Categories: Aviaţie

F-16 olandeze: De ce ne e frica, sunt sanse mari sa nu scapam!

F-16AM, adică Block 15 MLU, cu ocazia Porţilor Deschise pe Leeuwarden în Iunie 2008

Site-ul independent olandez JSFNieuws.nl a dezvăluit recent planuri confidenţiale legate de avioanele F-16 olandeze, planuri care ar fi trebuit menţinute secrete până după alegerile din Septembrie 2012.

Astfel, aflăm că Baza Aeriană Leewarden va rămâne foarte curând fără escadrilele de F-16.

Scenariul selectat: numai 42 F-16!

După ce în 2011 SUA a comunicat noi informaţii legate de costurile avioanelor F-35, costul de operare şi cel de susţinere, a fost necesară refacerea unor calcule…

Aşa că, olandezii au avut de ales între câteva scenarii: cu două Main Operating Bases (MOB), Volkel şi Leeuwarden; cu o MOB, la Volkel sau Leeuwarden; cu o MOB şi o bază aeriană de rezervă, scenariile implicând date legate de numărul de avioane, ore de zbor, scenarii de antrenament, colaborări, numărul de personal, mentenanţă, reutilizarea zonei bazei aerien, zgomot, efecte asupra mediului înconjurător, etc.

Scenariul final ales a fost cel cu cele mai mari reduceri potenţiale si capabilităţile operaţionale optime în parametrii financiari:

– Reducerea numărului de avioane F-16, de la 68 la 42,

– Închiderea unei baze aeriene, cea de la Leeuwarden,

– Realizarea între 2014 şi 2016.

Cauza: sosirea avioanelor F-35

Principala cauză pentru reducerile uriaşe din bugetul militar al Olandei o reprezintă viitoarea dotare cu avioane JSF/F-35, care vor fi operate de către Forţele Aeriene Regale Olandeze.

Cu un buget de numai 4.5 miliarde de euro pentru înlocuirea flotei curente de avioane F-16, Olanda îşi poate permite achiziţia a doar 42 avioane F-35A.

Citând din documentele oficiale ale Ministerului Apărării pe care au pus mâna, cei de la JSFNieuws.nl evidenţiază:

 “For this reason it is better and the cheapest and this is already anticipating the number of F-16’s as soon as possible to reduce to 42. This would require 1 airbase as sufficient, and one airbase may be closed.”

“The replacement of the F-16 is a major fiscal risk for the Defense budget if we would select the Lockheed F-35A, not only by rising investment costs but also by the high operating costs.”
“It is clear: because of the investments already made, it is no option to abandon the JSF. Cancelation is not even considered in the actual calculations”.

La finalul acestui articol, aş fi putut în mod normal spune lejer un “ferice de ei!”. Lejer? Ei, recunosc… mă roade invidia că nu avem potenţa economică pentru a dota la rândul nostru bazele aeriene de la Luna şi Feteşti cu avioane F-35 la fel de curând precum olandezii.

Dar, la ce veşti am avut zilele trecute nu mai îmi arde de asemenea afirmaţii pentru că documentele astea secrete ale Ministerului olandez al Apărării tind să adeverească marea noastră temere legată de viitorul Forţelor Aeriene Române.

– Resboiu –

Resboiu

View Comments

  • deci cu 4.5 mld astia isi iau doar 42 de f35 , armament , scolit piloti si tehnici si baze tot tot
    Pai politrucii nostri nu sunt evident mai capabili ca olandezii ? ca o sa ia probabil de aceeasi bani tot atatea avioane, la mana a treia din targ de Vitan, f16 cu scauna catapultabile de piele si clima bizonica si antena de gps de bmw pe burta, si rachetele le lasam mai incolo, si pilotii antrenati pe flight sim cu joystick in loc de mansa ?

    • oricum ,cand trag linie ...le iese mai mult,caci participa in programul f 35 de pe la inceput

    • Daca acum pretul unui F35 a ajuns la 200 milioane USD, olandezii nu au cum sa cumpere 42 de F35 doar cu 4,5 miliarde USD.
      F35 nu va fi achizitionat de Romania, cel putin la numarul a 24 sau 48 de aparate, din lipsa de fonduri.Romania nu va avea cel putin in urmatorii 20-30 de ani banii necesari pentru achizitonarea si exploatarea acestui avion la care costul orei de zbor este mai mare ca si la Rafale sau Eurofighter.
      Romania isi permite doar un avion monomotor,in genul F16, Gripen sau Chengdu J-10.La o adica, decat SH F16 , mai bine J10, nou, chiar daca este fabricat de chinezi.

  • Nu tot de la olandezi ne-am pricopsit si cu prastiile alea de HAWK..? Se pare ca suntem groapa lor de gunoi..! Io-mi pot explica asta totusi, pt ca Olanda este o tara eminamente masonica cam cum e si Romania, doar ca "fratii" mai mari in grade sunt acolo, iar aici sunt doar lingaii lor executanti de grade inferioare! Cine e documentat in legatura cu treburile astea cam are o idee despre ceea ce spun, cine nu, o poate trece lejer la paranoia ca nu ma supar! :))

  • F16 AM/BM Block 15 MLU nu e chiar ultima rabla, se poate desigur si mai bine (daca s-ar vrea, numai ca 'nu-s bani') dar sunt si astea de preferat nimicului promis de atata vreme. F35 in RoAF e o gluma care pe mine nu ma amuza absolut deloc. O sa se treaca probabil la An-2uri sh ca-s stealth.
    A, si numarul de avioane ce se vehiculeaza a fi cumparate face ca orice achizitie sa fie cam degeaba impotriva pretinului civilizator de la rasarit. Davai ceas, davai palton! Davai ursul campion!

