Gurza-M (Proiect 58150) a fost testată timp de câteva ore pe mare. Nava blindată de luptă este capabilă să execute misiuni atât pe mare, cât şi pe Dunăre.
Conform comunicatului Forţelor Navale Ucrainiene, noua unitate a flotei beneficiază de toate echipamentele şi armamentul testade din fabrică. O a doua navă urmează să iasă în larg zilele următoare.
Gurza-M este o navă blindată, proiectată să execute patrulări de luptă, protecţia apelor teritoriale, lupta împotriva navelor mici ale inamicului, protecţia instalaţiilor costiere fixe şi plutitoare, să srpijine desantul şi grupurile de grăniceri, să asigure securitate maritimă şi sprijin în materie de informaţii, logistică şi transport.
Navele clasei Gurza-M au un deplasament de 50,7 tone, lungimea de 23 metri şi lăţimea de 4,8 metri, iar pescajul de un metru.
Viteza maximă pe care o pot atinge este de 28 de noduri, iar raza de acţiune la viteză de croazieră este de 700 de mile. Navele acestei clase au o autonomie de cinci zile.
Armamentul este compus din două turele telecomandate BM-5M.01 cu module de luptă Katran-M, o variantă a modulului de luptă BM-3 Storm de pe vehiculele blindate.
Fiecare modul Katran-M include un tun automat tip ZTM1 calibrul 30 mm, un aruncator automat de grenade calibrul 30 mm, o mitralieră calibrul 7,62 mm şi două lansatoare de rachete antitanc ghidate laser tip Barrier.
Navele sunt echipate cu sistem electro-optic de control al focului şi dispun de sisteme portabile pentru apărarea antiaeriană.
Conform constructorului, navele clasei Gurza-M beneficiază de semnături reduse radar şi infraroşu.
Până în anul 2020, Forţele Navale Ucrainiene vor primi încă 18 astfel de nave, totalul ajungând la 20 de exemplare.
Sursa: Dumskaya
Gurza-M, o bucurie…
S-a adunat ceva timp de când urmăresc evoluţia planurilor Ucrainei cu navele astea uşoare, blindate, fâşneţe şi mai ales dotate cu un armament care… ne poate pune probleme.
Nu trebuie să ignorăm clasa de nave Gurza-M şi să le privim doar prin comparaţia tonajului, unde monitoarele şi vedetele blindate româneşti sunt de câteva ori mai mari. Ori să greşim comparând calibrul armamentului artileristic de pe navele noastre de Dunăre cu ce există pe Gurza-M.
În realitate, ei au vedete blindate de acum iar noi am putea să reclasificăm monitoarele în canoniere şi vedetele blindate în monitoare. De ce spun asta? Pentru că acum ceva ani, România avea pe Dunăre monitoare, vedete blindate mari şi vedete blindate mici (o sută şi ceva de tone). Iar la trei sute şi ceva de tone, vedetele… nu sunt vedete.
Să spun că am îndoieli, aş exagera cu diplomaţia. Sunt sigur că Gurza-M nu au fost proiectate pentru o confruntare cu Rusia. În mare, valoarea acestor nave este nulă într-un angajament naval. În plus, cu toate caracteristicile stealth, nu au unde să se ascundă de un avion de patrulare maritimă, de un elicopter, ori de sistemele de detecţie şi de armamentul de pe navele de luptă.
Gurza-M sunt destinate acţiunilor pe Dunăre şi în Delta Dunării.
Aici pot beneficia de avantajele dimensiunilor reduse şi de armamentul cu care sunt echipate.
Gurza-M este şi viitorul Flotilei Fluviale.
Iulian Iamandi
Nu sunt ptr Dunare ptr ca au chila in V. Sunt pentru inshore patrole…
La un metru pescaj, ar face treaba si pe lacul Amara.
Pe de alta parte, tu crezi ca ambarcatiunile fluviale sunt toate ca slepurile?
Ptr fluviu se recomandă fund plat…Uită-te la monitoare și vedete blindate.
se recomanda sa ai fund plat ptr eroziunea malurilor nu?
sau strict ptr zona deltei
oricum la pescajul de 1 metru merg
or fi indreptate ptr a impiedica omuletii verzi sa se impiedice la mal
sau se inarmeaza ucrainienii ptr toti vecinii
Parca la flota de apa dulce noi stateam ceva mai bine, sau gresesc? 🙂
Vedetele blindate din clasele BRUTAR , BRUTAR II, monitoarele si vedetele dragor au fost proiectate pentru o durata de viata de 20 de ani. In considerare au fost luate atat uzura morala cat si cea fizica. Evident, cei 20 de ani au trecut si ar fi nevoie de alte unitati, superioare conceptual si cu costuri de exploatare mai mici.
