F-35 la aterizare

F-35 la aterizare

La opt luni dupa ce parlamentul italian a suspendat comenzi noi pentru Joint Strike Fighter (JSF), membrii celui mai mare partid politic incearca sa injumatateasca numarul total de F-35 propus dupa ultima reducere.

O sursa din Partidul Democrat anunta ca se pregateste aprobarea in parlament a unui document prin care se urmareste reducerea numarului de avioane F-35 ce urmeaza sa fie cumparate, de la nouazeci la patruzeci si cinci.

Italia a redus deja totalul initial, care reprezenta 131 avioane.

Insa, o alta sursa spune ca dezbaterile continua inca in partid si ca documentul final ar putea ameninta cu reduceri daca Italia nu obtine conditii mai bune in cadrul programului condus de catre SUA.

Ambele surse afirma legat de document – care ar putea fi gata in aceasta luna – ca ar putea conduce catre investitii italiene in avionul multirol Typhoon, mai exact in versionea de atac la sol – Italia, ca si partener Lockheed Martin in programul JSF a aratat pana in prezent putin interes in ceea ce priveste avionul european.

“We are really looking to push for European defense integration,”

A declarat cea de-a doua sursa.

Prima sursa afirma ca 75 procente din parlamentarii Partidului Democrat doresc abandonarea participarii la programul JSF datorita crizei economice prin care trece Italia, iar criticile recente ale oficialilor Pentagonului  au intarit atitudinea agresiva a partidului fata de acest program.

Cea de-a doua sursa sugereaza ca miscarile catre reduceri sau nu se bazeaza pe dorinta unui mai bun transfer tehnologic, a unei cote mai bune din procesul de productie si, desigur, presiunea tinde catre reducerea pretului programului. Aceeasi sursa mai sugereaza ca banii economisiti ar putea finanta alte programe, cum ar fi programul de digitalizare a armatei.

Un raport preliminar evidentiaza nu doar nemultumirea legata de costul programului, dar si lipsa de interoperatibilitate cu standardele NATO.

Solicitat sa vorbeasca in Septembrie, Alessandro Pansa – CEO al Finmeccanica – s-a declarat nemultumit de activitatea concernului in cadrul programului JSF:

“Finmeccanica will not build its future as an operator of avant-garde technology by supplying parts of large aircraft,”

O sursa italiana din cadrul Apararii anunta ca se va merge mai departe cu achizitia celor 14 avioane acoperite de catre acordurile industriale totale sau initiale, semnate inainte de luna Iunie a anului trecut.

Mai exact, este vorba despre trei avioane provenind din Low Rate Initial Production batch 6, trei din LRIP 7, patru din LRIP 8 si patru din LRIP 9, inclusiv un F-35B – versiunea “jump jet”.

Componentele primului avion – cunoscut ca si AL-1- vor fi livrate de catre Electronic Mate and Alignment system, condus de catre Alenia si Lockheed Martin sub finantarea guvernului italian.

Testele motorului si ale electronicii, inclusiv verificarile asupra semnaturii scazute, vor incepe in curand, cu primul zbor si livrarea in anul 2015.

Asamblarea celui de-al doilea avion a inceput in Noiembrie, iar lucrul la al treilea si al patrulea va demara in Martie, respectiv Iulie.

Sursa: DefenseNews

Acum, dupa ce stirea a ajuns la final, ridic o intrebare: cum e cu “lipsa de interoperatibilitate cu standardele NATO” si ce impact va avea asupra non-americanilor?

 

– Iulian Iamandi –