Categories: Aviaţie

F-16: Dobritoiu trimite specialisti prin Olanda si Portugalia

F-16B al Portugaliei

 

Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru Agerpres, că o echipă de specialişti va merge în Olanda şi Portugalia pentru a evalua starea tehnică a unor avioane de tip F-16 pe care România ar putea să le cumpere pentru dotarea armatei.

Vom evalua starea tehnică a avioanelor, să vedem dacă ele corespund din punct de vedere tehnic, ce nevoi de up-grade ar avea, cât ar costa şi dacă ni le putem permite sau nu. Se fac evaluările în Portugalia şi în Olanda.

El a admis că ţara noastră ar putea cumpăra avioane F-16 de la portughezi şi olandezi, argumentând că obiectivul strategic al României ar trebui să fie achiziţia de aparate de generaţia a V-a ”cu costuri minimale”.

Da (n.r.România ar putea cumpăra avionul de tip F-16 de la portughezi şi olandezi). Pentru că obiectivul strategic al acestei ţări ar trebui să fie aparatul de generaţia a V-a la care am putea avea acces în următorii 20 de ani şi atunci tranziţia de la MIG-uri la aparatul de generaţia a V-a trebuie s-o facem cu costuri minimale. Oricum nu avem bani pentru tranziţie cu aparate noi. Şi atunci această decizie ar avea efecte pe un interval de timp de 40 – 50 chiar 55 de ani pentru că un aparat de generaţia a V-a, nou, are un ciclu de viaţă de până la 35 – 40 de ani, a explicat ministrul Apărării.

Iniţial, România şi-a anunţat intenţia de a cumpăra avioane F-16,”‘second hand”, de la US Air Force (Forţele Aeriene Americane), dar acum ia în considerare şi achiziţionarea aceluiaşi tip de aparat, dar care provine din armatele altor ţări.

Orice este posibil. Toate opţiunile rămân deschise. Mergem pe varianta cea mai benefică din punct de vedere preţ-calitate, către aparatul de generaţia a V-a, a completat ministrul Apărării.

Mark Gitenstein, ambasadorul SUA la Bucureşti, declara, la 18 mai, că Armata Română trebuie să treacă la o nouă generaţie de avioane. El susţinea că există o discuţie constantă între guvernele celor două ţări privind achiziţionarea de către România de avioane F16, o problemă în acest sens fiind costul foarte ridicat, el afirmând că nu trebuie neapărat să fie avioane noi, pot fi recondiţionate. El a subliniat că cererea iniţială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român şi că avioanele recondiţionate pot fi o soluţie. Întrebat dacă sunt”‘îngheţate” discuţiile privind achiziţionarea de F16, oficialul american a răspuns că discuţii pe această temă au avut loc pe tot parcursul mandatului său.

Nu sunt îngheţate, aşa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului, a conchis Gitenstein.

Pe surse, dar cu multumiri prietenului nostru George Vişan

Resboiu

View Comments

  • D'aia n-are ursu coada. Hai sa cumparam cazaturi la mana a 3-a (ale portugheze cam asa ar fi) ca oricum suntem plini de bani, si mai da-l incolo de offset... :|

  • Na bine....deci inca un prost la conducerea MAPN....pacat, pacat ca mai exista MAPN in aceste conditii....nu mai bine ramanem doar pe Red Bull - o sa avem piloti cu aripi!
    In alta ordine de idei F 16 MLU si F 16 portugheze sunt din cretacic si zburate de nu s-a mai vazut....icep sa ii dau dreptate lui George Visan ca "asitalalti" sunt mai praf decat "ceilalti"!
    Imi pare rau sa o spun dar asta ar fi o prostie care sa le intraca pe toate, mai bine luam F 16 second din Turcia sau Grecia astia macar nu au tras asa de ele si sunt modele mai noi.
    Infrastructura bazelor aeriene si hangarele oricum trebuie reconstruita este cea mai mare tampenie posibila sa treci dupa MIG 21 LanceR la alt second hand care mai zboara 8-12 ani si dupa alti bani alte scule pentru alt avion de generatia a 4-a fiindca generatia a 5-a o sa fie prea scumpa si eventula o sa ne-o permitem in maxim 12 bucati.
    Mi-e scarba de ei!
    Incep sa imi doresc YAK 130 sau M 346 sau T/FA 50 Golden Eagle.....offset-ul nu onteaza ca boii trebuie sa ia un "muc" de comision.
    Sper ca specialistii sa isi spuna pararea ca avem nevoie de avioane NOI si nu de junghiuri!
    Pe langa asta prefer Mirage 2000 ale UAE cu ochii inchisi!
    Fir-ar al naibi de conducere civila a MAPN-ului...

