După ce le-am văzut răsucindu-se pe cer sub manşele piloţilor de la Turkish Stars, mărturisesc că este o mare plăcere să le revăd şi în culorile brazilienilor “mei”. Bonus şi un filmulete:
– Resboiu –
———————————————————
Link-uri utile:
Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.
Si eu cand ziceam ca ne-ar prinde un derivat gen F20 Tigershark ca avion de linia a -2a, in paralel cu multirolul, de antrenament supersonic, de politie aeriana si sprijin usor…
Eu un avion simplu, usor de operat si intretinut si totodata cu linii frumoase.
Da, dar costa si nu suntem in situatia de a ne permite mentinerea a doua tipuri de avioane de lupta in dotarea Fortelor Aeriene Romane.
In rest, este doar vorba de liste de dorinte pentru mosh gerila – inventate tot de mine, daca nu va este greu sa recunoasteti – la care am renuntat pentru ca preferam sa ne adresam unui alt target de cititori.
Pai trainerul e acelasi lucru cu multirolul, de nu putem avea 2 tipuri de avioane in dotare.
Eu ma refeream la capacitatea de trainer si existenta posibilitatii de aproduce si un monoloc pe aceeasi platforma, mai ieftin decat multirolul, si cu aceleasi componente ca si trainer-ul.
Nu asta incearca cu IAR-99/XT, doar ca pleaca din cealalta directie, de la trainer subsonic catre avion de politie aeriana cel mult transsonic? E adevarat, ca pentru asta au tehnologia, dar daca si-ar pune problema invers ar fi mai castigati, bineinteles cu o structura supersonica nou, asemanatoare cu F20.
Am uitat “?” la prima fraza 🙂
Corect e asa:
Pai trainerul e acelasi lucru cu multirolul, de nu putem avea 2 tipuri de avioane in dotare?
Bre nustiu cat de transonic va fi IAR-XT, prin avion transonic inteleg un avion cu o viteza maxima mai spre 1,2 Mach(nu mai mult),pe cand XT-ul ar trebui sa aiba o viteza maxima comparabila cu a actualului IAR-99, nu prea vad cum poti face politie aeriana cu un avion cu o viteza maxima pe la 900 Km/h, similara cu a unui avion modern de linie.
Pai voiau sa-i schimbe aripa ca sa se apropie de viteza sunetului, pe langa cresterea puterii motorului. Numai ca studiul nu s-a finalizat iar motorul e propus intr-o varianta cu doar 10% mai puternic.
Nici XT si nici AMTA nu au primit unda verde pentru finantare de la ministerul apararii. Evident asta nu inseamna absolut nimic in conditiile de austeritate bugetara din prezent.
Sa-ti imaginezi ca poti face Politie Aeriana cu un avion din clasa XT-ului, e cel putin dovada de naivitate… Dau un exemplu: de ce cehii au mai inchiriat Gripen? Doar aveau (la data respectiva) 72 de L-159 ALCA (dotate cu radar Selex Grifo L). Mergand pe rationamentul tau, n-ar mai fi avut nevoie sa plateasca un miliard de dolari pe 10 ani, ar fi putut face militia aeriana doar cu ALCA. Nu?
Nu poti intercepta (in baremele NATO) un avion de pasageri care zboara la 9000 m cu 950 km/h cu un Trainer/LCA care abia atinge 870 km/h si care urca la inaltimea tintei in cateva minute.
Despre F-20, e mort si ingropat de multa vreme! LM si al lor bau-bau universal, F-16, au avut grija de asta. Sa incerci sa reinvii proiectul asta e o pierdere inutila de timp si fonduri…
Marius, ce au facut brazilienii cu F-5 este, in esenta, fix acelas lucru pe care l-am facut noi cu MiG-ul 21. Le-au lancerizat!
Au luat o platforma pe care o aveau deja in dotare si au adus-o la zi (electronica fiind in mare parte aceeasi ca pe LanceR).
La fel ca si noi, si ei au din ce in ce mai putina resursa pentru avioanele lor, dar sunt avantajati de faptul ca au escadrila de M2K inchiriata de la franceji…
Da, imi dau seama, insa F20 e mai mult decat o lancerizare a F5 (intr-adevar nu e cazul brazilienilor). Poate mai mult si decat J-7 fata de MIG-21, ceea ce presupune o noua structura si noi materiale, pastrand doar designul aerodinamic initial.
La noi cred ca va veni mai degraba Mos Gerila si nu Mos Craciun. Primul are cadouri mai putine sau chiar deloc… e timpul sa incercam sa ni le obtinem singuri si nu sa le asteptam de la Mosul. ALtfel nu vom avea oricum nimic.
Bre MiG-21 ale nostre la o adica cred ca ar putea fi mentinute pana dupa 2020 cu ceva operatiuni de prelungire ale resursei de zbor.
Spun asta findca avem sanse foarte mari in momentul de fata sa trecem de la MiG-21 direct la F-35, sau sa luam o pauza de cativa ani intre ele :))
Cred ca modernizarile aduse F-5 de catre brazilieni pot fi considerate Lancerizari.
Numai ca ale lor “LanceR-uri” au si posibilitatea realimentarii in zbor o necesitate avand in vedere intinderea Braziliei.
Si FAB sunt intr-o stare la fel de precara ca RoAF. La inceputul anului, timp de doua saptamani, intreg Bazinul Amazonului a fost supravegheat cu doar 2 elicoptere….
E bine ca le-au avut si pe alea!:D