Aviaţie

L-159 ALCA se vinde: 28 avioane catre Draken International, antrenor particular de piloti

L-159 ALCA

L-159 ALCA

Inainte de vestea ce urmeaza, sa ne amintim ca in lume s-au vandut vreo 2800 de L-39 Albatros. Sunt ingrozit de cate L-29 as putea gasi ca s-au vandut si ma tem sa adaug S-urile, ori alte paseri construite si mai ales exportate de… candva vecinii nostri cehoslovaci.

Vecini care au fabricat si mai alex exportat produse stantate Z.B., Skoda, CKD, Tatra, Aero, etc., de o gramada de timp. De fapt, de o piramida de timp. Gramada pare mica…

Chiar nu trebuie sa ne miram ca la ei e mai bine. La ei da, la noi nu. Si cel mai sigur n-o sa ii ajungem, chiar si la felia generala de interes a celor care ne citim si scriem pe acest site.

Mai sus e o poza cu ALCA al lor. Al cehilor, L159 de la Aero Vodochody.

Nu este o stire de azi. Numai ca n-am putut sa o aduc aici, pentru ca imi apare in minte al nostru:

IAR-99 Soim parada 2013 0395

IAR-99 Soim parada 2013

Vremurile s-au scurs si acum sunt cel putin altfel. Nu se mai vand mii si mii de avioane. Nici macar cehii nu mai vand cum o faceau candva.

De abia acum s-a incheiat cu succes un contract pentru vanzarea unor avioane L-159 ALCA. Si-i vorba de unele stocate, nu noi, sunt avioane considerate surplus de catre aviatia ceha.

Contractul s-a semnat cu o companie americana, careia contra unei jumatate de miliarde de coroane va primi 28 avioane.

Compania din SUA este Draken International Inc. si este specializata in antrenarea pilotilor si achizitionarea de avioane pentru simularea situatiilor de lupta – Draken detine cea mai mare flota particulara de avioane de lupta din lume.

Aero Vodochody va avea astfel parte de multa publicitate vanzand avioanele L-159, decat mentinerea lor in hangare contra cost.

Mai mult, cei de la Aero Vodochody vor avea de lucru avand in vedere ca de acum inainte vor furniza clientului extern piese de schimb si reparatii.

In luna Noiembrie a anului trecut Aero declara ca un eventual contract cu Draken ar putea deschide oportunitati de export al avionului L-159 in pietele din America Latina.

Din comanda initiala de 72 de L-159 ALCA, mare parte dintre avioane sunt stocate ca si surplus, numai 24 fiind operate de catre aviatie.

Luna trecuta, Aero a anuntat ca doreste sa dezvolte L-169. Acesta va fi un tip nou de avion de antrenament si de lupta cu capabilitati reduse, care va incloui L-159.

Unul dintre avantajele majore ale noului model este capacitatea marita a rezervoarelor de combustibil care creste cu circa 600 de kiloemtri raza de actiune fata de L-159.

Ca si data, ne putem astepta – conform declaratiilor emise de Aero – la 2015 pentru prezentarea lui L-169.

Sursa: Radio Praga

 

– Iulian Iamandi –

21 Comments

  • Incredibil, cei de la Aero Vodochody se straduiesc sa gaseasca clienti pentru avionul lor, departamentul lor de marketing lucreaza, sunt profesionisti. Iar noi cu al nostru IAR 99 ce facem, de ce nu ne straduim si noi sa gasim clienti pentru acest avion? Este o delasare totala. Nu putem sa dam tot timpul vina pe politicieni. Poate ca si cei din industrie au vina lor. Sper ca soarta IAR-ului 99 sa nu fie cosul de gunoi al istoriei aeronauticii.

    • Ideea e ca daca nici cehii, care au un avion mai nou, mai modern si, indraznesc sa spun, mai bun nu gasesc clienti pentru el, cam ce-am putea face noi cu al nostru Soim?

      Nu ca ar fi perfect acum, cand Avioane Craiova e in pragul desfiintarii, dar si cu cel mai bun marketing din lume ma indoiesc sincer c-am reusi sa exportam 10 Soimi…

    • Dragos, sincer nu poti compara ALCA cu Soimul…adica le poti compara dar comparatia e net defavorabila Soimului. Si da, chiar si in conditiile astea cehii se chinuie din greu sa-si vanda avionul.

      • Daca ALCA este superior Soimului atunci poate ca ar trebui sa renuntam la Soim si sa adoptam un avion de profil din strainatate. Nu are rost, cred eu, sa continuam lucrul la un avion imbatranit care oricum nu isi gaseste clienti pe nicaieri.

        • Eu cred ca singura sansa care s-ar putea da uzinei este sa se angajeze un birou de proiectare strain cu proiect”la cheie”.