    • F-16 A Block 15 OCU Portugalia - antice nu foarte bune nici din punct de vedere a structurii dara-mite din punctul de vedere al avionicii -mult sub MIG 21 LanceR C - care este a nivelul F 16 Block 40.
      F-16AM/BM Block 15 MLU - Olanda nici astea nu sunt cine stie ce si au structura obosita, practic luam mai harburi decat am fi luat in 2011
      Mai bine NU luam nimic si modernizam MIG 29 ale noastre, un parteneriat cu Rusia ca tot vrea Marga sa se pupe in bot cu ei si OFFSET o conducta si un depozit Gazprom.

    • Nu tine de conducerea "civila" a MApN.

      Uite, sa luam doua nume grele din MApN: generalii locotenenti Dan Ghica-Radu si Teodor Frunzeti.

      Sa-i plasam ipotetic pe unul in functia de ministru, iar pe celalalt in cea de sef al statului major general.

      Ce am obtine? Doi oameni foarte capabili aflati in mod direct la mana politicienilor.

      Si n-ar fi deloc bine daca ar scoate tancurile in strada si i-ar alerga un pic pe toti, indiferent de partid, oricat ne-ar face placere sa se intample asta.

      In plus, sa ne amintim cazul generalului Croitoru...

      Asa ca, decizia este politica si nu militara. Chiar daca Dobritoiu va trimite pe cei mai capabili oameni prin toate tarile, tot un politician va decide ce si cum, foarte probabil fara sa ii pese de rapoartele intocmite de cei care au fost la fata locului si au vazut, analizat si zburat.

      • Ba tine, Resboiu tine, daca au curajul sa vorbeasca o pot face, cu acte si dovezi si nu asa, ma astept ca acolo sus sa fie oameni competenti si integri care sa nu isi trimita pilotii la sinucidere pe harburi.
        Daca sunt barbati vor vorbi sau macar o sa il sprijine pe Croitoru ca sa apara pe sticla si sa explice de ce vrem avioane noi!
        Un politician decide ce vrea el dar daca are documente care atesta ca a fost rau intentionat poate fi judecat si condamnat!

        • Astept sa vad cum comenteaza marele analist militar Radu Tudor& celelalte trompete, eventuala pricopsire cu astfel de tinichele(ca practic ei l-au pus ministru pe Dobritoiu, promovandu-l si pupandu-l in fund in emisiunile lor)! Aceasta decizie daca o sa fie materializata, practic serveste interesele Rusiei, si nu cred ca-s ridicol spunand asta! Tot vad cum sistematic industria militara si dotarea sunt faultate grav de multi ani, iar in interesul Nato nu vad de ce ar fi asta..! Adica stim sigur ca exista lichele acoperite incepand cu mass-media si terminand cu cele din aparatul de stat, care le servesc interesele..! Indraznesc sa spun ca asta-i atentat la adresa sigurantei nationale, ca sa nu mai vorbim de vietile pilotilor romani....poate noi nu trebuie sa avem decat aviatie de carausie, si sa producem in cel mai bun caz cartuse si cam atat!?
          L-am auzit la o emisiune tv pe Columbeanu(Iri, exact!) care milita pt un test cu detectorul de minciuni pt cei care vor sa ajunga in functii publice, sau pt cei care sunt in astfel de functii! Nu mi-a venit sa cred ca in sfarsit s-a gandit cineva la asta si-a spus-o public, ca mie, va spun sincer, imi venise de vr'un an ideea asta in cap ca singura solutie de curatare a sistemului, si redobandirii increderii in politica si in viitorul acestei tari! Pt asta trebuie militat si facute presiuni publice sa se implementeze..gen, vrei sa ajungi primar, ministru, director de agentie guvernamentala, director Romarm;), director bla bla, treci un set de intrebari cu poligrafu..si testul sa fie repetat lunar sau trimestrial! Stiu ca-s firme private, chiar si in Romania care practica solutia asta, si probabil si-n serviciile secrete se practica, deci de ce nu s-ar extinde solutia!??? Va spun sincer ca eu cred cu tarie in asta, si nu-i de ras sau de ridiculizat, si astept si eventualele voastre opinii!

