Dan Antoniu, cercetator istoric in domeniul aeronautic, a stat de vorba cu noi saptamana trecuta despre aviatia militara, la noi in Romania. Un domeniu despre care nu prea s-a discutat. Cat timp traia regizorul Sergiu Nicolaescu, acesta declara intr-un interviu acordat revistei VIP faptul ca nu gaseste armament pentru realizarea unui film de razboi. Era vorba de “Candele de zapada”, dupa scenariu scris de Corneliu Vadim Tudor. Regizorul povestea cum a mers in Republica Moldova pentru a filma scenele de razboi acolo…
Domnule Antoniu, mai exista aviatie militara la noi in tara?
Aviatia militara a existat la noi in tara incepand cu anul 1909 si a cunoscut o dezvoltare continua, nu de putine ori pe interese oculte. Am avut o industrie dar nu s-au produs avioane de prima linie.
Se intampla sa cada avioane si din motive tehnice?
Da… Avioanele de lupta de prima linie au fost importate, cele de scoala au fost fabricate aici, unele de calitate inferioara. De abia incepand cu anii ’40 si in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial am inceput sa fabricam avioane de calitate. Insa dupa razboi am fost fortati sa ne oprim.
Unde se fabricau?
Am avut la Bucuresti fabrica ICAR, la Razoare, unde a fost fabrica de ventilatoare, fabrica SET la Obor unde a fost fabrica de pompe. Am mai avut fabrica IAR din Brasov, cea mai mare din tara. Au mai existat fabrici mai mici, dar nu merita mentionate. IAR Brasov asta a fost bombardata in 1944 si a oprit fabricatia. Dupa razboi, rusii au zis ca nu mai este nevoie sa fabricam, ne dau ei avioane, dar incet, incet s-a reanceput cat de cat cu avioane simple, mai usoare. Trebuie sa recunoastem ca Ceausescu a relansat industria aeronautica la scara mare. Tot ce s-a fabricat in tara, avioane de transport, utilitare, de scoala, militare, majoritatea sub sigla IAR, au fost avioane la care s-a folosit inalta tehnilogie, inalta calitate, avioane care sunt inca in serviciu, se folosesc pentru zbor in scoala militara de aviatie, sunt cumparate de privati.
„S-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare care sa creeze noi tipuri de avioane”
Dupa 1990 au fost interese externe care au gasit punctual slab in Romania.
Punctul slab, adica criza?
Am fost stimulati sa ingropam aceasta industrie, am desfiintat Institutul de Cercetare in domeniu. Uitati-va si dumneavoastra. Fabrici exista si astazi, ROMAERO SA, IAR SA Ghimbav, SC Craiova SA care nu mai fabrica nimic, mai au cativa salariati. Din 1990 nu au fabricat mai nimic. Mai repara cate un avion din an in Paste. Singura fabrica care a reusit sa se mantina este AEROSTAR Bacau, care a fabricat, dupa 1990, avioane fabricate aici s-au vandut si in SUA. Dar s-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare in domeniu care sa creeze noi tipuri de avioane, modele noi…
Ideal era ca modernizarea aviatiei militare, in ceea ce priveste aviatia de vanatoare, de transport, de scoala si elicoptere sa se faca cu avioane fabricate in Romania. Aviatia de vanatoare a inceput modernizarea in decembrie 1989 cu avioane de ultima generatie MIG-29 importate din fosta URSS.
Ma avem aviatie militara ca aviatie de lupta?
Mai avem MIG-urile 21 care in curand vor iesi din circulatie, MIG-urile 29 le-am abandonat si am continuat cu vechiturile. Noi ne-am culcat pe o ureche, ca lasa, ne apara NATO. A mai fost politica asta in 1936, cand tot un inginer de aviatie cu serviciul tehnic al aviatiei a tot insistat – “Mai, oameni buni. Haideti sa moternizam tehnica, sa cumparam licente si sa le fabricam ieftin, sa punem in miscare fabricile. Sa construim avioane din metal, nu din lemn. Sa dezvoltam industria si dupa asta o sa mearga singura. O sa aiba tot ce-i trebuie”. Cercetare… A mai spus ca trebuiesc importate materii prime, in curand va incepe razboiul si se vor inchide granitele. Nu l-au ascultat, si l-au dat afara din aviatie, in final s-a dovedit ca a avut dreptate.
Sursa: Revista VIP
Autor: Anca Lapusneanu
Nu s-ar fi ajuns aici fara contributia decisiva a politicienilor comunisti mafioti de dupa 1989. Coruptia, mafia politica, interesele marunte au ruinat industria de armament.
Nu exista o conspiratie externa impotriva Romaniei (astea sunt povesti pentru prosti), exista doar coruptia politicienilor neocomunisti romani.
Ceea ce s-a intamplat cu industria de armament dupa 1989 intra sub incidenta subminarii economiei nationale, tradarii de tara si pentru acestea multi comunisti ar trebui ucisi.
Poza e aleasa de voi, sau ati preluat-o tot de la revista VIP?
Trebuie mentionati, cu respectul cuvenit pentru crearea momentului foyografiat, domnii Ion Nutu si Iulian Voicu, primarul si viceprimarul municipiului Rosiorii de Vede din 2011.
Este aleasa printre picaturi, la job.
Multumim pentru completare.
„S-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare care sa creeze noi tipuri de avioane”
Daca asta e gandirea noastra nu ma mira de ce suntem in buda…
Credeti ca acum o sa fie diferit de atunci? O sa ne prinda in curul gol un eventual razboi, asa cum a facut-o si atunci. Si nu doar aviatia e problema…..toate cele. Nici macar de armara nu e vorba, Romania per total si toate institutiile ei, infrastructura e.t.c. Cel mai recent episod este cel al avionului din apuseni. Oare cum reactioneaza ISU la marele cutremur ce se preconizeaza a veni peste amarata asta de tara!? Asta daca va mai exista ISU atunci! 🙁
Sunt două aspecte. Licenţele de top pentru armament vin cu condiţii politice grele. Realizarea lui IAR 95 a fost oprită datorită opoziţiei Est şi Vest. Ruşii n-au vrut să ne dea licenţa pentru motorul MiG 21. Existau însă specialişti, institute şi IAR 99 şi IAR 93. Specialiştii se formează greu. Chiar dacă industria comunistă producea 60 % pe stoc, realiza şi lucruri bune pe lângă extrem de multe proaste. Acum nu mai realizăm nimic. E mai bine oare aşa ?
„Chiar dacă industria comunistă producea 60 % pe stoc, realiza şi lucruri bune pe lângă extrem de multe proaste. Acum nu mai realizăm nimic. E mai bine oare aşa ?”
Politica economica din anii 80(cu industria in frunte), este responsabila de urmatoarea situatie.
In 1989 Romania hiperindustrialziata avea un PIB de 41 mld $, Grecia dezindustrializata, tara cu o populatie la jumatate din cea a Romaniei avea un PIB de 75 mld $.
Astazi(2013), cand nu mai producem nimic, Romania exporta in valoare de 65 mld $, in 1989 exportam in valoare de 10 mld $(20 mld in preturile de astazi) dintre care numai jumatate erau exporturi pe bani, restul era barter, schimburi interfratesti de fieratanii nevandabile, astazi cand „nu mai producem nimic” exportam de 3 ori mai mult decat in 89.
Ca astazi situatia nu este deloc asa cum ar trebui sa fie, asa e, insa in cea mai mare masura de situatia catastrofica de astazi responsabila este „experienta comunista” la care se adauga, traznaile post-decembriste si inapoierea structurala a Romaniei(si a regiunii), cu 100 ani, ante-comunista.
In ce priveste aviatia,cred ca ne-a lipsit un mare constructor.Cum se face ca in pre-war Regatul sarbilor,croatilor(Iugoslavia),Ungaria,Polonia,Ungaria au avut realizari PROPRII,macar prototip,la bombardiere-bimotoare,iar Romania nu ?http://en.wikipedia.org/wiki/Sima_Milutinovi%C4%87
Sau un alt bimotor sarbesc din pre-war.
http://www.ww2aircraft.net/forum/aircraft-picture-requests/zmaj-aircraft-19359.html
Ar trebui sa renuntam in a acuza vesnic politicienii de toate relele.De ce altii fac ,sau ma rog au facut, si noi nu?
@ Albert
Evident ca politicienii dar si unii cu rang inalt din armata vremii sunt de vina. O spune chiar dl Antoniu in articol, cand da exemplu acelui inginer si ce a patit el cand a cerut sa se faca ceva.
Din pacate situatia e destul de similara cu cea de azi. Se prefera sa se cumpere avioane mediocre din afara (sau SH) in detrimentul dezvoltarii industriei nationale (macar si prin preluarea unor licente). Vina apartine unor spagari inconstienti care au ajuns la butoane cum necum
Si apropo de bombardiere, Romania facea la acea data un bombardier tri-motor sub licenta din cate imi amintesc, de aia nu a dezvoltat unul 100% propriu. Din pacate s-a intarziat mult si cu asta si mai ales cu avioanele de vanatoare, s-au luat avioane straine mediocre si inferioare chiar la data aceea, in loc sa se dezvolte seria IAR.
IAR-80 a fost peste PZL si Henschel sau Hurricane dar a venit prea tarziu si a avut posibilitati limitate de dezvoltare.
S-a primit mai tarziu, cu chiu cu vai, licenta pentru Me-109 G, dar si asta a fost prea putin si mai ales mult prea tarziu, asta apropo de una din lectiile istoriei de care vorbeam mai inainte, lectii care sunt necunoscute pentru unii din cate vad
Radule,eu am pus problema de ce inginerii de la IAR nu au fost in stare sa proiecteze EI un model bimotor,nu sa cerseasca bani de licente.Stii care este raul cel mare facut industriei si in pre-war si de comunisti?Ca i-au invatat numai cu licente.Din aceasta cauza totul s-a daramat ca un castel de carti. Uite admira si realizarile poloneze.Sunt sigur ca daca ar fi prins inca un an de pace,nemtilor nu le-ar fi fost chiar asa usor.http://en.wikipedia.org/wiki/PZL.38_Wilk
pune problema si invers Albert. Poate nu e adevarat tot ce am invatat. Poate s-a exagerat mult cu realizarile Romaniei raportat la alte tari. Pt. mine a fost un soc la vremea respectiva sa aflu ca nu “Coanda a inventat motorul cu reactie” asa cum am invatat noi. Si altele.