemenea sasuri pentru a
proteja mai bine distrugătorul de incendii și inundații. Am învățat destul
de repede cum se securizează un sas.
Phalanx, pupa.

Phalanx, pupa.

·        Acțiunea apei de mare asupra navei, în special asupra
suprastructurii este corozivă. Așa că nava era spălată și vopsită aproape
zilnic. Întotdeauna erau 2-3 marinari pe punte cu bidineaua în mână care
încercau să acopere cât mai bine echipamentele și fitingurile cu vopsea.
Puntea navei are o textură specială pentru împiedica depunerea sării de
mare și a asigura o aderență cât mai mare pentru încălțămintea
marinarilor.  Dacă aveți ocazia să vizitați o nava militară sau mergeți cu
una recomand să purtați o pereche de bocanci.
Phalanx prova fara teava

Phalanx prova fara teava

·        O navă de luptă nu este o navă de croazieră. Cazărmile sunt destul
de înghesuite, cușetele la fel – nu le recomand celor care sufere de
claustrofobie.  Marinarii dorm în cușete cu câte trei paturi suprapuse, în
care este extrem de greu să urci sau să te dai jos, cel puțin pentru un
civil. Patul de jos sau patul cel mai de sus sunt cele mai proaste poziții.
Cușetele au spații de depozitare, pentru a le accesa fiind nevoie să ridici
patul. Fiecare marinar are în plus un dulăpior pentru depozitarea efectelor
personale care trebuie musai asigurat cu un lacăt. Astfel se evită
suspiciunile de furt.
Twin .50

Twin .50

·        Noaptea cazărmile și coridoarele de acces spre puntea principală
sunt iluminate cu lumină roșie pentru a nu afecta acuitatea vizuală pe timp
de noapte.
M-240B jumelate

M-240B jumelate

·        Dacă nu ești obișnuit cu mișcarea navei, somnul este dificil, mai
ales la viteze mari (28 de noduri) și pe mare agitată. Timp de 3 zile am
avut parte de hulă, iar comandantul naviga noaptea cu 28 de noduri pentru a
„fugi” de furtuni. Dormitul a fost dificil și din cauza zgomotului continuu
cauzat de diferite agregate, de motoarele navei și de megafonul care era
utilizat pentru anunțare carturilor sau diferitelor manevre. „Stingerea” se
dă la 22:00, „trezirea” la 06:00.
Phalanx

Phalanx

·        Pe timpul nopții cazărmile sunt ventilate cu aer rece pentru a
împiedica apariția bacteriilor și a elimina mirosurile neplăcute.
Browning HB .50

Browning HB .50

·        Pe navele americane sursele de curent, cu excepția celor care
alimentează anumite agregate, funcționează la 110V. De aceea e musai sa ai
un adaptor dacă ești european și ești obișnuit cu surse de curent de 220V.
Toate adaptoarele trebuie inspectate și aprobate de electricianul navei.
Tragere

Tragere

·        Scările de pe navă sunt abrupte și trebui să fii atent când cobori
sau urci.
Chaff Mk 36 SRBOC

Chaff Mk 36 SRBOC

·        Internetul pentru uz cotidian este extrem de prost. Toată lărgimea
de bandă disponibilă este folosită pentru traficul militar. (Intuind acest
lucru nu m-am mai obosit să cer o conexiune la unul din computerele US
Navy). La bordul navei, în larg, telefoanele mobile sunt inutile și până și
cele cu conexiune directă la satelit pot funcționa prost.
SLQ-32 ECM Suite

SLQ-32 ECM Suite

·        Mâncarea pe navă este foarte bună, fiind gătită la cazan sau deep
fried în băi cu ulei de palmier. Între mese bucătăria e închisă, dar popota
rămâne deschisă. Este de evitat între mese să treci pe lângă bucătărie din
cauza mirosului greu de ulei de palmier.
SLQ-32

SLQ-32

·        Fumatul în interiorul navei este interzis, se poate fuma doar pe
punte, cu excepția cazurilor în care nava este alimentată.
Evacuare cartuse 25 mm

Evacuare cartuse 25 mm

 

– George Visan –

31 Comments

  • Probabil ca e pura coincidenta sa citesc despre romani aflati la bordul distrugatoarelor Arleigh Burke in doua zile consecutive. Pentru ca si pe USS Truxtun sunt romani, ce-i drept, militari.
    Sa speram ca e un bun inceput.
    PS Jur ca prima data am citit ca George Visan s-a aflat pe USS Donald Duck 🙂
    M-am gandit ca americanii au simtul umorului dezvoltat si o sa aflam ca in curand vom fi vizitati de USS Chip-n-Dale 🙂

  • Asa… descoasere! 🙂

    Nu am sa intreb despre armament si trageri, va las pe voi. Eu intreb despre mancare cam de fiecare data.