          • :)) Nu-l votez pe Iri si nici nu incercam sa-i fac propaganda! Spuneam doar ca dintre atatea capacitati de politicieni, Iri chiar a venit cu ceva constructiv pt cetateanu' roman! Mie-mi venise inaintea lui ideea, dar nu-s personaj monden si nici n-am acoperire media s-o fac populara! Oricum, iti dai seama cat de doxat m-am simtit cand l-am auzit cu asta..aproape ca m-am simtit plagiat!:)) ..dar acu fara misto, daca pt multinationale, servicii secrete, si chiar pt insurateii gelosi si suspiciosi se poate, de ce nu s-ar putea aplica si in administratie!? Deci nu vad nimic ridicol in asta..iti garantez ca multi nici nu s-ar mai gandi sa candideze, pt ca ar fi demascati drept lichele si impostori si ar iesi de pe scena politica! Doar asa s-ar face curatenie, si s-ar vedea si cei mai mari demagogi si mincinosi ce hram poarta..s-ar trezi toata prostimea! Asta ar fi un fel de lege a lustratiei!!! PS:si ca tot am vb de Iri, sa ne aducem aminte de nume ca Halaicu, Lis, si alte scule actuale gen Vanghelie, si Iri nu mai pare asa pestrit, ba chiar intelectual cu staif(omu e inginer totusi)! :)) ..si oricum, nu-l bate pe Prigoana in cocalareala! :))

          • NU cred ca ar renunta sa candideze ci mai degraba cum sa plateasca pe cineva care sa masluiasca rezultatele testelor.

          • Bre detectoru de minciuni e in stampila si cu asta basta.

            Cand unu vine si spune ca da 20 de mii de para contra un vot si se gasesc 1-2 milioane de nefericiti care sa dea cu stampila ce detector de minciuni iti mai trebuie..

          • Pai ideea era ca sa nu ajunga in cursa electorala decat cei care s-au calificat s-o faca, in urma testarii benevole, adica daca vor in cursa electorala, pe langa numarul de semnaturi bla bla si toate procedurile, sa treaca si proba poligrafului! ...deci sa fie o conditie obligatorie pt a te putea inscrie intr-o cursa electorala pt o functie in administratia publica/centrala..! Asta e ideea, care bineinteles poate fi imbunatatita/dezbatuta, dar nu aruncata in derizoriu..! ..asta daca exista interesul si vointa sa facem curatenie si sa fim reprezentati de oameni onesti si cu intentii bune, daca nu..atunci sa ramana aceleasi carcase umblatoare, viermi si sacali la butoane, si sa se schimbe intre ei, pt ca alegerile sunt doar un simulacru si praf in ochi pt prostime..! Deci, lasam la conducere aceiasi papitoi, masoni si "alesi" care nu vor sa lase fraiele din mana, si care se cred stapani peste niste oi, sau incercam sa facem un soc si sa le provocam foarte mult stres??? Ne predam, si ii lasam in zona de comfort ca sa nu cumva sa-i deranjam cu nimic, sau incercam sa ne impunem vointa si sa facem noi regulile si jocurile...!? In definitiv e vorba despre tara noastra si vietile noastre, noi suntem macar teoretic stapanii lor...si daca vor sa ne reprezinte si sa primeasca voturile noastre, s-o faca dupa termenii nostri! Jocul nostru, regulile noastre! Cui nu-i comvine sa nu participe sau sa se inscrie pt o functie oficiala, si sa ramana simplu cetatean, ok? Io cred ca suna logic si corect, tu nu crezi?

  • CSAT a spus ca vrea avioane noi. De ce Dobritoiu cauta ciurucuri si nu respecta decizia CSAT ? Are el dreptul sa schimbe aceasta decizie ?

  • Am gasit declaratia lui Oprea:
    "Ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Oprea, a dezvăluit, în urmă cu două zile (18 februarie 2012), în timpul audierilor de la Comisiile de specialitate din Parlament, că România va achiziţiona avioane F16 noi, pentru care va plăti câteva miliarde de dolari. Oprea a explicat că cel mai urgent program al Armatei Române îl reprezintă echiparea Forţelor Aeriene cu 48 de avioane multirol F16, noi. Ministrul Apărării a adăugat că urgentarea acestui proces este determinată de faptul că în 2015 expiră resursa de funcţionare a actualelor avioane MIG 21 Lancer.
    Gabriel Oprea a mai precizat că programul de achiziţionare a avioanelor a fost aprobat de CSAT, Executivul urmând să aloce aproximativ 200 de milioane de euro, iar MApN să dea alte 100 de milioane de euro. Restul banilor trebuie căutaţi în alte locuri".

