L-159 ALCA

L-159 ALCA

Inainte de vestea ce urmeaza, sa ne amintim ca in lume s-au vandut vreo 2800 de L-39 Albatros. Sunt ingrozit de cate L-29 as putea gasi ca s-au vandut si ma tem sa adaug S-urile, ori alte paseri construite si mai ales exportate de… candva vecinii nostri cehoslovaci.

Vecini care au fabricat si mai alex exportat produse stantate Z.B., Skoda, CKD, Tatra, Aero, etc., de o gramada de timp. De fapt, de o piramida de timp. Gramada pare mica…

Chiar nu trebuie sa ne miram ca la ei e mai bine. La ei da, la noi nu. Si cel mai sigur n-o sa ii ajungem, chiar si la felia generala de interes a celor care ne citim si scriem pe acest site.

Mai sus e o poza cu ALCA al lor. Al cehilor, L159 de la Aero Vodochody.

Nu este o stire de azi. Numai ca n-am putut sa o aduc aici, pentru ca imi apare in minte al nostru:

IAR-99 Soim parada 2013 0395

IAR-99 Soim parada 2013

Vremurile s-au scurs si acum sunt cel putin altfel. Nu se mai vand mii si mii de avioane. Nici macar cehii nu mai vand cum o faceau candva.

De abia acum s-a incheiat cu succes un contract pentru vanzarea unor avioane L-159 ALCA. Si-i vorba de unele stocate, nu noi, sunt avioane considerate surplus de catre aviatia ceha.

Contractul s-a semnat cu o companie americana, careia contra unei jumatate de miliarde de coroane va primi 28 avioane.

Compania din SUA este Draken International Inc. si este specializata in antrenarea pilotilor si achizitionarea de avioane pentru simularea situatiilor de lupta – Draken detine cea mai mare flota particulara de avioane de lupta din lume.

Aero Vodochody va avea astfel parte de multa publicitate vanzand avioanele L-159, decat mentinerea lor in hangare contra cost.

Mai mult, cei de la Aero Vodochody vor avea de lucru avand in vedere ca de acum inainte vor furniza clientului extern piese de schimb si reparatii.

In luna Noiembrie a anului trecut Aero declara ca un eventual contract cu Draken ar putea deschide oportunitati de export al avionului L-159 in pietele din America Latina.

Din comanda initiala de 72 de L-159 ALCA, mare parte dintre avioane sunt stocate ca si surplus, numai 24 fiind operate de catre aviatie.

Luna trecuta, Aero a anuntat ca doreste sa dezvolte L-169. Acesta va fi un tip nou de avion de antrenament si de lupta cu capabilitati reduse, care va incloui L-159.

Unul dintre avantajele majore ale noului model este capacitatea marita a rezervoarelor de combustibil care creste cu circa 600 de kiloemtri raza de actiune fata de L-159.

Ca si data, ne putem astepta – conform declaratiilor emise de Aero – la 2015 pentru prezentarea lui L-169.

Sursa: Radio Praga

 

– Iulian Iamandi –