Air chief NAK Browne a declarat că Forţele Aeriene Indiene au identificat o bubă în proiectarea avioanelor de luptă supersonice Suhoi Su-30, dar că… merge şi aşa, neafectând paserea şi airworthinessu’.
Ca pe la noi. Zici că a băut apă după nea’ Vasile, electricianul de la întreţinere, dintr-o firmă trecută pe la mine prin CV.
După vreo două săptămâni în care băieţii mei se schimbau la lumină de led din fundul brichetelor – ştiţi despre ce fel de brichete vorbesc -, au venit unul dintre operatorii de CNC şi un strungar să îmi spună cam pe unde (nu) îl doare pe nea’ ăsta care mirosea a Orbit ca să nu miroasă a babalau de la şapte de când semna condica şi cum ei îşi pun sutienele invers pe întunericul ăla străbătut de lumini de leduri de brichetă precum de laserele din Star Wars. N-au întrerupărtor la vestiar.
Fazele astea îmi plac la nebunie, pentru că de regulă pică exact când producţia e în urmă, livrarea se apropie şi taman atunci inevitabil trebuie să se defecteze două-trei utilaje şi când acestea sunt reparate, evident apare o pană de curent, plus că e ziua de după salar şi doi sudori nu sunt prezenţi pentru că ieri i-a prins flama. În gură.
Şi când asculţi p-asta cu Suhoiul, pardon, cu nea’ Vasile, te întrebi cu ce ai greşit pe lumea asta… Şi te uiţi în gol vreo treij’ de secunde ca la Suhoiul defect care zboară, precum la un ceas funcţional care după ce l-ai reparat ţi-au mai rămas câteva piese.
Şi nea’ Vasile, pe care nu poţi să-l cotoflenghereşti pentru că are ciroză uscată, dar şi din alte motive la fel de întemeiate, se uită surprins şi are buzele respinse puţin una de alta ca de fiecare dată când îl activează careva. Dă explicaţia:
– Ce întrerupător? Păi dacă uneşte firele se aprinde becu…
Mă doare capul. Opresc ştirea, că râd şi nu mai iese nici un drac.
Şi cui îi mai pasă de ştire? Că dacă e defect şi zboară, înseamnă că n-are nici pe dracu!
Aşa s-a călit oţelul…
Articolul cu ştirea e pe aici: Hindustantimes
– Resboiu –
———————————————————
Link-uri utile:
Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.
Nu e bre chiar asa de simplista treaba… Adica, nu afecteaza airworthinessu’… da’ afecteaza FBW-ul… Faza tare e ca a fost nevoie sa piarda un avion ca sa descopere buba (ala cazut in decembrie anul trecut)
uare? indienii astia stiu ce e un avion ce sa mai vb de su.
cred ca merdg pe pilot automat numai ca in rest habar nu au…
mai bine l-er da la altii adika noua….
Cred ca ii subestimezi!
Oricum ar fi, reusita scrierea Resboiule! M-ai facut sa rad, dar mai ales sa imi amintesc la randul meu de niste experiente cu neni Vasile din astia. 🙂
Cat despre indieni, sa fie la ei! Sa vina sa le aratam cum se foloseste colierul romanesc, daca vor sa devina baieti descurcareti.
E bine ca pana la urma au descoperit defectul.
Ma intreb daca deficienta asta a sistemului FBW este preyenta doar la flota de Su 30 indiana sau nu? Am o vaga impresie ca industria indiana este responsabila de problema FBW descoperita.
De ce tarile europene din lagarul comunist nu au primit de la sovietici avionul SU27 si au primit doar MIG29?SU27 este mai bun luptator ca si MIG29?Au vrut sovieticii sa evite ca aceste tari sa detina avioane la fel de performante ca si URSS?
Din punctul vostru de vedere FA18 este inferior lui SU27?Dar lui MIG29?Ce ar fi fost mai bine sa detina Romania, MIG29 sau FA18?
La prima intrebare, raspunsul este simplu: pentru ca, la data cand Su-27 a fost (in sfarsit) acceptat in serviciu, Uniunea Sovietica dadea deja rateuri. In schimb, MiG-ul 29 era deja operational in serviciul sovietic de aproape 5 ani. Pretul e inca un aspect foarte important. Avioanele livrate “partenerilor” din Pactul de la Vasovia erau, cu mici exceptii, avioane mai slabe decat cele din dotarea VVS-ului. Punctul meu de vedere (ca sa nu vorbesc in numele intregii echipe) nu conteaza, dar iti recomand sa arunci o privire peste munca echipei doctorului Carlo Kopp (www.ausairpower.net) ai acolo analize mai mult decat complete ale F/A18 C/D/E/F comparativ cu seria Flanker.
Oare ce poti gasi naspa la avionul asta, e prea magnific ca sa fie ceva in neregula.
Sunt sigur ca acest avion a intrat deja in istoria viitorului, vor mai trece cel putin 100 de ani sa mai apara ceva la dimensiunea lui ca si avion fantastic sau ca impact.
NU exista termeni de comparatie ca si impact in mentalul omului intre Su si F.
Esti o fire poetica.. 🙂