Citeam pe la finalul lunii trecute că indienii au dat-o în bară cu motorul băştinaş, iar acum încearcă să-i găsească loc prin alte părţi. Azi, a apărut o ştire conform căreia…
Dar, să începem cu începutul: motorul Kaveri, dezvoltat în India, nu va propulsa vânătorul uşor Tejas LCA. Pe zece Decembrie anul trecut, ministrul Apărării AK Anthony a afirmat într-un răspuns adresat parlamentului ţării, că motorul Kaveri ar putea fi folosit ca şi propuslor al USAV (Strike Unmanned Air Vehicle), o dronă indigenă din categoria UCAV, planificată să intre în serviciu prin 2020.
Astfel, India nu are altă opţiune decât aceea de a folosi o versiune fără postcombustie a motorului Kaveri în USAV.
Problema cu Kaveri este că puterea cu postcombustie a acestui motor este mai mică decât cea proiectată şi cu mult mai slabă decât necesarul pentru propulsarea LCA Tejas. Kaveri, fără postcombustie, este totuşi suficient de puternic pentru propulsarea unui UCAV de zece tone.
Testele cu Kaveri au fost efectuate în Rusia de către Gromov Flight Research Institute, unde o copie a motorului a fost instalatî pe un avion Il-76 banc de teste, şi s-au înregistrat 15800 livre-forţă faţă de 18200 în proiect, dar fără postcombustie s-au obţinut 11000, apropiat de valoarea planificată de 11500.
GTRE Kaveri este în dezvoltare încă din Martie 1989, iar ministrul Anthony a scris parlamentului că au fost efectuate 2200 ore de teste cu nouă motoare şi alte protipuri. În Rusia motorul a fost utilizat la viteza de 0.7 Mach şi la o altitudine de 40000 picioare de-a lungul a 27 zboruri, care au însumat 57 ore de zbor.
Dezvoltarea a fost completă în Decembrie 1996 la un preţ de proiect de 69.5 milioane de dolari, însă datorită unor aspecte tehnice, programul a fost extins şi costurile reevaluate la 515 milioane de dolari, dintre care până în prezent au fost cheltuiţi 362 milioane de dolari.
USAV aduce la exterior cu demonstratorul Neuron, care este propulsat de un motor Rolls-Royce Turbomeca Adour de 9000 de livre forţă.
Sursa: Aereo
Şi, cum ziceam, astăzi a apărut o ştire conform căreia India a încheiat cu SUA un contract pentru 99 motoare cu reacţie pentru propulsia avioanelor LCA Tejas.
În urmă cu doi ani, India a selectat compania americană General Electric în defavoarea rivalei European Eurojet 2000 pentru programul LCA Mark II, care ar putea fi gata prin 2014 – 2015.
“The deal worth Rs 3,000 crore has been finalized with the US for procuring 99 engines for the LCA Tejas MkII,”
Au declarat oficialii DRDO.
India are şi o opţiune pentru comanda a 100 de motoare, suplimentar.
Motoarele în cauză sunt GE-F414.
Sursa: Defence Talk
– Iulian Iamandi –
LCA Tejas va avea de castigat in acest caz GE 414 este un motor excelent s-ar putea ca sa treca cu el de Mach 1 fara postcombustie, pana la urma se pare ca India reuseste incet sa isi construiasca sontac, grapish o industrie de profil militar.
Motorul Kaveveri o sa fie retestat, reproiectat pana ce o sa iasa ce trebuie din el, ne vom mai intalni cu stiri despre acesta in viitor….
Da, il vom lua noi si il vom pune pe IAR-XT! 🙂
pai din 2010 au comandat la ge motorul, 100 de bucati
http://www.flightglobal.com/news/articles/india-picks-ges-f414-for-tejas-mkii-fighter-348059/
si de vreme ce e modelul e INS6 (de la India, si 6 etaje) – au si platit ceva domnii generosi de la Bollywood la GE ca si dezvoltare, nu l-au luat ca zgarcitzii aia cu Gripen NG de pe raft 🙂
In 2013 livreaza 100 de motoare, apoi si-l fabrica ei local mare parte, cred ca si-au dat seama din 1989 pana in 2010 ca nu pot egala efortul de dezvoltare din metalurgie si toate astea conexe aviatiei facut de urss, sua si europa la gramada in timpul razboiului rece (tehnologii de acum 50 de ani, cand faceau sr71, racheta saturn v, sovieticii asijderea, ca tot vorbiram azi de single-crystal, rezultat al sapaturilor pentru motoarele lui sr71, cu buget nelimitat de la CIA)
Daca as fi fost in locul indienilor comandam motorul Snecma M 88 chiar daca era un pic mai slab are potential urias si ar veni la pachet cu Rafale-ul dar astia au alt concept de logistica – cred ca mor de invidie toti cocalarii zonei…
Inca odata ma conving la un avion de lupta cel mai dificil este sa stii sa faci un motor bun. Chinezii tot cam au probleme cu motoarele .