  • "There was recently an expo in Chile about the Chilean F-16 MLU's. certainly something got my attention, when I read that referred to the F-16's Block 15 MLU from the RNlAF, haven't got the Falcon Up & Falcon Star (known in the Netherlands as Pacer amstel), these programs should be executed by ENAER (Empresa Nacional Aeronautica de Chile).

    The MLU in these F-16 is on stage Tape M2. Another Interesting fact was that these aircraft were made about two decades ago, having DMS (diminishing manufacturing sources ) that been said, already there are pieces that have been discontinued.

    Other aspects implied the maintenance process of the aircraft, specially the structural fatigue, In The Netherlands there is the NRL Lab, who controls, checks and rechecks everything that has to do with Structural fatigue, these data is also sent to LM.

    There is another evaluation system “FACE” ( Fatigue and Air Combat Evaluation System ). A system used by IAF. According the these studies even with the Falcon Star / Up, the F-16 block 15 will not get to the 8.000 flight hours."

    Nu e chiar ultima rabla dar e foarte aproape, ma asteptam sa fie macar Tape 5.2 daca nu chiar Tape 6.

  • Cand ne dorim F35, noi ne aflam in situatia unui om cu un venit net sub 600 euro/luna, care vrea sa isi cumpere un Mercedes, nou, din clasa S.

  • F-16AM/BM Block 15 MLU

    In 1989 a two-year study began regarding possible mid-life upgrades for the USAF’s and European Partner Air Forces’ (EPAF’s) F-16A/Bs. The resulting F-16 Mid-Life Update (MLU) package was designed to upgrade the cockpit and avionics to the equivalent of that on the F-16C/D Block 50; add the ability to employ radar-guided air-to-air missiles; and to generally enhance the operational performance and improve the reliability, supportability and maintainability of the aircraft. Aircraft receiving this set of updates are designated F-16AM or F-16BM

    Deci e un fel de Lancer :) .super tare cumparam Lancere olandeze varianta americana ceva mai vechi si super distruse :)..e bine, mergem spre bine

  • The first of five prototype conversions flew on 28 April 1995, and installation of production kits began in January 1997. The original plans called for the production of 553 kits (110 for Belgium, 63 for Denmark, 172 for the Netherlands, 57 for Norway, and 130 for the USAF), however, final orders amounted to only 325 kits (72 for Belgium, 61 for Denmark, 136 for the Netherlands, and 56 for Norway). The EPAFs redesignated the F-16A/B aircraft receiving the MLU as F-16AM/BM, respectively. Portugal later joined the program and the first of 20 aircraft was redelivered on 26 June 2003. In recent years, Chile, Jordan, and Pakistan have purchased surplus Dutch and Belgian F-16AM/BM for their air forces

  • Nici macar nu le-au cumparat si deja va isterizati. Am urmarit zilele acestea comentariile legate de subiect si aici si aiurea si am ramas impresionat de cat de putin trebuie unor oameni ca sa zbiere cat ii tine gura "fooooooc, ardeeeeee" desi doar s-a adus in discutie chibritul. Sunt "placut" impresionat de cei care-l plang pe Oprea deja dupa ce acesta declarase eroic acum 3-4 luni ca Romania va cumpara F-16 noi dar in afara de acest act de sacrificiu n-am mai facut NIMIC de atunci in directia multdoritului mutirol, nici macar nu a inceput niste negocieri preliminare legate de pret dotari ravnitul offset desi ar fi avut timp de la declaratie pana la caderea guvernului din care facea parte etc. Ar fi trebuit sa reactionam cu atata furie daca am fi aflat ca erau in derulare negocieri pentru un avion nou dar noii veniti au abandonat discutiile pentru avioane la mana a doua dar asa.. cand nu s-a facut absolut nimic pentru asta in afara de declaratii care mai de care mai contradictorii bune sa zapaceasca spiritele usor iritabile. Cand o sa fim siguri ca ne aterizeaza in ograda junghiuri vechi de 500 de ani atunci putem da frau liber indignarii noastre dar asa ce folos. Atatea vaicareli si lacrimi n-am mai vazut de la ratarea calificarii cu Slovenia in 2000 :). Cred ca trebuie sa mai asteptam sa vedem ce se intampla, surprize se pot intampla. Urletele si fetele congestionate nu ne aduc avioane noi.

    • A mai fost ratarea calificarii cu Danemarca in 2003. Apropo,Danemarca nu vine avioane?

    • Sa asteptam sa le cumpere si apoi sa ne isterizam? Asta ar schimba lucrurile, le-ar da inapoi si ar spune: ne-am razgandit, nu mai vrem rable ca urla unii congestionati pe internet!

        • Exista vreo amenintare concreta astazi la adresa statului roman care sa necesite mentinerea costisitoare a aviatiei de vanatoare?
          Din moment ce sunt trimisi experti in tari dispuse sa scape de aceste avioane vechi pentru a le evalua starea eu cred ca nu suntem 'spirite usor iritabile' daca ne dam cu parerea pe aici.
          In ceea ce priveste rablele, pe aici sunt destule.

      • Din ce stiu se trimite o comisie sa evalueze, stii tu mai multe?
        Dincolo de asta pentru o echipa trimisa la plimbare sa vada avioane ce AR PUTEA FI o varianta de inzestrare (varianta dezamagitoare e adevarat)se face mult scandal.. De fapt pot sa-mi imaginez ce o sa citesc cand ne vom trezi cu vechiturile in ograda daca acum avem astfel de reactii. Dar daca stau bine sa ma gandesc este doar o declaratie intr-o emisiune televizata iar echipa respectiva nici macar nu a fost trimisa si nu am certitudinea ca va fi trimisa macar sa viziteze targul sh din vest.

