Veni,vidi, dezamagiti?
Cam asta ar fi moto-ul ce a guvernat Expomil editia 2013. Plecat-am multi la drum, gasca mare, sa ne impartim si sa acoperim multitudinea de subiecte expuse… dar socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, vorba aia veche din popor…
Sa incepem cu inceputul, adicatelea cu expozitia in aer liber:
Prezenta Politiei Romane a fost una de amploare; au desfasurat si etalat un elicopter Eurocopter EC-135 utilat conform activitatii prestate de brigada rutiera, cateva jucarii mai fortoase (si scumpe) ce prezentau sigla AITILOP-ului, vehicule specializate pentru politia de frontiera. Interesante dar netestate au fost cele doua simulatoare auto, unul dedicat simularii efectelor unei rasturnari si respectiv unul pentru a simula pierderea controlului directiei/derapaj in timpul deplasarii.
Frumoasa prezenta binoamelor K-9, colegii patrupezi au demonstrat frumos si cu demnitate pentru public exercitii tipice si au suportat cu stoicism atentia celor prezenti; multumirile noastre oficiale prietenilor de la Centrul Chinologic “Dr. Aurel Greblea” din Sibiu pentru serviciul lor si speram sa va prezentam pe viitor mai pe larg activitatea acestor oameni si a colegilor lor blanosi dar nu mai putin inimosi.
Jandarmeria romana a prezentat, printre vehiculele clasice din dotare, un Oshkosh Sandcat, numai bun pentru scenariile zombie survival sau manifestari eventual “pasnice” de tip mineriada, dispunand de un blindaj usor/mediu, tractiune integral si propulsie diesel V8, sasiu profilat in forma de “V” pentru dispersia eventualelor explozii sub podeaua masinii.
De mentionat standul Renault Trucks Defense veniti cu 3 autovehicule: o autoutilitara de mici dimensiuni pentru interventii si stingerea incendiilor, un camion Kerax 6×6 cu platforma destinat transportului personalului militar si un Renault Sherpa, vehicol destinat in special operarii in zonele de conflict (in poza de mai jos il puteti vedea si pe subsemnatul la bord).
Parcul auto exterior a mai beneficiat si de prezenta unor autovehicule specializate pentru interventii in cazul situatiilor speciale (CBRN, ambulante, vehicule amfibii senilate), un autovehicul blindat usor Panhard PVP, un TR-85M1 si un vehicul pentru deminare DMT-85, dar si un sistem de adapost tip container expandabil pentru diverse utilizari.
Ultima mentiune legata de exponatele in aer liber dar nu cea mai putin importanta este transportorul auto blindat SAUR 2, dezvoltat si produs (cel putin prototipul pana in acest moment) pe plaiurile noaste mioritice. Speram sa il vedem cat mai curand la o demonstratie!
In interiorul pavilionului central am fost intampinati de reprezentantii Iveco plasati central, la inaintare, cu al lor SuperAV 8X8 si un Jeep J8 despre care au mai vorbit colegii zilele trecute. Peste ei o sa trec rapid, SuperAV-ul va face subiectul unui articol de sine statator.
Etajul intermediar a fost gazda diverselor Structuri din MAPN, MAI, etc, multe noutati nu au fost prezentate, dar reprezentantii oficiali ne-au intampinat cu voie buna si au raspunsul, acolo unde se putea, intrebarilor noastre. Le multumim pe aceasta cale, atat pentru serviciul in slujba Patriei noaste cat si rabdarii si intelegerii ce ne-a fost acordata in “inchizitoriul” nostru.
De notat, ca si curiozitati, prezenta la standul Cugir, pe langa “jucariile” dezvoltate intern si deloc de neglijat, a prototipului Pustii de Asalt Romaneasca de tip AK (practice un AK cu ceva modificari aduse); desi nu foarte inovativ in modificarile aduse (exista firme particulare care aduc aceste modificari la comanda), aplaudam efortul industriei romanesti de armament de a adduce o platform destul de batraioara la un standard cat-de-cat actualizat, industrializat si aliniat la structurile NATO din care sa nu uitam ca facem parte. Modificarile au vizat in primul rand selectorul de foc, parghia de armare si calibrul utilizat (5.56 mm, standardul NATO).