    Poate are cineva o explicatie la ce face Dobritoiu ...

    • Explicatia ar fi ca ii este frica de Ponta si ca Ponta gandeste ca si un maimutoi- nu mai departe de alegeri.
      In loc sa anunte cu surle si trambite ca vom cumpara avioane noi 24 in prima transa si vom crea mii de locuri de munca prin offset de 100% si ca practic investim banii in economia romaneasca.
      Niste trogloditi cu totii!

    • Dar de ce nu le-a luat?

      Nu vorbesc de Oprea care era o papusa,ma refer la papusar.

      A avut 7 ani la dispozitie,de ce nu a facut nimic?

      Intamplator sau nu domnia papusarului raportat la cea ce urma sa se faca si la cea ce sa ajuns coincide cu cea mai mare prabusire a nivelului dotarii armatei similara numai cu cea post al doilea razboi mondial,asta din 1859 incoace.

      Ce debita Oprea in feb 2012 sau ce hotarari lua CSAT in 2010 devine din pacate irelevant tinand cont de hotatarirle pe care le-a luat papusarul in 2005-2009,aici este radacina raului restul sunt baliverne.

      • Deci o luam din nou cu "greaua mostenire" ? De ce nu schimba ei "trend-ul" ca sa zic asa ?

  • Bre,io sunt relaxat..:))))

    F-16 MLU sau alte cazaturi la mana a doua da intradevar sunt foarte proaste,este poate cea mai proasta varianta posibila este..

    Dar este din pacate cam singura varianta posibila din punct de vedere economic.

    Asta in conditiile in care nu vrei sa dotezi numai aviatia ci mai vrei sa mai ai si o infanterie cat de cat dotata,o aparare AA,o marina dotata cu mai mult decat patruliere de 5.000 tone.

    Probabil ca o sa luam 15-25 F-16 MLU contra 200-300 milioane dolari + bani pentru pregatirea echipajelor habar nu am cat o sa coste.

    Daca am fi cumparat 24 F-16/Gripen noi asta inseamna cam 1,5-2 miliarde dolari,respectiv o rata anuala de 200 milioane dolari,cea ce inseamna ca vei cheltuii tot bugetul de achizitii al MApN doar pentru dotarea cu avioane.

    Asa cumperi F-16 MLU,pentru care platesti 40-50 milioane dolari anual iar cu restul de bani mai misti ceva.

    - modernizezi fregatele

    - operationzalizezi HAWK-urile

    - incepi TBT-ul

    - incepi dotarea cu „Arma de Asalt”

    - cumperi niste camioane

    - poate incepi ATROM-ul

    - continuii programele mostenite : Spartan,LAROM,MLI-84M1,Gepard,SCOMAR,Gap-Filler,comunicatii.

    Ce ar fi mai benefic pana la urma?

    Te dotezi cu Gripen NG sau F-16 Block 52 si punct?

    Restul raman in in fundu gol..

    Sau adopti o solutie de compromis in care iei niste F-16 sh,ca avion intremediar(o solutie foarte proasta avand in vedere ca vom inlocui un avion intermediar cu un alt avion intermediar),si cu restul de bani cat de cat te mai carpesti pe unde mai poti,nu te dotezi ca nu mai este vorba de programe de inzestrare ci doar prelungesti viata unor sisteme cum ar fi SAM-urilr Fortelor Terestre,arma Rachete AA a Fortelor Aeriene,existenta unor transportoare blindate in dotaea infanteriei care sa aiba si posibilitatea de transport,nu doar de blindat..samd.

    Din pacate cea ce trebuia facut in perioada 2005-2012 nu sa facut..iar acum lucrurile astea se razbuna.

    Iar lucrul asta nu este valabil numai pentru MApN ci este valabil pentru toata tara,cea ce face situatia inca si mai grava.

    In conditiile astea si sa vrei si tot este foarte greu sa faci ceva,pentru urmatorii 10 ani se vor alege numai solutii de compromis,probbail dupa 2020 vor fi posibile cele pe termen lung.