        • Evaluezi un lucru de care esti interesat chiar si marginal ori logica mea e alterata caz in care o sa-mi fac mea culpa.

          • Daca tara Romaneasca e interesata de o anumita achizitie nu cred ca e exagerat sa-mi dau cu parerea despre asta.

          • Mai exista si ponderatie si rezerva care nu te impiedica sa iei atitudine ci sa manifesti asta intr-un mod mai putin penibil (ma rog nu tu anume sa manifesti, vorbeam la modul general). Cel putin pana cand nu sunt informatii certe in legatura cu o anumita miscare rezerva este binevenita.
            Hai sa explic: si Oprea a zis ca va cumpara avioane noi si n-a cumparat dar nu l-a durut gura sa o zica. Nici cel nou nu cred ca este mai breaz asa ca se aplica si aici schema cu durerea, de asta sunt naucit de vaicareli. Deci cel putin pana parvine informatia ca au plecat sau ca vor pleca evaluatorii cred ca nu da rau un pic de ponderatie.

          • Treaba cu rezerva si ponderatia s-ar aplica mai degraba in contextul in care toti mandrii slujbasi ai statului vorbesc despre F35, acolo este intr-adevar vorba despre penibil.
            In rest nu gasesc deloc rau ca ne mai lasam purtati de val in discutii, cred ca ai gasit pe aici unele articole despre care chiar si eu cred ca sunt exaltate desi deloc rau intentionate.

          • Apropos de Oprea...

            Sunt sanse mari ca acest Opritoiu sau traga de timp. Totul va necesita timp, vizite, analize, rapoarte... pana vor fi citite... pana se va face timp sa fie bagate in seama... vine 2013.

          • Io zic sa ne pregatim pentru 2015.

            In situatia actuala astia din USL vor sa isi conserva cat cam mult din capitalul electoral.

            O decizie ferma pentru 24 avioane multirol,oricare ar fi ele,ar necesita cel ptin 800-1 miliard dolari,cea ce in situatia actuala economica ar duce la o oarecare iritare a unei parti a electoratului,cea ce nu e bine asa ca prefera sa o amane dupa alegeri,este un program cu un impact limitat social,notorietate mica,constientizare si mai mica.

            Dupa 2013 daca astia or sa opteze pentru o oferta europeana,F-16 MLU,asta trebuie aprobata in CSAT,iar daca acolo este base,care se are rau cu europenii este posibil sa o blocheze,motiveaza el ceva avioane noi bla bla,pe electorat nu il intereseaza problema ba chiar este ostil programului asa ca este foarte complicat sa determini o trecere afacerii asteia in CSAT.

            Unde mai pui ca nu prea stii cum o sa stea situatia in USL,unii devin mai pro-europeni iar altii cumva mai pro-americani si este posibil ca din 2013 sa se ia la tranta,si se repeta situatia din 2005-2009.

            Daca il suspenda pe base si ajunge Crin presedinte,asta in 2013,Dobritoiu alege F-16 MLU,se face rapid un CSAT se aproba si probabil ca in 2015-2016 vin primele avioane,bune rele astea sunt.

            Bine F-16 MLU..pana la urma asta este doar ultima varianta avansata,cela mai mari sanse le are evident F-16 si dupa cum se pare varianta F-16sh,la noi se pare ca se decis sa se mearga catre F-35 din bla bla motive,evident politice iar F-16 ar fi primul pas,la nivel de logistica etc.

            Ca e mai bun Gripen,ca pe termen lung,post 2030 mai bine mergem pe o varianta europeana avand in vedere ca atunci ni se va impune Eurofighter II ala de generatia a 6 a,da alta discutie

          • 24? Mai degraba se gaba banii intr-un sistem stratificat AA, 24 de avioane ar fi o rusine. Auzi Romania cu 24 de avioane si mii de vile si de miliardari burtosi.

          • Hai bre amesteci sula cu prefectura,ce treaba au obezii si vilele cu avioanele?

            Teoretic poate ca ai avea o eficacitate mai mare si ar putea fi pe termen lung o optiune mai buna cea a unui sistem AA performant,dar noua ni se impune sa avem posibilitatea de a efectua misiuni de politie aeriana in spatiul nostru aerian,iar pentru asta ai nevoie de avioane de vanatoare.

            Mai haios este altceva,croatii vor si ei sa isi cumpere 16 multiroale,numai ca in urma unui studiu al aviatiei lor,sa concluzionat ca necesarul minim de avioane pentru Croatia ar fi de 32 bucati..asta la o tara cu un sfert din populatia Romaniei si o treime din teritoriul Romaniei,si evident cu amenintari mai mici decat cele la adresa Romaniei,la noi cate sa fie?100?200?

            Si daca tot am vorbit de Croatia si altii care se gandesc la smart defense,PM-ul Bulgariei spunea ca bulgaroizii ar putea lua o decizie in legatura cu alea 8 avioane abea in 2013..exact la fix si pentru noi :)))

          • @ Victor inca ar fi timp pentru o decizie desteapta si chiar smart: adica in prima faza noi cumparam 24 de avioane, bulgarii 8 si croatii tot 8-12 avioane -> 40 de avioane negociate dintr-un foc din care minim 4-6 vor trebui sa fie duble.
            Negociere cu tot tacamul cu offset si cu punctaj pe partea tehnica, mentenanta, offset, pret, etc. la fel ca si in Polonia.
            Ideea ar fi ca un numar de 40 de avioane dintr-un foc atrna mai greu intr-un contract si producatorii in cazul unei licitatii trebuie sa se agite mult mai mult pentru a o castiga.
            Daca in Brazilia 36 de avioane dau asa mare bataie la noi 40 ar trebui sa fie o felie buna de tort.
            A 2-a faza a dotarii cele inca 24 pentru Romania sa vina prin 2020 in conditiile in care Gripen NG, Typhoon T4 cu AESA, Rafale cu AESA, F 35 A devin programe mature. Astfel la fel ca si Elvetia am avea un decalaj intre cele 2 jumatati din flota de cativa ani care nu ne-ar mai lasa teoretic sa ajungem in situatia jenanta care se prefigureaza acum in Fortele Aeriene Romane - cand s-ar putea sa ramanem fara avion supersonic in 2-3 ani.

