H215
Conform ziarului Bursa, Airbus Helicopters vrea sa vanda Romaniei un numar de 10 elicoptere de tipul H215 Super Puma, pentru un pret de aproximativ 150 de milioane euro.
Aparate care ar putea sa fie folosite de catre Romania pentru misiuni sub egida ONU.
Ca alternativa, MApN-ul ar avea insa in vedere modernizarea de catre IAR-Ghimbav a unui numar de 10-12 elicoptere IAR-330 pentru un pret estimat de 68 milioane euro.
Elicopterele pe care Romania le-ar putea pune la dispozitia ONU, ar urma sa fie cedate in regim leasig cu o limita de utilizare de 600 ore de zbor.
In oferta pe care Airbus Helicopters (prin compania Malta Lease Company), a transmis-o Romtehnica, se mentioneaza ca un general francez detasat la ONU, se va alatura echipei care va pregati contractul dintre Romania si ONU.
Articolul din Bursa se lanseaza in afirmatii si speculatii care pot avea mai multa sau mai putina acoperire, insa in ultima perioada este evidenta agitatia din jurul unui posibil contract de achizitie de catre Romania a unui numar de elicoptere, aici putem mentiona declaratiile venite dinspre Airbus Helicopters si promovarea pe care Bell o face elicopterelor UH-1Y Venom si AH-1Z Viper.
– David Victor –
Pai prietene – exact ce-ti spuneam – tu deschizi acilea hala de asamblare da` n-ai nici un client. Si pe urma impingi d-astea prin presa – ba sa ia MApNu` elicopterele si sa le dea in leasing la UN….
Da` ce ce nu le cumpara FAFu` si sa le dea ei – plus ca au un general p-acolo.
Nu stiu de ce da` mi-e ca ne cam frigem cu afaceri d-astea. Se hotarasc pana la urma sa ia Mi-8 ca e mai ieftin de operat si ramanem cu ele pe cap. Ca de – sa aibe si fabrica cumparatori si profit….
Eu propun o alta afacere – dam noi la UN Pumele noastre vechi si comandam la IAR unele noi/ sau la Airbus niste H215. Acum Puma Naval era 12.5 mil si H215 e 15 mil (da` banuiesc ca e chel).
Nu cred ca venea ditamai colosul de Airbus, sa faca o fabrica care va ajunge la o capacitate de 15 bucati pe an, sa ceara ajutor de stat si sa isi asume obligatii, doar pentru a vinde armatei 10 elicoptere.
Ca a existat o intelegere intre Ro si Airbus, iar in intelegerea de construire a unei fabrici a intrat si cumpararea a 10 elicoptere, foarte posibil, ca armata vrea sa cumpere niste elicoptere, iar astia de la Airbus vor sa vanda, si asta foarte posibil.
Dar nu cred ca au venit chititi sa vanda 10 elicoptere dupa care sa dispara cu banii ca magaru’ in ceata.
Colos necolos – toata cascarabeta e a SRL-ului romanesc (Vadstena). Ca pe acelas principiu si colosul Nokia a venit pe la noi, dar si a plecat…
Si nu ma intelege gresit da` n-am zis ca stau in alea 10 elicoptere pt armata. Numai ca mi se pare ciudat atata vreme cat H215 se fabrica in Franta (?) iar linia de asamblare se muta incetu` cu incetu` la noi. De ce sa luam noi pt UN (adica trebuie sa asteptam pana prin 2018 in cel mai bun caz) cand in Franta au full-rate production?
Aaa – ca ai facut niste afaceri pe sub mana si acum suntem nevoiti sa le respectam e altceva – da` nu veni matale (airbus) cu vrajeli d-astea ca vrei sa vinzi elicoptere Romaniei. Ca asa si americanii (Lockheed Martin) vor sa vanda F-35 Romaniei, si Bell vrea sa vanda Cobra, etc. Si mai adaug si eu – si ce?
