KAI FA-50

KAI FA-50

Koreea Aerospace Industries (KAI) va exporta in Irak 24 avioane KAI FA-50 si a semnat deja in acest sens un contract in valoare de 1.1 miliarde de dolari.

Autografele apartin lui Ha Sung-yong CEO la KAI si premierului irakian Nouri al-Maliki, iar in urma intelegerii a ramas ca livrarile sa aiba loc intre Octombrie 2015 si Octombrie 2016.

Dincolo de contractul pentru avioane, cele doua parti sunt pe cale sa finalizeze tratativele pentru un altul in valoare de un miliard de dolari, in care coreenii vor asigura pregatirea pilotilor si logistica.

The contract is the biggest achievement in the nation’s aerospace exports.”

A declarat Ha, continuand:

“Through the deal, we discovered the aircraft’s competitiveness in the international market and potential as an export.”

Cu acest contract, KAI trece pe lista clientilor intaia tara din Orientul Mijlociu.

Pana in prezent, coreenii de la KAI au mai vandut 16 supersonice de antrenament tip T-50 catre Indonezia, 40 KT-1 destinate antrenamentului de baza, catre Turcia si alte 20 KT-1 catre Peru.

“Other than Africa, KAI has built its export footholds in each continent,” a declarat un oficial de la KAI, adaugand:

“There is growing interest in the T-50 family, as the current aircraft in use get older and there are few options to replace them.”

In competitia irakiana, produsul KAI a invins Hawk-128 al celor de la BAE Systems, Yakovlev Yak-130 al rusilor si avionul cehesc L-159 construit de Aero Vodochody.

Intre timp, Irakul asteapta cele 36 avioane F-16 comandate care vor sosi incepand cu anul urmator.

FA-50 a fost dezvoltat in Coreea de Sud ca si posibil inlocuitor al avioanelor de lupta usoare tip F-5E/F la momentul in care acestea vor fi retrase din serviciul operational.

KAI va continua promovarea avionului de lupta usor in Filipine, Botswana si chiar SUA.

In competitia US Air Force organizata pentru un nou avion de antrenament avansat destinat inlocuirii batranelor T-38, SUA are in plan achizitia a nu mai putin de 350 avioane.

“When it comes to exports to the Philippines, we were closing in on a deal, but the recent earthquake and typhoon have pushed it back to next year,”

“We plan to launch a full-scale campaign in the U.S. as well.”

A declarat un oficial din cadrul companiei coreene.

FA-50, prezentat pentru prima data in Ianuarie 2006, este un avion de lupta usor – o versiune a supersonicului de antrenament T-50 dezvoltat in comun cu Lockheed Martin.

Avionul poate transporta pana la 4.5 tone de armament, de la rachete aer-aer AIM-9 Sideweinder la armament aer-sol de mare precizie cum ar fi AGM-65 si GBU-38/B Joint Direct Arrack Munitions (JDAM), care permit avionului contracararea mai multor amenintari.

Sursa: Korea Times

Premonibila alegerea irakienilor. Probabil ca s-au ghidat dupa expresia romaneasca “la seceta, e buna si o ploaie cu piatra”.

Unde acum aproape un sfert de veac Irakul avea sute de avioane puternice, intre care MiG-25, MiG-29, Mirage F-1, Su-24, Su-25 si chiar ceva bombardiere cu raza medie, acum a ramas fara umbrela.

Treizeci si sase de avioane F-16 la mana a doua nu impresioneaza nici macar dunele de pe harta Peninsulei Arabe. Treizeci si sase de din astea… ar fi un gest pentru Bulgaria sau Romania. Ma scuzati, doar pentru Bulgaria, caci Romania a “ales” deja.

Spuneam ca treizeci si sase de F-16 au o valoare neinsemnata pe la ei prin cartier. Numai micutul Kuweit poseda patruzeci de F/A-18C/D.

Asa ca, desi in cazul climei de pe la ei ar fi de bine, achizitia a douazeci si patru de “usor”-supersonice  de atac usor sunt echivalentul apei de ploaie.

O carpeala.

 – Iulian Iamandi –