  • Bre pana la urma noi cate F-16 MLU ar trebuii sa luam?

    In ultima vreme sa pare ca a picat varianta cu 48 si se va merge pe 24 avioane.

    Asta spun si americanii,asta spun si altii de pe la noi.

    Amabasadorul Olandei spunea ca ne pot ceda 15 F-16 MLU.

    Probabil din cele 45 stocate.

    In Portugalia mai exista 20 de F-16 in uz si inca pe atatea stocate.

    Probabil ca ar trebuii sa fie alea 15 olandeze plus alte 8-9 portugheze.

    Avioanele pe care le pensioneaza acum olandezii probabil ca ar trebuii sa intre in vederile noastre daca am vrea sa suplimentam numarul,sa mergem spre 36-48 bucati dar nu cred ca este cazul.

    F-16 MLU astea ar fi un soi de pseudo Block 50,capabilitatile radarului si ale altor sisteme de EW,defensive,recunostere,armament ce poate fi atasat.

    In schim are un RCS mai mare(chiar daca redus),cara mai putin,raza de actiune mai mica,singurul avantaj este ca ar fi ceva mai usor si ceva mai agil.

    Ca o curiozitate dintre toti utilizatorii care au optat pentru kit-ul MLU se pare ca olandezii pentru avioanele lor au avut nevoie de cele mai ample lucrari de restaurare-reanimare mai ales la nivelul structurii de rezistenta,datorate in special antrenamentului mai dur le care si-au supus avioanele(viraje cu 8-9-X G),manevre dure cu avioanele incarcate rau,zbor cu viteza mare la joasa altitudine etc.

    Alea 15 care ne-au putea fi cedate noua au fost produse intre 1984-1987,aduse la standardul MLU in a doua jumatet a anilor 90 si retrase in perioada 2003-2004,un pilot olandez are o norma de zbor de 180 ore zbor iar avionul probabil ca a facut cam 240-250 ore pe an,cea ce inseamna ca ar trebuii sa insemne ca au la bord intre 3800-5000 h,dintr-o resursa de aproximativ 8.000 ore si pe la 1.000 ore de la aplicarea MLU-ului ce a impus RK&co,deci cam 40-60 % din resursa consumata,dar consumata vorba aia in regim „we work hard,we play hard”,interesant este ca olandezii se gandesc ca ar putea sa mai tina F-16 MLU in serviciu pana catre 2026,probabil alea venite in 1990-1992,noi pana tot atunci ar trebuii sa le tinem.

    Acum cat ar trebuii sa coste astea 24 F-16 MLU.

    In 2005 Israelul ne-a facut o oferta pentru 24 F-16 ACE contra 150 milioane $.

    In 2010 sa facut anuntul legat de alea 24 F-16 Block 25,contra a 1,3 miliarde $,dar era vorba de o modernizare mai ampla care implica radare noi,motoare noi plus costurile legate de infrastructura,pregatirea echipajelor,armament,echipamente conexe bla bla.

    In anul 2008 Dobritoiu din functia de secretar de stat la MApN vorbea despre F-16 la mana a doua,in numar de 24 la un pret de 800 milioane dolari,cred totusi ca se referea la cele provenind din SUA,sau cine stie poate la 24 F-16 MLU avand in vedere ca varianta asta de dotare cu F-16 MLU a fost foarte agreata de PNL,iar Dobritoiu era sub ministru liberal cu guvern liberal,deci hai sa spunem ca atat ar fi costat 24 F-16 MLU in 2008

    In banii de acum probabil ca 800 milioane dolari ar valora cam indexat cu inflatia cam 860 hai 900 milioane dolari deci cam 700 milioane euro.

    In 2010 Saab ne-a facut oferta de 1,3 mld euro pentru 24 Gripen,cu tot se ii trebuia avionului sa zboare,fara armament,insemna cam dublu fata de oferta F-16 sh (MLU ?),cu armament cu tot se ajungea pe la 2 miliarde dolari.

    In 2011-2012 un coleg de aici de pe site,pe nume Gitenstein,vorbea despre un pret total al ofertei LM pentru F-16 Block 52 noi de 100 milioane dolari bucata,pentru 24 F-16 noi ar fi insemnat cam 2,4 miliarde dolari.

    Ambele oferte de avioane noi da sunt net superioare fata de F-16 MLU,avand in vedere ca le poti folosii 30-40 de ani,ca iti aduc mai mult off-set,au costuri de exploatare mai reduse,eficacitate mai ridicata in lupta,poti sa le modernizezi,strategic vorbind pe terman lung la fel undeva in 2030 iti permit sa atingi o flota aeriana de 100 avioane cea ce va fi impresionant.

    Problema este insa alta,ca sa avem fie Gripen C/D sau F-16 Block 52 ambele noi sau putin zburate,deci ca sa avem o escadrila pe Luna si una pe Borcea avem nevoie de un disponibil in bugetul MApN de 200 milioane dolari anual strict pentru avioane,cea ce..ma indoiesc,pentru niste ani de acum incolo,mai bine spus 2014 cam astia vor fi toti banii nostrii de inzestrare,si avand in vedere care sunt necesitatile nostre de dotare,respectiv TBT,modernizat fregatele,camioane,operationalizarea HAWK plus arieratele catre Alenia si pe unde mai sunt cam astia sunt toti banii disponibili.