    • Victor prefer acum un credit pe termne lung si sa scap de o grija pe urmatorii 30 de ani decat sa cumpar acum si sa mai cumpar inca o tura peste 5 ani si tot asa....Nicio tara de dimensiune medie nu ia avioanele cu banii jos sau cu bani din bugetul MAPN-ului toate folosesc bani extra bugetul misnisterului apararii.
      Prefer solutia cu plata de 200 de milioane pe an si sa avem avioane noi decat sa avem harburi care sa cada la o decolare de alerta urmarind un posibil Suhoi.
      Offset-ul o sa aduca alti bani si rostogolim doar 1-2 ani restul de achizitii.
      Nu sunt deloc relaxat cu acest stil de abordare al problemelor, nu mai bine renuntam la tot si inchidem Armata? Facem doar detasamente de speciali care sa lupte prin munti si basta?
      La ce sa ami avem tancuri, TBT-uri si alte cele ca in caz de un conflict o sa luptam tot cu kalashu fiindca tancurile si TBT-urile o sa fie niste tinte faine pentru orice forta aeriana normala. Etiopia sau Eritreea ne-ar face praf cele 12 F 16 MLU daca ar avea aceeasi piloti.

    • Just Victore, just!
      Faci economie... Da' de unde bani pentru antrenamentul pilotilor si al tehnicilor, bani pentru scule si utilaje de deservire la sol, pentru piese de schimb dar pentru armament?
      Nu mai zic de bani pentru piste si pentru hangare, ca astea nu sunt facute cu ciocanul pe nicovala, ca MiG-ul 21 si zapada sau soarele le face rau...
      Nu suntem Chile care opereaza deja F-16 deci isi permit sa mai cumpere o transa de la olandeji (ca sa nu mai zic ca avioanele crapa in drum spre fabrica - cel putin un biloc olandez s-a pus pe burta exact pe pista SABCA unde fusese trimis pentru reconditionare inaintea livrarii catre Chile)...

      • Eu dupa parerea mea daca tragi linie global spun ca nu facem nicio economie, chiar nici una! Fara offset sunt bani aruncati pe prostia unor guvernanti, sper ca oamenii trimisi acolo sa vina cu un NU hotarat.
        Infrastructura schimbata pentru avioane vechi pe care le folosesti 10 ani maxim este o prostie imensa.
        Orice avion de generatia a 4-a o sa il cumperi pentru a-l utiliza in jur de 30 de ani fiindca oricum generatia a 5-a tot bate la usa dar din ratiuni de costuri nu o sa ni-l permitem prea curand si in orice caz nu pentru misiuni de politie aeriana si CAS.

        • Asta incerc si eu sa-i explic lui Victeur... Avioanele sunt ieftine ca braga (pe principiul "dai un ban da' stai in fata" - primim fix ce platim), da' restul de costuri le suportam voiniceste, fara credite guvernamentale, fara perioade de gratie si mai ales fara offset.
          Inca un aspect: daca se vroia operationalizarea HAWK, prin conversia la standard HAWK XXI, se scoteau banii de mult pentru contractul de upgrade cu Raytheon. Tineti seama ca si HAWK-urile sunt tot de la olandeji...

          • Da bre de unde bani?

            24 de supersonice noi costa 2 miliarde dolari.

            24 supersonice tot la mana a doua da ceva mai noi costa 1 miliard.

            Probabil ca asta ale noastre o sa fie ceva de ordinul a cateva sute de milioane dolari,si o sa fie foarte putine,ala al Olandezilor a zis ceva de 15,cam astea inclin sa cred ca o sa fie.

            Nustiu habar nu am care o sa fie termenii contractului.

            Noi nu trebuia ca in 2012-2013 sa cumparam avioane.

            Initial demersurile pentru achizitia multirolului trebuiau incepute in 2005.

            In 2007-2008 trebuia selectat avionul,F-16 desigur ce altceva.

            Tot atunci inceputa pregatirea echipajelor,efectuarea primelor transe.

            In 2010-2011 trebuiau ca primele F-16 sa vina in Romania,pana undeva in 2012-2013/2014 trebuia incheiate livrarile.

            Dar nu sa facut asa,dupa 2005 la nivelul intregii tari a exiatat un fenoment de inghetare a tuturor programelor mari,fie ca vorbim de armata,energie,infratsructura,constructie spitale etc etc etc.