          • albert, pt. multa lume uzina aia de la Craiova e deja un fetish in sine, considerandu-se ca merita orice efort pt. a fi salvata. In realitate n-a ramas din ea decat o “carcasa goala” cu doar 300 de angajati si echipamente de acum 40 de ani. Ca sa fie treaba completa e situata la naiba in praznic, departe de orice alt pol de dezvoltare industriala sau logistica din Romania. Pana si Ford care face masini si nu avioane are probleme la Craiova. Ca sa faci productia unui aparat militar cu reactie ai nevoie de o industrie si dotari aproximativ de ultima ora si de posibilitati logistice care sa mearga snur (adica autostrada sau alt drum de buna calitate, aeroport unde sa poata ateriza aparate cargo capabile sa care componente aeronautice mari (chiar si aripi sau fuselaje), precum si un oras care sa fie atractiv pt. specialisti de inalta calificare adica oras unde omul sa poata sa traiasca absolut decent, sa poata sa se distreze, relaxeze, sa aibe copiii lui unde sa studieze, samd).
            Ref. la necesitatile Romaniei (si a altor tari) cred ca pana si ALCA a pierdut putin trenul, in sensul ca la ora actuala si in viitor se vor cere aparate putin mai grele si mai rapide, in genul Yak-130/M-346, Hongdu L-15, samd care sa poata sa suplineasca atat aparatele de antrenament propriu-zise (a caror sarcina a fost in mare parte preluata de simulatoare) cat si avioanele de atac la sol dedicate (gen SEPECAT Jaguar sau A-7 Corsair, sau MiG-27 care au fost in general eliminate ca tip de avion in urma constrangerilor bugetare)
            In ce priveste “XT”-ul, din pacate nu e decat forma legala prin care niste oameni iau salariu si vor iesi la pensie. Pana se va trezi careva ca se mai pot taia niste alocari de la buget si il va taia de pe lista.

        • Lasand de-o parte diferentele calitative si tehnologice intre cele dua produse…
          Se pierd din vedere niste aspecte destul de importante:

          1) avianele cehilr sunt livrabile instant pe motiv ca…sunt deja in stoc.
          2) la putin sub 500 milioane de coroane – adica undeva la 25 miliane de dolari, Draken Internatinal capata 24 de L159 zburabile si inca 4 pentru canibalizare. La banii astia ar fi capatat 5 IAR 99, cu termen de livrare de cativa ani… 🙁
          Asta ca sa nu amintim faptul ca L159 a aparut sub patronajul Boeing fiind, in consecinta, plin och de echipamente americane.

            • Chiar asa. De ce exista proiectul IAR-XT? Este fesabil? Are macar o umbra de speranta ca nu se va naste batran? Sau este doar o incercare palida de a mentine in viata o industrie aeronautica anemica si atat?

              • Cat despre IAR-99xt – nu trebuie sa mai scrie si studentii aia o licenta? o teza ceva? si atunci se apuca unu` cu un proiect si ce iese iese…
                Acum ramane de vazut daca-si pune cineva in cap sa si produca ce se proiecteaza, mai ales ca nu exista o cerere pt asa ceva…

          • Pai americanii s-au suparat ca cehii nu au cumparat nimic de la ei, si atunci au pus o vorba “buna” eventualilor cumparatori (state).
            IAR99 nu se mai produce din lipsa de motoare… – hai sa zicem ca se construieste celula noua – dar sa pui motoare RK pe ele? cine vrea sa cumpere asa ceva?

            • Glumesti? Avionul e facut in varianta glass cockpit impreuna cu Boeing, ca valoare jumate e american.

              Cam asta a si fost problema cehilor la export – in primul rand pretul e prea mare pentru clientii traditionali ai lor si in al doilea rand mai e si problema cu exportul componentelor americane, e complicat sa obtina aprobari de export pentru tari ex-Soviet, Africa, etc. unde au mai vandut cehii in trecut.

              In alta ordine de idei piata de trainere a fost blocata 20 de ani din cauza tranzitiilor de prin toate tarile cumparatoare. Insa seceta e pe cale sa ia sfarsit, au inceput sa se dezghete lucrurile.

      • Alca este ceva mai puternic decat soimul,are 6 grinzi fata de 4,insa avionica este mai slabuta ca a lui.Ca manevrier,soimul este mai fasnet.Vitezele,plafoanele si raza de actiune,asemanatoare.Depinde mult ce armament poate asimila…asta le diferentiaza.