    Efectiv nu prea vad de unde bani pentru 24 F-16/Gripen noi,asta inseamna ca ori trebuie sa iei de altundeva din bugetul statului cea ce este foarte complicat avand in vedere situatia similara cu cea a bugetului si dotarii armatei a intregii tari sau renuntam ori intarziem cateva programe de dotare la fel de urgente pe cat este cel al avionului multirol,asa cum este TBT-ul sau o inoire cat de cat a parcului de camioane,ambele cazuri sunt comparabile in amplitudinea dezastrului cu situatia aviatiei de vanatoare,numai ca TAB-urile si camioanele de ex nu au resursa de zbor..teoretic merg la infinit dar practic raman intepenite si gata.

    Avand in vedere situatia asta tare ma tem ca nu F-16 MLU este cea mai proasta varianta,cea mai prosta ar fi desfintarea(chiar daca numai temporara),a aviatiei supersonice sau pur si simplu prelungirea vietii MiG-urilor.

    Desigur mai sunt si variantele Mirage 2000 si Gripen sh de luat in calcul care poate ar fi variante mai bune,dar deja aici este o alta discutie..

    Problema cea mai mare este ca noi nu trebuia sa cumparam avioane in 2012 sau 2013,ci in 2007-2008 trebuia sa fi hotarat si sa fi inceput platile,pregatirea pilotilor,tehnicienilor,infratstructurii.

    Acum asta este situatie..Romania ar mai putea avea o aviatie de lupta decenta undeva dupa 2030 atunci cand teoretic dupa 2020 ar trebuii sa intre in dotare IAR-XT/AMTA;vor veni alea 20-30 F-35 in jurul lui 2025 si in jurul lui 2030 atunci cand va fi gata proiectul franco-britanic(deocamnadata),de avion de generatia a 6 a,si or sa ni-l bage aia pe gat,dar deja in momentul ala nu cred ca se va mai pune problema Armatei Romane asa cum o stim azi ci deja va fi un soi de corp al unei viitoare forte militare confederate europene,ce va fi va fi, pana atunci situatia este grava.

    • Scrie şi tu mai puţin că iar am citit doar începutul.
      Păi zic un minim 12+2 , nu ? Cum le-om împărţi ... Dumnezeu cu mila. Eventual mai tragem de MiG21 nişte ani.
      Trăiam cu impresia ca Block 15 are doar 2 puncte de acroşare sub aripă.Am văzut poze cu MLU cu 3 sub aripa,cum e?

    • Victor pana una alta o mica corectura 24 de Gripen veneau la 1 miliard de euro toate cu antrrenament al pilotilor si al tehnicienilor inclus in pret.
      Acum sa presupunem ca avem 24 de avioane + 48 de piloti care zboara pe an cate 50 de ore.
      Adica 48 x 50 = 2400 acum ce este diferit la Gripen inmultesti cu 4700 de dolari iar la F 16 MLU inmultesti probabil cu mai mult decat 7000 de dolari specifici orei de zbor pe F 16 Block50/52+ si ai rezulatele:
      - 11280000 de dolari pentru Gripen costul pe an cu 48 de piloti
      - 16800000 de dolari pentu F 16 block 50/52+ costul pentru 48 de piloti
      - 24000000 de dolari costul pe an pentru F 16 MLU la capat de viata operationala pentru 48 de piloti asta daca ai norocul ca totul sa mearga struna.....
      Ceea ce inseamna pe an undeva la 12720000 de dolari aruncati pe apa sambetei an de an in conditiile in care se zboara doar 50 de ore de zbor de fiecare pilot asa cum face Ungaria( ma astept ca in cazul unor avioane noi si cu resrsa sa se ajunga la macar 80 de ore de zbor ceea ce face din F 16 MLU o afacere si mai proasta)
      Cei 12720000 pot fi folositi mai bine cumparand primele rachete BVR de noua generatie din Fortele Aeriene Romane sau de ce nu prima transa de TBT-uri!
      Deci la un calcul simplu an de an pierdem cate 12720000 din care se pot moderniza anumite sisteme, radare, TBT-uri sau ce mai considerm necesar, de 12 milioane de dolari nu imi vine sa cred ca nu se poate modeniza infrastructura unei baze militare de aviatie.
      Asta ma deranjeaza ca gandim foarte prost, cate rachete BVR se pot achizitiona la banii astia in 2 ani + offset-ul + finantarea la dobanda joasa si de ce nu poti gandi deja ca din cei 200 de milioane poti deja dupa al doilea an sa scazi 12720000 de dolari deci esti clar in castig.
      Concluzia mea trebuie sa fie tare rau intentionat ca sa achizitionezi avioane second hand fara offset si cu durata de viata de 8-10 ani.
      Investitiile in bazele tale aeriene indiferent de tipul de avion ales poti sa le faci dar si la second hand si la avioane noi sunt la fel de mari.
      Gripen-ul mai vine si cu avantajul de a necesita schimbari minime in bazele aeriene fata de MIG 21 lanceR, deci si aici ai mai scuti vreo 3 milioane de dolari sa spunem...
      Q.E.D. - Sper ca am convins pe toti cei care mai spun ca solutia cu avioane supersonice multirol second hand este avantajoasa in vreun fel.

      • Da bre de acord cu tine.

        Dar tu ai facut calculele astea pe termen lung.

        Iar la noi MiG-ul nu crapa pe termen lung.