            HAWK-urile la fel.

            In 1998-1999 sa decis scoaterea Neva din serviciu si inlocuirea cu un alt tip de racheta.

            In 2002 sa hotarat sa fie HAWK.

            In 2004 sa semnat contractul de 23,5 mil euro pentru alea 8 sisteme/213 rachete.

            In 2005 au venit in tara.

            Intre 2006-2008 trebuiau aduse la standardul HAWK XXI,da...dupa cum bine ai sesizat si tu nu sa vrut,prioritatile politice erau cu totul altele.

            Atat pentru situatia cu HAWK-urile cat si pentru aia cu multirolul nustiu cat de vinovat este Dobritoiu,vinovat este altu.

            Astia pur si simplu au mostenit o situatie dezatroasa in care nu sa facut mai nimic.

            Cu exceptia catorva programe mostenite care au mers din inertie :

            - TR-85M1

            - MLI-84M1

            - Gapp-Filler

            - Larom

            - Harris

            Si alte cateva fara indoiala initiate dupa 2005 si care sunt meritul alora de au fost inainte,dar au fost marginale.

            - IAR-330M

            - C-27J Spartan

            - Spike-uri

            - URO-Vamtac

            - SCOMAR

            - alea 2 sisteme Shadow 600 despre care nu se mai adude mare lucru...da hai sa le spunem si pe astea.

            Dar din pacate mai toate astea sunt proiecte marginale,nici unul dintre alea strategice nu a fost inceput si asta va implica pierderi,deja trebuia sa ne luam adio de la rachetele H/SAM dupa ce vor fi taiate Volhov-urile,aviatia se va tine in 2 atze cu 15 F-16 MLU.

            Acum tot ce nu sa facut dupa 2005 se razbuna ,incep sa pice una dupa alta si nu prea ai ce sa faci decat sa le carpesti,un F-16 la mana a doua ca sa mai ai un ban pentru 30 de TBT-uri,sa iti mai ajunga sa operationalizezi HAWK-uri,sa reanimezi Osa&KUB sa modernizezi fregatele etc.

            Daca in perioada 2005-2012 nu s-ar fi facut decat programul „multirol” da eram de acord,astia sunt cretini,aruncam banii pe fereastra da in conditiile in care nu sa facut nimic..

            Sa ma ierte sfantul da talharii astia de acum beneficiaza de „circumstante atenuante” fata de aia de dinaintea lor care chiar nu au facut nimic.

            Practic armata nostra traieste din ce a mostenit din comunism+ce sa mai miscat din inertie dupa 1990,ce sa facut intre 1996-2004+ce sa mai miscat din inertie dupa 2005 si desigur alea cateva programe care de bine de rau sau miscat dar care au fost cu muuuuuuuuuult sub potentialul si necesarul Armatei Romane.

          • Victor SAAB ti-a facut oferta cu 24 de avioane noi la 1 miliard de euro!
            Iti garantez ca in maxim 200 de milioane le dotezi foarte bine cu armament aer-aer si aer-apa este drept nu cu foarte multe schimburi dar ai aviatie moderna- si ieftina de intretinut, la 2 miliarde ai 20 de Gripen NG si nu Gripen C/D.
            Cativa ani Gripen C/D sau F 16 pot zbura cu Pithon 3 si Matra Magic 2 si poate chiar cu R 73 (aici nu stiu daca ale noastre au resursa suficienta ca sa merite compatibilitatea)
            La CAS se pot folosi bombele ghidate opher de pe LanceR si cele neghidate asa ca am avea capabilitati cat de cat bune fata de 15 F 16 vai mama lor care nu sunt nici macar C-uri.

          • Bre da chiar,ar fi si Gripene suedeze sh o varianta.

            Da bre sunt de acord cu tine,da ce sa ii faci,asta este situatie nustiu din ce motiv pentru noi zeii au hotarat F-16.

            Gripen noi nu cred ca avem bani,chiar daca ne dau o perioada de gratie de 2 ani din 2014 nu vad de unde am putea gasii 200 milioane euro in bugetul apararii.

