MiG-21 LanceR & Cpt. Cdr. Mihai "Mişu" Zamfirescu

MiG-21 LanceR & Cpt. Cdr. Mihai “Mişu” Zamfirescu

Intr-un studiu publicat în Buletinul Unap, se analizează starea în care s-ar putea afla Forțele Aeriene în anii următori în funcție de nivelul alocărilor bugetare

Articolul prezintă două scenarii, unul pesimist în care MApN va beneficia de alocări bugetare similare cu cele din 2014, și un scenariu optimist în care MApN-ului îi vor fi atribuiți 1,71% din PIB 2015, procent care va fi crescut constant până la 2% din PIB în 2017.

Astfel, în scenariul pesimist se prezintă următoarele efecte pe care subfinanțarea le va avea asupra capabilităților Aviației Militare:

Pe timp de pace efectele negative pe care RoAF le va suporta vor fi:

– Un nivel redus al antrenamentului ce se va limita la un număr de 50-60 ore zbor/pilot/an pentru piloții de supersonice din cadrul Serviciului de Luptă Poliție Aeriană şi un nivel de 10-20 de ore zbor/pilot/an pentru Serviciul de Luptă Căutare Salvare.

Nu se vor executa zboruri de antrenament pentru exercițiile cu trageri sol-aer,  nu se va realiza instruirea personalului navigant şi a controlorilor de zbor în poziţii înaintate pentru misiuni aer-sol.

– Serviciul de Poliție Aeriană se va executa sub standardele NATINAMDS pentru al șaselea an consecutiv.

IAR-99 Soim, ZPD Otopeni

IAR-99 Soim, ZPD Otopeni

Serviciul de Poliție Aeriană extins ce se execută cu aeronave IAR-99 Șoim și IAR-330 SOCAT nu se va putea executa pentru al treilea an consecutiv.

Serviciul de Luptă Poliție Aeriană sub comandă națională ce se execută prin rotație de către un batalion de rachete anti-aeriene se va realiza cu limitări datorate lipsei sprijinului logistic, combustibilului și epuizării resursei tehnice a rachetelor.

Supravegherea radar a spațiului aerian și avertizarea timpurie nu se va putea realiza la întregul potențial din pricina lipsei sprijinului logistic pentru stațiile radar FPS-117 respectiv TPS-79(R).

C-130 Hercules

C-130 Hercules

– Transportul aerian strategic se va realiza în limita a 8 curse (cea ce va acoperi nevoile de transport).

Nu se va putea susține menținerea operaționalizării capabilităților CSAR și HTM (elicoptere de transport), nu se va realiza capacitatea operaţională finală pentru detaşamentul de opt elicoptere de transport NATO destinat asigurării contribuţiei la NRF 2016.

Nu se va putea asigura operaționalizarea unor detașamente formate din elicoptere și avioane destinate sprijinului Forțelor pentru Operațiuni Speciale.

Capacitatea de asigurare a zborurilor speciale, umanitare şi pentru misiuni de intervenţie se va reduce semnificativ.

HAWK

HAWK

Pe timp de război efectele vor fi cu mult mai grave:

– Apărarea aeriană cu aviația de vânătoare și rachetele anti-aeriene se va putea executa pentru numai 1-2 zile.

– Nu se va putea asigura apărarea aeriană a aerodromurilor militare, acoperirea aeriană a dispozitivului operativ al forţelor terestre/forţelor navale, precum şi a obiectivelor strategice naţionale.

– Nu se pot executa misiuni de interdicţie aeriană şi sprijin aerian nemijlocit cu avioanele de luptă.

– Nu se asigură îndeplinirea angajamentelor României privind participarea cu forţe la operaţii NATO/UE.

– Cerinţele de mentenanţă, reparaţii şi suport logistic a misiunilor se asigură la un nivel extrem de redus faţă de necesităţi (circa 13%).

– Se estimează deficite anuale în finanţarea lucrărilor de infrastructură pentru operarea avionului multirol în locaţia Borcea, care pot fi acoperite abia în următorii 3-4 ani.

– Inițierea procedurilor de achiziție și reparație tehnică de luptă vor fi amânate după anul 2018.

MiG-21 LanceR si Spartan

MiG-21 LanceR si Spartan

In scenariul optimist în care în anul 2015 bugetul militar va ajunge la 1,71% din PIB iar în 2017 va ajunge la 2% din PIB, acest lucru va permite:

– Creşterea cu aproximativ 63% a nivelului de asigurare a cerinţelor de mentenanţă şi suport logistic, de la un nivel de 13% la un nivel de 76% din necesar.

– Creșterea cu 50% a antrenamentului personalului navigant în 2015, iar în anii următori o creștere susținută de 1.000-2.000 ore zbor pe an, ajungând ca la nivelul anilor 2020 personalul navigant să atingă standardele de pregătire solicitate.

– Pregătirea forţelor destinate contribuţiei la NRF (8 elicoptere de transport pentru anul 2016, 1 modul EOD pentru anul 2017 şi 4 elicoptere CSAR pentru anul 2018).

IAR-330 Puma

IAR-330 Puma

– Demararea în anul 2017 a fazei a II-a din cadrul etapei I – Capacitatea operaţională Aeriană Critică, privind implementarea programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

– Respectarea obligaţiilor financiare contractuale pentru programele de înzestrare în derulare (avionul C-27J Spartan, instalare sistem de război electronic pe avionul C-130 etc.).

– Precum şi iniţierea şi derularea etapizată a noilor programe şi proiecte de achiziţii pentru completarea deficitelor de capabilităţi (SHORAD-V/SHORAD, sistem integrat de securitate în obiectivele militare, platforme de transport multifuncţionale, autoturisme de transport blindate şi neblindate tip uşor, sistem de război electronic terestru mobil, radare 3D Long Range, radare 3D pentru dirijare la apropiere şi aterizare, modernizare elicoptere şi instalare sisteme de război electronic, echipamente de comunicaţii-informatică şi infrastructură pentru reţele fixe şi mobile, precum şi echipamente specifice pentru asigurarea securităţii şi apărării cibernetice etc.).

– Modernizarea elicopterelor din dotare.

– Inițierea în perioada 2018-2019 a celui de-al doilea program de importanță strategică al Forțelor Aeriene, respectiv programul de dotare cu sisteme de rachete anti-aeriene cu rază lungă de acțiune HSAM.

Lt.drd. Diana MANOLACHE
Lt.cdor. Crăciun-Ciprian CHIŞ

– David Victor –