        MiG-ul deja a crapat,si nu a crapat numai MiG-ul ci a crapat toata armata,tara este de mult numai cioburi.

        In legatura cu pretul Gripen-ului situatia este incerta,1 miliard fara armament dect cam 1,35 mld dolari,respectiv spre 1,7 mld dolari cu armament?Depinde ce vrei sa ii pui.

        A mai existat o oferta de 1,4 miliarde euro tot pentru 24 Gripen noi,nustiu daca cu armament sau fara,deci cam 1,8 mld dolari,eventual ceva extra.

        Si Gripen-ul se duce spre 2 miliarde dolari,daca vrei avioane noi,complet inarmate plus alte acareturi,modernizarea bazelor aeriene,piese de schimb(suedezii ne ofereau numai pentru un an in oferta de 1 miliard euro,sau cel putin asistenta tehnica).

        Cam asta era si ideea de foarte multa vreme,un avion sh costa cam la jumatate din pretul unuia nou,cu mai toate acareturile incluse.

        Habar nu am ce o sa se inatmple in viitor,poate ca nu se vor lua F-16 MLU,poate ca se vor alege F-16 sh americane,poate ca se va merge pe varianta unor avioane noi sau a unor aflate in uz de mai putin timp asa cum sunt Gripen-ele suedeze.

        Sau este foarte posibil sa nu se faca nimic,base cand o auzii de faza asta ca sa isi manifeste puterea si chiar intareasca este posibil sa blocheze achizitia,care trebuie trecuta prin CSAT acolo unde are drept de veto,astialalti nu cred ca au de gand sa ii dea o astfel de sansa de castig electoral,imagistic si o vor lalaii cu programul asta,fie pana le iese suspendarea fie pana in 2014.

        • Deci Base, castig electoral, imagistic ... acestea sa fie problemele lui Dobritoiu ?? Nu cred.

        • depinde de care Gripen vorbim - daca vorbim de NG, alea probabil costa 2 miliarde pentru 24 bucati.

          oferta Gripen C/D era de 1 mld euro in 2010 cand s-a publicat pentru

          -24 avioane C/D compatibile NATO la ultimul standard de upgrade disponibil
          -pachet suport logistic si echipament de misiune
          -training piloti si tehnicieni
          -garantie 5 ani
          -finantare pe 15 ani cu 2 ani perioada de gratie (deci varianta ca nu sunt bani pentru avioane noi cade - e doar vorba de rea credinta cand vorbesc asa oficialii romani)
          -participare in Gripen User Group cu vot egal cu al Suediei si celorlalti in ceea ce priveste dezvoltarea viitoare
          -livrare incepand cu primele doua avioane din primul an
          -integrarea suportului in Romania pe nivele de AF si industrie (adica se va lua o firma sau mai multe firme romanesti sa faca suportul in tara)
          -program de offset
          -pachet de armament initial din stocurile suedeze (dand un ragaz de cativa ani pana cand se pot achizitiona alte arme)

          am gasit aici oferta: http://www.comunicatedepresa.ro/cook-communications/fortele-aeriene-cehe-au-sarbatorit-10-000-ore-de-zbor-pe-gripen/

          On 2004, Republica Ceha a semnat un contract de inchiriere (leasing) pe 10 ani, reinnoibil, pentru o escadrila de aeronave JAS 39 Gripen (14 avioane), din versiunile C Si D, complet interoperabile cu NATO.

          Primele avioane Gripen pentru Cehia au fost livrate in 2005, la mai putin de un an de la semnarea contractului, avioanele intrand imediat in serviciul de politie aeriana NATO.

          In Romania, care precum Cehia doreste sa-si inlocuiasca flota de avioane MiG 21, guvernul suedez a facut o oferta pentru 24 de avioane Gripen C/D pentru suma de 1 miliard de euro, incluzand avioanele, pachetul logistic, training pentru piloti si tehnicieni si suport in Romania, cu livrarile incepand din primul an de la semnarea contractului. Pachetul include si un imprumut guvernamental pe 15 ani cu o perioada de gratie (fara plati) de doi ani si o dobanda extrem de avantajoasa. In plus, guvernul suedez s-a aratat disponibil sa puna la dispozitie si armamentul necesar acestor avioane.

          Oferta de avioane Gripen pentru Romania include si un program de offset derulat de Saab, in valoare egala cu cea a contractului, care include comenzi pentru industria aeronautica romaneasca, investitii ale firmelor europene si americane partenere si transfer de tehnologie.

          Programul de offset, prin investitiile masive, ar putea ajuta economia Romaniei in aceasta perioada dificila prin crearea de 10.000 de locuri de munca (in Ungaria, care a inchiriat 14 avioane, s-au creat peste 6.000 de locuri de munca), cresterea exporturilor si imbunatatirea situatiei firmelor romnesti de profil. Offsetul ar demara imediat dupa semnarea contractului, in timp ce platile ar incepe numai dupa 2 ani.

          De asemenea, experienta ceha a aratat ca nu a fost necesara adaptarea infrastructurii, avioanele Gripen avand dimensiuni similare cu aparatele MiG 21 dar si cerinte minimale privind pistele de aterizare, aparatul suedez avand si capacitatea de a ateriza pe sosele obisnuite.

          • Multumesc pentru completare!
            Acum avem viziunea completa a afacerii pe care o putem face sau pe care o putem rata!
            Eu as marsa acum pe multirol nou inainte de alegeri, si as arata si ce bine o sa fie cu offset-ul, nu cred ca Basescu sau cineva s-ar opune fiindca si-ar eroda imagineaa.