  • Imi amintesc ca zicea cineva care era din domeniu din cate am inteles (intr-o discutie cu Stelian pe celalalt site daca nu ma insel) ca IAR-99 e superior dpdv aerodinamic lui L-159 (vorbea inclusiv ceva de pozitia prizelor de aer la unghiuri de atac mari, ceva de genu parca).
    L-159 are insa un motor mai puternic si e ceva mai mare si mai greu cred, ceea ce il avantajeaza la raza de actiune de ex (si un pic la viteza).
    Cu un motor cel putin similar cu cel de pa L-159 (nu vorbesc de chestii gen F-404 de la General Electric de ex) si o aerodinamica si mai rafinata, cu materiale mai moderne (compozite etc) cred ca IAR-XT ar fi un avion foarte OK pentru clasa lui.

    Sigur, pentru asta trebuie sa existe interes si un management bun, care sa coordoneze o colaborare intre diverse firme din Romania care s-ar ocupa de la proiectare la constructie, productia diverselor componente etc.
    Pana si motorul s-ar putea face aici sub licenta, am inteles ca se fac cel putin componente de motoare pentru cei de la General Electric la noi.

    • radu: chestia ca IAR-99 e superior aerodinamic lui ALCA pt ca vezi draga Doamne ALCA ar avea prizele de aer mai “in spinare” si deci mai predispuse la intreruperea fluxului de aer la unghiuri mari de atac este strict dpdv tehnic adevarata dar nu valoreaza nimic in economia discutiei. Nici IAR-99 nici ALCA nu-s avioane gandite sa faca evolutii la unghiuri extreme de atac, nu au nici motorul necesar pt. asa ceva (ca putere) nici comenzile FBW pt. a le mentine in conditii de siguranta cat de cat. Si nu in ultimul rand manevre de genul asta sunt cvasiinutile in afara airshow-urilor, faptul ca exista piloti geniali cum era comandorul Luca, adevarate sisteme FBW umane care pot tine MiG-ul 21 in coada la meeting e remarcabil ca dexteritate in pilotaj dar are valoare tactica nula. Orice chior cu mitraliera de 14mm iti da jos un jet care “se taraste” cu 2-300km/ora la 500-1000m altitudine. IAR-99 totusi este superior dpdv aerodinamic lui L-39 (si eventual lui ALCA) dar asta in principal datorita incarcarii alare mai mici si a alungirii mai mari a aripii. Problema e ca la clasa respectiva de avioane nu se face doar concurs de aerodinamica, nu-s avioane sportive sau de placere ca sa fie nevoie sa fie placute la pilotat. Intr-o discutie mai veche cu un pilot RoAF acesta chiar imi spunea ca da, IAR-99 e mult mai placut la pilotat decat L-39 dar si faptul ca la vremea discutiei avusese mult mai multe cazuri speciale cu IAR-99 in 30 de ore de zbor decat cu L-39 in 200 de ore de zbor. Dintre care doua nasoale de tot, era pregatit sa se catapulteze: una cu fluctuatii mari ale turatiei la motor si alta cu neiesirea trenului de aterizare. IAR-99 are probleme marisoare de fiabilitate in primul rand si cu asta incepe orice discutie serioasa. Cat despre remotorizare cu un motor nou, ar insemna practic reproiectarea a jumatate de avion, daca adaugi si celelalte reproiectari pt. prindere armament, aparatura de bord noua, samd. ajunge sa renteze sa faci un avion cu totul nou. Pt. oricine priveste problema obiectiv si tehnic IAR-99 e un drum inchis. Cu exceptia cazului in care ar putea fi scos pe piata la un pret mai jos decat L-urile 39 second hand care se gasesc din greu pe piata sau cu un lobby care sa bata pe cel chinezesc de promovare a lui JL-8. Ambele avand ca piata tarile lumii a 3-a. Pt. ca oricare din tarile dezvoltate cauta trainere de inalta performanta gen YAK-130, L-15, M346, samd. Ambele chestii (si IAR-99 sub 1 mil de $ si influenta politica mai mare ca a Chinei) sunt peste posibilitatile Romaniei chiar daca ar exista toata bunavointa din lume.

  • Motorizarea improprie și tracțiunea insuficientă (și nu perfect controlabilă) este problema IAR. Aerodinamic e în regulă, manevrează frumos și lin. Legat de „sculele cehești” nu zic decât un cuvânt sacru piloților din blocul estic: Delfin (L-29). Mai fiabil nu există! Pentru antrenament era măiastru.

    IAR-ul e scump de produs acum, prețurile nu mai sunt de anii 80-90. Remotorizarea e monstruos de scumpă, iar dacă cineva își asumă costul (câteva miliarde de lei) achiziției echipamentelor fabricii, a reproiectării sistemelor platformei și o modernizare substanțială… prețul va trece de orice limită de bun simț — totul pentru o producție de câte bucate???

    La mulți ani și un an cu spor maxim!

Leave a Reply to mad max X

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: