F-16 turcesti (via defenceanalyzist)

F-16 turcesti (via defenceanalyzist)

Turcii vor moderniza F-16 Bk30; un lot de 25 de bucati. Decizia a fost comunicata de autoritatile turce din domeniul achizitiilor militare. 40  F-16 C/D bk 30 au fost livrate Turciei intre 1988 si 1990, majortitatea apropiindu-se de limita resursei de 8000 ore.

Programul este administrat de agentia nationala de achizitii in domeniul apararii, Subsecretariatul de Stat pentru Industria de Aparare, planificarea va fi asigurata de Tusas iar executia va fi asigurata de unul deintre centrele de reparatii ale Fortelor Aeriene. Mare parte a lucrarilor vor fi legate de revitalizarea structurii celulei si prelungirea resursei

Decizia acestei modernizari e gandita ca solutie stop-gap pana la inceperea livrarilor avionului de lupta de conceptie indigena, aflat in momentul de fata pe plansele proiectantilor turci. Pe langa preconizata introducere in serviciu a noului tip de avion de lupta, in 2023, turcii mai au pe lista pentru Mos Gerila si cel putin 100 de F-uri 35.

Cum suntem noi afectati de aceasta decizie, in contextul inceperii demersurilor pentru achizitionarea celei de-a doua escadrile de avioane multirol F-16 pentru Fortele Aeriene Romane?

Nu prea suntem…

In primul rand, Turcia nu a fost luata in considerare ca potential furnizor pentru aeronave. Poate doar ca furnizor de servicii (nentenanta, antrenament).

In timpul vizitei in Portugalia pe care Ministrul Mircea Dusa a facut-o luna trecuta s-au mentionat ca potentiali furnizori pentru inca 12 F-16 Grecia, Polonia si Portugalia. La o prima vedere grecii si polonezii ies din schema, din motive evidente:

  • cele mai vechi F-16 grecesti sunt Bk30. O eventuala achizitie de F-uri elene nu ar face nimic altceva decat sa complice si mai mult toata logistica legata de exploatarea a doua Block-uri diferite de F-16.
  • polonezii au –  deocamdata – F-uri 16 prea putine si prea noi ca sa se gandeasca la vanzarea lor. Asta nepaipunand la socoteala lipsa de comonalitate intre aeronavele Bk30 si cele Bk52+.

Ar ramane, deci tot portughezii. Acestia sunt destul de rezervati in declaratii referitor la o eventuala oferta, fiind cunoscut faptul ca, pentru a putea vinde cele 12 MLU-uri catre Romania au fost nevoiti sa obtina 3 duble livrate in graba, ca EDA, de catre americani.

Cea mai plauzibila varianta ar fi ca cea dea doua escadrila de avioane multirol ar fi alcatuita din 12 F-16 Bk15, livrate de americani ca EDA si aduse la standard MLU 5.2R de catre portughezi.

Referitor la pret, nu putem decat specula: pentru prima escadrila (12 F-16 A/B MLU 5.2, 9 piloti, 75 tehnicieni plus doi ani de sprijin logistic “la domiciliul clientului” dupa livrare) se vor cheltui 186,2 milioane de euro, esalonati pe 5 ani. Diferenta pana la 628 milioane de euro ar rezulta din contracte pentru armament (457 milioane de dolari – echivalentul a aproximativ 410 milioane de euro) si echipamente de navigatie (restul de aproximativ 32 milioane de euro) pentru Baza Aeriana Borcea, aflata in prezent in curs de modernizare.

Pretul pentru a doua escadrila ar trebui sa fie mai mic avand in vedere ca trecerea si antrenamentul se vor face in tara (cei 3 piloti care fac deja trecerea pe F-16 in Portugalia se vor intoarce cu calificarea de instructor) iar pe Campia Turzii s-a instalat un sistem TACAN inca din 2010. Ramane de vazut cat vor costa kit-urile de modernizare MLU in cazul in care se va opta pentru avioane Bk15 aflate in conservare la AMARG. Pretul unui asemenea kit este cuprins intre 8.3 milioane de euro (cat a platit Portugalia) si  pana la aproximativ 38 milioane de euro in varianta de top cu radar APG-68(V)9 si sitem de lupta electronica ALQ-213,  (conform unui contract semnat de Tailanda, pentru modernizarea a 18 bucati).

Via:
DefenseNews

– Marius Constantin –