Modernizarea flotei de mare va duce probabil la mentinerea in serviciu a navelor fluviale, mai ales ca motoarele au piese de schimb asigurate.
De ce sa te chinui sa ai o flota de Dunare daca nu ai ganduri de aparare sau atac pe acest fluviu? Intrebare retorica pentru Ukraina….
Noi ar trebui in primul rand sa avem 16 elicoptere de atac – dar din alea dedicate nu SOCAT IAR 330 PUMA. Tind sa cred ca dotate cu Hellfire 2 sau alta racheta cu batie medie spre mare undeva la 8-10 km sunt mult mai eficiente decat o astfel de nava din cele ukrainiene.
Oricum trebuie incet, incet sa ne punem problema modernizarii flotei de nave fluviale ca vom avea de aparat gurile de varsare ale Dunarii…
Acum să nu ne imaginăm că blindate înseamnă ceva similar VB-urilor noastre.
Dacă ne uităm la deplasament, lungime, lăţime, pescaj, observăm că sunt aproape identice cu Shaldag mkII care n-au blindaj (puţin mai înguste).
Dacă luăm în calcul că Shaldag mkII au o capacitate de încărcare de 6 tone iar la Gherea cele 2 turele cantaresc spre 3,5-4 tone împreună, ar rămâne o masă de vreo 2 tone disponibilă pentru validarea navei. La asta s-ar adauga cca 1 tonă economie de masă rezaultata din faptul că nava e mai îngustă decât Shaldag mkII.
În total ar fi vreo trei tone care ar putea fi transformate în blindaj.
După mine, ar putea însemna că e blindată contra 7.62mm şi, ici-colo, în zone sensibile, porţiuni cu blindaj contra 12,7mm.
Nu Gherea ci Ghurza
nu validarea ci blindarea
“După mine, ar putea însemna că e blindată contra 7.62mm şi, ici-colo, în zone sensibile, porţiuni cu blindaj contra 12,7mm”
Dar VB romanesti la cat crezi tu ca rezista?
Greu de zis pentru ca n-am reusit sa urc la bord si nici sa aflu ce grosime are blindajul. Totusi, pastrand comparatia cu Shaldag(mkV de data asta pentru ca dimensiunile sunt aproape identice, doar ca VB e mai ingusta si calca sub 1m fata de 1.25 Shaldag), vedem ca se duce la 127 tdw fata de 95tdw. Un plus de 32 tone din care scadem vreo 7 tone turela de 76mm si-ti raman cam 25to distribuite in blindaj. As zice un 12.7mm all around si ceva mai mult in cateva zone sensibile (masini, magazie munitie 76mm etc), dar nu bag mana in foc.
Il voi intreba pe Caporal Musat, dincolo, pentru ca au avut-o in santier la Braila, la reparatii.
Proiecte de constructii navale:http://www.srdsc.com/proekty/?lang=en
Shaldag este din aluminiu, deci comparatia SHALGAG-GRUZA nu cred ca este relevanta.
VB BRUTAR II sunt protejate de placi de otel numai in partea centrala a navei; acestea nu ofera protectie imptriva loviturilor anti-tanc.Un alt spatiu protejat este turela tunului cal.100mm; in loc sa se monteze o turela de T-55, s-a preferat proiectarea uneia speciale, deci nu ma pot pronunta in privita performantelor acesteia.
In concluzie, rezistenta la lovituri a VB este data in principal de dimensiuni si nu de grosimea blindajului.
Eu vorbeam de VB-76, nu de Brutar.
[…] informam zilele trecute că Ucraina a testat prima din cele două noi vedete blindate Gurza-M. Între timp, cea de-a doua nava a debutat cu teste pe […]
Evident.
Dar ce rost are sa compari vb 76, o nava apartinand anilor ’60 (lansata in ’72 ), cu alta care se afla in probe si este cu totul alt concept. Motoarele de 1000 cp de pe vb sunt mult mai grele decat cele care echipeaza nava uk, deci nici ca estimare de tonaj nu merge. In plus, au iesit din dotare in 2004.