Grifoni multinationali

Saab va incepe constructia E/F-ului  pur-sange anul viitor. Pana atunci bilocul Gripen Demo va continua programul de teste, dupa instalarea bunatatilor marca Selex Galileo (asteptate cu nerabdare de comisia de evaluare a elvetienilor). Astfel pe Demo vor fi instalate radarul ES-05 Raven si Skyward-G, cu caracteristici speciale, gandite din start pentru o greutate cat mai mica a echipamentelor. Astfel, sistemul de pozitionare a amtenei cu scanare electronica a Raven, este prevazut cu un singur lagar care sa-i permita orientarea rapida, asigurand un camp de detectie de +/- 100 grade (mai mare decat la radarele AESA cu antena fixa), incuzand si functia de identificare amic-inamic. Sistemul IRST Skyward-G este racit cu aer, asigurand o greutate redusa. Ambele echipamente au fost prezentate la standul Selex, in timpul celor 4 zile de AFS, la inceputul acestei luni.

Asa! M-am luat cu vorba si m-am departat de subiectul initial… Sa reviu, dara!

Saab a hotarat sa inceapa constructia unui exemplar Gripen E/F, avion ce va fi folosit pentru programul de teste. Asta in ciuda faptului ca (inca) nu exista nici o comanda ferma pentru Noua Generatie, stiut fiind faptul ca elvetienii trebuie sa treaca decizia de achizitie a celor 22 de exemplare printr-un referendum.

Conform declaratiilor lui Lasse Jansson, din departamentul de marketing al SAAB, montajul la primul exemplar E/F va demara anul viitor, pentru moment purtandu-se negocieri cu diversii subcontractori pentru echipamentele si sistemele ce urmeaza a fi integrate. (Raven si Skyguard, de la Selex, sisteme de comunicatii de la Sectra, F414 EPE de la General Electric care ar putea fi optimizat fie pentru o putere mai mare, fie pentru consum mai mic fie o combinatie a celor doua).

Daca elvetienii vor confirma comanda pentru cele 22 exeplare (in urma unui referendum) Parlamentul Suediei ar fi de acord cu achizitia unui lot initial de 8-10 exemplare E/F. Acestea, conform declaratiilor lui Mats Hansson, conducatorul echipei de negociatori FXM care colaboreaza cu delegatia Armasuisse, vor fi cel mai probabil aparate reconstruite si nodernizate de la standardele C/D la E/F.

Surse:
aviationnow
DN.se

 

PS:

O treaba mi-a sarit la ochi: in articolul sau Bill Sweetman zice asa: “After the delivery of the last Gripen C/D, Saab returned an unspecified sum of money to the Swedish government because costs were lower than predicted. “ Adica, dupa ce ca se incapataneaza sa lucreze doar pe contracte cu suma fixa, oamenii de la SAAB mai si returneaza banii pe care nu-i folosesc…