f-35a zbor de noapte

f-35a zbor de noapte

…sau mai mult smoking. Asta după ce, pe data de 14 Februarie, un zbor de încercare s-a încheiat înainte de durata planificată pe motiv de… fum în interiorul postului de pilotaj.

Problema a fost imediat relaționata cu unitatea de control termic produsă de Honeywell, unitate ce folosește baterii Litiu-Ion similare cu alte baterii (evident, tot Li-Ion) care s-ar fi descoperit că sunt responsabile de consemnarea la sol a intregii flote de de Boeing 787 Dreamliner.

Și totuși, în urma investigațiilor amănunțite, Honeywell a ajuns la concluzia că fumul nu a fost generat de bateria de 270 volți, care la momentul incidentului nu era în uz.

N-o fi văzut pilotul semnul de fumat interzis, probabil…

Și dacă F-35 a scăpat neconsemnat din cauza fumului, buba de la motor l-a priponit la sol.

Oricum, conform declarațiilor lui Chris Bogdan, responsabilul cu F-35 în Departamentul de Stat, făcute în Australia, la Melbourne și citate de Bloomberg întreaga “flotă” de F-35 se va putea întoarce la zbor la cel mult o săptamână dupa remedierea defecțiunilor.

Motivul consemnării la sol este, așa cum s-a mai scris, descoperirea unor fisuri la nivelul paletelor turbinei de joasă presiune. Buba e că nu e prima oară când Pratt&Whitney au belele cu F-135-ul destinat JSF-ului. S-a mai întâmplat și in Mai 2006, August 2007 și Februarie 2008, cei de la PW fiind nevoiți să reproiecteze motorul, lucru care, evident a dus la întarzieri în programul F-35, care la rândul lor au dus la creșteri ale costurilor. Pentru că se poate și pentru că o belea nu vine niciodată singură.

Defectele au fost izolate la nivelul paletelor turbinei de joasă presiune, fiind cauzate de oboseala materialului. În urma investigațiilor derulate între 2002 și 2007 s-a ajuns la concluzia că furnizorul, Western Titanium, a livrat materiale nu tocmai conforme cu specificațiile tehnice impuse prin contract. Deși se confrunta cu aceeași defecțiune, care se încăpățânează sa apară în același loc, PW susține ca materialele provin de la un alt furnizor, menționând că a trimis o scrisoare catre subcontractori în care cerea în mod expres să nu le fie livrate componente sau meteriale confecționate din titan provenind de la Western Titanium sau Mach 2 Metals.

Via
Courant

– Marius Constantin –