Selex ES a efectuat o serie de teste cu noul radar Gabbiano T-20, instalat pe UAV-ul Falco. Sesiunea de teste a avut loc în Bulgaria și a constat în demonstrarea capabilităților radarului de supraveghere atât în modul aer-suprafață cât și în modul aer-sol, cu folosirea aperturii sintetice și a imaginilor radar de înaltă rezoluție. Aceste capabilități ar putea fi folosite în misiunile de patrulare maritimă sau cele de căutare și salvare.
Conform unui comunicat al Selex: “Gabbiano a fost în măsură să asigure imagini de înaltă rezoluție și moduri multiple de supraveghere aer-sol, atât deasupra mării cât și deasupra solului, la distanțe de până la 160 mile marine (296 km). Combinația de succes dintre familiile de produse Falco și Gabbiano va permite Selex să furnizeze o soluție tactică mai versatilă pentru misiunile multisenzor în configurație MALE”
Via:
FG
– Marius Constantin –
e o dezbatere interesanta in industrie despre folosirea UAS gen Falco la supraveghere – sistemele astea au o autonomie mare de zbor, cost foarte mic pe ora de zbor comparativ cu elicopterele – si pot fi bagate in zone unde nu vrei sa ai om la bord (fum, incendii de padure, zone periculoase).
exista insa si avantaje de a avea om la bord care sa-ti aterizeze elicopterul daca vede ceva si sa poti sa intervii – nu e o suprapunere perfecta a sarcinilor.
sunt foarte multe aplicatii “civile” – nu neaparat de la un uas relativ mare cum e Falco, si unde nu ai nevoie de radar sau de om la bord
Noi nu avem de exemplu cadastru (nu ca s-ar vrea) – o jucarie de asta poate fi programata prin gps sa zboare exact pe benzile de aerofotogrametrie
sau sa inspectezi retelele de inalta tensiune – in tarile civilizate asta se face cu elicopterul, un uav e foarte potrivit
sau orice e retea sau cale de transport sau coronament de baraj sau dig – care acuma se inspecteaza “cu piciorul” sau cu echipamente de supraveghere cum folosea google
nu trebuie sa fii neaparat granicer sau militar sa ai nevoie de o jucarie de asta (nu mare cum e falco, una care sa o poti lansa din mana si sa aterizeze cu parasuta unde ai setat tu prin gps, cum e Falcon de exemplu – e perfect)
spunea stelian mai inainte ca aici la uav ar fi o paine de mancat pentru romania, intr-adevar e un domeniu relativ nou, si cu aplicatii civile multiple, nu doar militare, si nu ai avea de recuperat decalaje fata de tari care fac de 70 de ani motoare cu reactie si care au materiale cu care au fost in spatiu deja acum o jumatate de secol
si tehnologia fiind pretabila la “civili”, e mai usor de vandut de catre o tara ca romania, ca nu avem “bunavointa” si “protectie” sa le vindem la pachet cu armele
pe langa cele enumerate de paul, in domeniul UAV-urilor inca primeaza inventivitatea si puterea de innovare asupra fortei brute a banului ca in cazul aparatelor pilotate. Adica se pot face lucruri foarte interesante cu o mica fractiune din banii necesari proiectarii, testarii si certificarii de aeronave pilotate. Dar cu multa spirit de inovare si talent ingineresc. Aplicatiile UAV-urilor (si a celorlalte vehicule (semi)autonome marine sau terestre) abia acum incep sa se dezvolte, e o piata cum era cea a PC-urilor la inceputul anilor ’80. In SUA agentia federala a aviatiei civile se chinuie de cativa ani sa reglementeze folosirea comerciala a UAV-urilor (cu opozitia de rigoare a aviatiei utilitare) dar odata pusa la punct reglementarea in domeniu vom asista la un boom in domeniul UAV-urilor comerciale. De la cele mai mici “consumer grade” folosite pe post de camere video aeriene pana la aparate de mare anduranta, de talia unui 737 folosite in supraveghere aeriana de altitudine, analiza atmosferei si meteorologie, pe post de relee de retransmisie, samd. In ce priveste arhitectura aeronavelor din aceasta clasa, e un domeniu complet nou, laboratoarele studiaza cele mai mari nazbatii posibile: X-wing, annular-wing, aripi elastice, extensibile, samd, samd. E un domeniu in care mamutii din domeniu (Boeing sau Lockheed Martin de exp) se misca mult mai greu din cauza structurilor birocratice care le caracterizeaza dar din care firme mici sau mijlocii pot castiga o paine buna. Ca sa nu mai spun de folosirea pe scara larga a tehnologiilor de ultima ora: data-link-uri, materiale compozite, prelucrari CNC, acumulatori si electronica de ultima ora, programare de top, samd mult mai usor de implementat la aeronave de 50-150-300kg fara pilot decat la aparate de 5-6 tone cu om in ele. Spunea Paul de aplicatii, pai ganditi-va cam cat combustibil ar economisi armata daca patrularea zonei apelor teritoriale s-ar face cu 3-4 bazaitoare de-astea cu motoare de 50 de cai putere si viteza de 2-300km/ora, navele sau elicopterele fiind trimise doar in cazul in care intrusii (de exp pescadoarele turcesti) nu dau semne de “compliance”.