F-16AM Portugalia

F-16AM Portugalia

Marțea trecută, Mircea Dușa Ministru al Apărării și favorit al Imperatorului Iulian cel Resboinic a săvârșit o vizită fulger pe malurile Atlanticului, fics în Portugalia. Aruncate în treacăt/grabă printre subiectele de discutat au fost și ceva (ultime) detalii ale afacerii F-16.

Azi, Dușa declara pentru Agerpres :

“Un punct aparte în discuţiile noastre (n.r. – cu omologul portughez) a fost cel legat de derularea programului referitor la înzestrarea Armatei Române cu o escadrilă de avioane de tip F-16. Discuţiile se poartă, deocamdată, la nivel tehnic. Urmează, probabil, pe la sfârşitul lunii mai, să finalizăm documentele cu partea portugheză şi ulterior cu partea americană până în septembrie, astfel încât din acest an să reluăm programul de înzestrare cu avioane multirol, la nivelul unei escadrile însemnând 12 avioane. În momentul în care vor fi finalizate toate negocierile, vom discuta şi despre sume. În acest pachet intră şi pregătirea piloţilor, şi mentenanţă şi modernizare şi tot. Avioanele le vom putea folosi în momentul în care va expira resursa pe care noi o avem în momentul de faţă pe aparatele MIG 21 Lancer. Atunci vom avea şi o escadrilă pentru poliţia aeriană cu avioane multirol, cu aproximaţie în anul 2017“.

Bun!

În sfârșit o veste bună. Deși nu este pe placul tuturor, finalul epopeei avionului multirol este aproape. Până la sfârșitul lui iunie ar trebui să avem o înțelegere definitivă între cele două guverne și o valoare a sumei pe care (după îndelungi căutări) contibuabilul român va trebui s-o scoată din buzunar…

Dar care vor fi costurile ascunse ale tranzacției? Cât ne va costa ora de zbor?

Potrivit informațiilor puse la dispoziția olandejilor de catre Christopher Bogdan, Lt. General în USAF și gardian-șef al programului JSF, prețul estimat al orei de zbor pe F-35A este cu doar zece procente mai mare decât pentru generația actuală pe care RNlAF o operează, ajugând la aproximativ 24000$.

Cum ar spune românii neaoși ieftin ca braga!!!

…sau nu! 24000 de zgomoței verzi, necopți, pe ora de zbor cu F-35A. Cu doar 10 procente mai mult decât la actuala generație… Actuala generație însemnând fix F-16 A/B trecute prin programul MLU.  Adunănd bob cu bob ar rezulta că pentru fiecare oră de zbor cu F-16 MLU, contribuabilul olandez plătește 21600 $. Putem presupune deci, că si contribuabilul român va plăti, din 2017 când escadrila de F-16 A/B MLU ex-portugheze va executa serviciul de poliție aeriană, peste 21000 $.

Ieftin ca braga,  așa-i? În comparație cu cei 18000 euro cat ar fi costat ora de zbor cu Eurofighter (oferit de nemți și italieni) sau 5000 $ pentru Gripen…

…sau 9500-10000 $ cât costă acum ora de zbor cu LanceR…

Hai că ne-am scos! I-am păcălit pe portughezi…

– Marius Constantin –