Linie de Gripen C in zona de parcare la Nellis AFB

Linie de Gripen C in zona de parcare la Nellis AFB

Saptamana trecuta, prima a exercitiului Red Flag desfasurat pe Nellis AFB, a fost una plina pentru contingentul suedez. Din punct de vedere al gruparii aeriene, s-au executat mai bine de jumatate din totalul numarului de iesiri planificate pentru cele doua saptamani de exercitiu. Astfel, saptamana trecuta s-au executat un numar de 10 iesiri (doaua pe zi, dintre care una noaptea), pentru ultima saptamana fiind planificate 9. La fiecare iesire suedezii au ridicat 6 avioane, doua ramanand la sol, in rezerva.

Din cele 60 iesiri/avion planificate pentru saptamana trecuta, 10 nu au fost executate: 6 din cauza conditiilor meteo (pentru ca – nu-i asa? – vremea din Nevada nu se compara cu vremea din Scandinavia, asa cum nici iarna nu-i ca vara… ce-i drept) si inca doua din cauza ca pilotii au constatat ca nu toate subsistemele functioneaza perfect. Exceptand cazurile in care (toate) aeronavele participante la exercitiu au fost consemnate la sol din cauza vremii, disponibilitatea tehnica a Gripen C-urilor a fost de 98%. Joi, pe 24 ianuarie conditiile meteo au fost sub baremul minim de siguranta referitor la plafon si vizibilitate impus de organizatorii exercitiului, asa ca toate avioanele au ramas la sol.

Peste 50 de avioane (bombardiere, vanatori, cisterne, avioane de atac, de bruiaj electronic, SEAD sau AWACS) au fost in aer in acelasi timp in cursul operatiunilor COMAO(COMposite Air Operations). Suedezii au facut parte din Blue Force, avand de executat misiuni OCA (Offensive Counter Air – negarea puterii aeriene inamice), DCA (Defensive Counter Air – protectia mijloacelor aeropurtate aliate) precum si misiuni de atac AI (Air Interdiction) sau sprijin aerian apropiat (CAS) – in cursul carora s-a folosit munitie reala (s-au lansat bombe ghidate laser GBU-12 si GBU-49 ghidate dual laser/GPS, respectiv s-a tras cu tunurile Mauser BK-27).

Principalele criterii de evaluare ale exercitiului sunt: siguranta, pierderile proprii, pierderile “inamicului”, pierderi fratricide, respectarea regulilor de angajare (ROE) si pierderile colaterale.

Anders Segerby, comandantul contingentului suedez participant la Red Flag 13-2 afirma ca “inamicul” a reusit sa “doboare” cate un Gripen la fiecare iesire, fie prin mijloace aeriene fie prin mijloace cu baza la sol. Cu toate a acestea s-a reusit in mod repetat combterea vanatorii “inamice” si distrugerea tintelor terestre fara pierderi colaterale. Raportul victorii/pierderi a fost de 10 la unu.

Dupa fiecare misiune in colaborare cu ceilalti participanti Mirage 2000-9, F-15, F-16, F-18, B-52 si F-22, detasamentul tehnic MSE (Mission Support Element), a actualizat baza de date a sistemului de lupta electronica si contramasuri de pe avioanele Gripen, pentru o mai buna avertizare/alarmare impotriva amenintarilor aeropurtate sau de la sol.

 

Text si foto via blogul Fortelor Aeriene

– Marius Constantin –