Un alt sistem de arma interesant este Gepard GM6 Lynx, disponibil in doua calibre (similar de) fortoase: 12.7×108 si 0.50 (12.7×99).
Am trecut in evidenta foarte rapid ceea ce am vazut la Expomil 2013, unele subiecte nu au fost prezentate dar vor fi dezvoltate in articole de sine statatoare sau…au lipsit cu totul. Nu pot sa ma abtin si sa inchei cu o mica concluzie, expusa chiar la inceputul articolului: foarte putini expozanti, foarte putine noutati, se simte lipsa interesului pentru investitii si dezvoltarea sistemelor de armament, indiferent de structura aferenta si dedicata… Imi vin in minte doar cuvintele citite in raposata revista “Ranger”:
“Domnilor, tara nu se apara cu mingea de fotbal!”
Al vostru nu atat de mic Micutu’
Mi-a stat inima in loc la poza a 2 a. Am crezut ca e vre-un ARO, cand colo ce sa vezi… dezamagire totala: Iveco.
Masiff-ul de la Politia de Frontiera…
Mda… nu inteleg de ce au achizitionat un vehicol care acum nu se mai fabrica si fabrica a fost inchisa de tot. Daca luau niste masini de serie mare gen Jeep/Toyota/Nissan/VW-Tuareg cred ca intretinerea era mai eftina si mai usoara.
Uneori incerc sa imi imaginez cine dracu face deciziile astea de achizitie?
Bre’ da’ trotineta aia din a patra poza la ce foloseste, care cred ca-i un Suzuki Swift. E pentru prins biciclisti?
“Trotineta” este simulatorul efectului la rasturnare despre care vorbeam in articol. Practic se vede si in poza ca este prinsa intr-un cadru care ii permite rotatia pe axa longitudinala in timp ce “soferul si pasagerii” sunt legati bine in centura si pot “simti” efectul unei rostogoliri lente. Din ce am inteles senzatia nu este tocmai placuta, apoi se inmulteste cu 100 senzatia simtita in cazul real cu socuri, impact, cioburi, etc.
@Micutu
Despre Lynx cal 50, spune-mi, te rog, daca stii, s-a cumparat licenta de fabricatie a armei de catre Criabo sau s-au cumparat toate drepturile in legatura cu arma pentru o fabricatie exclusiva in Romania?
Dar cu vehiculul Panhard care este situatia?
Intamplator l-am vazut si io acum ceva vreme pe strada, cu numere romanesti provizorii, civile nu militare.
Apartine unei firme?
Are legatura cu parteneriatul Renault Trucks si MFA Mizil?
In dotare am cele mai mari rezerve ca s-ar gasi.
Panhard PVP-ul a fost adus de producator, nu de RTD/UM Mizil… Pare-se ca ar fi o mana de exemplare deja cumparate…
Exista in dotare, foarte interesant.
10 – 13 bucati, dupa spusele domnului prezentator de exponat. Care este.
Victor, iti spun numai tie… ca nu ne aude nimeni: in calitatea noastra de parteneri media ai Expomil 2013 am tacut cu succes. Si… si tacerea “e un raspuns”. 😉
@Tedy: De pe pagina lor oficiala citire:
“Criabo Defense & Security is the manufacturer of the Gepard GM6 Lynx weapon, together with National Company Romarm, through the Mechanical Factory Cugir. ” Tot acolo spune ca ei se ocupa si de marketing.
Mai multe sincer nu am apucat sa vorbim cu ei, a ramas sa avem o intalnire pe viitor si sa prezentam subiectul pe larg.
@Micutu
Am vazut si eu acolo, credeam ca ai vorbit cu ei la Expomil.
Oricum, multumesc fain.
Cum spuneam avem un fel de promisiune ca o sa stea cu noi de vorba la un moment dat sa ne raspunda la niste intrebari.
Abia astept noi informatii.
Am vorbit eu mai mult. Urmeaza un articol. In revista. 😉
Super.. 🙂
Eu nu inteleg ce fac jandarmii cu Sandcatul…Chiar aveau nevoie de asa ceva?
Sau politia cu masinile acelea sport de sute de mii de euro.
Masinile alea sunt donate/confiscate
Super. O veste f buna. Dar puteau fi totusi vandute si adusi bani la buget..
Parerea mea. Cu o masina mai ieftina faci aceeasi treaba, cu costuri de intretinere mult mai mici..