          • greu de crezut ca vor cumpara avioane de vreun fel inainte de alegeri - chiar si cele suedeze, fara bani jos, vor produce alergie electoratului pentru ca lumea nu va avea rabdare sa citeasca toate detaliile - va ramane doar titlul ca dam 1 miliard pe avioane cand noi n-avem bani de medicamente.

            afacerea se va face dupa alegeri.

            intr-adevar, nu se pot cumpara decat cele suedeze din cauza ca vin cu pachet de finantare.

            F-16 din Olanda nu sunt gratis si guvernul nu are cateva sute de milioane de dat imediat, apoi inca cel putin 500 ca sa incepi programul cu training, infrastructura, logistica necesara, reparatii, suport, etc.

            e un program imposibil pentru buget si ar fi un esec total din lipsa fondurilor. pilotii nu ar zbura mai deloc, suportul ar fi foarte slab din cauza lipsei integrarii industriei romanesti, nu vor fi piese, etc.

            desi nu va zbura mai nimic, costurile vor fi foarte mari si asta va insemna ca nu vor mai fi bani pentru celelalte prioritati ale armatei, care e plina de echipamente vechi si mari consumatoare de resurse de mentenanta.

            s-ar alege praful.

            peste cativa ani va fi nevoie de o noua achizitie de avioane vechi ca sa facem rost de piese si sa canibalizam.

            singura varianta rationala pentru Romania, si eu sunt sigur ca specialistii inteleg asta (dar n-au loc sa vorbeasca de politruci) este sa ia avioane Gripen cu tot pachetul inclus si mai ales cu suport local, cu offset si finantare.

            avionul asta e mai potrivit pentru Romania - e mai ieftin si mai simplu de operat, nu trebuie sa creezi mari structuri si sa pregatesti 500 de tehnicieni ai fortelor aeriene, etc.

            e si mai simplu de pilotat decat F-16, conversia e mult mai rapida si se potriveste cu ce avem de la Mig 21 - adaposturi, hangare, piste, etc.

            e un no-brainer, dar asa se intampla cand vin deciziile de sus in jos si sunt fara sens dpdv tehnic, economic, etc.

            avem 3 variante:

            1. ne batem joc de bani si de armata luand F-16 vechi si condamnand armata la saracie perpetua si vechituri in toate domeniile - pentru ca cu toate resursele bagate in avioanele vechi nu vor mai fi fonduri pentru echipamente noi, retehnologizari. armata merge spre faliment total, Romania e discreditata, se fac bancuri despre noi precum cele cu albanezi. politicienii dau vina pe criza, unii pe altii, etc.

            2. nu luam nimic, mai reparam pe la Mig-uri. Aici e o aparent varianta mai ieftina, insa fara viitor. Pilotii mai zboara cateva ore pe an.

            3. luam pachetul Gripen C/D complet, cu finantare, offset, suport integrat local, etc. Nu stiu cate avioane. Poate 24 sau poate 16 (ramanand sa mai completam cu 8 avioane NG in viitor cand devin disponibile). Luam ca offset si niste licente cu care modernizam si restul armatei cu ajutorul industriei nationale. Aviatia zboara, fara dureri de cap, tranzitia se face rapid, cum s-a facut in Cehia, care e o tara comparabila ca competenta tehnica in domeniu (si ei faceau trainere, si ei au industrie aero si de aparare).

            Pilotii romani incep sa obtina si ei respect in NATO, premii la exercitii precum au obtinut pilotii cehi care zburasera 10.000 ore in 4 ani si ceva. Cand te antrenezi, cand zbori, devii mai bun. Romania e mai respectata si in interior - faci o parada de 1 decembrie cu avioane noi, nu cu avioane casate de olandezi. Romania devine si un partener mai de incredere al SUA, nu suntem vazuti ca milogi si suntem respectati.

          • Bre Gripen NG costa 3,5 miliarde dolari 22 bucati,atat au dat elvetienii pe ele.

            Gripen C/D ar costa cam 1,7-2 miliarde dolari,cam pe aici s-au invartit si ofertele de pe la noi.

            F-16 sh(MLU;Block25,ACE),se invart pe la un miliard dolari pt 24 bucati.

            Gripen este un avion mai bun decat F-16 fara indoiala,sunt curios daca suedezii au disponibile Gripen sh pe care sa ni le vanda noua,produse dupa 2000.

            Ungaria a primit 14 Gripen contra 500 milioane euro,in dolari la nivelului lui 2001 insemna cam 600 milioane,iar in banii de astazi cam 780 milioane.

            Dar nu stiu exact care erau termenii contractului,era ceva leasing operational pe 10 dupa care ce se intampla cu avioanele,devin proprietatea cumparatorului sau mai trebuie sa plateasca pentru ele?

            Cea ce dazavantajeaza cel mai mult varianta Gripen este ca la noi exista parteneriatul strategic cu SUA,in care sa decis ca vom adera dupa 2020 la F-35 deci trebuie sa ne pregatim toata infrastructura pentru astea.

            Mai haios ca dupa 2030 va trebuii sa aderam la proiectul avionului european de generatia a 6 a :))),deci alte costuri alte complicatii.

            Cu Gripen cred ca ar fi mai facila trecerea asta dar ma rog aici sunt alte discutii.

          • elvetienii atat au alocat, inca nu au dat nimic. de abia au inceput negocierile.

            oferta Gripen C/D de la guvernul suedez pentru Romania a fost prezentata si 24 bucati avioane noi sunt la 1 miliard euro, cu tot pachetul inclus - suport logistic, training, etc. Armamentul ar fi extra - probabil vreo 50 de milioane dolari cat au dat ungurii americanilor pentru 5 ani ar costa si pentru noi.

            o chestie desteapta ar fi sa integram armamentul israelian si francez pe care il avem deja. Africa de Sud foloseste armament similar pe Gripen, cred ca nu ar fi o problema.

            parteneriatul strategic cu SUA nu e o problema - nu se specifica ca trebuie sa devenim groapa de gunoi a aviatiilor europene ca sa le faca ei un discount la aia cand o sa ia F-35.

            dimpotriva, o Romanie bine dotata si cu o armata mai competitiva poate fi un partener mai valoros pentru SUA.

