F-16B al Portugaliei

 

Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru Agerpres, că o echipă de specialişti va merge în Olanda şi Portugalia pentru a evalua starea tehnică a unor avioane de tip F-16 pe care România ar putea să le cumpere pentru dotarea armatei.

Vom evalua starea tehnică a avioanelor, să vedem dacă ele corespund din punct de vedere tehnic, ce nevoi de up-grade ar avea, cât ar costa şi dacă ni le putem permite sau nu. Se fac evaluările în Portugalia şi în Olanda.

El a admis că ţara noastră ar putea cumpăra avioane F-16 de la portughezi şi olandezi, argumentând că obiectivul strategic al României ar trebui să fie achiziţia de aparate de generaţia a V-a ”cu costuri minimale”.

Da (n.r.România ar putea cumpăra avionul de tip F-16 de la portughezi şi olandezi). Pentru că obiectivul strategic al acestei ţări ar trebui să fie aparatul de generaţia a V-a la care am putea avea acces în următorii 20 de ani şi atunci tranziţia de la MIG-uri la aparatul de generaţia a V-a trebuie s-o facem cu costuri minimale. Oricum nu avem bani pentru tranziţie cu aparate noi. Şi atunci această decizie ar avea efecte pe un interval de timp de 40 – 50 chiar 55 de ani pentru că un aparat de generaţia a V-a, nou, are un ciclu de viaţă de până la 35 – 40 de ani, a explicat ministrul Apărării.

Iniţial, România şi-a anunţat intenţia de a cumpăra avioane F-16,”‘second hand”, de la US Air Force (Forţele Aeriene Americane), dar acum ia în considerare şi achiziţionarea aceluiaşi tip de aparat, dar care provine din armatele altor ţări.

Orice este posibil. Toate opţiunile rămân deschise. Mergem pe varianta cea mai benefică din punct de vedere preţ-calitate, către aparatul de generaţia a V-a, a completat ministrul Apărării.

Mark Gitenstein, ambasadorul SUA la Bucureşti, declara, la 18 mai, că Armata Română trebuie să treacă la o nouă generaţie de avioane. El susţinea că există o discuţie constantă între guvernele celor două ţări privind achiziţionarea de către România de avioane F16, o problemă în acest sens fiind costul foarte ridicat, el afirmând că nu trebuie neapărat să fie avioane noi, pot fi recondiţionate. El a subliniat că cererea iniţială ca SUA să ia în considerare vânzarea de avioane României a venit din partea Guvernului român şi că avioanele recondiţionate pot fi o soluţie. Întrebat dacă sunt”‘îngheţate” discuţiile privind achiziţionarea de F16, oficialul american a răspuns că discuţii pe această temă au avut loc pe tot parcursul mandatului său.

Nu sunt îngheţate, aşa cum nu sunt nici toate celelalte aspecte ca urmare a schimbării Guvernului, a conchis Gitenstein.

Pe surse, dar cu multumiri prietenului nostru George Vişan