Problema e relativ simpla: nu se poate aloca un contract prin incredintare directa. Se deschide fabrica dupa care se organizeaza licitatie pentru 12 sau mai multe elicoptere. De preferat sa se gaseasca o solutie prin care sa se inlocuiasca si elicoptere scoala de la Bobocu (pilotii de pe Socat se plang ca le vin colegi noi cu care trebuie sa ia instructia de la zero deoarece nu sunt pregatiti pe un sistem similiar).
Pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala nu este obligatorie licitatia, se poate face prin incredintare directa.
Da, dar iesi mai ieftin si deranjezi mai putina lume…
Mda, francezii insista de fapt sa venim in Africa sa-i ajutam de fapt. Nu alea 150 milioane de euro e problema. E criza de elicoptere de fapt in Europa si au nevoie de ele in Mali.
Bonus. 68 de milioane de euro pe elicoptere care au 30 de ani de exploatare e mai mult decati 150 pe unele noi. Deci do the math. As plus si as zice ca mai bine luam 12 elicoptere SuperPuma si mai vedem ce facem.
Pai si ce te deranjaza pe tine, pe mine, pe ori si care roman….daca alea 12 IAR modernizare sunt pentru altii? Nu mai bine impaci si capra si varza, oferind cel 12 IAR-uri modernizate catre ONU pentru aia 68 de milioane de euro si cumperi tot atatea noi de la cealalta fabrica brasoveana, pentru tine(MAPN) si te alegi cu elicoptere noi?
Eu ce nu inteleg eu, e de ce implicarea frantuzilor si interesul lor fata de noi in afacerea cu ONU?!! Tare imi e ca astia vizeaza defapt inlocuirea celor +80 de elicoptere PUMA ale MAPN, pe viitor, cu tot atatea Super Puma. Basca alte institutii ale statului roman, incepand cu MAI si cine se mai preteaza sa cumpere si sa foloseasca elicoptere.
Daca IAR pierde contractul asta de 68 milioane de euro, se paveaza drumul fabricii catre faliment. Deja au plaja de optiuni drastic limitata odata cu venirea francezilor in Romania. Daca mai pui si Bell-ul pe planseu….caput cartela!
Prietene esti un pic mai mult pe din afara. Modernizarea aia a 10-12. Pume la jumate de pret din Superpume noi mi se pare prea mult.
UN nu vrea sa cumpere elicoptere ci un numar de ore.
Tin sa te informez ca IAR a avut profit anul trecut numai din reparatii si mentenanta. Si poate mai fac si ceva componente. Deci nu vb daca nu stii. Oricum IAR are contractat un numar de ore cu Airbus H pt noilw elicoptere. Plus mentenanta lor va fi asigurata on parteneriat.
Tu zici de mine ca nu prea stiu care-i treaba, dar vad ca tu ne prea intelegi ce spun eu. Haide sa te lamuresc:
-Elicopterele alea de le vrea inchiriate sau cum vrei sa le numesti, trebuiesc inlocuite cu ceva in caz de le dai din ale noastre. De ce sa cumperi elicoptere noi si scumpe si sa le dai inspre folosinta externa(de ce nu fac asta francezii?), cand poti sa le dai pe ale tele, mai joarse dar modernizate, si sa te alegi tu cu unele noi in loc. Iar dupa intoarcerea lor in tara, le treci prin RK, dar tot modernizate si ale tele sunt. Ramai cu 10-12 elicoptere in plus. Asa e multumit si frantuzul si romanul si ONU. IAR Ghimbav castiga acel contract de 68 de milioane pentru modernizare(nu stiu daca e mult sau putin), astialalti vand la randul lor 10-12 elicoptere noi, iar MAPN se mai alege cu ceva in dotare.