    George, cum era organizata popota? Careul ofiterilor, careul maistrilor, trupa (aici am uitat termenul)? Sau toata lumea la gramada?

    • Stiu ca am citit undeva, probabil in “Victoria de la Midway” a lui Walter Lord, ca pe portavioanele americane, toti, de la Amiral pana la ultimul marinar, mancau aceleasi feluri pregatite la bucatarie.
      Era un fel de solidaritate care probabil avea un impact psihologic deosebit.
      Sunt curios de ce ne va spune George Visan.

    • Mess Deck-ul era lipit de bucatarie/cambuza. Se manca in ture. In popota era un separeu special pentru maistrii clasa I, dar care nu cred ca il foloseau foarte des. Mai era o popota pentru maistrii clasa a II-a si a III-a – un fel de careu, pe aceeasi punte cu mess deck-ul. Chiar si asa subofiterii intre ei nu erau “segregati” maistrii cls I puteau manca o data pe saptamana cu maistrii principali, iar acestia din urma puteau oricand sa invite maistrii cls I in careul lor.

      Careul ofiterilor era in suprastructura navei. Acestia mancau separat de echipaj, impreuna cu capitanul. Iar meniul era separat de cel al restului navei. Am mancat o singura data cu ofiterii in compania capitanului.

        • Phalnax-ul poate distruge un P 800 Yakhont, la fel ca orice alt CIWS, problema este data de timpul de reactie care la o racheta supersonica este foarte scazut de ordinul secundelor, de aceea se prefera Sea RAM sau alte rachete care pot intercepta rachetele nava-nava mult mai departe de nava proprie.

          • Cred ca se pune problema daca CIWS-urile pot sa “vada” cu radarul Yakhonturile in conditiile in care chestiile alea zboara cu Mach 2.5 la 10 metri deasupra apei.

            Cred ca cea mai mare problema e ca zburand la 10 metri deasupra apei, presupun ca e imposibil de detectat dincolo de linia orizontului (10-15 km), iar cand in sfarsit ai detectat-o mai ai 10 secunde maxim ca sa reactionezi…

            Si cred ca aceeasi problema o are si Sea RAM in cazul in care detectia rachetelor anti-nava nu se face de altundeva decat de pe nava care urmeaza sa fie lovita.

            • Rachetele de care vorbesti nu zboara 10 m deasupra apei pe toata traiectoria de la lansare si pana la tinta.Abia la o anumita distanta de tinta coboara si zboara la joasa altitudine.Si da CIWS inclusiv ESSM sunt facute mai ales pentru astfel de tinte.

            • Rolul secundar al sistemelor de tipul asta este inclusiv detectia si anihilarea ambarcatiunilor mici si rapide care pot haladui pe langa nava.

              • Un ultim post, sistemele de acest tip au demonstrat ca pot detecta si lovi proiectile de mortier iar timpul de reactie a fost de sub 10 secunde.

                • Pai atunci nu tre sa aiba probleme nici cu Yahkhont. Desi citeam ca daca lanseaza Yakhonturile in grup, adica mai multe deodata, atunci treaba de vine foarte naspa ca au ceva soft care le face sa se comporte asemanator unei haite, celelalte re-asignand tinta in cazul in care una din ele e doborata.

                  Pe de alta parte, intr-adevar nu zboara pe toata durata, cred ca depinde foarte mult de ce distanta ii ia ca sa coboare la nivelul marii.

                  Oricum, cred ca e indicat sa ai ceva AWACS ca sa detectezi lansarea, mai ales daca se intampla la 3-400 km distanta.

  • Pentru prima data cand il invidiez pe George Visan, bravo colegu!
    Sa ne aduci si alte stiri si nu doar pozele acestea!

  • George ai scris ca sunt 2 canistre de tipuri diferite pentru Harpoon, asta inseamna 2 modele?

    • My bad. Eu am crezut ca e evacuarea si nu alimentarea, si am si uitat sa intreb. Oricm voiau sa traga cu ele, ca sa le curete tevile. Nu au mai avut timp din pacate.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: