NH-90

NH-90

Germania propune ca cele 22 elicoptere de transport rezervate pentru opţiune pe lângă comanda principală, să fie achiziţionate cu scopul formării unei unităţi de elicoptere  care să fie folosite în comun de către partenerii NATO.

Conceptul numit “unitatea multinaţională de elicoptere” face parte dintr-o înţelegere mai largă dintre Germania şi Airbus Helicopters cu privire la formalizarea reducerii comenzii de elicoptere NH90.

Berlinul a comandat iniţial 120 elicoptere NH90 TTH destinate transportului tactic, dar în 2013 a redus comanda la 80 exemplare şi alte 22 ca şi opţiune. Separat, Germania doreşte 18 elicoptere NH90 NFH – varianta navală.

Dar, negocierile îndelungate între părţi au pus în aşteptare ratificarea formală a unei concluzii.

Legat de propunerea creării unităţii multinaţionale de elicoptere, germanii spun că numărul insuficient de astfel de aparate de zbor în cadrul misiunii ISAF în Afganistan a constituit în parte inspiraţia pentru planurile de partajare a resursei.

“By doing this we create an opportunity for smaller countries, which would not be able to support an NH90 fleet on their own, to participate in this capability and have it on a smaller scale,”

Până în prezent, Berlinul a înaintat propunerea către 20 de state membre NATO şi a primit o sumă cu două cifre de răspunsuri pozitive.

Elicopterele unităţii comune NATO ar urma să fie găzduite la o bază aeriană situată pe teritoriul Germaniei, bază care deserveşte deja acest tip de elicopter, existând astfel avantajele existenţei logisticii şi asigurării mentenanţei.

Nemţii au recepţionat până acum 37 elicoptere NH90, ultimul exemplar fiind primit săptămâna trecută. Dar, până în prezent acest tip de elicopter nu a fost declarat operaţional complet. Aceast nivel ar urma să fie atins la finalul anului 2016.

Cât despre versiunea NFH – Leu de Mare în serviciul Germaniei – aceasta va fi livrată începând cu anul 2018 şi va înlocui bătrâna flotă de 20 elicoptere Westland Sea King 41.

Ca şi parte a aceleiaşi înţelegeri, Airbus Helicopters nu va cumpăra înapoi 11 exemplare dintre primele elicoptere Tiger UHT produse. În schimb, Germania le va păstra ca şi donatoare de piese de schimb. Ori, cum se spune printre elicopteriştii români, pe post de “farmacii”. Desigur… Germania va anula cu această ocazie o comandă de piese de schimb!

Apropos de Tiger, Berlinul a redus comanda de la 80 la 57 elicoptere de acest tip, iar flota operaţională a fost plafonată la 40 aparate.

Ideea constituirii unităţii comune de elicoptere va trebui să treacă de câteva etape, între care şi niscai aprobări în parlamentul german. Oficialii nemţi speră ca o decizie fermă să se ia în prima parte a anului următor.

Sursa: Flightglobal

Acum, mă scuzaţi, dar nu văd prea bine treaba asta.

Nemţii, vecini şi prieteni, ne oferă varianta să-i scoatem din situaţie şi să devenim parteneri la împărţirea costurilor.

Nu mă surprinde că la nivel politic s-a răspuns deja afirmativ. Cam greu de refuzat Germania, din mai multe puncte de vedere.

Trăgând însă linie, avem un elicopter care încă are hibe şi n-a fost declarat complet operaţional. De ce – da, noi – ne-am băga?

De ce ne-am băga la NH90 TTH, când am putea merge pe versiuni moderne ale familiei Puma? Nu, n-am înţeles greşit. NH90 la comun e o treabă, Puma e alta.

Unitatea asta comună va însemna unul dintre primii paşi întru generalizarea dotării cu acest tip de elicopter pentru misiuni de transport în partea europeană de alianţă.

Până atunci însă, e cale lungă. Iar NH90, deşi îmi place mult pe persoană fizică, n-a demonstrat că e copt.

Până atunci însă – da, mă repet – putem opta pentru o variantă modernă de Puma. Avem o continuitate cu tot ceea ce înseamnă avantajele.

 

– Iulian Iamandi –