          • pai ,la urma urmei, daca poporul vrea gripen
            sa fie gripen
            au oferta mai buna...atunci
            sa se lase de cautat prin europa
            o fi varianta mai putin "traumatica" ptr noi
            in final,americanii vor intelege

          • Perioada de gratie la credit poate fi extinsa, prin negociere, de la 2 ani la 3, 4 sau 5, in functie de ce se mai "arunca pe tapet". Cel putin in Polonia, dupa licitatie si negociere cam pe acolo s-a ajuns pentru LM...

            Si in 3-4 ani investitiile din offset, limitate pentru realizare la 10 ani, incep sa dea bani prin taxare, astfel ca practic o parte insemnata din ratele pe care vom incepe sa le platim vor fi din veniturile suplimentare la buget generate de offset. Problema va fi daca in caz de crestere a PIB va creste proportional si alocarea catre programele de inzestrare sau le vor subfinanta, asa cum s-a intamplat in ultimii 10 ani.

            Practic nu ar penaliza celelalte programe ale de inzestrare, mai ales in urmatorii 2-3 ani.

          • In fine, mi s-a parea cel mai logic sa luam cele 24 de Gripen C/D acum, cu offset renegociat si poate 1-2 ani in plus la perioada de gratie si in acelasi timp sa intram in programul NG.

            Peste 3-4 ani sa intram la achizitia a 24-48 de NG-uri, iar cu offset, posibil in 2 transe, daca vor fi 48, intinse pe 10 ani...

            Iar prin 2020 sa incepem sa intrebam de F35, pentru ca dupa 2025 sa le introducem in inzestrare, eventual in paralel cu retragerea Gripen C/D, vanzarea lor sau folosirea lor modernizata.

            Daca ar fi 24 Gripen C/D + 24 NG, m-as arunca si la o dezvoltare mai ambitioasa a IAR-XT, impreuna cu polonezii, turcii, bulgarii si care vor mai vrea, si as obtine ceva dual, in genul F20/T38, de antrenament supersonic dar si light-attack si politie aeriana. Am avea acces la multe dintre ingrediente prin offset-ul Saab, cum ar fi si motoarele GE F404, care vor deveni in cativa ani destul de ieftine si poate, deoarece Saab va trece la cele noi pentru NG, vom putea prelua la noi linia de asamblare si intretinere pentru ele (Gripen A/B/C/D).

            Acuma visez si eu... ca e ziua copilului si na... in amintirea tineretii.

          • numai buna vointa sa fie - oferta de Gripen mi se pare mura-n gura, fool proof.

            vreti avioane, OK, n-aveti bani, n-aveti economie - va dam avioane NATO, vi le dam pe credit cu dobanda mica, cu perioada de gratie, va ajutam si cu economia, exporturi, etc.

            suedezii sunt destepti cu chestia asta - chiar daca la prima vedere ei nu prea fac profit in Romania dand avioanele pe datorie (si cine stie daca isi mai vad banii, ca pe noi ne paste falimentul), ei se uita pe termen lung - isi creaza un client pe viitor care s-ar putea sa aiba bani intr-o zi si daca e fericit cu tehnologia suedeza sa mai comande si alte avioane, echipamente, etc.

            e o investitie in Romania si o incredere ca noi nu ne ducem de rapa - par a avea mai multa decat am eu...

          • Deci suedezii ar fi un fel de capitalistii crestini?

            Bre situatia este incalcita..Gripen este un avion foarte bun,mai bun decat F-16 dar ce sa faci ca nu este american,la noi sa fixat obiectivul asta cu F-35,sau ne-a fost impus iar noi catre asta mergem.

            Ca e bine ca e rau nustiu.

            Da macar s-ar misca ceva ,iar asta e mai bine cu tot raul pe care il aduce.

          • Romania are nevoi imense la nivel militar pe viitor - numai programele strategice te duc la vreo 15 miliarde euro.

            concluzia e ca daca ai un picior bine infipt aici, cum ar fi cu aviatia, poti sa ai o sansa in plus la multe alte chestii - air ground defence, marina, fortele terestre, etc. Incet, incet mai adaugi la avioane si alte lucruri - radare, avioane de supraveghere, poate intr-o zi (destul de indepartata) si submarine, corvete, etc.

            oricum, daca suedezii tot au surplus de capacitate si o pauza pana incepe NG, e foarte inteligent sa ajute Romania cand e intr-un moment prost ca acum facand o oferta la care ei poate nu o sa castige cine stie ce, cu avioane pe credit si cu offset.

            Romanii vor tine minte mana intinsa cand ei erau la pamant si in pericol sa ajunga fara aviatie sau groapa de gunoi a altora.

            E inteligenta mutarea, dar riscanta pentru ca nu se stie ce iese pe aici cu muraturile de politicieni cu mentalitate provinciala de pe la noi - de abia s-au schimbat si tot la vechituri s-au gandit ca si aia dinaintea lor.

            Tara bogata, dar foarte prost administrata. Mai bine eram o tara fara resurse, dar condusa de oameni destepti.

          • Eu stiu de afaceri din astea la companii mari din telecom.
            Spre compania la care lucrez a fost de acord sa traga o linie submarina fara profit doar ca sa faca reclama pe anumite piete si sa poata vinde apoi terminalele optice si alte echipamente.

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

7 days ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

7 days ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago