Corporaţia Irkut a început dezvoltarea unui avion nou pentru atac uşor, bazat pe Yak-130, anunţă Izvestia citând o sursă din cadrul complexului militar-industrial. Completarea primei faze de lucru este programată pentru 2013 – 2014, iar fondurile necesare provin din sursele proprii ale Irkut.
Versiunea militară a avionului de antrenament va poseda un complex de ţintire bazat pe termoviziune care va detecta ţintele în condiţii meteo adverse şi noaptea.
Adiţional, există posibilitatea de a echipa cu radar această evoluţie a Yak-130.
Noua avionică destinată viitorului avion va include sisteme electronice dedicate armelor de precizie ghidate laser, prin satelit sau televiziune.
Conform sursei din United Aircraft Corporation, deja a fost dezvoltată tehnologia de realimentare în zbor utilizată pe Yak-130, iar raza practică a viitorului avion să crească de la două mii la patru-cinci mii de mile.
Avioanele de atac uşor sunt în prezent la mare căutare în ţările aflate în curs de dezvoltare. Acestea sunt relativ ieftine – sub 15 milioane de dolari pe bucată şi uşor de exploatat.
Chiar dacă avioanele de atac uşor au rareori capabilitatea de a transporta o încărcătură ofensivă mai mare de o tonă, acesta nu este un impediment dat fiind faptul că pot fi folosite cu succes în conflicte cu intensitate scăzută.
În prezent, pe piaţă există Hawk-ul britanic, brazilianul AMX International şi cehescul L-39 – acestea sunt avioanele enumerate în articolul original.
În Mai 2012, Alexander Zelin, pe atunci comandantul Forţelor Aeriene ale Rusiei, a spus că armata a luat în considerare dotarea cu un avion de atac uşor bazat pe Yak-130 – sub numele de Yak-131 – dar că ideea a fost respinsă, în baza proastei protecţii a pilotului, deşi militarii au fost satisfăcuţi complet de încărcătura de luptă şi de armele pe care le putea utiliza această evoluţie.
Separat, Zelin a mai spus şi că pentru atac la sol trebuie un avion cu un singur loc şi nu cu două.
Sursa: Lenta
Se pare că înlocuirile de la vârful forţelor armate ruse au ca impact revizuirea unor concepte şi interese…
– Iulian Iamandi –
Acest avion va fi oare supersonic?Daca da, va fi si mai ok.
Rusii se pricep la avioane asa ca acest avion va fi unul reusit, ok pentru misiuni de politie aeriana, asa cum are nevoie si Romania, mai ieftin de exploatat decat masivele bimotoare Su si MIG.
Daca vor rezolva problema cu protectia pilotului s-ar putea ca SU 39 – aka Su 25 modificat sa piarda din piata.
Daca YAK 130 devine supersonic o sa se vanda foarte bine in tarile din lumea a 3-a a aeronauticii dar si la case mai mari, poate chiar in tarile cu aviatie supersonica pur sange datorita costurilor de achizitie.
Am citit despre stire pe vpk.name la rusi, ei zic ca-i vor baga tot ce au mai bun din electronica, va purta armament de precizie, va putea fi operational in orice conditii meteo. s. a. Nu cred ca va fi concurent lui Su-25. A-10 si Su -25 sint mult mai scumpi si sint pentru razboaie in toata legea. Astia mici vor fi folosite mai mult pentru operatiuni anti teror sau gherile usor inarmate.
Cred ca supersonic – l pot face doar in varianta de vinator usor, dar in asa caz in afara de motor nou va fi nevoie de schimbari de constructie
Poate ca da sau poate ca nu fratele geaman M 346 este supersonic cu aceeasi constructie doar cu motoare mai bune un pic.
Am impresia ca M 346 e totusi subsonic, aprox. 1059 km/ora conform wiki
Performance
Never exceed speed: Mach 1.2 (1,092 km/h, 590 knots)
Maximum speed: 1,059 km/h (572 knots)
Stall speed: 166.7 km/h (90 knots)
Range: 1,981 km or 1,070 nautical miles (Ferry range with 3 external drop tanks: 2,722 km or 1,470 nautical miles)
Service ceiling: 13,716 m (45,000 ft)
Rate of climb: 6,705 m/min (22,000 ft/min)
Wing loading: 285 kg/m² (58.3 lb/ft²)
Thrust/weight: 0.84
@ Moldoveanul ai dreptate totusi undeva citisem de ceva teste cu el la 1.2 Mach, trebuie ca s amai sap.
Probabil ca motoarele-i dau asa capacitate, dar este subsonic ca tip.
Niste poze detaliate de la uzina Irkut
Mai nimereste si Su 30 prin imagini…
http://www.militaryparitet.com/ttp/data/ic_ttp/5163/
http://www.airforce-technology.com/projects/yak/
Nu e supersonic
Italianul cu motoare Fiat Avio licenta Honeywell 0 The maximum and cruise speed of the aircraft are 1,092km/h and 1,059km/h respectively. Its stall speed is 166km/h.
In cond “standard” 1 Mach e 1224 kmh
de supersonic daca si F35 e supersonic, cred ca gasesc la o adica solutzii si pentru caramizi si boltzari sa zboare repede 🙂 da nu cred ca se vrea asta
Asa cum zice Moldoveanul, si eu cred ca le trebuie un avion ieftin si simplu de operat, sa nu consume resursele cu un su34, pentru deranjuri gen talibani sau “insurgentzi”, si sa nu fie nici drona (desi au si una de asta in dezvoltare zic aici pe site)
http://www.yak.ru/ENG/PROD/new_130m.php
Italienii au deja pe M346 toate astea instalate, rachete antinava, laser pod, maverick, toate celea, oameni gospodari
Pai si YAK 130 are cam de toate pe el uita-te deja ceea ce au integrat rusii acolo.
exista Yak 130 supersonic,are ochi oblici ,motoare ucrainene si il cheama Hongdu L-15.
partea din spate difera un pic la L 15..
Si eu tot la Hongdu L-15 ma gandii, cand citii stirea asta, adica eu cred ca rusii o sa dezvolte avionul pana o sa semene cu Hongdu L-15.
Hongdu L-15 are sase puncte de acrosaj, (patru sub-aripa si doua vârful aripii) si transporta pana la 3 tone de armament.
Echipaj: 2
Lungime: 12.27 m ()
Anvergura : 9,48 m ()
Înălțime: 4.81 m ()
Greutate gol : 4.96 t (6,5 t)
Max. Greutate decolare : 9.5 T ()
Grup motopropulsor : 2 × Ivchenko Progress AI-222K-25F postardere turboreactoare cu flux dublu
Performanță
Viteza maximă : Mach 1.4
Raza de luptă : Peste 550 + km
Gama de bac : 3,100 km
Plafonul de serviciu : 16.000 m
Rata de urcare :> 200 m / s (postardere)
A fost inregistrat ca brevet de inventie “AVION SUPERSONIC MULTIROL”-YAK
http://www.findpatent.ru/patent/226/2268846.html