          • Polonia a gasit bani extra bugetului apararii asa ar trebui sa procedam si noi, daca avem offset 100% in 2 ani o sa avem crestere economica, la PIB-ul nostru este destul de plauzibil sa mai facem 200 de milioane an de an. Nu mai avem telegondole si magalomanii fara rost aka Udrea de construit, absovim mai multe fonduri europene, nu mai finantam an de an Republica Moldova, o ajutam sa traiasca singura pe picioarele ei aici pierdem vreo 50 de milioane, banii nu sunt asa de multi, datoria externa se mai poate rostogoli atata timp cat ai crestere economica!
            Asa cu seconduri peste 10 ani tragem linie si o luam de la capat iarasi alti bani alta distractie, de data aia o sa fie ce Tornado, Mirage F 1 ca si noi tinute la uscat in garaj cu care nu s-au plimbat decat duminica pana la biserica si au km putini? Chiar nu as vrea sa se intample asta, nu vreau o forta armata la misto, asa mai bine fara!
            Nu vreau sa aud ca toate avioanele romanesti au fost doborate din prima runda intr-un conflict de granita cu vreun vecin de la rasarit sau nord.

  • Uff, urat!

    Intr-adevar chiar si ar fi la mana a doua, sub BL50 nu prea avem ce cauta...
    Si mai e un lucru, portughezii sau olandezii ni le dau gratis, asa cum a fost oferta americana? E adevarat, ale lor inca zboara, cele US sunt la conservare. Dar ca si stare a structurii, cele in conservare s-ar putea sa stea mai bine. Si daca adaugam 8-10 mil $/ aparat pentru modernizare BL50/52 si revitalizare la Lockheed, oare iesim mult peste oferta "europeana"?

    Cel mai bine ar fi ca macar 50% din revitalizare si modernizare sa se faca de catre LM la noi, in Romania. Facem si o mica colaborare cu ei si cu israelienii si mai apropiem avioanele alea de ultimul standard, atat cat ne permitem la cost. Macar un fel de offset ar fi si asta...

    Si daca tot luam SH, nu vad de ce am lua mai mult de 12-16, ca poate in maxim 1 an avem o oportunitate de a relansa negocierile pentru 36-48 noi, cu offset.

    • Resboiu, te rog sterge primul meu comentariu (de deasupra) ca a fost o eroare de postare si vreo cateva minute nu l-am vazut, asa ca l-am scris pe al 2-lea. E o dublura.

  • Uff, urat!

    Nu stiu daca oferta "europeana" o poate egala pe cea americana sH, cu avioane stocate, dar care pentr 8-10 mil$ / bucata pot fi aduse la standard Bl52 si revitalizate. Cele europene inca zboara, dar ce rezerva mai au oare, pe cand cele americane s-ar putea sa stea mai bine, fiind stocate si apoi reconditionate.

    Si daca tot luam SH, macar sa facem o parte din modernizare la noi, Lockheed-Martin in parteneriat cu Aerostar sau Craiova si poate ne ajuta si israelienii sa ne apropiem de ultimul standard si capacitatea de a folosi si armamentul din stocurile noastre, in functie de cat ne permitem.

    Iar in final, mi-ar parea logic sa luam doar 12-16 aparate SH, cum mai spunea cineva, si sa mai asteptam putin ca poate obtinem in maxim 1 an conditii mai bune pentru un credit la 24-36 de avioane noi cu offset de rigoare... deoarece vor fi alegeri si peste ocean.

    Sau poate ne deblocam parteneriatul cu Franta, cine stie?!

  • Sper ca Dobritoiu asta sa fie doar un vis urat. Poate pune Ponta pe unul mai luminat la cap.

  • eu cred ca nu se ia nimic acuma si e doar "vizita de documentare" a noilor instalatzi in fotolii

    Pacat ca nu are Maldive sau Seychelles ceva f16 block 15 cu putini kilometri , fara accident, carnet de revizii la zi, primul proprietar, tinute exclusiv in garaj, de vandut

    Ar fi fost o destinatie mai exotica (drept e ca si in Portugalia si Olanda sunt o gramada de chestii de vazut)

  • Ar mai fi si in Marea Britanie 48 de tornado Tranche 1 care sunt decomisionate in 2015, cred ca nu s-au gandit sa mearga sa le vada si pe alea ca sunt cu mansa pe dreapta

    si intre timp, trebuie sa inceapa sa schimbe bordurile la piste si la borcea si la campia turzii sa le pregateasca pentru f16 third fourth hand astea care le pregatesc acuma :(

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago