Ultimul Gripen C a fost livrat saptamana trecuta de SAAB catre Flygvapnet.
Avionul cu seria 39294 a fost livrat in zbor, de la Linköping – unde SAAB are linia de montaj final – catre baza aeriana Kallinge, casa a Flygflotilj 17. Aceasta livrare ridica numarul total de avioane Gripen aflate in serviciu la 74 simple si 24 duble. Intre timp, potrivit FMV, programul de teste pentru certificarea pachetului de software MS20 se deruleaza conform programului stabilit. Standardul MS20 va introduce imbunatatiri ale radarului precum si capabilitati de lansare pentru racheta MBDA Metor si bombe ghidate SDB.
Urmatorul monoloc ce va intra in serviciul suedez va fi primul dinte cele 60 de Gripen E de noua generatie. Conform contractului, SAAB va livra Gripen-ul imbunatatit in 2019.
Nu stiu de ce dar am asa un feeling ca nu va fi ultimul Gripen C comandat.
Cred ca Slovacia tot Gripen C/D va comanda evntual cu cateva grefari de tehnologie din Gripen E/F.
Sincer nu il vad pe Gripen E/F devenind mai ieftin decat C/D-ul.
Daca se doreste ca versiunea C sa aiba aceeasi avionica moderna ca si versiunea F atunci acest model va costa cat versiunea F care este doar o evolutie a versiunii C si nu o revolutie in domeniu, cum este F35 versus F16 sau Rafale versus Mirage.
Ca sa isi poata vinde Gripenul E, suedezii il vor fabrica doar pe acesta, existand posibilitatea ca diferenta de pret, intre modelul C si E, nu prea mare in cazul componentelor care tin exclusiv de fuselaj sau partea mecanica a aparatului deoarece acestea in mare parte sunt comune cu cele ale versiunii C, sa fie suportat de producator si statul suedez.Pentru comenzi externe, daca cumparatorul nu isi va permite sa cumpere versiunea F, atunci suedezii pot oferi cumparatorului, la un pret corect, Gripen C din dotarea aviatiei militare suedeze, in stare perfecta de functionare, mult mai ok decat un obosit de F16 A sau chiar C.
e vorba de ultimul Gripen C al Suediei. de acum inainte Suedia primeste urmatoarea versiune.
zicea un director Saab recent in presa ca alte Gripen C vor putea fi facute pentru alti clienti care nu sunt tari foarte mari si nu au nevoie de autonomia mai mare a lui NG/E/F.
Inclusiv datorita avionicii de ultima generatie si a cresterii in dimensiuni a aparatului, avand ca rezultat inclusiv cresterea razei de actiune si incarcare cu armament, respectiv scaderii amprentei radar prin modificarea fuselajului si probabil a folosirii unor materiale antiradar, versiunea F a Grifonului nu are cum sa fie mai ieftina fata de versiunea C.Intotdeauna tehnica de ultima generatie costa mai mult decat cea anterioara.Tinand cont de dotarea cu tehnica moderna de lupta a rusilor, inclusiv in domeniul aviatiei militare, este necesar, daca este posibil din punct de vedere financiar, achizitionarea celei mai avansate versiuni de Gripen F, daca vrei sa ai ceva sanse cand te iei la tranta aeriana cu rusul calare pe SU35 sau mezinul familiei Suhoi, T50, mai ales cand te afli in vadita inferioritate numerica.Doar pentru misiuni de politie aeriana este ok si arhaica versiune A a Gripenului sau a americanului F16A.
Nu era bun pentru Romania. Suedia nu e USA.
Da, asa-i la nivel de lobby noi suntem autisti daca nu este vorba de licurici….
Intre timp Boeing nu are greturi sa integreze SDB-urile pe Gripen alaturi de SAAB…
culmea ironiilor e ca pana la urma in contextul actual alegerea F-16 s-a dovedit cea mai buna dpdv strategic, chiar daca dpdv comercial pare o idiotenie. Ca a fost ceva intentionat sau simpla intamplare nu-mi dau seama. In caz ca proverbialul “shit” va lovi ventilatorul Suedia nu are nici pe departe capacitatea de a oferi asistenta tehnica, piese de schimb, de ce nu chiar si avioane de schimb. Cu doar aprox. 250 de exemplare fabricate din care mai bine de jumatate pt. tara muma, Gripenul reprezinta cantitati farmaceutice. In caz de “attrition” cine sa dea “airframes” de rezerva? Suedia care e si ea cu ursul in coasta si se gandeste serios sa adere la NATO? Ungaria sau Cehia din cele aprox cate 12 avioane, Africa de Sud? F-16 macar se gaseste in mii de exemplare din care multe sunt mai mult sau mai putin dispensabile, cu pilotii si tehnicii licentiati pe F-16 poti popula lejer un oras, din atata omenire gasesti la nevoie si cativa dispusi sa-si faca o vacanta in Romania daca iti ajunge cutitul la os si-i platesti bine. Sigur ca e naspa sa-i platesti dar macar ii gasesti in cazul in care pilotii proprii au pierderi mari. Gasesti avioane, gasesti echipaje, piese, munitie.
@ Stelian – contextul actual ne arata ca cel mai bine ar fi fost pentru Romania sa dispunem cat mai curand de macar 16-18 avioane noi. Daca ar fi fost F 16 ca si ale Poloniei si Turciei cu atat mai bine.
In ceea ce priveste inlocuirea rapida a pierderilor aici nu iti dau dreptate dintr-un motiv simplu – USAF are cel putin 2 daca nu 3 piloti de fiecare aeronava, fiecare pilot de F 16 american primeste mai multe ore de zbor decat dublul pe care il zboara la noi un pilot de elita.
Gandind la rece in caz de conflict USAF is va folosi avioanele si pilotii proprii pentru ca sunt siguri pe antrenamentul acestora si nu o sa livreze F 16din stoc tarilor aliate din NATO.
Pana la urma din punct de vedere al relatiilor cu USA putem spune ca ” pachetul ” armament / avioane / training si-a atins scopul si ne-a pus pe harta de interesa a USA.
@marius fenchea: “In ceea ce priveste inlocuirea rapida a pierderilor aici nu iti dau dreptate dintr-un motiv simplu – USAF are cel putin 2 daca nu 3 piloti de fiecare aeronava, fiecare pilot de F 16 american primeste mai multe ore de zbor decat dublul pe care il zboara la noi un pilot de elita.”
Cred ca-mi scapa motivul pt. care ar fi greu de inlocuit pilotii in aceste conditii. La pilotii mentionati mai sus si care ar fi “battle ready” se adauga sute de rezervisti din ANG sau militari care nu si-au mai reinoit contractele si acum zboara pe aeronave civile. La care se pot adauga alte sute de piloti din tari non- NATO (Asia, Golf, America de Sud), poate n-or fi toti asii asilor pe F-16 dar in caz de mare nevoie “beggars can’t be choosers”. “Comunitatea” de F-16 e suficient de mare si de “open source” incat pe F-16.net au site de oferte de locuri de munca pt. piloti si tehnici de F-16.
http://www.f-16.net/forum/viewforum.php?f=29&sid=6896b62ed9f839b1e8b6f9247481d27a
Exista deci o piata activa a “locurilor de munca” pe acest tip de avion ceea ce e destul de spectaculos pt. un avion militar.
Ref. la piese si chiar avioane intregi pe langa sutele de aparate mai mult sau mai putin disponibile la un moment dat (fie AMARG ca la ele se gandeste lumea prima data cand e vba de avioane scoase de la naftalina) fie rezervele altor state si chiar avioane active dar pe care le pot imprumuta sau vine in caz de necesitate. Nu in ultimul rand in afara de Rusia, complexul militaro-industrial al SUA e cam singurul capabil de un ramp-up rapid al productiei, au experienta in delegarea productiei intre firme atunci cand LM n-ar face fata. Au experienta a 5 linii de asamblare in diverse tari (SUA, Olanda, Belgia, Turcia, Coreea de Sud) deci redundanta in productie. Au actualmente o productie de aprox. 30 de aparate pe an dar in anii 80-90 au avut si 300 buc. pe an, avand o medie totusi in jur de 120 de aparate pe an. Prin comparatie, liniile de productie pt. Rafale au o capacitate nominala in jur de 11 buc. pe an iar Gripen are o medie de 9 avioane/an. La asta ma refeream. Asta din punct de vedere logistic.
Dpdv politic al relatiei cu SUA e deja o treaba separata.
Stelian nu am spus ca pilotii nu ar fi disponibili ci ca USA nu o sa iti livreze avioanele “maine” pentru a reface eventualele pierderi suferite de Romania sau orice alta tara aliata a USA.
USA are pilotii necesari antrenati pentru ca sa foloseasca intreaga flota disponibila de F 16 si nu cred ca aici trebuie sa ne facem iluzii ca noi vom primi ajutoare in acest fel.
Mai degraba trimite USA 2 escadrile americane cu pilotii lor decat sa trimita avioane pentru pilotii existenti intr-o tara la margine de est a NATO.