Rosiori

Rosiori, in extreme: Mihai Atansie Petrescu si Dan Antoniu

Dan Antoniu, cercetator istoric in domeniul aeronautic, a stat de vorba cu noi saptamana trecuta despre aviatia militara, la noi in Romania. Un domeniu despre care nu prea s-a discutat. Cat timp traia regizorul Sergiu Nicolaescu, acesta declara intr-un interviu acordat revistei VIP faptul ca nu gaseste armament pentru realizarea unui film de razboi. Era vorba de “Candele de zapada”, dupa scenariu scris de Corneliu Vadim Tudor. Regizorul povestea cum a mers in Republica Moldova pentru a filma scenele de razboi acolo…

Domnule Antoniu, mai exista aviatie militara la noi in tara?
Aviatia militara a existat la noi in tara incepand cu anul 1909 si a cunoscut o dezvoltare continua, nu de putine ori pe interese oculte. Am avut o industrie dar nu s-au produs avioane de prima linie.

Se intampla sa cada avioane si din motive tehnice?
Da… Avioanele de lupta de prima linie au fost importate, cele de scoala au fost fabricate aici, unele de calitate inferioara. De abia incepand cu anii ’40 si in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial am inceput sa fabricam avioane de calitate. Insa dupa razboi am fost fortati sa ne oprim.

Unde se fabricau?
Am avut la Bucuresti fabrica ICAR, la Razoare, unde a fost fabrica de ventilatoare, fabrica SET la Obor unde a fost fabrica de pompe. Am mai avut fabrica IAR din Brasov, cea mai mare din tara. Au mai existat fabrici mai mici, dar nu merita mentionate. IAR Brasov asta a fost bombardata in 1944 si a oprit fabricatia. Dupa razboi, rusii au zis ca nu mai este nevoie sa fabricam, ne dau ei avioane, dar incet, incet s-a reanceput cat de cat cu avioane simple, mai usoare. Trebuie sa recunoastem ca Ceausescu a relansat industria aeronautica la scara mare. Tot ce s-a fabricat in tara, avioane de transport, utilitare, de scoala, militare, majoritatea sub sigla IAR, au fost avioane la care s-a folosit inalta tehnilogie,  inalta calitate, avioane care sunt inca in serviciu, se folosesc pentru zbor in scoala militara de aviatie, sunt cumparate de privati.

„S-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare care sa creeze noi tipuri de avioane”

Dupa 1990 au fost interese externe care au gasit punctual slab in Romania.
Punctul slab, adica criza?
Am fost stimulati sa ingropam aceasta industrie, am desfiintat Institutul de Cercetare in domeniu. Uitati-va si dumneavoastra. Fabrici exista si astazi, ROMAERO SA, IAR SA Ghimbav, SC Craiova SA care nu mai fabrica nimic, mai au cativa salariati. Din 1990 nu au fabricat mai nimic. Mai repara cate un avion din an in Paste. Singura fabrica care a reusit sa se mantina este AEROSTAR  Bacau, care a fabricat, dupa 1990, avioane fabricate aici s-au vandut si in SUA. Dar s-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare in domeniu care sa creeze noi tipuri de avioane, modele noi…
Ideal era ca modernizarea aviatiei militare, in ceea ce priveste aviatia de vanatoare, de transport, de scoala si elicoptere sa se faca cu avioane fabricate in Romania. Aviatia de vanatoare a inceput modernizarea in decembrie 1989 cu avioane de ultima generatie MIG-29 importate din fosta URSS.

Ma avem aviatie militara ca aviatie de lupta?
Mai avem MIG-urile 21 care in curand vor iesi din circulatie, MIG-urile 29 le-am abandonat si am continuat cu vechiturile.  Noi ne-am culcat pe o ureche, ca lasa, ne apara NATO. A mai fost politica asta in 1936, cand tot un inginer de aviatie cu serviciul tehnic al aviatiei a tot insistat – “Mai, oameni buni. Haideti sa moternizam tehnica, sa cumparam licente si sa le fabricam ieftin, sa punem in miscare fabricile. Sa construim avioane din metal, nu din lemn. Sa dezvoltam industria si dupa asta o sa mearga singura. O sa aiba tot ce-i trebuie”. Cercetare… A mai spus ca trebuiesc importate materii prime, in curand va incepe razboiul si se vor inchide granitele. Nu l-au ascultat, si l-au dat afara din aviatie, in final s-a dovedit ca a avut dreptate.

Sursa: Revista VIP

Autor: Anca Lapusneanu