Eu vad sansa perfecta in afacerea asta pentru armata romana sa se aleaga cu ceva in plus pe bani mai putini, pentru ca de fiecare data cand a cazut cate un elicopeter, nu l-a mai inlocuit nimeni. Ele tot au scazut ca numar din dotarea armatei. Se poate reechilibra balanta. Si sa nu mi-o bagi pe aia cu PUMA Naval cumparat recent ca nu are rost sa comparam mere cu pere.
PS As aprecia daca ai lasa aciditatea aia in exprimare mai moale. Nu cred ca are rost sa ne luom de sireturi sau sa ne porcaim pe aici. Atentie la ton. Multumesc!
Sa ai o seara buna!
Hai sa vedem lamurirea:
Helicopterele alea ce le inchiriezi poti (NU TREBUIE) inlocuite cu ceva. Nu de alta da` Victor a scris acolo 600 de ore (banuiesc ca pe cap de elicopter). Ceea ce inseamna 1-2 ani in functie de cat de mult sunt folosite (habar nu am ce intensitate are UN nevoie).
De ce sa cumperi elicoptere noi? pai posibl ca generalu` ala francez la UN nu iti pune pila daca nu cumperi elicoptere noi. Si apoi poate ca Malta leasing foloseste tot H215 si le-ar fi mai usor cu mentenanta in Africa – habar n-am speculez. Cert este ca Airbus conditioneaza cumpararea de H215 pt un eventual leasing in cadrul UN.
Punctul doi – ti-am ma zis ca modernizarea aia a 10-12 Pume cu 68 mil e prea scumpa. Nu isi are rostul. Cumperi Pume/SuperPume noi, inlocuid cele mai vechi si faci mentenanta Pumelor mai noi, ori faci mentenanta la tot ce ai ai cand oi avea bani cumperi altele. Da` nu mai bagi bani in modernizarea unor elicoptere destul de vechi si fara degivrare.
Apoi sa zicem ipotetic ca cineva ar plati modernizarea aia (care costa cat jumate de elicopter noi) – majoritatea banilor nu s-ar duce la IAR ci la subcontractori. Ca IAR nu face motoare, sisteme de degivrare, electronica de bord, si alte care chiar costa. Ei vor fi in continuare cu mentenanta….
Daca tu vezi asta ca sansa perfecta – pai iti recomanda sa-I scri o scrisoare lu` dom` president (in calitate de sef al CSAT) si sa-I explicit ce afacere putem face 😉 Dam 68 mil pe modernizarea Pumelor vechi + 150 mil pe SuperPume si uite asa o sa avem ditamai flota. Bani este cu conditia sa nu se mai fure (ca sa-i citam pe unii).
Si nu ti-o bag pe aia cu Puma naval – ca ce? probabil sa nu comparam merele cu merele (fructele) de mare.
PS: Si eu as aprecia daca ai pune unele intrebari mai inteligente nu “un singur elicopter” si nu ai “reposta” pe toate site-urile aceleasi idei remestecate precum IAR brasov moare dom`ne de foame si “ii cantam prohodul” plus ca tot ce e facut in Romania e bun.
Cat despre ton – il comand doar in restaurant pe care le cunosc – ca nu-mi place bine facut. E pacat de peste…
In speranta in care iti ‘mesteci tonul’ linistit, pastrandu-ti sarcasmul pentru inteligenta proprie, mai ales in materie militara, te anunt ca nu tot ce e facut in Romania e bun, asa cum nu tot ce e facut in Romania pute. Sau pentru unii de, le pute! Tie?
Vezi sa nu confunzi postarile pe alt articol, in cadrul acestui portal, cu cele de pe alte site-uri. Ca tot vorbim de prohod! 🙂
PS Ai ratat parastasul Roman Brasov. Dar mai ai timp dupa comanda asta pentru MAPN. PEACE! 🙂
PS Acum serios vorbind, sper sa putem inceta acesta sarada ieftina!
Hîhî in ritmul ista ne dotam aramat cu 10 vehicule pe an
Poate luni sau marti cand se inaugureaza fabrica aflam ceva concret despre o posibila comanda.